[ 1
]
|
|
Posted: 2011-09-16 23:55:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Flemming Jensen
”Kan vinna, likaväl som någon annan”
Flemming Jensen är mycket nöjd med sina stjärnor i V75. Han säger att Montgomery Hill inom kort tid är uppe i Gulddivisionen. Och tycker att Local Conch är en outsider i Åby Stora Pris. - Han kan vinna, likaväl som någon annan, säger Jensen och avslöjar taktiken. Local Conch har inte vunnit sedan den fantastiska insatsen i Sweden Cup i våras. Men nu är Danmarks bästa häst kraftigt på gång igen. Flemming Jensen låter mycket nöjd med sin stjärntravare inför Åby Stora Pris. - Hästen börjar komma i riktigt fin form nu. Även om han kanske inte har den där hysteriska formen som han hade i våras, säger Flemming Jensen. Local Conch hade halsproblem i somras och har därför bara startat sporadiskt på slutet. Senast blev det också galopp i snabbloppet i Köpenhamn. - Bilen körde långsamt vilket den alltid gör i Danmark. Han blev därför lite het och överambitiös. Det är mycket bättre i Sverige för där har bilen högre fart, menar Flemming. - Hästen gjorde en bra upphämtning och ska ha gått framåt ytterligare med det loppet i kroppen. ”Vassare i andra heatet” Local Conch har spår fyra, respektive fem i de båda Åby Stora Pris-heaten (V75-1 och V75-5). Tränare Jensen är också inne på att hästen är snäppet vassare i det andra heatet. - Han har varit ute två gånger över dubbla heat och varit snäppet bättre i det andra. Hästen är så stark att han klarar det bättre än de flesta andra. Hur blir det taktiska upplägget? - Det blir offensivt båda gångerna. Jag har märkt att hästen är bäst om man bara låter honom springa på i tufft tempo. Om jag tar upp och kör taktiskt så är det kört för vår del. Jag kör framåt och ser till att hålla farten uppe. Då blir det nog bäst utdelning för oss. Ledaren kommer inte att få ligga ifred och det blir inget blufflopp, hävdar Flemming. Hur blir det med balans och utrustning? - Jag har inte bestämt det hundraprocentigt ännu. Men det mesta talar för att vi kör med skor runt om i båda heaten. Jag kommer att värma så i alla fall. Sedan är det mest naturligt att det blir öppet huvudlag i det första heatet och helstängt i det andra. Men det beror också lite på hur han är i värmningen. Vad har Local Conch för chans att vinna Åby Stora Pris? - Det handlar mycket om vem som har bästa dagsformen. Han kan vinna, likaväl som någon annan. Samtidigt har han inte mött de allra bästa hästarna och det är kanske att begära för mycket på förhand. Normalt sett hoppas jag att han är bland de fyra främsta. Men jag tycker som sagt inte att det är helt iskallt för hans del. ”Montgomery Hill har kanonform” I V75-2 startar Flemming sin nya stjärna Montgomery Hill, som är obesegrad i fyra starter i hans regi. Nu jagar hästen femte raka segern från spår åtta bakom bilen. - Montgomery Hill (V75-2) har kanonform, det måste jag säga. Han blev struken till V75-finalen och fick stå över lite. Senast blev det ett enkelt lopp på Åby och det var mer som ett snabbjobb för honom. Han hade gott om krafter kvar och det här är en häst som snart är uppe i Gulddivisionen inom inte alltför lång tid. - Tyvärr är spår åtta helt iskallt över 1600 meter. Med ett bättre läge hade han haft en kanonchans att vinna, det är det ingen tvekan om. Nu vill jag inte köra alltför offensivt och riskera att knäcka hästen med en för tuff resa. Det kommer att gå jättefort i början och laddar jag blir det dryga spår och ett stenhårt lopp. - Jag kommer därför att ta upp i starten och försöka hitta ner någonstans. Det blir en lugn inledning så får vi hoppas på överpace och att vi får draghjälp sista 800 metrarna. Det är vår chans att vinna loppet. Han kommer att tävla barfota runt om igen, säger Flemming Jensen
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-16 23:56:43
|
Became a member:
Forum posts:
|
Adielsson lyrisk över skrällhästen ”Ingas Hurricane rekordsänker rejält”
Han har gjort flera bra insatser i skymundan på V75. Nu har Ingas Hurricane ett kanonläge – och ska dessutom lättas i balansen. - Erik var lyrisk över hur hästen kändes senast. Jag tror att han rekordsänker rejält, säger tränaren Roger Sundin. Ingas Hurricane har visat toppform i alla starter under sommaren. Han har varit ute i tuffa V75-lopp men gjort det bra och spurtat vasst i skymundan. Senast var hästen lite av ett stallskrik i Bollnäs men då blev det galopp i starten. - Erik Adielsson kände att han ville ha lite mer fart på honom och vek fram pisken. Då tog hästen i för kung och fosterland och klippte i galopp, berättar Roger Sundin. - Han såg annars jättefin ut och Erik var smått lyrisk över hur han kändes. Vi har gått igenom hästen efteråt utan att det var några fel. Han har tränat i veckan och känts lika bra som tidigare. ”Blir en bra start” I V75-7 har Ingas Hurricane ett perfekt utgångsläge. Springspår med en startsnabb häst och kusk låter intressant på Open Stretch-banan. - Han är normalsnabb ut men kusken är ju väldigt snabb och från springspår blir det säkert en bra start. I voltstart är han helt travsäker och man kan ladda iväg med honom. - I den form han är i nu så klarar han att gå i ledningen. Han har gjort det tidigare och dragit i 1.14-tempo i täten i ett långlopp. Men det är upp till kusken att bestämma taktiken. Rygg på ledaren är ju heller inte fel när det finns Open Stretch, menar Sundin. ”Barfota fram – ska definitivt räknas” Han berättar vidare att det nu blir lättning i balansen för första gången på länge. - Det var Erik som insisterade på det sist. Han tyckte att vi skulle köra barfota fram nu och därför blir det så. Jag hoppas och tror att det blir en extraväxel. - Vi mötte ju Pitch Command senast och då slog han oss men samtidigt fick min häst ett lite tuffare lopp då. Tilläggshästarna här vet jag inte riktigt vilken form de är i. Jag tycker definitivt att min häst ska räknas och han måste med på kupongen. Jag tror att han kan sänka rekordet rätt så rejält, säger Roger Sundin.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-17 00:10:33
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tarzan tror på sina V75-hästar
Senast var han heroisk som knappt slagen i Sundsvall Open Trot. Nu ska Stefan ”Tarzan” Melanders stjärna Iceland ta revansch i Åby Stora Pris. - Jag hade inte åkt till Göteborg om jag inte hade trott på chans, han kommer bli mycket bättre till andra heatet, säger Melander.
Under 2010 vann Iceland Elitloppet på Solvalla tillsammans med Johnny Takter och blev hyllad av en hel travvärld. I år har det blivit tre segrar på 14 starter och i den senaste starten var han mycket tapper som tvåa i Sundsvall Open Trot. Hästen gick i ett stenhårt tempo i ledningen och kämpade heroiskt över upploppet. Tyvärr kunde Lutfi Kolgjinis superlöfte Joke Face ta sig förbi den sista biten och ”Tarzans” häst fick nöja sig med andraplatsen.
På lördag är Iceland ute efter revansch. Då startar sjuåringen i heatloppet Åby Stora Pris. Åtta hästar möter varandra i två lopp. Tar samma häst hem båda loppen vinner den Åby Stora Pris. Blir det olika vinnare i heaten blir det ett skiljeheat senare under eftermiddagen.
”Han blir vassare”
I det första heatet inleder Iceland från spår sju bakom startbilen och Melander ligger lågt. Hästen ska tävla med skor bak i det första heatet men i heat två blir det andra bullar.
Då rycker tränaren samtliga skor på sin häst från spår två bakom startbilen och tror på segerchans. Iceland har tidigare visat sig trivas ypperligt med två lopp samma dag. Vem minns inte i fjol då stjärnan bombade till spets i finalen och vann överlägset.
– Jag hade inte åkt om jag inte hade trott på chans. Då hade det varit mycket bättre att vara hemma. Jag tror att han har chans i andra heatet, då kör vi barfota runt om och jag tror faktiskt att han blir vassare till då, därför var det bra att vi fick det bästa spåret då
Lyrisk över hästen
Melander är ofta, eller nästan alltid, tveksam på Icelands form men inför Åby Stora Pris låter han nöjdare än någonsin med sin häst.
– Han känns väldigt fin i jobben, det finns ingenting att klaga på. Han känns väldigt laddad och fin för att vara Iceland, han brukar inte glänsa. Förut var han väldigt oinspirerad och rullig, men nu är jag väldigt nöjd med honom och det vore löjligt att säga att han inte är i riktigt bra form, men jag tror att han kommer bli bättre och bättre. Han börjar komma igång riktigt nu känns det som. Han har varit lite ojämn i sina prestationer men jag tror att det beror på att han hoppat från nästan ingenting rakt in i högsta eliten. Många hästar får trampa upp men han hoppade över det viktiga.
”Blir svårslagen”
Favorit till segern blir det franska monstret Rapide Lebel som var tvåa i årets Elitlopp. Melander tror på Iceland – men menar att Rapide Lebel blir svårslagen om han får det serverat, vilket ”Tarzan” inte hoppas.
– Han kommer köra väldigt fort med Rapide Lebel så det kommer öppna sig rätt så friskt, men jag utgår från att alla vill vinna så man kan inte släppa honom heller. Han har fått gått i ledningen på slutet och de andra har kört för andrapriset, men jag hoppas inte att det blir så nu.
- Rapide Lebel blir svårslagen men han är inte helt säker på benen så det kan bli strul för honom, säger Melander som kommenterar sina övriga V75-hästar här under.
”Jag vill se Oracle i ledningen”
Oracle (V75-3)
- Han tog inte tag i grejerna och var inte som bäst senast, det blev ingen gång i honom men nu har han ett drömläge och han borde få ett väldigt bra lopp om det går som vi önskar men ”Ludde-pojken” blir svårslagen. Den hästen kan vinna de värsta loppen men det tror jag inte att Oracle kan göra.
Vilken position vill du se Oracle i?
- Det bästa vore om han kunde gå i ledningen, det kan han gärna få göra. Men jag vet inte om han kan ta ledningen för han är väldigt ojämn från start. I vissa lopp har han öppnat otroligt bra och i vissa lopp öppnar han ingenting alls. Den största orsaken till att det inte flöt för honom senast var nog att han gick utan skor. Mycket ovanligt för det är ytterst få hästar som tävlar bättre med skor, men den här flyter det inte för som man önskar. Han kommer gå med skor nu.
Du låter Örjan Kihlström köra hästen, är du inte sur på honom efter hans tveksamma styrning med hästen i Jubileumspokalen?
- Nej, han ska köra nästan alla mina hästar nu så då skulle det vara något fel. Det loppet är redan kört men hästen var otroligt bra.
Pitch Command (V75-7)
- Han är bra. Örjan sa att han inte hade slutsålt i mål senast och nu är distansen perfekt men jag vet inte något om motståndet. Det mesta är perfekt inför det här, det kanske är motståndarna som kan vara för bra men jag tror att allt passar för honom. Det känns som en väldigt fin häst, han är mäktig och stark och har nästan allt och har blivit bättre som valack. Han gick med bakskor senast och det var väldigt bra, så det blir lika igen.
Patrik Fernlund/Trav365
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-17 00:18:50
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inför V75: Franske stjärnan älskar fart
Rapide Lebel är i Sverige för att vinna Åby Stora Pris. I två raka heat. Annars måste tränaren Sébastien Guarato boka om flyget hem...
Det är fortfarande varmt och skönt sensommarväder när vi besöker Normandie på tisdagen. Vi är i den lilla byn Le Ménil-Bérard för att ta pulsen på Rapide Lebel. Rapide Lebel som på lördagen är stor favorit i miljonloppet Åby Stora Pris och förstås en viktig pjäs för de som ska spela V75. Åby Stora Pris är ett heatlopp och avgörs först i två heat och sedan om det blir olika vinnare körs ett tredje skiljeheat.
Vad tror du om Rapide Lebels chanser att vinna Åby Stora Pris?
- Jag tror på en bra chans, vi åker för att vinna. Vi har fått två bra startspår: spår 6 i första försöket (V75-1) och spår 3 i det andra (V75-5). Det är två bra chanser, och skulle han galoppera i första avdelningen så har han en ny chans i den andra. Det enda problemet kan vara resan med 15-20 timmar på transporten. Men jag tror det går bra, han brukar klara av det, säger Sébastien Guarato.
Bra i intervalljobb
Rapide Lebel, som blev tvåa i Elitloppet sista söndagen i maj, kommer med två raka segrar i ryggen och känns enligt tränaren förbättrad i jobben.
- Efter senaste loppet fick han en vila på 10-14 dagar då han bara gick i hagen. Han var lite sliten, men nu är han finare igen. Han är finare i pälsen och konditionsmässigt tror jag att han är bättre än tidigare. Han gick fyra 600-metersintervaller i backen i dag och kändes riktigt bra.
Rapide Lebel är en speciell häst som ofta springer med på släp när Sébastien Guarato tränar andra hästar.
- Han är för nervös för att köras varje dag, förklarar Sébastien Guarato.
Hur ser en vanlig dag ut i Rapide Lebels liv?
- Det är en häst som är lätt att arbete med eftersom han går ute, dygnet runt året om, från 1 januari till den 31 december. Han har två hektar beteshage med ett litet skjul alldeles för sig själv. Måndagar går han på släp bakom en annan häst. Det blir ungefär tolv kilometer. Tisdagar går han jobb, fyra intervaller på 600 meter i backen. Onsdagar får han vila i hagen, göra ingenting. Torsdag släptur igen och fredag blir det intervaller igen. Lördagar blir det en promenad på släp...beroendes på om det är lopp eller inte.
Stjärna med divalater
Rapide Lebel är en häst som är känd för att göra grovjobbet själv och han ger inget gratis till sina motståndare.
- Det är en stark och hård häst med mycket gång i, en häst som går hela vägen i hög fart. Från start kan ibland vara riktigt snabb, eller inte alls och galoppera...
Vet han om att han är en stjärna, några divalater?
- Ja, det kan man säga... Det är en häst som säger till när han är missnöjd med något. Till exempel springer han och rullar med huvudet när han tycker att det går för sakta, även i loppen. Det är en häst som älskar när det går fort, och när det går riktigt fort glömmer han bort att hitta på dumheter och andra otyg.
Rapide Lebel och kusken Eric Raffin, varför passar de ihop?
- Mest för att Eric har lärt känna honom riktigt bra nu, och de har ju vunnit allt ihop. Men det är en häst som stressar upp Eric lite innan loppen eftersom det är en svår häst som vill hitta på dumheter, men det har blivit bättre.
Går alltid barfota runt om
Rapide Lebel kommer som alltid att gå barfota runt om på lördag. Men tränaren Sébastien Guarato gör en ändring i utrustningen.
- Jag kommer att ändra lite på huvudlaget och han kommer att gå med samma checkrem som han hade när han vann Prix de Luxembourg. Då gick han med en gomtryckare, en lite skarpare form av checkrem.
Vilken av hans motståndare är du mest rädd för?
- Det är flera bra hästar. Yarrah Boko är bra, han är stark också. Brioni, men det är ju en häst som vill gå med i rygg och är snabb till slut. De andra har jag inte så mycket koll på, men de är de två hästarna att slå.
Men du tror du har vinnaren?
- Ja, springer han som på Solvalla så är han nog det. Tappar han inte för mycket mark från början är han svår att slå.
Är det därför som ni bokat flyg hem redan klockan 17:55?
- Ja, vi har inte tänkt att det skulle bli något skiljeheat, utan vinna i två raka...
Tony Rytter & Lars-Ove Pettersson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-17 00:22:30
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inför V75: Milles Tempo: Amatörkänsla ger utdelning
Derbysöndagen gav första V75-triumfen.
Nu hoppas Åbyamatören Pethra Prytz på en repris på hemmabanan. - Min uppgift är att se till att Milles Tempo mår så bra han bara kan.
Hon blandar horsemanship, rid- med sulkyträning, Pethra Prytz, amatörtränaren från Skepplanda utanför Göteborg. Under det senaste året har hon skördat frukten av fem års brinnande engagemang för travhästarna. Stallet ståtar med 41 i seger % och i år har de tre starthästarna Milles Tempo, Lady Metro och Tina Blaze sprungit in 335 500 kronor.
- Jag och Alf Petersson hjälps åt med hästarna. Det var han som kom hit med Milles Tempo. Han har lång erfarenhet inom travsporten. Han föder upp, äger och hjälper till med träningen av hästarna. Han kan och sköter de delar av travsporten som jag inte är bra på. Vi är ett bra team, berättar Pethra.
- Vi har kämpat på med utdömda hästar och varit nära att ge upp. Trots att min man Glenn är travintresserad och sköter om gården och att mina föräldrar alltid är med och stöttar så är det inte lätt att få vardagspusslet med heltidsjobb på Volvo och familj att gå ihop.
Men att ge upp är inte Pethras melodi.
- Jag är mycket noga med att följa träningsschemat och inte ge vika för väder och vind. Men känner jag att hästarna inte mår bra pressar jag aldrig dem. Istället försöker jag hitta orsaken och jobba bort den.
Lugn och ro i stallet
Pethra har en bred bakgrund som aktiv inom ridsporten och tränade mycket för Lotten Aronsson.
- Lotten blev min förebild och det jag lärde mig hos henne har jag tagit med mig till träningen av travhästar.
Ridträningen använder Pethra som verktyg både för att hitta och lösa upp muskelspänningar och för att få hästen i balans. Det kompletteras med att Arto Lassuri sköter massage och så har hon en bra dialog med veterinären Lisa Friberg.
Varför tror du att det går så bra för dig?
- Känslan för hästar är nog medfödd och trots att jag är jäkligt envis så har jag mycket tålamod och går aldrig emot mina hästar utan jag jobbar med dem. Man får heller inte glömma att de är bra hästar i grunden och att de vill vinna!
Det är känslan och samarbetet med hästarna som återkommer i samtalet med Pethra.
- Jag vill ha lugn och ro i stallet och hanteringen av hästarna är grunden för att hästarna skall lyssna på mig i träningen.
Trots att Pethra berättar att några av hennes starthästar varit mycket hetsiga när de kom till henne märker man inte av det i stallet nu. Pethras har en filosofi att redan de första dagarnas i en häst liv är de viktigaste och präglar hur lätt man kan hantera hästarna i framtiden. Speciellt viktigt är det för de föl med föräldrar som har ett vasst temperament.
Milles Tempo och Lady Metro
- Milles Tempo kom till mig för fyra år sen då jag red in honom. Han skengalopperade flera gånger på Åby med vagn. En gång gick det så illa att Alf flög in i staketet och skadade nacken. Det har varit mycket jobb med hästen. Men nu är han en helt annan häst, mycket mer stabil på tävlingsbanan och går mycket bättre i kurvorna.
- Lady Metro var och är fortfarande en hetsig liten dam men Alf har jobbat mycket med henne och det är stor skillnad på henne nu och då. I första starten för oss gick hon ut och vann, det var första starten efter fyra års tävlingsuppehåll. I dagsläget är hon fräsch och fin och det börjar närma sig start för henne.
V75-seger
Segerlyckan efter V75-vinsten under derbysöndagen på Jägersro var stor när Pethra och kompisen Jessica avfirade segerskriet från stallkurvan. Glädjen gick rätt ut till tv-tittarna.
Hur kändes det när Milles Tempo skar mållinjen först av alla och vann ett V75- lopp?
- Vi var chockade, tittade på varandra och skrek rätt ut. Min man var hemma med barnen och hörde våra tjut från tv:n.
- Innan loppet var vi sena till start och jag blev nervös. Men när jag lämnade över tömmarna till Björn Goop och han sa att vi bara skulle ta det lugnt, slappnade jag av och då kände jag på mig att det skulle gå vägen.
Vad tror du om vinstchansen i lördagens start i V75-4?
- I början av veckan var Milles Tempo något stel i en muskel på låret. Men eftersom vi upptäckte det så tidigt och har masserat honom så hoppas vi att allt skall vara bra på lördag. Han känns i alla fall pigg och glad och han går med samma balans som senast med skor och rycktussar.
- Även om jag tror på min häst så vill jag varna lite för att det kan bli något tät mellan starterna. Han kan öppna men vad gäller taktik och vinstchans så överlåter jag det till Björn Goop och de som spelar. Min uppgift är att se till att Milles Tempo mår så bra han bara kan.
Suzan Olsson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-17 00:25:13
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inför V75: Kolgjini drömmer om skiljeheat
Åtta elithästar i dubbla möten. En tänkbar kittlande final. Det är dags för Åby Stora Pris. - Heatlopp är grymt kul, men V75-spelarna måste tänka på vilka förutsättningar som gäller, säger Lutfi Kolgjini som tar med fem av stallets största stjärnor till Åby och har såväl Lavec Kronos som Sebastian K. i huvudloppet.
Åby Stora Pris är en udda fågel i den svenska storloppsfaunan. Inte bara för att det körs på världens enda travbana med dubbla open stretch. Det är framförallt Sveriges enda heatlopp, vilket innebär att samma åtta hästar möts två gånger med omvända startspår. 500 000 kronor är förstapriset i varje heat. Blir det två olika vinnare väntar skiljeheat, två ekipage i en avgörande envig med ytterligare en halv miljon i potten. Det var i ett sådant som Lutfi Kolgjini och Garland Kronos - kraftigt nederlagstippade - besegrade franske elitloppsvinnaren L'Amiral Mauzun 2008.
- Det är enda gången jag kört skiljeheat och det var ett av de roligaste lopp jag har varit med om. Det är otroligt häftigt med två hästar som gör upp om det. Det blir mycket taktik, bägge kuskarna kan välja hur lång speed man vill köra mot den andre, säger Kolgjini som den gången överrumplade den franske stjärnkusken Jean Michel Bazire med ett häftigt ryck 500 meter från mål.
- Jag lurade skiten ur Bazire. Han trodde att han skulle få bestämma speedens längd, men jag visste att hans häst var extremt vass en kort bit så det gällde att köra i tid. Han var inte alls med när jag stack och fick bränna sitt bästa krut för att jaga ikapp, minns Kolgjini om uppgörelsen där de officiella klockorna för sista halvvarvet stannade på hisnande 1.05,9. Fransmännen var så säkra på att det skulle vinna i två raka att de hade bokat flygbiljetter hem på lördagen. Jag vet att de missade planet eftersom de ringde och gratulerade mig från en restaurang i Göteborg på kvällen.
Om det blir skiljeheat i år så kommer det att avgöras som lopp 12, efter V75 med start 17.30. Det kan innebära att en fransk delegation åter får en ofrivillig natt på bortaplan. Ryktet säger nämligen att kretsen kring årets storfavorit Rapide Lebel också bokat hembiljetterna på lördagskvällen, där sista chansen att åka från Landvetter till Paris går 17.55.
- Jag ska göra allt för att ge dem chansen att få se lite mer av Göteborg. Spelarna måste tänka på att man inte kan offra sin häst i båda loppen. Man kan säga så här, det går bara att ge järnet i ett heat. I det andra måste man köra på chans, säger Lutfi Kolgjini och påpekar samtidigt det speciella som gäller med heatlopp där hästarna möts två gånger.
Först Lavec sedan Sebastian
Åby Stora-heaten har placerats som V75-1 respektive V75-5. För Lavec Kronos del gäller det att ge järnet i första där han dragit bricka två.
- Det är riktigt, där blir det full gas. Hästen kommer att gå barfota då och med lätta skor i det andra heatet. Jag ger inga körorder till Erik (Adielsson) den här gången, nu känner han hästen tillräckligt för att avgöra det själv. Sexåringen var strålande då han försvarade sin titel i Hugo Åbergs Memorial för sex veckor sedan, men sedan bar det av på internationell turné där det mesta gick snett. Tre galoppmissar på de fyra senaste starterna innebär att Lavec Kronos skulle få startförbud till det andra heatet om han diskvalificeras i det första.
- Men det oroar mig inte ett dugg. Hästen gör inte bort sig igen, det har varit rena tillfälligheter, säger Kolgjini och förklarar:
- Första gången i Italien klantade vi till det och körde barfota i försöket på en stenhård bana. När han skulle gå så igen i finalen sa hästen ifrån. I Frankrike körde kusken upp till vingen alldeles för tidigt vilket han inte gillar och senast blev han grovt störd av två andra hästar. Jag körde jobb med honom i fredags och han kändes grymt fin, formen sitter där.
För Sebastian K. (bilden) är det andra heatet som gäller. Anledningen är förstås att han drog spåren bakom vingtopparna, åtta respektive ett.
- Han står dåligt till i första så jag kan inte bränna honom där. Vår enda chans att vinna ligger i att köra defensivt och lita till turen. I andra heatet kan jag däremot lägga upp det precis som jag vill. Köra i ledningen eller välja vem jag ska släppa till. Där blir han hyperfarlig, säger Kolgjini som ser Sebastian K. som klippt och skuren för lördagens speciella förutsättningar.
- Hästen passar perfekt med open stretch och är som född för skiljeheat eftersom han är så oerhört kvick i benen. Jag drömmer om att få sitta kloss i rygg med honom till 200 kvar och sedan låta honom växla på för fullt. Det enda som oroar lite var att han inte var som bäst i senaste starten. Han var seg hela dagen och borde normalt ha stuckit undan med flera längder. Men jag räknar med att ha tillbaka honom i samma skick som på Solvalla och dessutom blir det barfota runt om nu, i båda heaten.
Uppladdning mot Prix d'Amerique
Förutom Åby Stora Pris avgörs ännu ett storlopp på lördagen. Europeiskt Femåringschampionat (V75-3) har drygt en halv miljon kronor till vinnaren och här väljer Kolgjini att plocka ut stallets kanske största stjärna, derbyvinnaren 6 Joke Face.
Efter segern i Sundsvall Open Trot - då hästen travade nästan hela loppet i tredjespår - lär han bli tung favorit.
- Planen är att prova hästen i Frankrike i höst för att se om det är värt att satsa mot Prix d'Amerique. Därför ville jag inte ha med honom i Åby Stora utan ge honom ett lite lugnare lopp. Insatsen i Sundsvall var den bästa han gjort i karriären och inget säger att han ska vara sämre nu. Jag körde jobb med honom för en kvart sedan och han var hur fin som helst. Självklart räknar jag med mycket bra segerchans.
Stora är förhoppningarna även på yrvädret 5 Kaffir Face (V75-6) som glänste rejält i sin senaste start.
- Det är en riktig filur, men nu har han haft två bra dagar i rad och jag tror att han har "landat" mentalt. Det finns enorm kapacitet i hästen och han borde ha varit med i derbyt eftersom han gjorde ett fruktansvärt lopp i kvalet. Senast kändes han hur stabil och fin som helst och bara lämnade konkurrenterna med 30-40 meter. Det är klart att jag måste tro på honom igen.
Sist ut i Kolgjinis stjärnkvintett är björnstarke 14 Juggle Face (V75-7) som varit i Frankrike i sommar och nu gör comeback över favoritdistansen tre varv.
- Han var jättefin där nere, men har bara styrketränat sedan hemkomsten. Jag körde 1.15/1 600 meter i provlopp i torsdags och även om det kändes bra så har hästen inte toppform för dagen. Därför kommer jag inte att köra som jag brukar med honom utan lite mer avvaktande. Det betyder inte att han inte kan vinna loppet, bara att vi behöver hjälp med tempot för att det ska gå vägen.
Att Åby Stora Pris kan bli ett av årets mest rafflande lopp är ingen överdrift. Motståndarna till Kolgjinis duo består av toppkvartetten från Elitloppet; Brioni, Rapide Lebel, Rakas och Yarrah Boko. Den snabbaste hästen på svensk mark i år Local Conch samt fjolårets elitloppsvinnare Iceland. Så börja bereda er på en högklassig travföreställning, där Lutfi Kolgjini tänker spela huvudrollen.
Robin Johansson
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-09-17 12:17:47
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Kanon gjort Dalmaset !! Tycker de är rätt att behålla balansen från förra gången på Pitchen o ja vågar inte ta bort honom..Ingas H. har ja följt noga..Erik är helt rätt på den hästen o Erik är bland de bästa som finns på Svenska långlopp !! 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|