Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer till V75 Lördag

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2011-05-23 21:11:24

Became a member: 
Forum posts:
HENRIK LARSSON

Om någon nu fått för sig att denna helg skulle vara favoriternas högtid så är det fel. Snittutbetalningen på V75 de senaste tio åren ligger på 3,5 miljoner kronor, vilket också är precis vad sju rätt gav i fjol.
Då vann endast en favorit, Yarrah Boko i Harper Hanovers lopp.

”Starkare hela tiden”
I årets upplaga av ”Harpers” plockar Henrik Larsson ut stallets nya stjärna – 7 Caballion (V75-7).
Denne har gjort tre starter som femåring med lika många segrar som resultat. Uppvisningen i V75 på Umåker senast var smått hiskelig då hästen krossade sina konkurrenter den tunga vägen.
- Något har vi gjort rätt i vinter, det är helt klart. Det är en väldigt stor häst som behövt mycket tid på sig. Han var lite öm i benen och kunde bli trött i kroppen i fjol, men har tagit till sig den tuffa träningen mycket bra. Sedan vi började starta igen har han känts starkare hela tiden, säger Henrik Larsson som sedan årsskiftet driver sin rörelse ihop med storebror Fredrik.
Ett samarbete som fått en flygande start. På Umåker noterade duon sin första V75-dubbel sedan även 11 Evert’s Party Sock (V75-2) spurtat till vinst.
- Han har verkligen utvecklats enormt. Det var bara ett par månader sedan han var med i P21-lopp, nu vann han V75 på en 1.12-tid. Senast blev han fast med allt sparat så det finns inget som säger att formen skulle vara sämre nu, fortsätter Henrik som emellertid vill ligga lågt vad gäller möjligheterna för en ny triumf.
- Det blir givetvis svårt från det här spåret. Visserligen brukar det bli tuffa öppningar den här helgen, problemet är bara att hästarna är så bra att de håller till mål ändå. Vill man ha en häst som kan ge miljoner kan man strecka honom på formen, men det ska som sagt mycket till för att det ska gå vägen.

Favorit i repris?
Då är optimismen betydligt större när det kommer till Caballion. Och varför inte? Hästen har inte varit i närheten av förlust i år och borde med sin råstyrka vara som klippt och skuren för tre varv, en distans han provar på för första gången.
- Man tycker ju det. Hans pappa var ju hur stark som helst och jag har i alla fall aldrig tränat någon starkare häst. Vi har siktat hit sedan loppet i Umeå och laddat med blandade back- och intervalljobb. Formen är väldigt fin så det är klart att vi har stora förhoppningar.
Och om man jämför Caballion med fjolårets Harper Hanovers-vinnare Yarrah Boko är faktiskt likheterna slående.
Yarrah var fem år då han vann i fjol och hade inför loppet gjort 29 starter med 13 segrar och tjänat drygt 1,2 miljoner kronor.
Caballion har gjort 29 starter, vunnit 12 lopp och tjänat drygt 1,2 miljoner kronor.
Dessutom har båda franska fäder.
- Jag har inte tänkt på det själv, men visst kan jag hålla med om att det är lite samma stuk över dem. Det är ingen dålig liknelse alls faktiskt, säger Henrik Larsson.
Ytterligare en detalj värd att nämna är att Yarrah Boko startade med en sjua på nummerbrickan, precis som Caballion gör på lördag.
Det sägs ju att historien upprepar sig.
Den som tror att så blir fallet i Harper Hanovers lopp har därmed en vinnare att luta sig mot i jakten på de 55 jackpotmiljonerna.

Robin Johansson
Reply
Posted: 2011-05-23 21:19:28

Became a member: 
Forum posts:
LUTFI KOLGJINI

55 miljoner i V75-potten
På lördag höjs sedan temperaturen ytterligare. Då väntar bland annat Sweden Cup, även kallat ”Lilla Elitloppet”, samt jackpotkryddade V75-finaler. En ensam vinnare med sju rätt kan enligt prognosen håva in hisnande 55 miljoner kronor. V75-spelet avslutas med kraftprovet Harper Hanovers. Loppet körs över mastiga tre varv och brukar vara en av elitloppshelgens mest rafflande uppgörelser. Kolgjinis hårding Eliott Hall är med i startfältet. Han kommer närmast från tre starter i Frankrike där han efter en seger och en tredjeplats senast återföll i gamla galoppsynder.
- Dominik (Locqueneux) tog på sig skulden för galoppen senast, han överforcerade hästen i ett skede där det gick väldigt fort. Nu ska vi prova barfota runt om för första gången. Det har jag sparat till ett speciellt tillfälle och detta är ett sådant. Jag förväntar mig att det ska ge stor effekt och min förhoppning är att Eliott Hall ska ha ett finger med i spelet.
- Yukon Boko (V75-3) har bra form. Han vann bakifrån senast och det har han inte gjort så ofta tidigare. Utgångsläget är perfekt och han är en av dem som räknas.
Reply
Posted: 2011-05-24 08:46:55

Became a member: 
Forum posts:
Tack dalmaset !
Reply
Posted: 2011-05-24 17:01:36

Became a member: 
Forum posts:
En av årets deltagare i Elitloppet, Reven d´Amour, är bosatt några mil norr om Stockholm hos Larsson Stable. 2005 slutade stall Larssons Giant Superman på andraplats i Elitloppets final bakom Steinlager.

Det är ingen omöjlighet att den placeringen kan förbättras ytterligare ett snäpp i år då Henrik Larsson tycker att Reven d´Amour är en av dem som kan vinna Elitloppet i år.

- Absolut. Jag tror att han kan bli en obehaglig överraskning för många, säger Henrik Larsson.

Det är måndag eftermiddag och dagens träningspass är avslutade. Istället är ompyssling av hästarna och övrig stalltjänstgöring igång.

Stallet där Reven d´Amour bor är byggt lite som en borg som på den franska travanläggningen Grosbois.

- I den här boxen har han bott sen han var två år, säger Henrik Larsson och kliver fram och kelar lite med sin Elitloppshäst.

Den första januari i år så slog Fredrik och Henrik Larsson ihop sina träningsrörelser och arbetar numera under Larsson Stable. I år blir det start i Elitloppet och som för de flesta tränare är det en höjdpunkt.

- Det är jättestort och det är det för hela team Larsson. För Fredde och mig och alla som jobbar här och inte minst för ägaren Torbjörn Boström, säger Henrik Larsson och kikar lite åt sidan där Tobbe sitter och nickar instämmande.

- Jag har inte fattat det än, att jag ska ha en häst i Elitloppet, säger Torbjörn och småler.

Fyra starter har det blivit för Reven d´Amour i år och året inleddes med seger på Romme i slutet av mars.

- Han har varit lite seg att få igång tidigare säsonger så i år var han tuffare tränad inför årsdebuten. Sen har han fått några "skallar" till efter det som har gjort att han kommit i form.

Har du gjort några ändringar på honom till i år?

- Vi har jobbat med att få honom att springa rakare och starkare. Det är på rätt väg.

I senaste starten vann han på 1.11,2a/1640 meter och efter den insatsen kom en Elitloppsinbjudan.

- Vi hade först tänkt att starta honom i Örebro, men där kom han inte med utan var första reserv. Då hittade vi det där loppet i Rättvik och vi förstod att han var tvungen att göra en toppinsats för att få chansen att komma med till Elitloppet. Lite motigt var det när vi var på väg dit och fick höra att det regnat hela dagen. Sen var det bara några plusgrader och skitig bana, men han lyckades ändå med bedriften att prestera ett så pass bra lopp. Det var jättekul, säger Henrik Larsson och tillägger:

- Vi är oerhört glada att vi får chansen att vara med i år.

Loppet i Rättvik avgjordes i början av maj. Sedan dess har Reven d´Amour trimmats på ute på gården.

- Han har fått träna på i lite lugna intervalljobb, men i torsdags tryckte jag av honom. Han sprang 1.16/1600 meter med en snabbare avslutning och kändes fin. Det känns som att han kommer att vara på topp på söndag, säger Henke Larsson som berättar att Reven d´Amours program denna vecka ser ut enligt följande:

Måndag: Intervallträning.
Tisdag: Hage.
Onsdag: Hage.
Torsdag: Intervallträning.
Fredag: Hage.
Lördag: Jogging.
Söndag: Elitloppet!

- Han gillar att gå i hagen och mysa. Det kan han göra hela dagarna. Den här veckan lägger jag in ett extra joggingpass på lördag, säger Henke.

Vem är du mest rädd för av motståndarna på söndag?

- Jag vet inte om det är någon speciell. Det är många som man måste ha respekt för.

Arch Madness?

- Han såg jag tävla i USA förra året när vi var där med Reven d´Amour och blev inte så imponerad av honom då. Men jag kanske får omvärdera det efter hans seger i Olso Grand Prix, säger Henke lite frågande.

Hur skulle du vilja att loppet blir kört för att passa din häst om du får önska?

- Att det blir kört i hårt tempo och att vi kan slinka ner någonstans i en fin position.

Tror du att Reven d´Amour kan vinna Elitloppet i år?

- Absolut. Jag tror att han kan bli en obehaglig överraskning för många. Det är klart att det är mycket som ska klaffa, men han är bra. Ifjol i Nordamerika gjorde han topplopp då han trots tredjespår och dödens inte var stort slagen trots ett sånt lopp, säger Henrik Larsson som däremot inte har planerat in några nya tripper för sin häst till andra sidan Atlanten i år.

- Nej, det står vi över. Det slet rätt mycket på hästen ifjol. Det finns så många lopp här hemma att starta i, men jag har inte planerat något speciellt efter söndagens lopp. Nu kör vi Elitloppet och vi ska först och främst se till att det blir två lopp på söndag, säger Henrik Larsson och ler
Reply
Posted: 2011-05-26 18:03:12

Became a member: 
Forum posts:
Favoriten kan provas barfota runt om
”Jag tror att han vinner”
Freeman T.Porter är obesegrad felfri.
Efter den imponerande försökssegern kan det bli tal om ännu en växel i finalen.
- Vi funderar på att köra barfota runt om för första gången. Hästen har aldrig
varit så fräsch och fin som han är nu.
Freeman T.Porter hade stor uppvisning i V75 på Åby. I en snabb avslutning vann han åkandes och
helt klart är det här en häst utöver det vanliga.
- Det är väldigt hög kapacitet i hästen. Nästan så att man får lite känsla att det är en ny Copper Beech
på gång, säger Markus Waldmüller, försteman i tränaren Conrad Lugauers stall.
- Han hade gott om krafter kvar vid segern senast och har varit fin i jobben efteråt. Conrad tyckte
precis som jag, när vi pratade häromdagen, att hästen aldrig har varit så här fräsch och fin som han är
nu.
- När han är så här fräsch är han också mer stabil. Bakspåret på lördag tror jag bara är en fördel. Det
ökar chansen att han går felfritt. Gör han det tror jag att han vinner. Han springer en låg 1.13-tid om
det behövs.
- Vi har pratat om att eventuellt prova honom barfota runt om. Det blir första gången i så fall. Men vi
har inte bestämt det helt ännu. Det blir åtminstone barfota fram som på slutet och öppet huvudlag,
säger Markus Waldmüller.
Reply
Posted: 2011-05-26 18:04:11

Became a member: 
Forum posts:
Så ska Arch Madness vinna Elitloppet
Tränaren avslöjar taktiken
Arch Madness är favorit i Elitloppet.
Den amerikanske superstjärnan tränas av norrmannen Trond Smedshammer –
som har gjort stor succé i USA.
Nu har han gett klara order till Björn Goop hur de ska vinna Elitloppet.
Arch Madness är världsrekordhållare på tusenmetersbana. Han är USA:s bästa äldre häst och har
tillhört den yppersta eliten i flera säsonger. Efter segern i Oslo Grand Prix har hästen stått kvar i Norge
på Trond Smedshammers gamla gård, en timmes bilväg norr om Oslo.
- Hästen har varit jättefin efter loppet. Han har gått några lugna jobb och känns minst lika bra som
tidigare. Jag är mycket nöjd med honom, säger Trond Smedshammer.
I Oslo Grand Prix fick Björn Goop mycket beröm för sin styrning. Han släppte ledningen och gav
hästen en vilsam resa i ryggar. Men nu blir det andra bullar. Arch Madness har ett perfekt läge med
spår två bakom bilen – och det blir full laddning för täten.
- Han kan öppna snabbt och när vi nu har ett så bra spår kör vi i ledningen. Hästen tillhör inte de
värsta startraketerna i USA, men han kan ändå öppna bra. Jag tror till exempel inte att han tar en
längd på Define The World men jag tror heller inte att den hästen tar en längd på min.
- Det är en jäkla hård och tuff häst som alltid kämpar till det sista. Han kan gå 1.09 hela vägen och en
är en av de bästa jag har tränat. Han klarar av att gå lika bra bakifrån som i ledningen.
- Det ser perfekt ut allting och han blir svårslagen. Det ser ut som en mycket bra chans och vi gör inga
ändringar, säger Trond Smedshammer.
Reply
Posted: 2011-05-26 18:04:49

Became a member: 
Forum posts:
Halvstängt huvudlag på jättetalangen
”Blir inte förvånad om han vinner”
Han var fin i årsdebuten – om än i lite flegmatisk stil.
Nu åker den gamla utrustningen på Go Green Pellini igen.
- Han blir mer fokuserad då. Jag blir inte förvånad om han vinner, säger Svante
Båth om sin treåringsstjärna.
Go Green Pellini vann pliktskyldigt i comebacken senast. Den högkapable hästen fick ledningen och
gick undan i säker stil. Nu väntar betydligt tuffare motstånd i Treåringseliten (V75-5) på söndag.
- Go Green Pellini var jättefin senast även om han var lite seg hela vägen. Han blev lite ensam och
flegmatisk till slut men det fanns krafter kvar i mål. Normalt sett går han framåt med den
genomköraren och hästen har känts bra i jobben efteråt, berättar Svante Båth.
- Han är snabb ut, har ett bra läge och jag blir inte förvånad om han vinner. Men jag blir heller inte
besviken om han förlorar. Motståndet är tufft men jag har förhoppningar, det ska jag erkänna. Den här
gången får han sitt halvstängda huvudlag på sig, som han gick med i fjol. Det fungerade förvisso bra
med öppet huvudlag senast men han blir lite mer skärpt och fokuserad med skygglappar.
Reply
Posted: 2011-05-26 18:05:53

Became a member: 
Forum posts:
Muskelbristning för Cash Is Fun Zaz
”Inte säkert att han startar”
Cash Is Fun Zaz är en av favoriterna i Harper Hanovers lopp.
Men det är inte säkert att vi får se honom i styrkeprovet.
- Han har fått en muskelbristning. Vi bestämmer under fredagen om han startar
eller ej, säger Timo Nurmos.
Cash Is Fun Zaz är den starkaste häst som Nurmos har tränat. I senaste starten gjorde han en
strålande insats i Örebro. Nu står han helt perfekt till på start i Harper Hanovers lopp. Men
förberedelserna i veckan har varit allt annat än bra. Tränare Nurmos berättar följande sent på
torsdagseftermiddagen.
- Hästen har tyvärr fått en muskelbristning. Vi vet inte hur det har uppkommit, han kan ha sträckt sig.
Han är inte halt men han är stel i frambogen, säger Timo Nurmos.
- Han var fin i måndagsjobbet men dagen efter blev han lite stel och det är han fortfarande.
Veterinären ska kolla igenom honom i morgon (fredag) och då bestämmer vi hur det blir. Vi startar
givetvis inte om allt inte är 100 procent. En muskelbristning kan gå över snabbt, men det är ganska
ovanligt att hästar får det nu för tiden.
- Cash Is Fun Zaz var annars mycket bra senast och springer nog en låg 1.14-tid på distansen. Jag
tror att det kommer att krävas svenskt rekord för att vinna. Han är fortfarande lite osäker, men mest i
startmomentet. Trampar han iväg är han säkrare under loppet. Det blir skor runt om och öppet
huvudlag, samt ryckhuva.
Du har ytterligare tre intressanta hästar i V75-1. Chanserna där?
- Bästa chansen är Target Hoss som är fint i ordning. Hon gick bra i Finland sist men det var dåligt
tempo i loppet och bara körning de sista 200 metrarna. Det var inte lätt att ta något till slut och
dessutom var hon missgynnad av jättedålig bana. Synd på bakspåret här men hästen är så bra att
hon kan vara med i striden. Det blir barfota runt om och norskt huvudlag.
- Yucca Boko är väldigt fint i ordning och kan vara en outsider. Hon har varit okörd i de två senaste
loppen och har bra spår. Hästen är jättesnabb ut och ska köras i ledningen. Hon har gått med skor i
de tre senaste starterna och det står fel i programmet. Nu blir det barfota runt om och öppet huvudlag.
- Jill Tilly har tänt till och varit mycket förbättrad i år. Hon är i fortsatt bra form men är tyvärr bortlottad.
Troligen blir det barfota runt om för första gången på länge och helstängt huvudlag.
Reply
Posted: 2011-05-27 21:56:20 Answer to: "Muskelbristning för Cash Is Fun Zaz ”Inte säkert att ha"

Became a member: 
Forum posts:
Tack för alla intervjuer. Du har möjligtvis inte Åke Svanstedts också?
Reply
Posted: 2011-05-27 22:14:06 Answer to: "Tack för alla intervjuer. Du har möjligtvis inte Åke Svanst"

Became a member: 
Forum posts:
Inför lördagens V75-finaler på Solvalla har han laddat rejält. Nio hästar selas ut av Axevallatränaren som kommenterar dem på följande vis till sajten rikstoto.no

– Cleo Nalan (V75-1) ”Hon har kommit tillbaka på allvar efter långa vila. Senast var hon jättebra och det är tydligt att hon behövde ett par lopp innanför västen. Hon är nog så bra hon kan vara och det är klart att jag räknar med att hon ska ha chans. Kort distans är väl inte hennes bästa gren men blir det tempo på loppet så kan det gå vägen. Det blir barfota runt om som i de senaste starterna.”

– Mucles G.T. (V75-1) ”Hon fick en tung träningsperiod efter att ha gjort några mindre bra insatser på hårda vinterbanor. I comebacken var hon jättefin och vann på ett bra sätt och på en bra tid. Allt är fortsatt bra med henne i jobben efter det. Hon är inte så startsnabb men brukar kunna gå en trudelutt till slut. Med tempo och klaff är hon inte helt chanslös. Hon tävlar barfota runt om som senast.”

– Gossip’s Winner (V75-2) ”Han har utvecklats hela tiden och gör den ena bra loppet efter det andra. Nu är det tufft motstånd men nu är det dags att rycka skorna runt om. Han gick så i ett amatörlopp på Åby ifjol och det fungerade inte, men då var han inte alls i samma slag som nu. Jag tror barfotabalansen kommer att höja honom ett snäpp. Han är rask ut och jag laddar för ledning. Distansen är hans bästa.”

– Helge Palema (V75-3) ”Han har utvecklats på ett bra sätt och känns fortsatt fin i jobben. Nu möter han riktigt tufft motstånd och det här känns lite som ett elddop för honom. Han trivs uppenbarligen i vår träningsmiljö och jag blir inte förvånad om han dyker upp i striden.”

– Dreamalittledream (V75-3) ”Hon gör bra lopp hela tiden och jag kan inte tro annat än att hon har fortsatt toppform. I träningen känns hon i alla fall jättefin. Här är det dock tufft motstånd och ett byngligt läge. Jag får nog vara nöjd om hon tjänar en bra peng.”

– Niller (V75-3) ”Han har gått bra till slut men har inte fått vinna i de senaste loppen. Formen sitter där men jag vet inte säkert hur han klarar täta starter men jag hoppas och tror att han klarar det utan bekymmer. Han tävlar barfota runt om som vanligt.”

– Sven Olof (V75-4) ”Han har jättebra form och det var synd på spåret. Senast spetsade vi ju från bricka sju och jag kommer att satsa på ledning nu också. Kommer vi dit kör jag gärna där. Det var kanske lite enklare motstånd senast men han hade en del sparat. Han går barfota runt om igen.”

– K.L.M.Prelong (V75-6) ”Hon hoppade omotiverat senast och vi har inte kunnat förstå varför hon gjorde det. I jobben känns hon precis som vanligt. Det lutar åt ett lite försiktigare upplägg den här gången och hon får förhoppningsvis ett bra lopp i draget. Vi får se hur många hon slår sig förbi till slut.”

– Avanto (V75-6) ”Han går bra varje gång och läget behöver inte vara fel för honom. Får han sin smygare i hyggligt tempo och en lucka till slut kan han vara med långt framme. Något hett segerbud är han dock inte, säger Åke Svanstedt till rikstoto.no.
Reply
[ 1 ]