Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Form och psyke.
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-12-28 20:20:22

Became a member: 
Forum posts:
Har varit inom det förut.

Gillar inte att man kan styra formen genom att träna upp den, ibland går formen ner bara. Så är det. Men ok.

Psyket därimot, tycker det borde införas en stapel där också.
Vinner en häst ett lopp stiger psyket, (större lopp, mer ökning)
Vid tung träning sjunker den lite. Allmän, då stiger den.( du måste inte starta var fjortonde dag men psyket ligger lågt istället för formen och då tränar hästen minde)

Pressar man sin häst i stora lopp och han/hon räcker inte riktigt till du sjunker psyket, och du borde träna upp det genom allmän. Och sedan starta i en lite lägre klass?

Lyckas du träna (Ca80%?) och matcha din häst på bästa sätt så är psyket bra. Hästen tränar fint.
Reply
Posted: 2007-12-28 21:04:22 Answer to: "Har varit inom det förut. Gillar inte att man kan styra formen genom at"

Became a member: 
Forum posts:
aa perfekt Jocke det var riktigt smart
Reply
Posted: 2007-12-28 22:24:22 Edited(1): 2007-12-28 22:27:55

Became a member: 
Forum posts:
Idén låter klart intressant Jocke !

Kanske kan kopplas lite till rutinen med. En rutinerad häst är rimligen oftast äldre, och troligen inte så lätt-tränad, men däremot bör den ju vara mera härdad.

Rutin kanske då kan inverka så att psyket stabiliseras och inte svänger neråt lika lätt.

Gillar din idé med Jocke för det skulle också indirekt göra att det, som i verkligheten, blir viktigare att matcha sina unhästar i lagom svåra sällskap till en början.
Reply
B_Good Posted: 2007-12-29 02:39:00

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Hade gärna sett nån koppling med galopprisken där också..
Reply
Posted: 2007-12-29 12:52:41 Answer to: "Hade gärna sett nån koppling med galopprisken där också.."

Became a member: 
Forum posts:
mm
Reply
Posted: 2007-12-29 22:50:39 Edited(1): 2007-12-29 22:51:12

Became a member: 
Forum posts:
Håller med dig B_Good, men jag kunde bara inte komma på hur. Däremot tycker jag galopprisken skulle gå ner med rutinen.

Typ 1 steg rutin = 0.3-0.5 mindre galopprisk, dären häst med hög galopprisk har mer( dvs 0.5 i minskning) nytta av varje steg den ökar i rutin.

Skulle göra folk mindre benägna att pensionera de med 9-10 i galopp!
Reply
B_Good Posted: 2007-12-30 03:37:04

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Har själv fått fram en unghäst nu som jag är nöjd med men som har 9 i galopp, men jag spar han ett tag o hoppas på nån ändring i galoppreglerna.. Men bra tänkt att en häst borde bli mer travsäker med åldern eller rutinen..
Reply
Posted: 2007-12-30 04:08:09 Edited(2): 2007-12-30 04:13:22

Became a member: 
Forum posts:
Jo, jag tror Jockeoutcast var inne på något liknande med, fast jag undrar om han inte var inne på att slopa galoppen helt som egenskap.

Inte säker där, men jag vet det diskuterats tidigare, och rätt säker på att Jocke , jag och några till hade lite olika ideér då.

En del i DEN DISKUSSIONEN kretsade väl också kring det faktum att galoppegenskapen kändes lite meningslös att träna, främst av 2 skäl:

För det första vill KNAPPAST NÅGON träna galopp i en säsong för att komma från 9 ner till , säg 4-5 nånstans, när du kanske kan träna styrka och gå från säg 2 till 5-6...
För det andra så känns det kanske inte så givande när det ändå är lite slumpen vilka som galopperar.

Något som är helt okej, alla kan galoppera på riktigt med.
Men i spelet kanske då alla skulle ha en chans att få ned sin häst på en rimlig galoppnivå, inom säg 2 år (2 hästår i spelet) , och om det vore kopplat till RUTIN och STARTER skulle det ju ge ytterligare skäl att från 3-årssäsongen redan komma igång och starta lite mer och träna lite mindre

Visst , de med hästar med låg galopprisk gynnas en del under 3 och 4-årssäsongen då, men det är ju faktiskt acceptabelt. Dels ska det väl kosta lite att en häst är galoppbenägen i spelet , och så är det väl mer realistiskt så. Skulle ändå spegla verkligheten lite att en osäker häst kan galoppera bort lite pengar som ung. Det har ju hänt förut....t.ex. en viss Colombian Necktie
Reply
B_Good Posted: 2007-12-30 05:02:18

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Personligen tycker ju jag att man borde köra åldringen 1år/1säsong även på 1-2åringarna. Då kan man tänka sig att galoppen minskar 1steg/säsong eller nåt..
Vilket innebär att en 10galoppör är nere i 5 som 5åring..
Dessutom gillar jag förslaget att byta namn på det till travsäkerhet o vända på värdena så högt är bra som på alla andra värden..
Reply
Posted: 2007-12-30 13:15:12

Became a member: 
Forum posts:
Bra ide B_Good!
Reply
[ 1 ]