Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> FUSK - Direktknapp
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2008-01-04 19:37:14 Edited(1): 2008-01-04 19:37:54

Became a member: 
Forum posts:
Känns som det går lite snack nu i spelet om somliga (några få) stalls lite tveksamma ekonomiska affärer och även att det är en hel del konstiga bud på transfern.
Trist, men sant...och jag tror inte det kommer minska när en massa nya stall släpps på!
En del försöker alltid ta sig fram med tveksamma metoder

Så grabbar ;
SNÄLLA ! Fixa dit en DIREKTKNAPP för rapportering av FUSK som du misstänker på transfern!

När du går in för att lägga bud, då kan det finnas en knapp för rapportering av fusk på samma sida.När någon trycker på den får ni en rappport om att en användare ser något konstigt i en affär.
Vill ni inte riskera vild fuskrapportering kan ni ju lägga någon sorts spärr...
T.ex. minst 3 olka användare måste ha tryckt på knappen för att en rapport ska skickas till spelledningen.
--------------------------------------------------------------------------------
Några andra konkreta förslag , om ni vill ha dom, för att stoppa fusk:
--------------------------------------------

1) Låt det inte vara möjligt att lägga bud på över 200.000 förräns efter 3 första veckorna ( OCH 10 inloggningar.)
Då måste du vara lite aktiv, samt vänta ett tag, innan du får börja buda på rikitigt!
Stoppar inte fusket i sig, men det blir ganska svårt att hävda "dålig koll" eller "okunskap" som skäl till att du lägger ett konstigt bud när du varit aktiv ett tag.
(inloggningar kanske inte är ett "måste-krav" men att vänta ett par veckor för vissa delar kör många spel med)


2) Låt det inte vara möjligt att sälja dina "uppstartshästar" förrän de har startat.
För att minska chansen att dra igång 3-4 stall med tätt mellanrum och göra ett par dealer med lite överpris mellan dessa. Ett par 100.000 extra i några affärer och du får snart råd med lite fina stuterihästar.

3) Låt det inte vara möjligt att ta upp stuterihästar de första 3 veckorna
Både för att motverka fusk (t.ex. ta upp dåliga ryska hästar och sälja snabbt o dyrare) men det har också fördelen att det hindrar nya användare att bränna halva kassan på stuteriet utan att ens förstått spelet.

Finns säker mer. Ha gärna synpunkter eller kom med helt andra förslag...
Reply
Cherry Posted: 2008-01-04 19:53:10

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Tycker väl förslagen är rätt kassa. Man ligger redan efter de som varit medlemmar ett tag som ny. Varför ska de få det ännu tuffare? Klart de ska ha chansen att gå direkt till stuteriet och satsa om de inte är nöjda med sitt startstall.

Däremot tycker jag din idé "knapp för rapportering av skumma budgivningar" mm är bra.

Men jag tycker inte man ska komma med den förutfattade meningen att det bara är nya användare som fuskar och därför göra det ännu svårare för alla nya användare än vad det redan är.
Reply
Posted: 2008-01-04 20:04:05 Edited(1): 2008-01-04 20:05:03

Became a member: 
Forum posts:
Det är ju inte det jag säger Grenka.
Det jag menar är att det finns 2 rätt uppenbara sätt att fuska.

1) För att skaffa lite extra pengar skapas "luftstall" som är lite låtsasaktiva och bara används för att föra över en del av kassan till ett annat större/bättre stall genom att lägga lite lagom stora överbud...och det görs lätt genom "nya" stall.

2) Du är trött på ditt gamla halvusla stall som du spelat med och gjort en del missar med, så du startar ett nytt stall. Du säljer av 1 eller 2 av de skrala uppstartshästarna till ditt gamla stall för att föra över de pengar du hade kvar där.

Jag ärär nästan "hundra" på att jag sett dessa sätt användas. Hur ofta det sker är svårare att säga. Då måste du ha dunderkoll på transfern.

Men som sagt, För mig är det de 2 mest uppenbara sätten jag kommer att tänka på Grenka... men du kanske har sett andra sätt.

Angående en väntetid på 3 veckor med att få göra vissa saker; Det är ingen längre tid att vänta tycker jag, men andra tycker annat och det är som sagt bara lite förslag för att ge något konkret.

Reply
Cherry Posted: 2008-01-04 20:44:12

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Håller med dig om problemet men tycker inte din lösning är rättvis
Reply
Eriksson Posted: 2008-01-04 22:32:06

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Kan meddela att det är väldigt svårt att skapa så kallade luftstall nuförtiden. Har spärrat budgivning helt mellan sådana stall.

Sen att låta användare vänta innan de kan köpa nya hästar är nog ingen bra idé. Tappar lätt tålamodet isåfall. Låt de göra sina misstag i början. Är de intresserade av att vinna något så kommer de försöka att planera sina inköp redan från början.
Reply
Posted: 2008-01-04 23:56:12 Edited(2): 2008-01-04 23:58:08

Became a member: 
Forum posts:
Grenka// Det är lugnt. Jag kan förstå att idén kan kännas lite orättvis.

Eriksson// På vilket sätt är det totalstoppat ?
Kolla diskussionen i tråden om Etre Assorti på "HÄSTBÖRSEN". Redan där har du ett antal personer som är rätt aktiva i spelet som verkar "tvivla" på att det är särskilt svårt att fuska
(det ska väl påpekas att det är nog ingen som menar att budgivningen runt Etre Assorti är fel, utan det är bara den diskussionen som halkar in på något helt annat)

Om det är IP-grejen du syftar på så är det ju ganska lätt att gå runt den. Bara att du har tillgång till en dator på jobbet, eller hos en kompis e.dyl. och så kan du skapa ett mindre aktivt "luftstall".

Då kommer det där med att "nya" användare kan vara lite heta och lägga för höga bud. Visst, men om du skapar ett sådant stall ser du ju väldigt "ny" ut

Jag förstår att det är en svår och delikat fråga, men jag tycker bara det verkar som att en del av oss har lite svårt att köpa det omöjliga i ett lufstall eller i att fuska.
Reply
Posted: 2008-01-05 03:54:02

Became a member: 
Forum posts:
Jag tycker en raportera knapp skulle va vettig men med nån typ av krav då som ditt ex med tre användare för rapport så inte eriksson behöver sitta och övervaka stall hela dagarna.

Sen tycker jag nån typ av bjudningscap 1-2 veckorna skulle va helt okey men lite högre än 200 tusen kanske. Det är sällan över 1 milles hästarna är ute så nånstans mellan 1 mille och 200k. De flesta "bra" hästarna går ju nånstans runt 500k-900k tycker jag mig ha sett.

3 förslaget vet jag inte och det andra förslaget är lite meeh. Men så länge man kan pansionera sina uppstartshästar direkt ser jag inget problem i att man måste test startat dem innan man kan sälja dem. De ger ju lite information om spelet det med.. hur man matchar väljer kusk osv. Vad händer i loppen.

Allt som allt tror jag inga "bra" stall fuskar men så fort man ser ett 2milles bud blir man ju lite mistänksam.
Reply
Posted: 2008-01-05 10:29:44

Became a member: 
Forum posts:
Jo, det där med summor och veckor var mer förslag/exempel, och det går ju alltid att justera. Det är egentligen bjudningstaket som jag tror mest på också.
Dom andra känns inte lika heta. Jag försökte mest komma med något konkret , istället för att bara "klaga" eller leta fel utan att ens komma med några egna idéer.

Tror nog som du Toastmachine att de "bra" stallen inte har något större att vinna på att fuska. Hoppas det i varje fall.
Reply
Eriksson Posted: 2008-01-05 12:37:49

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Ett tak på budgivningen skulle nog kanske vara bra ändå när man tänker efter. Ska se vad jag kan göra.
Reply
Posted: 2008-01-05 15:01:28

Became a member: 
Forum posts:
Hör med några fler Eriksson. Det känns ändå som en rätt känslig fråga.

Men däremeot är det faktiskt inget ovanligt att många onlinespel har vissa funktioner "låsta" eller "begränsade" till en spelare faktiskt varit med ett tag , eller på något sätt visat sig aktiv, så ideén är ju inte särskilt kontroversiell i sig.

Kan ändå vara bra att kolla med några ytterligare , om du har några du brukar bolla lite ideér med Eriksson.
Det är ändå faktiskt inte så många som gett respons här ännu.
Reply
spanarn Posted: 2008-01-05 16:55:35 Edited(1): 2008-01-05 16:55:58

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Tycker budtak är en bra idé! På runt 500-600 k, förslagsvis.
Reply
Posted: 2008-01-05 19:25:12 Answer to: "Tycker budtak är en bra idé! På runt 500-600 k, förslagsvis."

Became a member: 
Forum posts:
jag fattar inte med budtak kan någon förklara?
Reply
Posted: 2008-01-05 19:41:34 Edited(5): 2008-01-05 19:43:50

Became a member: 
Forum posts:
När registrerar och precis fått ditt stall och börjar spela så har du en liten begränsning i vilka bud du kan lägga, alltså ETT BUDTAK, på t.ex. 500.000 kr, som är maxbudet du kan lägga på en enskild häst.

Det varar bara en kortare tid, t.ex. 3 veckor, tills du är lite mer inne i spelet.

Fördelarna kan vara flera:
1) Som ny användare får du vara mer försikig och risken att du bränner 7-800.000 på ett mindre smart köp tidigt är mindre.(Om du lärt dig något...Vad du gör för efter dom 3 veckorna är ju upp till var och en )

2) Du kanske istället för att köpa EN superbra, inser att det är bra att bredda stallet lite, med några halvbra och något stuteriköp

3) Svårare att skapa ett luftstall som du tömmer på en del pengar genom mera "tveksamma" affärer.

4) Om någon så skulle testa så kan konstiga och, för "vana" spelare här, ganska tydliga överbud knappast skyllas på att du var ny och lite het. Åtminstone inte lika trolig förklaring längre.

Reply
Posted: 2008-01-05 20:22:48 Answer to: "När registrerar och precis fått ditt stall och börjar spela så har du e"

Became a member: 
Forum posts:
låter rätt bra
Reply
Soberano Posted: 2008-01-06 00:48:06

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Ett budtak skulle nog kunna vara vettigt men kanske också kunde vara ide att ha ett högsta utropspris för då krävs det ju minst 2 luftstall som bjuder mot varann för att trissa upp priserna eftersom ingen gammal spelare tokbjuder över på en medelmåttig häst. Lägsta utgångsbud skulle kunna vara tex 700000 då det är mycket få hästar som kräver högre utgångsbud och dessa undantagsdjur brukar ju priserna trissas upp ganska rejält på ändå. Som det är nu kan du ju lägga utgångsbud på miljarder, nu blir dom ju inte sålda iofs men ändå.

En annan sak som jag funderat på är efter att ha kollat lite. Varför är det möjligt att lägga ett bud på tex 2 miljoner och sedan köpa massa grejer för pengar som egentligen inte finns? Ser ingen annan förklaring än att det är möjligt. Om du har 2 miljoner och lägger ett bud på 1,8 så borde ju dom pengarna vara frysta tills dess att ngn bjuder över så att du inte kan bjuda och sedan handla unghästar under tiden för att sedan hamna på 1 miljon minus. Jag kanske inte ska svära på att det är möjligt men någon kanske vet?
Reply
Posted: 2008-01-06 04:42:33 Answer to: "Ett budtak skulle nog kunna vara vettigt men kanske också kunde vara ide a"

Became a member: 
Forum posts:
du behöver inte två luftstall för att bjuda övervarandra. du får bjuda godtyclig summa. du behöver inte lägga "minsta" höjning
Reply
Soberano Posted: 2008-01-06 05:12:47

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Ok.
Reply
Posted: 2008-01-06 15:06:37

Became a member: 
Forum posts:
Vad jag sätter ut mina hästar för vill jag ha valfritt. Vissa hästar vill du verkligen inte sälja för billigt, men jag kanske vill sätta ut dom , och sälja om jag får RIKTIGT BRA betalt !

Jag skulle t.ex. kunna sätta ut min Flying thunder , men jag skulle ju åtminstone vilja ha 1.5 mille för den. Skulle jag vara tvungen att sätta ut med en spärr på säg 1.000.000 som max utropspris då finns det vissa hästar du ALDRIG skulle vilja sätta ut!
Möjligen om du har ett löfte från någon att denne bjuder t.ex. 1.5m så fort den läggs ut, men då blir du beroende av bra kontakter, och hur rättvist blir det?
Reply
spanarn Posted: 2008-01-06 20:01:59 Answer to: "Vad jag sätter ut mina hästar för vill jag ha valfritt. Vissa hästar vi"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Men budtaket och utropstaket skulle väl, om jag förstår saken rätt, bara gälla de första veckorna som nybörjare. Du borde ju därför inte omfattas.
Reply
Posted: 2008-01-06 20:58:08

Became a member: 
Forum posts:
aaah...ok, sorry Soberano. Jag fattade som att du menade att utropstaket skulle vara generellt !

Småpuckat av mig..hehe...Borde jag faktiskt kopplat med tanke på innehållet i tråden

Nej men då är jag med dig helt soberano. Låter som en som en vettig idé då. Komplementerar ju det andra lite i så fall.
Reply
[ 1 ]   2