[ 1
]
2
|
Soberano
|
Posted: 2008-01-25 15:46:16
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Eftersom det efterfrågats så startar jag tråden här istället.
Till att börja med vill jag bara säga att jag kommer från Norrland och säger inte emot att klassen i genomsnitt är lägre på norrlandsbanorna än på de lite större banorna söderut. Fast förklaringen är mycket enkel. Prispengarna styr klassen på loppen och givetvis, har du en häst som är bra vill du ju att den ska tjäna så mycket pengar som möjligt och då hamnar den ganska ofta på en storbana där pengarna är bättre. vad det gäller småbanorna söderut så skulle jag inte direkt påstå att klassen är särskilt hög när det körs vardagstrav utan DD och V65 och annat. Att norrlandshästarna och tränarna för den delen skulle vara betydligt sämre köper jag inte men däremot så hamnar oftast de finaste/dyraste hästarna hos ngn stortränare på någon av storbanorna, ganska logiskt. jobbigt att ha en häst som ska matchas i de stora loppen i Boden då det inte är gratis att resa och påfrestande för hästarna.
lite trist att allt verkar vara svart eller vitt i din värld Nijo, eller är det bara ledarskapsutbildningen som gjort dig så dominant och svårt att ta till dig av andras intryck och syn på saker och ting? Jag skulle kunna räkna upp många hästar som kommit uppifrån norr och vunnit många lopp söderut och även många hästar som kommit söderifrån och inte vunnit ett enda lopp däruppe och hästar som sopat rent i norrland. harlans Boogie räckte tex inte på bergsåker och hamna på halmstad och har vunnit massvis med lopp därnere. Var det miljöombytet?tränarens skicklighet?motståndet? eller ngt helt annat?
Detta ämnet kan diskuteras i all oändlighet men att bara säga att Norrland är skit med lallare och Ponnys är ungefär som att påstå att inga allsvenska fotbollsspelare platsar i Spanska ligan.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 16:19:35
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
haha, jag har inte sagt att norrland inte föder upp bra hästar, vad jag har sagt är att klassen på loppen i norrland är mycket lägre än längre ner i sverige.
Väldigt sällan som hästar som kommer uppifrån norrland har en chans i loppen längre ner i sverige, finns undantag i stall Bergh med flera fina hästar. Men han dominerar ju också i norrland och vinner 22% av sina lopp.
Det kan inte undgå någon att ha sett varför norrland får upp en massa hästar som inte platsar längre ner i sverige, ofta resulterar detta i ett dem börjar vinna och tjäna fina pengar i norrland på grund av mycket sämre motstånd. Det kan inte heller undgå någon att se hur lite v75 och v64 lopp som vinns av norrlandshästarna..........
Några undantag förändrar inte det faktum att det alltid varit på detta sättet med att sämre hästar skickas upp till norrland för att tjäna enkla pengar. En häst som kommer med 5 raka vinster från norrland innehar inte alls lika stor respekt som en häst med 5 raka segrar från södra sverige, det är bara till att kolla på motståndet.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-25 16:45:59
|
Became a member:
Forum posts:
|
återigen har nijo visat hur svartvit han är.
men det får man inte säga för nu får man sig en känga (väntar med spänning). jag kommer från mellansverige så har du mer att hacka på. och så är jag mellanblond. och jag har glasögon. och högerhänt.
ni fick du något att bita i!!
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 16:57:08 Edited(1): 2008-01-25 16:57:26
|
|
hur är jag svartvit? det är så här det är vare sig ni vill tro det eller inte, ganska uppenbart och de flesta i sverige är medvetna om det.
eller vill ni höra att klassen på loppen i norrland är lika bra som i södra sverige? tyvärr, jag tänker inte sitta och ljuga............
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-25 17:16:04
|
Became a member:
Forum posts:
|
inte det jag menar. det finns inget mittemellan bara. Allt är bra (svart) eller dåligt (vitt). antingen så har man rätt (svart) eller fel (vitt). eller så är man ond (svart) eller god (vit). Förstår du? det är därför det är roligt att kommentera dig hela tiden.

|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 17:23:06
|
|
men hur speglar det mitt inlägg då?
det är enklare att vinna lopp i norrland än i södra sverige, det är sämre klass på loppen/sämre hästar som tävlar i norrland.
Vad är mellantinget?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-01-25 17:24:11
|
|
Jag säger inte emot att klassen i allmänhet är lite högre söderut men i synnerhet så är klassen bättre på storbanorna, konstigt vore det väl annars. Vad jag menar är att klassen på Kalmar en vardagskväll ger mig inte direkt ståfräs och det är väl ändå sådana banor du måste jämföra med alla norrlandsbanor utom Bergsåker? Däremot är det ju skandal att inte Solvalla, Åby och Jägers ALLTID har fulla lopp med tanke på prispengarna som finns på dessa banor. Att dessa kusar skickas till Norrland ENBART för att loppen är enklare tror jag inte ett skvatt på för det går att matcha i enkla sällskap även söder om Dalälven men många hästar tänder faktiskt till av flytten och utvecklas. Finns dessutom flera exempel på hästar som varit medelmåttor i norr och hamnar hos Kari och vinner lopp.
På Jägersro tex sopar ju Pissdanskar banan med er. Och tyskar!

|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 18:12:37 Edited(1): 2008-01-25 18:12:48
|
|
haha, nja, har du kanske rätt i, men det är svårt att konkurerra när tyskland och danmark skickar bland sina bästa hästar i landet. Trots det så åker ändå många danskar+tyskar på stordäng när de kommer till jägers eller solvalla bland annat.....
varför alla lopp inte fylls på tex jägersro har till stor del att göra med att vi inte har tillräckligt med hästar, under november, december och januari har jägersro VÄLDIGT många lopp och det går helt enkelt inte att starta sin häst 2ggr i veckan vilket skulle behövas. Sedan är ju en del på vintervila........
Men att du inte kan erkänna det faktum att många skickar upp avdankade hästar som inte längre hävdar sig i södra sverige till norrland för att tjäna lite extra pengar, det kan jag inte förstå...........

|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-25 19:04:21
|
Became a member:
Forum posts:
|
Alla som har lite hum om trav vet att Norrland generellt håller lite sämre klass.
Men att börja jämföra banorna i Norr med Ponnytrav m.m. då är man ute på djupt vatten. Svanstedt flyttade till Axevalla mycket pågrund av bättre pengar. Och många av hans "norrlandshästar" har haft goda resultat där nere. Så det är ju ganska självklart att hästägare väljer att lämna sina hästar där det finns mycket pengar att köra om.
Av "storbanorna" så tycker jag iaf att Jägersro är klart sämst. Utan Ludde (som är kung) skulle Jägersro vara ganska uddlös (PR-mässigt). Och helt ärligt körs det tråkigare lopp än där nere?? Jag personligen tycker inte Jägersro håller nån mycket bättre klass än Bergsåker.
Solvalla & Åby. Japp, men Jägersro.. Näpp..
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 19:21:55
|
|
haha, är du seriös bowlingfordollar? fattar du verkligen inte att det var mer att skämt än en jämförelse när jag sade att en ponnyäst klarar sig i norrland?
vad gäller jägersro så är tråkiga lopp 1 sak och dåliga hästar en helt annan sak. Det finns MYCKET bra hästar på jägersro som presterar bra resultat överallt. Att sedan loppen är tråkiga är inte relavant för 5 öre i denna diskussionen.....
att det kan finnas bra hästar i norrland, men att tränarna väljer att flytta ner som svanstedt för att köra om mer pengar är inte heller relevant för 5 öre i diskussionen.
Vad jag har sagt är att loppen och hästarna som är/tävlar i norrland håller betydligt lägre klass än de i södra sverige. Så enkelt är det..........
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-01-25 19:35:52
|
|
Vad ska erkänna? Har ju sagt att du har rätt i att loppen överlag håller lite lägre klass i norr än i söder men samtidigt är det inte bara för en häst från söder att åka upp och sopa rent, fullt så dåliga är inte loppen.
Du borde istället erkänna att många lopp även söderut håller dålig klass, när prispengarna är som i norr. Tycker inte det är en bra ursäkt att Jägersro har för få hästar, finns väl andra banor som har hästar som borde vilja tjäna lätta pengar vintertid? Om du öppnade ögonen för ngt annat än Jägersro skulle du se att Norrlandshästarna och Sydhästarna inte skiljer sig så mycket åt. Bortsett från storbanorna där dom stora tränarna/penningstinna hästägarna finns.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 19:45:05
|
|
jämför mellanbanor som halmstad och kalmar mot tex skellefteå eller gävle, det är stor skillnad.........
självklart finns det lopp som håller dålig klass även söderut, men inte i närheten av mängden det finns i norrland.
Många av jägersros/solvallas lunchlopp håller bättre klass än flera av loppen i norrland......
senaste exemplet vi har, sommalier som knappt placerade sig sista 10 loppen hos ludde, går upp i norrland och joggar hem 3 raka segrar på 1.18 tider.......
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-01-25 19:46:32
|
|
Och var trea på 14.5 på Solvalla i ett rikstotolopp efter en visslande spurt.....
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-01-25 19:56:07
|
|
Kollade just startlistorna på Kalmar, om du menar att dom loppen håller högre klass än till exempel Romme på måndag vet jag inte om du druckit för mycket. Bortsett från kallblodsloppen som även jag tycker är för många sett till hästunderlaget.
Plus att du nu drog in Lunchloppen på Jägersro och Solvalla, trodde vi enats om att dom banorna skulle lämnas utanför denna diskussionen.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 20:20:06
|
|
men jägersro och solvalla står för merparten av hästar och tränare, det är självklart en stor del till att konkurrensen söderut är betydligt hårdare än i norrland.......
kan annars hålla med om att loppen på kalmar/romme på fredag/måndag inte skiljer sig mycket från varandra. Undantaget är väl tornado joe som springer 8-or runt hästarna på romme,,,annars är det mest amatörtränare som startar på kalmar idag.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-01-25 20:48:12
|
|
Absolut är det så. Mycket därför Halmstad har klarat sig så bra, dels det geografiska läget med lämpliga avstånd till både Åby och Jägers men också att dom har begåvats med väldigt skickliga tränare som höjer konkurrensen. Om det är ngt som fattas norröver så är det riktigt stora tränare men ingen vill ju satsa med de förutsättningar som finns med dåliga prispengar. Trots att konkurrensen är mindre och det borde vara lätt att tjäna pengar. Det finns gott om hästar men merparten är tränade av amatörer då det endast funkar ekonomiskt att ha det som hobby.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-25 21:12:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Aj aj aj, blev jobbigt för Nijo när någon kritiserade sjävaste hemmabanan. Så illa är det väl inte men hatar när det är V75 där som det är hela tiden just nu känns det som...
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-25 21:16:56
|
|
ja, mycket jobbigt för mig? tråden handlar inte ens om jägersro lilla påg.....kanske borde följa diskussionen bättre innan du skriver prima crille?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-01-25 21:27:12
|
|
Så sant så sant. Denna tråden riktar sig inte någon speciell bana utan är mer en debatt om hur stora skillnaderna är generellt mellan Norrland och Södra Sverige.
Hursomelst så står jag fast vid att om man bortser från stor och mellanbanor så är inte skillnaden så väldigt stor. Problemet är som jag ser det. Det enda jag faktiskt stör mig på vad det gäller travet i Norrland är att Kallbloden har alldeles för mycket lopp kontra hur många kallblod som är igång. Alltför många kallblod som inte ens borde starta kommer ut ständigt och jämt och tjänar pengar och framförallt är dessa lopp med 5-7 hästar väldigt tråkiga att titta på och saknar helt spelvärde. Visst ska kallbloden få finnas kvar men starttillfällena måste stå i paritet till hästunderlaget. Finns massor av varmblod som aldrig kommer ut pga för få lopp medans kallbloden kan välja och vraka trots att dom står utan poäng.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-25 22:40:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
söderut, vet jag inte. skåne har man ju inte mycket för, mellansverige räcker, men men god tur.....
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|