|
| | |
|
 |
Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
|
|
| |
| | |
[ 1
]
|
|
Posted: 2010-02-26 18:15:18
|
Became a member:
Forum posts:
|
"Frillan Filliokus är en bra chansspik"
Det är dubbeljackpot på Axevallas V75. TravExpressen.se har pratat med tre spelexperter om hur man bör tippa för att lägga beslag på de extra miljonerna.
Per Ottosson, profil och spelexpert, Axevalla, veckans V75-bana
Vilken är den bästa jackpotspiken på Axevalla?
– Det finns lite om och men, hur fräschören är och hur banan blir och så och man bör nog vänta med att se hur allt verkar under tävlingsdsdagen, men är Hobbe Skift (V75-1) som han har varit så tror jag inte att han förlorar!
Vilka skrällar ska se till att höja utdelningen?
– Jag tycker till att börja med att jag har en bra chansspik i omgången, i Frillan Filiokus i stoloppet, V75-5. Om Kenneth Haugstad bara hittar ner i banan från sitt springspår på tillägg och det inte strular så att hästen blir hängande, så tror jag att Frillan Filiokus har mycket bra segerchans.
Hur bär man sig bäst åt för att lyckas få sju rätt och ta hand om alla jackpotmiljoner? Vad är bästa rådet?
– Den här omgången handlar det nog om att hitta en bra spik, och kanske en chansspik som jag nämnde en tidigare. Och så försöka gå ihop och spela med några andra och försöka täcka så mycket det går av de andra loppen, till exempel stoloppet V75-4, som verkar hellurigt.
Uno Hedin, travexpert, V75-tippare Radiosporten
– De två bästa tycker jag är Hobbe Skift i V75-1 och Rutger Raket i V75-6, men eftersom Hobbe Skift är en häst som kan återfalla i gamla galoppsynder, så säger Rutger! Jag tycker inte att det är särskilt märkvärdigt motstånd och dessutom verkar Åke Svanstedt verkligen på gång med sitt stall nu...
– Jag tycker man ska gardera Colombian Necktie i gulddivisionen. Det är ett gammalt och ganska trött gäng och jag undrar om inte den yngsta av dem, Bobtail, till slut vinner det här... I V75-2 kommer säkert många att spika Nahar, men jag skulle vilja varna för Ekets Patrik, som troligen tar ledningen. Och så har jag en rysare i V75-5 i 5 Magnetique, som gör tredje starten för Åke Svanstedt och då brukar det kunna smälla till...
Hur bär man sig bäst åt för att lyckas få sju rätt och ta hand om alla jackpotmiljoner? Vad är bästa rådet?
– Det är det klassiska: att spika outsiders och gardera favoriterna. Då kan man hitta de riktigt stora pengarna!
Robert Karlsson, Expressen
– Frillan Filiokus tror jag mycket på i V75-5. Hon har varit mycket en bra en längre tid, haft mycket otur och nu är det lättare emot! Dessutom körs hon av en duktig kusk. Det enda lilla orosmolnet är väl att hon skulle bli hängande från springspår från tillägg, men jag hoppas att hon hittar ner och sedan vinner hon.
– Jag tror att Prima Stella kan vara en rolig chansspik i V75-6. Hon tar ledningen och sedan känner jag lite grann att; blir det verkligen något lopp av det hela? Jag tror inte det – och Prima Stellan håller undan hals... Sedan kanske Wiss Ronja vara något i V75-4. Henne trodde jag mycket på förra gången. Då var hon dålig som favorit, men den här gången är det kort distans och kanske är hon bättre bakifrån?
– Gå ihop och spela med andra och lite på dina egna idéer!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-02-26 18:24:13
|
Became a member:
Forum posts:
|
Björn Goop hoppas bli framgångsrik jackpotkusk på lördag.
26 februari 2010
Inför V75: Goop om en bra favorit
Björn Goop har rivstartat året och tagit överlägset flest segrar
av de svenska kuskarna 2010.
Det är alltså en kusk med ångan uppe som tar sig an lördagens tävlingar på Axevalla och dubbeljackpoten på V75.
- Jag tycker att min bästa chans är Chanel Håleryd i V75-4.
Björn Goop leder kuskligan på Axevalla. Efter sex tävlingsdagar har han noterat sig för åtta segrar, vilket är en seger mer än tvåan Carl-Erik Lindblom.
I V75-ligan sladdar han däremot ännu så länge med en fjärdeplats; tre segrar bakom ledande Örjan Kihlström med sex förstaplatser.
9 Chanel Håleryd, en häst från familjen Goops eget stall, galopperade i ledning på upploppet i V75 på Åby senast.
– Ja, och det var surt för hon hade haft jättebra chans till seger annars den gången. Hon har tränat på bra efter det och fått lite tyngre skor för att bli mera stabil till den här starten. Av betyget ett till fem tycker jag att hon ska ha fyra plus. Hon har fin kapacitet och en bra speed och ska ha en rätt bra chans om hon sköter sig.
Vi låter Björn Goop även värdera de övriga hästarna han kör på V75 enligt betygsskalan ett till fem, där betyget fem betyder toppchans.
7 Pröjsarn i V75-1?
– Pröjsarn är en rätt så bra häst som har ett bra springspår den här gången. Men han är väldigt tufft inne i klassen och möter ett så bra motstånd den här gången att jag ger honom en trea.
11 Bronx Sisu i V75-2?
– Har ett trist läge och möter Nahar som faktiskt knäckte vår häst från dödens för ett par starter sedan. Jag hade velat ge Bronx Sisu en fyra eller till och med en femma om han haft ett bra läge. Men i och med att Nahar är med och spåret dåligt får han bara betyget tre. 7 Star Running (V75-3) har Björn inte kört på länge och 1 Prima Stella (V75-6), en annan av Kari Lähdekorpis hästar, sitter han upp bakom för första gången.
8 Lass Twist i V75-7 känner du till i alla fall.
– Honom har jag kört många gånger. Han har ett skitläge och är ute över fel distans, 1640 meter. Med tanke på det blir betyget två plus, slutar Björn Goop.
Mikael Wikner & Mattias Anderberg
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-02-26 18:26:50
|
Became a member:
Forum posts:
|
Stig H Johansson selar ut tre V75-hästar och han tror mest på Bobtail och Little Rainbow.
Foto: Maria Holmén
25 februari 2010
Inför V75: Ingen riktigt het - men bara en sval...
Jackpot och chans till vinstrekord på V75.
Kan Stig H Johanssons hästar vara nyckeln till 60 miljoner kronor på Axevalla?
- Både Bobtail och Little Rainbow är med där och krigar, säger mästertränaren.
Stall Stig H Johansson har inlett året starkt och via 28 segrar har man redan passerat tre miljoner kronor inkört. Solvallatränaren selar ut tre V75-hästar när Axevalla bjuder på dubbeljackpot med chans till 60 miljoner kronor till en ensam vinnare.
Först ut är 6 Bobtail som rankas högt i tipsen av de flesta experter i V75-3.
- Hon har varit duktig en lång tid nu. Även senast då hon var fyra efter ett lopp utvändigt ledaren, på linje med dom som var tvåa, trea. Det var en bra insats, säger Stig H Johansson och fortsätter.
- Nu har hon ett lite risigt spår igen. Det är väl en uppenbar risk att det kan bli en tung löpning och då blir det naturligtvis svårt för henne att vinna.
Gulddivisionen den här årstiden känns ofta väldigt öppen, känner du också så när du läser på loppen?
- Det är väl fler lopp än gulddivisionen som är öppna, men det är väl lite lägre klass normalt sett den här årstiden på gulddivisionen. Nu tycker jag det är ett par tre stycken bra hästar med i det här loppet så det är nog inte helt givet vem som vinner, utan det är positioner som är avgörande, säger Stig H Johansson.
Ingen ickevinnare
I V75-4 startar 15 Pallina, som är väldigt nyttig men som sällan vinner.
- Det är riktigt, hon vinner inte många lopp per år, utan hon nöter på och tjänar fina pengar och gör det bra. Men i de här sammanhangen, och speciellt inte under de här förutsättningarna med ett stort fält att gå runt och 1 600 meter, så har hon ingen chans att vinna som jag bedömer det.
Är det en slump att hon inte vinner så ofta?
- Jag tycker hon gör så gott hon kan, men det finns inte resurser tillräckligt för henne. Sedan är hon lite ospeedig så hon hamnar lite på vingel många gånger, men jag tycker absolut inte att hon är en sådan som inte vill vinna, säger Stig H Johansson.
Bästa insatsen vid förlusten
Stallets tredje häst är 10 Little Rainbow i V75-7. Sexåringen har inlett året snyggt med två segrar och ett andrapris på tre starter.
- Ja, och bästa loppet gjorde han när han var tvåa faktiskt. Då gick han utvändigt och höll mycket bra i ett rätt så tufft lopp, så att formen är på topp där. Läget är inte det bästa den här gången. Han behöver lite tur naturligtvis, men har han full klaff och det löser sig under vägen så är han inte helt borta.
Vilken häst av dina tre känns hetast på V75?
- Det är ingen som är riktigt het om man säger så. Men både Bobtail och Little Rainbow är med där och krigar. Har de maxflyt och konkurrenterna motsvarande inte..., så kan någon av dem sitta där.
Lars-Ove Pettersson
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-02-26 18:35:39
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Uhrbergs
Före detta skuttande Hobbe Skift (avd 1) och speediga Frillan Filiokus (avd 5) är Thomas Uhrbergs V75-spikar.
– Jag hoppas att mina tips är heta och inte som vädret här i Åre, säger Thomas, som varit med om minus 34 (!) grader.
Efter V75-fullträffen på Bergsåker med sju rätt drog Thomas till Åre för att åka skidor med sönerna under sportlovsveckan. En perfekt uppladdning inför det egna stallets hårdsatsning inför våren och sommaren samt nystarten med att köra Kari Lähdekopris hästar.
– Ja, nu har man laddat batterierna även om det varit isande kallt. Och, jag hoppas att mina tips är lika bra som de var senast men att utdelningen blir betydligt högre för sju rätt än 348 kronor.
Han tycker att det är en småklurig omgång, där det gäller att komma rätt på singelstrecken nu när det ligger över 60 miljoner kronor i 7-rättspotten.
– Axevallas upplopp är Sveriges längsta med sina 227 meter och det är mycket utslagsgivande, så mina spikar Hobbe Skift och Frillan Filiokus gynnas. Den förstnämnde går hela vägen in i mål i hårt tempo och ”Frillan” tål också att göra grovjobbet men är också speedig, säger Thomas.
På det mindre systemet singelstreckar han också Colombian Necktie (avd 3).
– Mycket talar för tidig ledning och ”C.N.” med Örjan Kihlström lär få bestämma tempot, säger Thomas, som dock påpekar att Derby-vinnaren tävlar bäst barfota och att Axevalla knappast kan bjuda på en bana som tillåter den balansen.
Har han då några rysare att bjuda på?
– Min tipsetta Zebra G. (avd 4) har nu ett lopp i kroppen efter vila och körs av duktige Tony Wallin, en riktig skrällkusk. Strecka också Domino Eson (avd 7). Visserligen svek han i V75-mästaren men han har varit bra både före och efter.
Här Thomas kommentarer om loppen.
Avd 1: Hobbe Skift har mycket hög kapacitet och Per Lennartsson har tagit tre raka segrar med femåringen. Travet är inte alls som förr, då hästen liksom skuttade emellanåt. Han var också bra i ett jobb i veckan, så jag är inne på att ingen kan slå honom även om Åke Svanstedts stall kan vara på ”g” och Åke har ju Giddes Dream här.
Avd 2: Ekets Patrik är snabb ut och han var klart duktig vid segern senast, men frågan är om han orkar hålla emot om en felfri Nahar kommer dundrande. Kanske gynnas i så fal en tredje häst och jag har då valt att ta med Bronx Sisu, en Olle Goop-träning som har styrkan som sitt främsta vapen.
Avd 3: Colombian Necktie är mitt förstaval och blir det ett rent taktiklopp, vilket jag är inne på, vinner han. Skulle banan ställa till det utmanar både Bobtail och Acclaim. Den sistnämnde var inte alls så dålig i senaste starten som en del velat göra gällande. Med rätt resa har Acclaim en utslagsgivande långspeed.
Avd 4: Zebra G. är rankad väl lågt på sina håll. Hon tar knappast hand om ledningen men från detta fina läge bör Tony Wallin ge henne en bra resa. Chanel Håleryd är nog stoet med högst kapacitet, men hon är mycket osäker. Stickie Knibs kan rinna undan i ledningen. Och, av tilläggshästarna tycker jag att endast Follow Me Ås är att räkna med.
Avd 5: Frillan Filiokus har verkligen imponerat i tuffa sällskap. Nu ställs hon mot enbart ston och det är väl Regine d´Inverne att slå. Nu tar jag ställning för Kenneth Haugstads uppsittning, det mest för att Regine d´Inverne har tävlat så där när hon varit ute och rest.
Avd 6: Paper Moon är mitt drag, mycket för att jag tycker att det är hennes tur att ta hem en V75-vinst. Hon har tävlat starkt, har strålande form och med en optimal resa kan det bli seger. Rutger Raket är en given utmanare, speedig som han är. Ja, han gynnas verkligen av Axevallas långa upplopp. Jag streckar flitigt och hoppas på en skräll i form av Max Hugo eftersom han rensar överlägset mest.
Avd 7: Turbo Later med Åke Svanstedt låter som ett vinnarekipage. Åke har fina siffror med den hästen, jag tror till med att de är obesegrade tillsammans. Nu streckar jag sju ekipage, där Domino Eson eller Alien´s Kiss är bästa vinnaren för mitt system om man ser till utdelningen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-02-27 08:45:11
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inför V75: Walmann har jackpotspiken
Många spikar Colombian Necktie i jakten på 60 miljoner kronor.
Tränaren Roger Walmann säger inte emot.
- Jag har gott hopp om att hästen ska vinna, säger han.
Lördag eftermiddag smäller det på Axevalla.
Dubbeljackpot i veckans V75-tävlingar innebär rejält drag i omsättningen.
Enligt ATG:s beräkningar kan en vinnare kvittera ut minst 60 miljoner kronor.
Den här veckan förlitar sig många spelare till Colombian Necktie i gulddivisionen. Roger Walmanns derbyvinnare har hittills sprungit in 6,4 miljoner kronor i karriären. Hästen har inte vunnit lopp sedan i september i fjol men insatsen senast visade att han nu är rejält på gång.
- Han gjorde ett jättebra lopp senast och sprang strax under 1.12 sista varvet. Det var ett klart fall framåt. Jag har känt på hästen de sista två veckorna att han är på väg mot toppformen, säger Roger Walmann.
"Börjar bli till åren"
I lördagens gulddivisionslopp är Colombian Necktie storfavorit. Han har ett bra läge och flera av hans konkurrenters tränare uttrycker sig i media att de tror att han ska vinna.
- Ingen skulle bli gladare än jag om de har rätt. Men man ska komma ihåg att han börjar bli lite till åren och kanske inte är lika vass som när han har varit som bäst. Så jag är inte sådär jätteövertygad att han bara går ut och vinner, säger Walmann.
Men flera av dina kolleger tror att han tar ledningen och får bestämma tempot. Håkan Eriksson menar exempelvis att det står i programmet hur loppet blir kört. Då finns det ingen som kan slå honom hävdar han. Tror inte du det också?
- Visst, jag tror att hästen tar ledningen för han är riktigt snabb ut om man trycker av honom. Och jag måste säga att så som han känns nu så har jag gott hopp om att han ska vinna. I alla fall normalt sett, även om jag har respekt för hästar som Bobtail och Acclaim.
- Colombian Necktie kändes pigg och fräsch i veckans lugna jobb och vi siktar på att köra barfota runt om igen.
Så, är det en bra jackpotspik för spelarna att luta sig emot?
- Det går spelarna avgöra själva. Men spelarna brukar ha mer klart för sig än vad jag har och eftersom de har gjort honom till favorit hoppas jag att de har rätt. I så fall är det nog en bra chans, säger Walmann och skrattar lite.
"Vinner när som helst"
Solvallatränaren, som har börjat året bra med 25 segrar och nästan två miljoner kronor inkört, har ytterligare två hästar till start på V75. En av dem vurmar han väldigt mycket för.
- Paper Moon (V75-6) vinner lopp när som helst. Hon har jättefin form och har haft så en längre tid. Senast tyckte Örjan att hon kändes bättre än någonsin. Men hon har fått tuffa lopp på slutet och det har inte stämt riktigt. Om det klaffar bättre nu så tror jag absolut att hon kan segerstrida. Hon är mycket bättre än resultatraden, menar Walmann.
Du har även med Venise Launcher i V75-4. Chanserna där?
- Venise Launcher (V75-4) är rätt så skaplig och man kan väl säga att hon varken är bra eller dålig. Hon vann från "dödens" senast men det var ett billigt lopp. Jag blir nog lite överraskad om hon skulle vinna här men samtidigt brukar de här typen av stolopp inte vara så märkvärdiga. Hästen är i alla fall bra i ordning men det är lite galopprisk ifrån andraspåret. Går hon felfritt och får ett bra lopp kanske hon kan vara med på en plats, säger Roger Walmann.
Michael Carlsson
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|
|
| |