Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Hästbörsen -> Galna priser!

Här kan du göra reklam för dina hästar som är till salu eller för dina avelshingstar.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Narkissos1 Posted: 2017-07-29 22:12:18
1040
TeamKribban
Gävle

Became a member: 2016-01-06
Forum posts: 150
Priserna på hästar här är som priserna numer i engelsk fotboll, inte vettigt nånstans.
Hur tänker man när man lägger ut spurt 2 och 3:or för miljonbelopp?
Reply
Gerrard Posted: 2017-07-30 00:14:58 Answer to: "Priserna på hästar här är som priserna numer i engelsk fotboll, inte ve"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Eftersom spelet pumpar in betydligt mer pengar till stallen än vad som går ut är det väl en rakt av väntad utveckling.

Vad skall stallen lägga pengar på om:
- Stallplatserna är 20
- Träningsanläggning byggd
- Veterinärklinik finns
- Tränare och skötare är fullt
- Transporterna sker via flygplan
- Halva stallet uppehålls av lådvis av skor för alla väder samt foder för att hålla hästarna mätta fram till slakten.

Man kan bara köpa för alla pengar.

Mer trillar in.
Reply
davidfermin Posted: 2017-07-30 00:49:15
229
Stall Laxvik
Halmstad

Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
tycker det gnälls alldeles för mycket på vad andra ägare lägger ut för sina hästar för.
Måste ändå få vara upp till en själv vad man vill lägga ut sina hästar för.
Liksom att det är ens eget val hur ofta man vill starta sina hästar.
Reply
Yermac Posted: 2017-07-30 16:07:37 Answer to: "Priserna på hästar här är som priserna numer i engelsk fotboll, inte ve"
1129
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Jag kan inte svara på hur man tänker...
Men det är ju inte alltid först och främst spurtsiffran som bestämmer priset.
Det kan likaväl vara startpoängen eller stamtavlan.
Reply
Extas Posted: 2017-07-30 16:08:49
37
Lsdldösödöglhöyhpgpttöflla
Dover Downs

Became a member: 2017-02-17
Forum posts: 68
HÃ¥ller med Stall Laxvik!

Så länge man inte bryter reglerna och spelar renhårigt så äre upp till var och en att få bedriva sin verksamhet hur de vill Punkt Slut
Reply
Mikihisa Posted: 2017-07-30 19:15:32
684
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
Jag kan säga att jag säkert köper en och annan häst för mer än vad de egentligen är värda, men precis som Gerrard säger så pumpas det in så mycket pengar i detta spel dagligen. Jag sitter med en kassa på 50 miljoner och stallet är säkerligen inte ens topp 20 i antalet kronor i kassan.
Reply
hogan Posted: 2017-07-31 06:51:39

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag kan som fuskmoderator på Hästbörsen säga såhär, det är upp till var och än att bestämma
prislappen på sina hästar, är de värda beloppet så lär de bli köpta, så jag undanber er att amäla
just prislappen, detta är inget fusk.....fusk är när ngn lägger ut ett lik = kamel med sämsta stats
och ett nyöppnat stall köper denna för 2,5 miljoner, samma spelare lägger ut ett lik till, och samma
visa ett nyöppnat stall köper upp detta lik för alla sina pengar, och ett par dagar till så upprepas det
ooch det roliga är att hästarna omedelbart pensioneras i tron att man tror att man städat undan spåren
efter sig, men såna här regelvidriga brott bestraffas, först o främst går köpen tillbbaks, sen blir stallen
säljaren o köparen, ofta en polare på annan dator som köper som en slags bulvan, blir oftast bannade.
Kan säga att nån slinker säkert igenom, precis som brott görs IRL men ca 90% upptäcks, jag o den andre
moderatorn ser oftast igenom senaste köpen varje dag, båda har lång erfarenhet här på Travzonen,
vill passa på och tacka de som rapporterar dessa eller drar p.m till oss.

Mvh Hogan och Spanarn
Reply
ddmannen Posted: 2017-07-31 11:10:55 Answer to: "Jag kan som fuskmoderator på Hästbörsen säga såhär, det är upp ti"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
håller inte riktigt med här : kan finnas tillfälle där det kan vara befogat att anmäla en prislapp , men bara ta hänsyn till anmälan om hästen får bud. Finns mängder av orimliga prislappar som kommer att anses som fusk oavsett vem som bjuder och om man anmäler prislappen så slipper slipper man hålla koll på om hästen får bud. Dessutom är väldigt svårt att bedöma om det är fusk när auktionen väl är avslutade , då man inte längre kan se egenskaperna på hästen.

Borde nog kosta % på utrops och försäljningspris så vi får bort lite kosing från spelet
Reply
Narkissos1 Posted: 2017-07-31 13:05:10
1040
TeamKribban
Gävle

10% vore rimligt.. Sätter man ut en häst för en mille så ska det kosta 100 papp.
Reply
davidfermin Posted: 2017-07-31 13:12:42 Answer to: "10% vore rimligt.. Sätter man ut en häst för en mille så ska det kosta "
229
Stall Laxvik
Halmstad

Håller inte alls med. lätt för er som sitter på jätte mycket pengar att säga det ska kosta 100 000 lägga ut. det skulle utöka klyftan ytterligare mellan storstallen och småstallen. Då många små stall livnär sig på försäljningar skulle jag misstänka.
Reply
Narkissos1 Posted: 2017-07-31 13:35:05
1040
TeamKribban
Gävle

Mitt stall är inget rikt stall, verkligen inte. Men däremot så varken säljer jag eller köper speciellt ofta jämförelsevis med många.
Reply
davidfermin Posted: 2017-07-31 13:58:53 Answer to: "Mitt stall är inget rikt stall, verkligen inte. Men däremot sÃ¥ varken sÃ"
229
Stall Laxvik
Halmstad

det är ditt val jag tycker det är kul om fler stall tillkommer därav är jag enormt emot att man ska sätta på procent gör det ännu svårare för nya stall komma in i det. De ha redan tuff konkurrens emot många som det är nu. Men det är min åsikt och du har tydligen en annan syn på det. så vi tycker olika helt enkelt.
Reply
Extas Posted: 2017-07-31 14:02:09 Answer to: "håller inte riktigt med här : kan finnas tillfälle där det kan vara bef"
37
Lsdldösödöglhöyhpgpttöflla
Dover Downs

Became a member: 2017-02-17
Forum posts: 68
Men är väl därför vi har 2 st som håller reda på transfern, Hogan & Spanarn, så inte vi andra ska behöva kolla extra på allt.. Klart om man nångång ser nåt misstänksamt så skriv man till dom.

Men kanske du inte tycker det räcker med 2st? Om du nu ändå känner att du måste hålla koll på olika priser m.m. så kanske du ska joina teamet som den tredje transferpolisen?
Reply
Narkissos1 Posted: 2017-07-31 14:23:54
1040
TeamKribban
Gävle

Absolut och med extra span på dig Extas
Reply
Narkissos1 Posted: 2017-07-31 14:25:49 Answer to: "det är ditt val jag tycker det är kul om fler stall tillkommer därav är"
1040
TeamKribban
Gävle

Vi tycker väldigt olika, men detta är ett forum, och då får man vädra åsikter även om inte du håller med om dom.
Reply
Briljant Posted: 2017-07-31 19:26:40
406
Brilliant
Drammen

Became a member: 2017-01-26
Forum posts: 124
För en som mig som är litet stall tycker att % på utropspris är en riktigt bra ide! Hindrar nog en och annan och lägga ut sina inte så bra hästar till överpriser. Förhoppningsvis minskar risken lite att nya blir lurade till å köpa dyra hästar som sedan inte presterar så bra som de hoppas på. Kan hålla med om att vissa lägga ut sina hästar till överpriser men de som har fina hästar och lägger ut dyrt ser jag inga problem med alls
Reply
backagard Posted: 2017-07-31 20:17:58

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
När jag började med detta spelet för dryga 2 år sedan fattade jag inte hur man som köpare kunde slänga ut flera miljoner på ostartade hästar eller hästar som "bara" var inkvalade till nån final. Det kändes fullkomligt orimligt i förhållande till vad ensklida hästar springer in i sin karriär.

Men nu, med 2 års TZ-knarkande, förstår jag varför hästarna kan gå för 8-siffrigt. Man kan ha olika mål med spelet, men det enda vi egentligen kan tävla i är mest pengar insprunget. Därför finns det en hel del stall som är beredda att köpa hästar för pengar de sannolikt inte springer in i hela sin karriär. Ju rikare desto mer är de beredda att betala.

Priserna kommer stiga likt transfersummorna i Premier League så länge det fortgår så här. Jag har själv uppskattat att mitt stall behöver springa in ca 2 millar/säsong för att gå +-0. Resten är vinst som på sikt används för att köpa nya kusar.

I början tyckte jag det kändes omöjligt att klara ekonomin. Backade varje vecka p.g.a. nybörjarmisstag och kusar som inte höll måttet. Men det räcker med en bra avkomma eller en bra affär per säsong för att både överleva och sedermera utveckla stallet. Det krävs bara tålamod, nyfikenhet och lite egna slutsatser så får man det att funka.
Auktionen kommer alltid att vara avgörande för nystartade stall att kunna bygga ut och utvecklas så överflödet från de rikare stallen är inte enbart av ondo. Den som är aktiv och har lite känsla för vad som är rätt ang. behålla och tävla eller sälja hästen kommer bli framgångsrik även om stallet startas i dag.

Det kommer alltid finnas subjektiva åsikter om vilka hästar som "borde" vara dyra, men om man tar generellt - förutom hästarnas olika värden - så är
1) spurtnollor mer attraktiva än andra. En illa dold hemlighet om att dessa generellt uppfattas ha bättre skalle även om det finns goda undantag åt båda håll.
2) träningseffekt på unghästar definitivt en faktor.
3) höga startpoäng viktigt för att få sålt en äldre häst för större sunmor.

Slutligen litar jag fullständigt på moderatorernas kunskaper om vad som är fusk eller inte.
Överpriser kommer förekomma än mer ofta p.g.a. överflödet av pengar i spelar, men samma typ av hästar som tidigare kommer även i fortsättningen vara de som blir dyra på auktionen och åsnorna kommer fortfarande bli osålda.
Reply
hogan Posted: 2017-07-31 23:09:02 Answer to: "håller inte riktigt med här : kan finnas tillfälle där det kan vara bef"

håller inte riktigt med här : kan finnas tillfälle där det kan vara befogat att anmäla en prislapp , men bara ta hänsyn till anmälan om hästen får bud. Finns mängder av orimliga prislappar som kommer att anses som fusk oavsett vem som bjuder och om man anmäler prislappen så slipper slipper man hålla koll på om hästen får bud. Dessutom är väldigt svårt att bedöma om det är fusk när auktionen väl är avslutade , då man inte längre kan se egenskaperna på hästen.

Borde nog kosta % på utrops och försäljningspris så vi får bort lite kosing från spelet

Självklart DDmannen så håller man extra öga på när prislappar är skyhöga, men ibland skyltar ju en del
sina avelshingstar på detta vis om de är aktiva, då vill de visa Statsen bara och inte sälja, kommer du ihåg
när det var rätt vanligt, prislapparna var så höga att ingen hade ens råd o köpa.
Mindre sånt numer, och ändå överpriser JA, men jag kan ej straffa ngn för detta, men köper ngn en häst
för allt mellan 1 milj - 50 milj. och häsen är inte ens värd 1000 spänn, då går köpet tillbaka + pengarna
Jag minns även spelare med stora konton, som ruttnade på TZ för inte hans megamonster till hästar
hade ngn vinnarskalle....de avslutade kontot pensionerade sina hästar, köpte lik o kameler för 10 millar
o på så sätt markera att han tittade in för sista ggn, sett många varianter där man måste dra tillbaks
köpet mm och ibland t.o.m gränsfall....vart ska man sätta gränsen, Spanarn o jag brukar ha bra dialog
och är jag osäker frågar jag honom o vise versa, funkat bra.

Åter igen vill jag dock påpeka, ju fler ögon desto mindre missar man, så dra pm, rapportera men försök
ha belägg för saker, annars klickar jag bara bort ärendet, kolla gärna nykomlingar som säljer sina
start kameler för 2,5 mille, plötsligt kommer ett bud från ytterliggare ett nyöppnat stall, såna blir
avstängda o bannade, vi kan skriva till Eriksson o be om koll av IP nummer o se om samma stall
återkommer med nytt stallnamn....än så länge kan vi två endast avbryta o återställa sjukt skumma
köp o sälj belopp, straffen vid rent bedrägeri o starfflängder utdelas av Eriksson.

Mvh
börsmoderator
Hogan
Stall Sala Guldgruva
Reply
ddmannen Posted: 2017-08-01 11:12:53 Answer to: "håller inte riktigt med här : kan finnas tillfälle där det kan v"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Är det verkligen ett problem att jag ibland fuskrapportera hästar med orimliga utropspris?

det blir ju inte fusk förrän de får något bud och det går inte göra rimlig bedöma om budet är orimlig efter avsluta auktion. Ser inget problem i att skylthäst skulle få en fuskrapportering
Reply
hogan Posted: 2017-08-02 10:09:29 Answer to: "Är det verkligen ett problem att jag ibland fuskrapportera hästar med ori"

Nejdå, har väl aldrig kontaktat dig och sagt att så får du inte göra, dom med skyhöga priser o
inte ens värda detta eller är ngn skyltning för det är en avelshingst ska verkligen anmärkas,
som sagt missar även vi, speciellt under dessa årstider då jag prioterar solen framför datorn,
så jag är också som jag påpekat oerhört tacksam att det finns fler ögon som håller koll,
däremot kan jag ej göra ngt först ngn bjuder på kameler med märkliga överpriser o liknande.
Reply
[ 1 ]   2