Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Hästbörsen -> Stuteri giron öppnar årets auktion !

Här kan du göra reklam för dina hästar som är till salu eller för dina avelshingstar.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
giron Posted: 2017-03-24 17:47:43
261
Stall Giron
Örebro

Became a member: 2010-04-10
Forum posts: 394
Nu ligger dom ute 1kr utrop som alltid !
Riktigt rolig med alla mail med förfrågningar om när dom kommer ut , tack för visat intresse
Reply
Yermac Posted: 2017-03-24 18:30:35 Answer to: "Nu ligger dom ute 1kr utrop som alltid ! Riktigt rolig med alla mail med "
1133
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2050
Som motvikt till hyllningskören då...

Trist att se att det bara blir mer och mer inavlande från din sida och det gör hela din verksamhet totalt oseriös enligt mitt tycke.
Reply
daddyy Posted: 2017-03-24 19:55:15

Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 230
Yermac vilken av Girons föl är inavel ?
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-24 19:55:47 Answer to: "Som motvikt till hyllningskören då... Trist att se att det bara blir m"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Mer och mer?

Jag kunde snabbt hitta en häst (Light Heat) som blivit inavlad med RI. Känns väl inte så mycket sådär spontant? Även om det klart är trevligare med noll hästar.

Oseriös tycker jag är ett dumt ordval. I mitt tycke kan man sägs att den känns ointressant då och helt enkelt bojkotta att bjuda på hästarna.
Reply
daddyy Posted: 2017-03-24 20:06:22

Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 230
Håller med Gerrard
Reply
Friction88 Posted: 2017-03-24 20:32:28
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Calming Agent var en fin kuse
Reply
Yermac Posted: 2017-03-24 20:45:10 Edited(1): 2017-03-24 20:46:41 Answer to: "Mer och mer? Jag kunde snabbt hitta en häst (Light Heat) som blivit ina"
1133
Nessla
Eskilstuna

Ja, exakt. Mer och mer. Precis så som jag uttryckte det.
Jag har hängt här väldigt länge och är väldigt klar med hur det brukar se ut och hur det har sett ut tidigare när det kommer till Girons avlande/inavlande.

Titta mer noggrant då om du inte hittar mer än en häst.

Förklara logiken i att du gör bedömningen att "oseriöst" är ett dumt ordval av mig om det är precis så jag känner kring det.
Jag fattar inte den logiken whatsoever.
Som exempel:
Jag bjuder dig på en glass. Sen frågar jag dig hur du uppfattade den.
- Krämig, svarar du.
Äger jag ens möjligheten att säga att krämig "är ett dumt ordval" om det är så du känner kring glassen?
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-24 22:12:20
426
Stall Ameste
Jägersro

Presentera då gärna vilka fler hästar som Giron inavlade? Du skriver att det blir mer och mer. Vad var det sist då? En halv inavlad häst?

Just RI har närmre 700 stycken avkommer, däribland Nordpå som i sin tur har över 200 och Van Vleck som närmar sig 100. Ofantligt mycket hästar som har just RI någonstans i blodet, då känns inte det varken lätt eller konstigt att det slinker genom någon inavlad häst, sålänge inte spelet spärrar hästar att kunna para ihop sig med en häst som finns rakt under sig själv i släktträdet.

Vet att du är helt emot inavel vilken jag ser som totalt orealistiskt. Titta på riktiga hästar så upptäcker man väldigt snabbt att i princip alla är inavlade några led bak i tiden. I verkligheten finns inte heller möjligheten att gå till ett stuteri och få en häst utan föräldrar.

Med detta tycker jag inte det är rätt att kalla Giron för oseriös i sin avel, han är snarare en av de seriösare som satsar helt på avel. Däremot är det upp till dig om du ser hans avel som intressant och då behöver man inte köpa hästar därifrån helt enkelt.

På din fråga om glassen blir ju frågan då rakt riktad tillbaka. För att du inte anser att glassen är krämig, får då ingen annan tycka att den är krämig.

Jag har inte sagt att du inte får tycka eller känna vad du vill, däremot får jag väl tycka att oseriös är fel ord på Girons avel?
Reply
Yermac Posted: 2017-03-24 22:30:43 Answer to: "Presentera då gärna vilka fler hästar som Giron inavlade? Du skriver att"
1133
Nessla
Eskilstuna

Blev medlem: 2015-12-29 Inlägg: 145 Skicka privat meddelande till Gerrard Presentera då gärna vilka fler hästar som Giron inavlade? Du skriver att det blir mer och mer. Vad var det sist då? En halv inavlad häst?

Är du på riktigt eller?
Du har hängt här i typ ett år och kanske har nördat ner dig det senaste halvåret.
Jag har varit stamnörd i typ två år och jag har sett/följt Girons avlande inavlande.
Problemet ligger verkligen hos dig om du inte tror att jag har belägg när jag säger att det blivit mer och mer inavlande från det stallet.
"En halv inavlad häst?"
...
Bara nonsens och dumheter och inget argument överhuvudtaget.
Som sagt. Kolla stammarna själv om du inte tror mig.
Jag har data/fakta på min sida.
Vad du har för belägg för "en halv inavlad häst" har jag ingen som helst aning om - men det verkar vara ett höftskott eller något i den stilen.

Varför skulle det vara helt orealistiskt för mig att ha ett 100% icke inavlat stall?
Jag har aldrig sagt att jag tycker att alla ska ha 100% icke inavlade stall.
Har aldrig bett om eller krävt eller sagt att: "jag är helt emot inavel".
Att jag väljer att spela mitt stall på det sättet är verkligen inte samma sak som det du hävdar.

I-verkligheten-argumentet går att applicera på en jävla massa saker som är både rätt och fel här på zonen och jag förstår inte vad det har med saken att göra i detta fallet.

Jag skiter väl i huruvida du tycker att det är rätt eller fel att jag kallar Girons avlande oseriöst - precis lika mycket som Giron får skita fullständigt i vad jag tycker kring hans avlande om han vill det.
Det var ju inte det som var poängen - poängen var ju att du trodde att du kunde gå in och korrigera mitt ordval - när jag gjorde exakt det ordvalet jag ville göra. "Vägt på guldvåg."

På din fråga om glassen blir ju frågan då rakt riktad tillbaka. För att du inte anser att glassen är krämig, får då ingen annan tycka att den är krämig.

Gissar att du läste lite slarvigt.
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-24 23:15:02 Answer to: "Blev medlem: 2015-12-29 Inlägg: 145 Skicka privat meddelande till G"
426
Stall Ameste
Jägersro

Dra nu lite i handbromsen! Så för att du har varit medlem längre än andra innebär att andra inte kan någonting, eller vad är det du vill få fram? Lägg ner de översittarfasonerna för de är enormt barnsliga och opassande

Frågar samma fråga igen. Vilka fler än Light Heat i Girons kull är inavlade? Så förbannat svår kan väl inte den frågan vara att svara på?

Nonsens och dumheter? Vad är nonsens och dumheter? Jag har skrivit att jag tittade snabbt och hittade ENinavlad häst på RI i denna kullen. Du påstår du bara att det blir mer och mer? Hur många var det då förra kullen om det var mer inavel nu?

Sluta snacka om fakta och data på din sida när du aldrig kan svara på enkla frågor. Då kan du börja snacka om höftskott! Syftar då återigen till exempel på frågan: Vilka fler än Light Heat i Girons kull är inavlade?

Du får gärna ha helt icke-inavlade hästar i ditt stall, det är helt upp till dig. Men med gällande regler som finns, gällande avel, vilket är inga alls har vissa hingstar sjukt mycket föl och kommer vara fortsätta leverera dessa mängder om man inte åldersbegränsar aveln. Titta på verkligheten då. Inavel i generation 4 är väldigt vanligt för att inte tala om 5 och högre. Varför skall man då göra det så annorlunda här där urvalet hästar dessutom känns mindre är i verkliga livet. Sen är detta ett spel!

Eftersom du gör allting till århundrades problem och diskussioner så betvivlar jag starkt att du skiter väl i huruvida du tycker att det är rätt eller fel att jag kallar Girons avlande oseriös.
Reply
Yermac Posted: 2017-03-24 23:31:17 Edited(1): 2017-03-24 23:32:47 Answer to: "Dra nu lite i handbromsen! Så för att du har varit medlem längre än and"
1133
Nessla
Eskilstuna

Dra nu lite i handbromsen! Så för att du har varit medlem längre än andra innebär att andra inte kan någonting, eller vad är det du vill få fram? Lägg ner de översittarfasonerna för de är enormt barnsliga och opassande

Nej, det sa jag inte.
Jag ville bara förtydliga att jag vet mycket, mycket, mycket mer än dig om stammar och stamtavlor (och Girons avlande) då detta är något av en hjärtefråga för mig.

Frågar samma fråga igen. Vilka fler än Light Heat i Girons kull är inavlade? Så förbannat svår kan väl inte den frågan vara att svara på?

Calming Agent, Glamorous Gril, Wimpy Velvet, med mera.
Vad ska jag sitta och räkna upp dem för?
Jag vet att jag har rätt och du har fel. Orkar inte du kolla själv och inse att du har fel så är det ju bara meningslöst att jag ska sitta och ge dig namn när du (vad det verkar) inte verkar köpa att jag "har på foten" när det kommer till detta.

Mmm, ditt sätt att uttrycka dig här:

Du skriver att det blir mer och mer. Vad var det sist då? En halv inavlad häst?

Är för mig bara nonsens och dumheter.

Sluta snacka om fakta och data på din sida när du aldrig kan svara på enkla frågor. Då kan du börja snacka om höftskott! Syftar då återigen till exempel på frågan: Vilka fler än Light Heat i Girons kull är inavlade?

Kolla själv. Jag har kollat och sett flera med inavel i stammen.
Tidigare år har det inte varit lika stor procent som det är nu.

Du får gärna ha helt icke-inavlade hästar i ditt stall, det är helt upp till dig.

Å fan!

Men med gällande regler som finns, gällande avel, vilket är inga alls har vissa hingstar sjukt mycket föl och kommer vara fortsätta leverera dessa mängder om man inte åldersbegränsar aveln.

Å fan!

Titta på verkligheten då. Inavel i generation 4 är väldigt vanligt för att inte tala om 5 och högre.

Läs tidigare svar.

Varför skall man då göra det så annorlunda här där urvalet hästar dessutom känns mindre är i verkliga livet.

Inget jag hävdar eller kommer argumentera för.

Sen är detta ett spel!

Å fan!

Eftersom du gör allting till århundrades problem och diskussioner så betvivlar jag starkt att du skiter väl i huruvida du tycker att det är rätt eller fel att jag kallar Girons avlande oseriös.

Eller så har du problem med att man/någon ifrågasätter saker du säger och hur de säger det.
Någonstans mitt emellan oss kanske sanningen ligger.
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-24 23:51:45
426
Stall Ameste
Jägersro

Calming Agent, Glamorous Gril, Wimpy Velvet, med mera. Vad ska jag sitta och räkna upp dem för? Jag vet att jag har rätt och du har fel. Orkar inte du kolla själv och inse att du har fel så är det ju bara meningslöst att jag ska sitta och ge dig namn när du (vad det verkar) inte verkar köpa att jag "har på foten" när det kommer till detta.

Dessa du tar som exempel har väl mammor som är inavlade på håll. Då har vi lokaliserat vår meningskillnad. Jag anser inte att Giron inavlar för att han använder sig av hästar som i många fall andra användare inavlat. Jag kan givetvis missat om det överlappar mellan mor och far på någon av dem då jag inte har riktigt orken att gå genom alla dessa stamtavlor så noga just nu.

Jag vill mena att Light Heat är den ända hästen Giron inavlat i denna kullen då Rhythm Identification används på ett sto där han redan finns med i stamtavlan.

Eller så har du problem med att man/någon ifrågasätter saker du säger och hur de säger det. Någonstans mitt emellan oss kanske sanningen ligger.

Jag har som jag tidigare förklarat för dig inga problem med att man diskuterar eller ifrågasätter. Har jag problem med något är det översittarfasoner men det är nog det ända.
Reply
Yermac Posted: 2017-03-25 00:04:06 Answer to: "Calming Agent, Glamorous Gril, Wimpy Velvet, med mera. Vad ska jag s"
1133
Nessla
Eskilstuna

Jag tolkar det som att du köper att jag hade faktan på min sida angående de inavlade hästarna även om du tycker att inavel inte är inavel när det passerar någon "oskriven" gräns du har.
Oavsett så har som sagt Girons "renavlande" blivit mindre och mindre sett över den tiden jag har haft koll på detta - vilket var exakt vad jag reagerade på när jag uttryckte att jag tyckte att det kändes oseriöst (för mig).
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-25 00:18:40
426
Stall Ameste
Jägersro

Du får tolka som du vill.

Jag tolkar det hela som att du uttryckte dig slarvigt från början och att det sedan tog evigheter att förstå vad du menar...

Trist att se att det bara blir mer och mer inavlande från din sida

Det är ju fortfarande bara en häst som blivit inavlad. I alla de andra fallen hade ju inaveln redan skett och de flesta fallen av andra användare.

Var då tydlig och skriv från början att du tycker det är tråkigt att Giron använder sig mer och mer av inavlade ston , eftersom det är det du menar.
Reply
Yermac Posted: 2017-03-25 00:23:45 Answer to: "Du får tolka som du vill. Jag tolkar det hela som att du uttryckte dig "
1133
Nessla
Eskilstuna

Nu får du ge dig.

Avel på en inavlad häst är definitivt inavel.
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-25 00:30:31
426
Stall Ameste
Jägersro

Varför skall jag ge mig?

Du skriver från din sida.

Det hela handlar då om vilka ston som används inte vilken hingst som används till vilket sto.
Reply
Yermac Posted: 2017-03-25 00:39:18 Answer to: "Varför skall jag ge mig? Du skriver från din sida. Det hela"
1133
Nessla
Eskilstuna

Jag skriver med utgångspunkt att 0% inavel är 0% inavel och 1% inavel går att betrakta som inavel.

Detta betyder inte att jag tycker vad du felaktigt hävdade att jag tyckte och ansåg förut när du skrev:

Vet att du är helt emot inavel vilken jag ser som totalt orealistiskt. ...

Men hur ska du få "1%" (eller mer) att bli icke-inavel?
Reply
Andyh99 Posted: 2017-03-25 07:11:29 Answer to: "Jag skriver med utgångspunkt att 0% inavel är 0% inavel och 1% inavel gå"

Became a member: 2011-12-01
Forum posts: 334
Grattis!!!
Du fick sista ordet igen.
Reply
Gerrard Posted: 2017-03-25 10:21:53
426
Stall Ameste
Jägersro

Inavel är fortplantning där föräldrarna är nära besläktade med varandra. Inavel kan stärka både positiva och negativa egenskaper hos avkomman till föräldrarna och används bland annat medvetet inom djuravel

Kort sagt skall föräldrarna vara släkt för att det skall handla om inavel.
Reply
[ 1 ]