Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> "Stallkörning"

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2008-01-07 21:18:35

Became a member: 
Forum posts:
Halloj!
Är uppriktigt sagt jävligt trött på de här "stallkörningarna".. hade jag haft en häst i träning hos ett stall som kör på det viset hade jag blivit vansinnig!
Hur fungerar det egentligen.. får ägarna till den stackaren som offras ta del av vinstkakan? och hur långt är dom beredda att gå i sina offringar?

Är det rätt gentemot oss spelare att avgöra loppen på det här sättet? och vad händer om samma stall har med 3 hästar.. ska vi då tippa på vem som ska offras också? Jag menar, det krävdes ju ingen einstein för att räkna ut att ohio launcher skulle få agera slaktare i lördags, men låt oss säga att det är 3 likvärdiga hästar som startas.

Jag tycker personligen att tränare och kuskar har ett visst ansvar gentemot spelarna.. Alla hästar som startar ska köras för seger och få ett så optimalt löp som möjligt.. ingen ska behöva göra grovjobbet åt någon med lite högre status, ska hästen ha högre status så får den väl fan visa att den förtjänar det också.

Det blir bara fler och fler detaljer att hålla reda på i jakten på 7rätt, ska det få fortsätta så här?

//Kacke
Reply
Nijo Posted: 2008-01-07 22:05:31

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
till din sista fråga så kan jag svara enkelt med att det är inte särskilt svårt att räkna ut stallkörningen. Spela den häst som förstakusken i stallet kör, tex Olle Goop kör nästan alltid 2.a hästen som har sämre vinstchans.

En princip som väldigt ofta går in..........

Sedan så är det självklart dåligt med stallkörning, tycker redan att det är dålig tävling i loppen och med stallkörning så blir det tråkigare.....

Reply
Posted: 2008-01-07 22:09:21

Became a member: 
Forum posts:
Håller fullständigt med dig i ditt resonemang!
Det jag irriterar mig på mest är när man inför ett lopp är nöjd med att bli 4-5:a. Finns ju alltid en chans att vinna. De borde se till så att bara några få får ta del av den ekonomiska kakan, så blir det lite mer åka av där ute.
Reply
Posted: 2008-01-07 22:27:20 Answer to: "Håller fullständigt med dig i ditt resonemang! Det jag irriterar mig på"

Became a member: 
Forum posts:
Inte bara att det var en klar stallkörning, Olle har dessutom mage att stå och ljuga för Åsa Elmroth i tv4 efter loppet. Trodde att Torbjörn skulle släppa spets, haha. Knappast till Ohio Launcher iallafall, kanske om Rutger kommit flygandes. Tyckte mig även skymta ett hånleende från Goop d.ä. Fy skäms Olle, men å andra sidan spikade jag Rutger så jag kanske borde tacka istället..
Reply
Posted: 2008-01-07 22:46:50

Became a member: 
Forum posts:
Ja Nijo, vet att det oftast är på det viset att förstekusken kör hästen med bäst chans, men ta t.ex på lördag när Takter kör Garland kronos som jag egentligen tror har en bättre chans än paul november, dessutom brukar ju ludde köra ganska hårt med paul... där känns det ju som att den teorin inte håller.

Sen tänker jag ett steg längre också, tänk om kuskar och tränare börjar med nya trix för att lura sina motståndare.. typ att gooparna sätter upp Olle bakom hästen med bäst chans för att förbrylla.. hur blir det då?

Det känns hur som helst som att det går väldigt fort åt fel håll.

//Kacke
Reply
tommie Posted: 2008-01-07 22:59:14 Edited(1): 2008-01-07 23:00:37
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Jag tycker det är kul med stallkörning! Då blir det lite extra att tänka på... Svanstedt körde stallkörning me aleva käll för att gynna tango hornline. men olle gjorde ingen stallkörning. Svanstedt tryckte på som en galning men när olle körde fram blev det ingen tempoökning att tala om. Olle körde sin häst dåligt men det var ingen stallkörning....
Reply
Nijo Posted: 2008-01-07 23:28:18

Kacke,,,,vad gäller paul november och garland så kan det ha något med ägande saker att göra med valet av kusk, men jag tror nog att ludde värderar paul november högre som häst kanske,,,,,, men sedan vet han ju inte vilka startspår han får vid anmälningen...........

kan även ha att göra med att Takter lyckades så bra med Garland senast.....
Reply
tommie Posted: 2008-01-07 23:32:12 Answer to: "Kacke,,,,vad gäller paul november och garland så kan det ha något med ä"
223
Benny
Eskilstuna

Jag tror absolut inte att ludde värderar paul november högre än garland!
Reply
Posted: 2008-01-07 23:42:15

Became a member: 
Forum posts:
Nijo.. Det är mycket möjligt det är som du säger och vem vet.. han kanske inte värderade Garlands chanser till vinst som bättre än Paul novembers vid anmälningen.. good point, tänkte inte ens på det.

Men faktum kvarstår.. det är på väg åt fel håll.
Alla har ju givetvis rätt att tycka som dom vill, men jag gillar inte utvecklingen av just tränare och kuskars ansvar gentemot spelarna.

//Kacke
Reply
Nijo Posted: 2008-01-07 23:42:45

inte säker, men jag tror att han gör det. Enkelt att kolla upp annars. Återkommer med svar senare i veckan.....

En sak är säkert i alla fall,,,, det är 2 riktigt bra hästar som kan vinna sitt lopp.

Men nu har vi kommit av det som ska diskuteras i tråden.......
Reply
B_Good Posted: 2008-01-08 01:02:23

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Ska vi slå ett slag mot stallkörning o göra nånslags namninsamling o skicka in eller? För ärligt talat, i vilken annan branch med omsättning på runt 100miljoner/helg tar man så lätt på fusk??
Och dessutom har ett system som baseras på att de (som ekonomiskt tjänar på det) inblandades ord gäller för att avgöra om det är fusk eller inte. Nej jag börjar bli irriterad på att det är så okayat o djupt rotat att i sportens finrum(v75) kan tillochmed kommentatorerna lugnt konstatera att -Jaha här är det stallkörning o inget händer!!??
Med risk för att döda en hel del av sporten så kanske detär dags att bara tillåta en häst/stall?
Reply
Nijo Posted: 2008-01-08 11:21:18

bästa/roligaste sättet att hindra detta hade varit att köpa över lite franska kuskar som kör på heltid här.

haha! sedan kan vi betala lite extra för att få se kuskar som ludde, svanstedt och carl-erik i loppen för att röra om i grytan.
Reply
tommie Posted: 2008-01-08 13:42:02
223
Benny
Eskilstuna

Enda sättet att få bort stallkörning är att väldigt många slutar spela så dom måste ta tag i det ordentligt. Och det kommer ju aldrig att hända...
Reply
Nijo Posted: 2008-01-08 14:06:33

enda sättet? vad sägs om att bara tillåta 1 häst från varje stall i v75 och v64 lopp. Kan omöjligt bli stallkörning då.

Nybrink som sagt det.....och det är en bra ideé för spelarna, men usel för hästägarna. hehe^^
Reply
Posted: 2008-01-08 15:51:08

Became a member: 
Forum posts:

Jag tycker det är kul med stallkörning! Då blir det lite extra att tänka på... Svanstedt körde stallkörning me aleva käll för att gynna tango hornline. men olle gjorde ingen stallkörning. Svanstedt tryckte på som en galning men när olle körde fram blev det ingen tempoökning att tala om. Olle körde sin häst dåligt men det var ingen stallkörning....

Läste det där i en krönika av Johan Edlund. Han hade tydligen klockat massa mellantider och kommit fram till att tempot inte ökade. Och det är ju ingen nyhet att Ohio Launcher är en stark och rejäl häst (dock ur form) så att förbättra positionen istället för att köra på speed kanske inte var fel drag. Men som sagt Ohio är inte lika vass som han har varit och han kroknade rejält i sista sväng.
Reply
Posted: 2008-01-08 19:15:44

Became a member: 
Forum posts:
haha... tror inte du var ensam om att läsa det.. kolla inlägget lite längre upp
Reply
B_Good Posted: 2008-01-09 03:50:58

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Ska vi ta o kika i kristallkulorna inför lördag o försöka bena ut i vilka avdelningar stallkörningarna kommer?
Ludde manglar i avd7 med Paul November till förmån för Garland Kronos?
Reply
Posted: 2008-01-10 03:54:09 Answer to: "Kacke,,,,vad gäller paul november och garland så kan det ha något med ä"

Became a member: 
Forum posts:
Är rätt övertygad att ludde tycker att paul november är en mer svårkörd häst än garland, därför väljer han att köra den, inte för att han tycker det är en bättre chans.
tror tränarna inte tycker att deras sammarbets kuskar är på nåt sätt dåliga, då skulle de nog inte sammarbeta?
Reply
Soberano Posted: 2008-01-10 04:01:45

Forum posts: 7100
Mycket kan man faktiskt säga om Ludde men stallkörningar tror jag inte han sysslar med, helt ärligt. Svårt för honom att köra som en dåre och räkna med att Garland bara ska kunna kliva fram och avgöra när det är så pass många fina hästar med. jag tror att han valt Paul för att han kanske är svårare att köra men mer kanske för att Garland gick bra med Takter senast och det är ju dumt att ändra en vinnande formation.
Reply
Posted: 2008-01-11 19:16:30 Answer to: "Halloj! Är uppriktigt sagt jävligt trött på de här "stallkörni"

Became a member: 
Forum posts:
Ang. Ludde och Paul November, så uttalade sig Ludde i AB om att han kör Paul för att det var lättare att få tag på kusk till Garland. Och iom att Johnny vann med Garland senast kanske kuskvalet inte var så svårt. men visst finns det möjlighet att Ludde knäcker fältet till förmån för Garland. På Goops hemsida timmen före första V75-lopppet förra helgen, kunde man läsa att det var mkt negativt om Ohio Launcher pga att han var tvungen att gå med skor. Vilken annan tränare hade då troligtvis valt ett snällt upplägg, för att ev. plocka en "matlapp". Tror inte taktiken var att sätta upp tempot, utan att försöka ge Rutger en rygg (Sir Remington) att gå i. Hade inte Olle kört fram i dödens så hade Rutger fått dra tåget sista 700. Vi som varit på Färjestad har sett många märkliga styrningar från Team Goop under åren.
Reply
[ 1 ]   2