[ 1
]
2
|
|
Posted: 2010-10-25 14:59:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
Fick en tanke nu när jag kom hem från plugget. De allra flesta här inne har ju ett stort travintresse och då framförallt kring det som händer på V75. Nu är det ju så att det krävs sjukt mycket tid (eller tur) för att tippning ska löna sig. Alla har inte den tiden att lägga ner på att analysera omgångarna och förra gången dök det upp en diskussion om hur viktig statistiken är.
Vi kom inte fram till något svar men kan iaf vara överrens om att den är en del i tippningen. Med tanke på tidsbristen som många har lägger jag här fram ett förslag om samarbete på Zonen sär analysansvaret kring loppen delas upp. Idén är som följer:
-Någon (har varit jag själv senaste tiden) lägger upp en liten rapport om hur hästarna som startar har gått senaste loppet.
-Någon lägger upp info om hur hästen fungerar över aktuell distans.
-Någon skriver några rader om hur hästen har fungerat på den aktuella banan samt vid långresor etc.
-Någon skiver lite hur det har gått för hästen från aktuellt spår och hästen startsnabbhet.
-Någon skriver om vilken balans hästen vanligtvis trivs med och hur det har visat sig.
-Någon skriver några rader om hur hästen brukar fungera kring den här årstiden.
-Någon skriver lite info vad som sägs av ansvarig tränare och kusk inför loppet.
Sen är frågan om man ska lägga upp all den här infon i forumet eller om vi ska försöka skapa en mailgrupp eller liknande. Tycker detta hade varit en bra lösning då man nästan aldrig hinner kolla allt själv. Ju mer man vet intför loppet desto högre är chansen att man tar rätt beslut.
Tror själv att det absolut lättaste hade varit att skapa en mailgrupp. Anmäl er gärna därför till någon av ovanstående arbetsuppgifter (eller om ni har något eget förslag som inte står med) och skriv er mailadress här eller skicka den till mig så sammanställer jag en lista.
|
|
Reply
|
|
jokern
|
Posted: 2010-10-25 15:06:09
|
Became a member: 2009-10-30
Forum posts: 123
|
Låter som en mycket intressant idé. Själv har jag upparbetat en databas där jag samlat intressant info jag kommit över vad gäller saker du skrivit om ovan. Har cirka 750 hästar inlagda i nuläget. Jag är gärna med och deltar i detta projekt! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 15:14:02
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag är gärna på och hjälper till, jag är väl kanske den största statistik nörden här så den infon hjälper jag gärna till med
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 15:17:22 Edited(1): 2010-10-25 15:25:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
Borde ju funka att bara göra en tråd här på forumet ändå, så länge inte folk skriver kommentarer och liknande i den tråden, tex om jag skriver om spårstatistik, distans, bana så gör jag ett inlägg om bara det, sen fyller nån annan på med sin del i det hela. Men det får inte bli någon diskussion eller onödiga inlägg så det blir för mycket.
Eller så kan jag bara dela med mig av sidan där all statistik finns för dom som inte vet om den. Dock bara statistik för starter i Sverige har jag för mig. Väldigt bra sida som är lätt manövrerad. smidigare än att läsa här faktiskt.
dock så skulle jag vilja ha lite info på starttider första 500, och sista 500 på dom hästar man är nyfiken på. Sen kollar jag bara på v75 loppen så jag har rätt dålig koll på formen på många, förutom det jag får reda på av jokersystemet där dom skriver lite om händelseförloppet på dom senaste 5 starterna och vad tränarna säger. Det är ju viktigt att försöka bena ut hur loppet körs och då är det bra att ha koll på startsnabba och bra avslutare.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 15:49:56  Borde ju funka att bara göra en tråd här på forumet ändå, så länge inte folk skriver kommentarer och liknande i den tråden, tex om jag skriver om spårstatistik, distans, bana så gör jag ett inlägg om bara det, sen fyller nån annan på med sin del i det hela. Men det får inte bli någon diskussion eller onödiga inlägg så det blir för mycket.
Eller så kan jag bara dela med mig av sidan där all statistik finns för dom som inte vet om den. Dock bara statistik för starter i Sverige har jag för mig. Väldigt bra sida som är lätt manövrerad. smidigare än att läsa här faktiskt.
dock så skulle jag vilja ha lite info på starttider första 500, och sista 500 på dom hästar man är nyfiken på. Sen kollar jag bara på v75 loppen så jag har rätt dålig koll på formen på många, förutom det jag får reda på av jokersystemet där dom skriver lite om händelseförloppet på dom senaste 5 starterna och vad tränarna säger. Det är ju viktigt att försöka bena ut hur loppet körs och då är det bra att ha koll på startsnabba och bra avslutare.
Answer to: "Borde ju funka att bara göra en tråd här på forumet &"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Aa, tänkte bara att det kunda vara lätt att ha det på mail, då behöver man ju inte kolla upp infon på samma hästa flera gången utan kan spara ner dokumenten om man vill.
Säg bara vilka delar du vill ta hand om Nordan så noterar jag det.
Jag kan fortsätta med delen att analysera hur de har gått tidigare starter (formen alltså  , detta arbetet blir dessutom mindre än tidigare då jag la nästan 2 h per lopp. Nu slipper jag ju sitta och kolla startsnabbheten på hästarna etc.
Viktigt att tänka på är att inte lägga någon egen värdering på hästarna när man skriver om vi ska göra detta samarbetet, det ska endast ses som en informationskälla och då måste alla hästar ha bedömts likvärdigt av den som skriver.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 16:34:30  Låter som en mycket intressant idé. Själv har jag upparbetat en databas där jag samlat intressant info jag kommit över vad gäller saker du skrivit om ovan. Har cirka 750 hästar inlagda i nuläget. Jag är gärna med och deltar i detta projekt! 
Answer to: "Låter som en mycket intressant idé. Själv har jag upparbe"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vilken info känner du att du vill bidra med jokern?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 16:35:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sjukt jobbigt egentligen att skriva om alla hästarna hehe, men jag kan väl ta hand om distans statistiken då och bana, men det blir väl ganska kortfattat ungefär som nedan
V75 avd1 Chimall TT: 30 starter på distansen, 50% vinst, 63% plats och 37% galopp, dock bara 17% galopp från aktuellt spår. 9 starter på banan 56% vinst och 78% plats
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 16:46:44 Edited(1): 2010-10-25 16:48:32  Sjukt jobbigt egentligen att skriva om alla hästarna hehe, men jag kan väl ta hand om distans statistiken då och bana, men det blir väl ganska kortfattat ungefär som nedan
V75 avd1 Chimall TT: 30 starter på distansen, 50% vinst, 63% plats och 37% galopp, dock bara 17% galopp från aktuellt spår. 9 starter på banan 56% vinst och 78% plats
Answer to: "Sjukt jobbigt egentligen att skriva om alla hästarna hehe, men jag kan"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ser utmärkt ut Nordan. Du lär ju även upptäcka om det är några extraordinära saker, exempelvis 3 segrar på 3 starter på banan men det var de tre första starterna i karriären och hästen stod då i 1,5 i odds som högst.
Men starta precis så som du skrev så kanske någon kan bygga vidare på det om vi märker att det skulle vara nödvändigt.
Kanon!
Visst blir det mycket fakta, därför jag tänkte om det var lättare att skriva i exempelvis word och maila till mig så kan jag sammanställa, kommer bli grymt långa trådar annars.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 16:59:25 Edited(2): 2010-10-25 17:05:01
|
Became a member:
Forum posts:
|
ja det kan jag lägga till i så fall. skulle ju kunna skicka en printscreen istället så får man alla hästarna i ordning utefter hur "bra" dom är. Mer överskådligt kanske. Verkar dock inte vara så många här på forumet som är intresserade? Om det bara är vi 2 och Jokern som är intresserade av lite mer info kanske det är bättre om jag bara ger er länken, tar 10 min att gå igenom alla hästar där.
Jag skriver den här så kan alla/du kolla och se vilket du föredrar, säkert många som vet om den
www.voltstart.se
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-10-25 17:05:22  ja det kan jag lägga till i så fall. skulle ju kunna skicka en printscreen istället så får man alla hästarna i ordning utefter hur "bra" dom är. Mer överskådligt kanske. Verkar dock inte vara så många här på forumet som är intresserade? Om det bara är vi 2 och Jokern som är intresserade av lite mer info kanske det är bättre om jag bara ger er länken, tar 10 min att gå igenom alla hästar där.
Jag skriver den här så kan alla/du kolla och se vilket du föredrar, säkert många som vet om den
www.voltstart.se
Answer to: "ja det kan jag lägga till i så fall. skulle ju kunna skicka en p"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Gjorde en länk av din adress.. som vanligt 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 17:21:14  ja det kan jag lägga till i så fall. skulle ju kunna skicka en printscreen istället så får man alla hästarna i ordning utefter hur "bra" dom är. Mer överskådligt kanske. Verkar dock inte vara så många här på forumet som är intresserade? Om det bara är vi 2 och Jokern som är intresserade av lite mer info kanske det är bättre om jag bara ger er länken, tar 10 min att gå igenom alla hästar där.
www.voltstart.se
Answer to: "ja det kan jag lägga till i så fall. skulle ju kunna skicka en p"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Får väl se hur många som svarar, kan väl hålla det öppet till imorgin iaf.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 17:22:00
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tack åter igen 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 17:47:13
|
Became a member:
Forum posts:
|
Låter bra men har inte så mycket tid så jag kan inte gör så mycket! Men bra engagemang!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 20:25:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag kan väl leta upp tränar och kuskintervjuer om hästarna. Ska jag skicka allt som hittas då eller?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-25 21:06:18  Jag kan väl leta upp tränar och kuskintervjuer om hästarna. Ska jag skicka allt som hittas då eller?
Answer to: "Jag kan väl leta upp tränar och kuskintervjuer om hästarna. "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Du behöver ju inte skicka tre olika intervjuer på samma häst där dom säger likadant. Gör en sammanställning av intervjuer på torsdag kväll och skicka, sen kan du kanske komplettera den på fredag om något intressant dyker upp.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-26 11:12:42 Edited(1): 2010-10-26 11:13:29
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sammanställning än så länge:
Analys av senaste loppet: robardo
Analys av distans och bana: Nordan
Kusk- och tränarintervjuer: dalmaset
Analys av spår och startsnabbhet/speed: förslagsvis jokern
Analys av hur hästen brukar gå vid årstiden och troligt banunderlag: VAKANT
Analys av hästens balans och övrig utrustning: VAKANT
(ansökningar mottages gärna  )
Eventuella övriga förslag får gärna framföras.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-28 11:57:29
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hur går det för er med sammanställningar? Jag håller på och räknar med att bli klar under eftermiddagen. Ni kan väl skicka er mail till mitt konto här, det blir långt om jag ska lägga ut allt i forumet.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-28 13:10:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det här blir första och sista gången jag gör det, känns så sjukt onödigt att skriva ner allt när hemsidan är så klockren och mera lättläst, kan tänka mig att det går 10 ggr snabbare att kolla igenom den än mina anteckningar. Allt som har med statistik att göra kan man kolla själv på Voltstart.se. Jag ger mer än gärna info på hästar om det är någon speciell man undrar om, Jag har alla tränar/kusk intervjuer och som sagt all statistik för den som inte pallar kolla.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-28 14:02:25
|
Became a member:
Forum posts:
|
Okej, lugnt. Tyckte också att sidan var mycket smidig. Behöver ju kanske inte göra en sammanställning av det som står där.
Tycker fortfarande att detta är en bra idé med samarbete men kanske ska fokusera på delar som inte finns med där exempelvis startsnabbhey, spurt, balans etc.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-28 14:42:56
|
Became a member:
Forum posts:
|
ja den infon skulle jag definitivt vilja ha, tyvärr har jag inte lopp arkivet så jag kan inte klocka start och spurttider. Men dom flesta spurttiderna kan jag se via joker programmet. jag kan rangordna alla i varje lopp efter hur snabbt dom spurtade i senast loppet, är väl i princip den infon jag kan få fram. sista 700
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|