Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Gallopprisken, träna bort med alte...
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Soberano Posted: 2007-12-12 22:12:40

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Än en gang detta ämne. Jag funderar varför inte galopprisken kan sjunka med annan träning än den specifika säkerhetsträningen för i verkligheten kan ju en unghäst ha problem att halla reda pa sina ben men ibland kan den ju bli säkrare ju starkare den blir eller efter att man nött intervaller kan den ju lära sig om den inte är helt hopplös. När dom är unghästar iaf borde det ga att sänka galopprisken genom annan träning om du tränar rätt. tex om den är osäker för att den inte orkar med kroppen kanske även galoppen borde sjunka sakta men säkert om du tränar backe. Givetvis till en viss niva som är olika för olika hästar eftersom alla hästar gar det inte träna bort galoppbenägenhet pa.
Reply
Posted: 2007-12-14 23:32:33

Became a member: 
Forum posts:
Jag har faktiskt funderat en del över det där med de senaste dagarna.

För det första :
JAG HAR SAGT DET TIDIGARE - BYT BENÄMNING PÅ EGENSKAPEN TILL TRAVSÄKERHET

*Det skulle göra det lättare att räkna ut medlet :

ex 5+3+2+4+7 (7an i travsäkerhet) = 21/5=4.2
(+ decimalmarginalerna så klart, så kanske 4.5 då)

* Lättare att säga/skriva/använda

Träna TRAVSÄKERHET låter ju lite mer logiskt än träna galopprisk

* Det sista, är ren logik :

Mer lättförståeligt för att det följer samma räkne"princip" som övriga, där faktiskt HÖGT är BRA !


Okej, så för att gå till själva funderingarna runt träning o.dyl. så är jag också inne på soberanos linje:

Träning , rutin ålder eller liknande borde kunna spela in på något sätt, just för att det känns ju lite mer realistiskt som Soberano är inne på:

Känns ju inte direkt som man vill träna galopp i en säsong för att få en häst lite säkrare, säg från en 9 till en 7.

Att träna t.ex. upp styrkan från 2 till 4 känns ju lite bättre då

Ett litet förslag jag tror skulle ha potential :

Hur vore det om träningseffekten påverkades lite av antalet starter hästen har fått:

Något i stil med följande:

1) Om hästen gjort 10 eller 15 starter hos samma stall/tränare ökar träningseffektiviteten med 25% då man tränar ner galopprisken.
Det gynnar långsikitigt ägande , främst på unghästar.
(bonuseffekten nollställs såklart när hästen byter ägare, och det är upp till nästa ägare att sälja eller nå rätt antal starter igen)

Det skulle simulera det faktum att i verkliga livet lär man sig lite om hästen för varje gjord start i stallet.

2) Låt antalet starter totalt få spela in på själva träningseffektiviteten när du vill träna ner galopprisken:
Säg att när en häst når 20 starter ökar effektiviteten i träningen med säg 25%. Denna effekt ligger dock kvar oavsett ägarbyten.
Hästen har ju ändå sina starter gjorda oavsett ägare.

Skulle simulera en slags bonus till följd av en viss rutin hos hästen efter alla dessa lopp

Dessa bonusar kan såklart kombineras men då är mitt förslag att en "maxeffekt" sätts på säg 40% mer effektiv träning!

Inte helt färdig med dessa tankar än, och det kanske är en jättesvår grej att föra in i spelet, men jag tror på en idé i sitl med detta. Just för att det också kan gynna mer långsikitgt ägande!

Såga, modiera eller håll med ...vad ni vill...det är ändå bara en tanke runt TraVSäkerheT
Reply
Soberano Posted: 2007-12-15 13:15:40

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Intressanta tankar och kanske kan vara en god ide men min tanke är bara att travsäkerheten hos unga hästar ofta ä r sämre än hos äldre och om du köper en unghäst med en 10:a så borde det gå träna den i intervaller tex och samtidigt få ner galoppsiffran. Helt enkelt att travsäkerheten inte är en enskild träningsmetod utan något som du får leta dig till vad just din hästs osäkerhet beror på och hur den ska tränas och givetvis bör rutinen spela in.

Vad det gäller rutinen tycker jag den ökar väldigt långsamt. Har en häst som startat 15ggr (tror jag) och hon har fortfarande bara 1 i rutin. Borde den inte öka lite? Samt, borde inte rutinen spela större roll när det gäller hästens prestation?
Reply
Posted: 2007-12-15 15:32:08

Became a member: 
Forum posts:
om du köper en unghäst med en 10:a så borde det gå träna den i intervaller tex och samtidigt få ner galoppsiffran. Helt enkelt att travsäkerheten inte är en enskild träningsmetod utan något som du får leta dig till vad just din hästs osäkerhet beror på

Jo men det var väl lite så jag tänkte med loppen. jag tycker det ändå är kul med träningen på travsäkerhet.
Det ger en till dimension....vad vill du prioritera, travsäkerhet, styrka etc?

Ändå tycker jag på något sätt att ålder , träning och loppvana borde spela in så du faktiskt gynnas av att starta och behålla dina hästar.

Vi är ju helt klart på samma linje Soberano. Att galopprisken borde minska snabbare med tiden och hästens ålder och rutin.

borde inte rutinen spela större roll när det gäller hästens prestation?

Jo, men det kanske den gör, fast jag gissar är att vi har rätt få super-rutinerade hästar än så länge.
Vi vet väl inte riktigt vad som händer om en med rutin 2 möter en med rutin 7. Vet inte om någon vet det ?

Hur många har ens hästar med massor med rutin än???

Sedan är ju den svår. Ta vissa klassklättrare, som klarar sig långt på ren talang även IRL...det är svårt att säga generellet hur rutin ska spela in tycker jag.
Reply
Soberano Posted: 2007-12-15 15:44:47

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Det är ju iofs sant att många hästar klarar sig långt på talang men som det är nu känns det som att många hästar är på topp redan i debuten och det är trots allt mycket ovanligt. Det är många som springer 12-13 tider i debuten men sedan utvecklas dom inte mer. Vad det gällde rutinen menade jag att vad krävs för att nå en 10:a i rutin om min fortfarande ligger på en 1:a efter 15 starter. Det är ju inte många hästar som gör mer än 100 starter under en karriär och det skulle väl krävas minst 200 för att nå max med den utvecklingen som är nu.
Reply
Posted: 2007-12-15 19:54:35 Answer to: "Det är ju iofs sant att många hästar klarar sig långt på talang men so"

Became a member: 
Forum posts:
Travsäkerhet är en del av rutin.
Jag tror inte det är en endaste travtränare i Sverige idag som har enskild träning för just säkerhet.

Det hela är helt enkelt en rutinsak. 90% av osäkerheten fösvinner vid inkjörning av hästarna. Är helt imot skalan 1-10.

För mig borde det räcka med 1-3.
1 för "stabil" galopp max1 start av tio
2 ostabil galopp 2-3 lopp av 10
3 för hopplöst osäker galopp 4-6 av 10.

Där det i stort sjunker med rutin men om man vill så kan man träna bort det men det går ju inte över en dag.
Reply
Posted: 2007-12-15 20:00:30

Became a member: 
Forum posts:
Jag håller nog med dig i sak Jockeoutcast, fast med tanke på att travsäkerhet ändå tycks ingå i spelet (och loppmotorn) så vore det skönt om träningen kom lite närmare verkligheten.

Kanske det går att lägga in så att varje steg i rutinen gör att galopprisken också sjunker med ett steg? ...förtutom då att vanliga träningen också ger effekt.
Reply
[ 1 ]