Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Kostnad vid betäckning
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
ddmannen Posted: 2012-09-17 09:03:00

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Just nu finns det knappt någon avelsmarknad , de flesta betäcker bara med egna hingstar , en stor anledning till det är att det är gratis att betäcka med egen hingst och det kostar 50k att betäcka med andras hingstar.
Hingsthållaren får bara 10000 och 40000 bara försvinner i en extra avgift som bara finns om du betäcker med någonannans hingst.

Man kan gått ha en extra avgift vid betäckning , men tycker att den ska vara lika stor oavsett o hingsten är din egen eller någonannans , dock kunde den vara lite lägre än 40 k.
Reply
lillsyrran Posted: 2012-09-17 17:08:34 Answer to: "Just nu finns det knappt någon avelsmarknad , de flesta betäcker"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 785
Jag håller inte med. Detta skulle innebära att småstallen är helt utelämnade till auktionerna.

OM man ska införa nån form av summa för att betäcka med egen hingst så borde den motsvara ungefär vad det skulle ha kostat i verkligheten tycker jag.

Dessutom, betäcker man verkligen med egna hingstar om man har ekonomin för att använda andras bättre?
Reply
ddmannen Posted: 2012-09-17 21:04:35 Answer to: "Jag håller inte med. Detta skulle innebära att småstallen "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Jag tror inte blir så , men jag har dålig koll på de mindre stallen
Men jag upplever att de mindre stallen i större omfattning än de större stallen använder andras hingstar.
2 hingstar går mycket mer än alla andra hingstar , Nutmeg cherry och S.p fort knox.

Det jag egentligen vill ha till en avelsmarknad där fler väljer att betäcka med andras hingstar och större spridning på valet av hingst.

Antagligen skulle det behövas det hårdare krav på hingstarna så färre blev avelsgodkända, för att göra urvalet överblickbart och möjligen även att man begränsar antalet avkommer en hingst kan få.

Bättre sett att jämnföra hingstar med varandra vore också bra.

Tidigare kostade det 40000 att betäcka med egen hingst , men man ändrade så det blev gratis , medans priset om du betäckte med någon annans hingst fortvarande var 50000 , varav hingst ägaren fick 10000.
Det tycker jag är fel.
Reply
lillsyrran Posted: 2012-09-18 18:10:01 Answer to: "Jag tror inte blir så , men jag har dålig koll på de mind"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 785
Jag håller med om att man skulle kunna göra det svårare att få sin hingst godkänd, kanske skulle man inte bara gå på vinstsumma utan även på andra saker som tex meriter eller så?

Ett system för att kunna jämföra hingstar vore mer än välkommet av mig iaf!

Att hingstägaren bara får 10 000 vid betäckning tycker jag är på tok för lite. Vart går resten av pengarna?
Reply
Eriksson Posted: 2012-09-19 20:48:46 Answer to: "Jag håller med om att man skulle kunna göra det svårare at"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Resten av pengarna går till mig
Reply
[ 1 ]