Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> värmningar

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-10-13 13:29:17

Became a member: 
Forum posts:
Sitter och jämför värmningar från olika "värmningsexperter"...det skiljer sig markant...ex.vis "Svartmyrs Sigge full fart över rakan med elak blick. Härlig spänst och prima aktion.+++" tja kolla vad som skrevs på denna site...finns flera liknande exempel bl.a spoon i första.. vad beror detta på? Kollar ni olika hästar eller är det så, ska jag säga, subjektivt med värmningar att alla kan ha en åsikt och något rätt eller fel inte fins?? Som det är nu är det inte till mkt hjälp..börjar finnas för många självutnämnda experter för min smak nu..
Reply
Posted: 2007-10-13 18:16:39 Answer to: "Sitter och jämför värmningar från olika "värmningsexperter"."

Became a member: 
Forum posts:
Självklart är det en personlig uppfattning hur man tycker hästen i fråga ser ut, vilket intryck den ger, hur travet flyter, attityden osv.. det är helt enkelt upp till var och en vem man tycker bedömmer värmningar bäst.

I fallet Svartmyrs Sigge så såg den bedrövlig ut enligt mig och hoppade även i värmningen.

Spoon Hornline såg bättre å bättre ut, väldigt stel i första bakvarven men senare helt okej, men något extra var det inte.

De vassaste värmningarna idag gav riktigt fin utdelning, tex.

Smash Express - Fokuserat intryck, perfekt trav och sugen blick, klart plus!
Foolex - Ser formstark ut, finfin! Klart plus.
Skip Dimanche - Pampig och fin i lugna tempon, ser laddad ut med form, plus.
Lovely Conch - Lugnt på innerplan, ser finfin ut, plus.
Reply
Posted: 2007-10-13 19:13:45

Became a member: 
Forum posts:
Anders Ekberg är klippan! Han är grym...
Reply
rotagg Posted: 2007-10-13 20:39:23

Became a member: 2007-09-30
Forum posts: 413
Anders ekberg tycker ju att alla hästar ser bländande ut.. sämre värmningsexpert får man leta efter..
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-13 22:32:18

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
Ja Ekberg är ett skämt, han har aldrig sett en dålig värmning...
fast i.o.fs har han lite rätt, man bör inte starta ofräscha hästar på V75 det är liksom inte rätt läge att starta där om inte hästen känns bra och de flesta hästarna ser faktiskt riktigt bra ut.
Reply
Posted: 2007-10-14 13:34:44

Became a member: 
Forum posts:
Ok...man kan se det på olika sätt, jag har vunnit ganska mycket pengar på hans värmningstips.
Det gällar kanske att i sista hand tolka dom själv.

Vem är bättre än Ekberg då?
Jag tycker att det dom flesta säger att 1:a, 2:a, 3:e handsfavoriten ser bra ut = Professorns tips.

Reply
Posted: 2007-10-14 14:53:53 Answer to: "Ok...man kan se det pÃ¥ olika sätt, jag har vunnit ganska mycket pengar pÃ"

Became a member: 
Forum posts:
Ekberg är duktig, men han vågar alltför sällan sticka ut och att någon värmt dåligt har jag nog knappt hört från honom. Inte så svårt att sätta värmningsvinnare då, när alla tydligen ser bra ut.

Finns fler av den sorten, som ropar ut att alla ser kanonfina ut.. det ger lixom inget.

Vi granskar värmningarna rejält och skriver inte någon plusvärmning, om vi inte verkligen ser en sådan.

Själv går jag på tre huvudregler i värmningen,

INTRYCKET, vilket intryck förmedlar hästen, hållningen, inställning osv.
TRAVET, hur flyter travet, här kan man se till hur hästen brukar trava men inte nödvändigt då det är lite upp till var och en att bedömma vikten i det.

ATTITYD, uppsynen, blicken, fokus..

/ Andreas
Reply
Posted: 2007-10-14 14:54:59

Became a member: 
Forum posts:
Tja...jag tycker ändå att det är märkligt att en person kan få en häst till att ha värmt demoniskt, medan en annan person kan få samma häst till att ha värmt knackigt..det brister någonstans och det måste vara i betraktarnas ögon...en alltför dålig kunskap ang hästar i allmänhet tror jag ligger till grund för detta. Givetvis förstår jag också att man får sålla lite i värmningsinformationen, men när det skiljer så rejält som att någon tycker en kuse bör strykas typ och en annan att kusen i fråga ser ut som en rund miljon då har det gått för långt. Då kan man lika bra ha en slumpgenerator a´la Harry Boy att sköta värmningsinformationen.

Tack för svaren. Ett intressant ämne tycker jag.
Reply
Posted: 2007-10-14 17:08:03 Answer to: "Tja...jag tycker ändå att det är märkligt att en person kan få en häs"

Became a member: 
Forum posts:
Jag vet inte vem du fått den jättevärmningen på Svartmyrs Sigge, men de jag pratat med såg defenitivt inget att plussa för. Men det är som sagt i betraktarens ögon.

Vi tyckte han var väldigt stel och gav ett viljelöst intryck, vilket vi rapporterade också. Galoppen från start var inte direkt oväntad.

Håller med om att det är ett väldigt intressant ämne, systemet kan ju ändras rejält på några sena värmningar.
Reply
Posted: 2007-10-16 10:41:33

Became a member: 
Forum posts:
Det var från en annan site där värmningar såväl som tips läggs ut. Ingen kritik riktad egentlignen åt ngt håll..mer en undran över hur det kan skilja sig så grovt. Känns lite som att vissa siter är mindre seriösa än andra och chansar lite...en smula överskattning av sin egna förmåga vad gäller kunskap inom ämnet föreligger nog oxå här och var..
Reply
Posted: 2007-10-16 14:37:16 Answer to: "Det var från en annan site där värmningar såväl som tips läggs ut. In"

Became a member: 
Forum posts:
Det har du nog rätt i, det bästa är nog att bestämma sig för att lita på någons värmningar och inte titta på flera olika, då blir det givetvis lite olika utslag. Eller helt enkelt lite på sig själv och försöka bedömma värmningarna själv.
Reply
Posted: 2007-10-17 10:13:51

Became a member: 
Forum posts:
Sant. Det är nog det allra bästa då man bara kan skylla på sig själv i det läget
Reply
B_Good Posted: 2007-10-18 02:00:26 Answer to: "Sant. Det är nog det allra bästa då man bara kan skylla på sig själv i"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Känns som värmningsrapporter precis som all annan information typ kuskintervjuer, tidigare tider osv måste tolkas både en o två gånger.. Utan att va kritisk så tycker jag värmningsrapporterna här ibland kanske sammanfaller lite med utgångstipset o jag lägger nog lite mer vikt vid en plusvärmning på en pålle som inte på förhand tippats än vekans drag.. Brukar jämföra värmningsrapporterna här o travnet express o det kan ibland va intressanta skillnade eller likheter. Som sagt ingen kritik menad utan är väldigt tacksam för all info.
Reply
[ 1 ]