Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer till Åby 23/1

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
B_Good Posted: 2010-01-20 18:14:16

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Kari Lä..ääh..?..eh..dekorpi?

Persos Seaman börjar hitta form igen. Pullade hårt senast och fick fritt sent. Möter bra hästar och blir lite svårt att vinna. Eventuellt barfota runtom första gången.7

Kjell Rivner har gått bra längre tid men har inte mött dom bästa i klassen. Nu är det ett prov om han duger. Barfota fram.7

Ravello går bra helatiden. Gör säkert bra lopp men är lite hårt inne och möter Spring Erom, men kom ihåg hur svårt det är att vinna från tillägg på Åby. Barfota fram.7

Min Narkissos var sådär senast. Måste springa vid sargen, kan bli svårt när man känner kusken. Pistolhut kanske hjälper. Barfota.6

Roberto har äntligen bra spår. Tar sig förbi dom invändiga. Hur dt blir kört är svårt att säga. Man vill inte släppa direkt till någon, sen sitter man femte invändigt när alla släppet till varandra. Barfota fram.8

Prima Stella har bra form och snabb ut. Kommer inte själv förbi Roberto men måste till sargen. Skor.7

Nicolas Cake känns bra fortfarande. Svårt läge,kan hamna för långt bak. Åke får lösa det. Skor det troliga.7
Reply
Posted: 2010-01-20 20:37:11

Became a member: 
Forum posts:
Super Neon är en av två V75-hästar från Mikael Palanders stall. Grållen körs som vanligt av Jennifer Tillman.

20 januari 2010
Inför V75: Travstjärnan som inte syns i snön
Tidigare handlade livet om roadracing i 300 kilometer i timmen.
I dag gäller helt andra hästkrafter.
På lördag hoppas Mikael Palander på en V75-dubbel.
- Har man råd och är ute efter jackpoten på 47 miljoner kronor, då ska man strecka mina hästar. Jag blir i alla fall inte chockad om de överraskar.

Mikael Palander, 46, från Norrahammar utanför Jönköping, är en av Sverige tusentals travamatörer som kämpar med sin hobby vid sidan av sitt ordinarie arbete.
Varje eftermiddag och kväll spenderar han i en kylterminal där mat förvaras och lastas om på väg till olika destinationer runt om i landet. Före arbetspassen handlar det mesta om de egna travhästarna.
- Nu när många andra i Sverige fryser är det nästa skönt att komma till kylrummet och värma sig. Särskilt efter att man har varit ute och kört häst hela förmiddagarna.
Mikael Palander beskriver sig själv som en 46-årig före detta roadracingåkare med vinnarskalle, en kille som hatar att förlora. När den egna karriären på 250- och 500-kubikare tog slut hamnade han av en slump i travets värld för tio år sedan. Efter ett par år där han fick lära sig från noll av rutinerade travamatören Erland Sjöö tog Mikael Palander ut egen amatörlicens 2002.
- När man är van att köra uppåt 300 kilometer i timmen på hoj så man får köra med klocka när man kör häst, annars är det lätt att det går för fort.
Fjolåret är det bästa hittills med tre segrar och 267 000 kronor inkört.
- Jag har inte det vassaste materialet att jobba med, men jag tycker vi gör det bra, säger Mikael Palander.

Två hästar på V75
I dag finns två hästar på träningslistan och till lördagens tävlingar på Åby har han lyckats få med både Viking Crown och Super Neon.
- Det känns rätt gott... Dels att bägge ska vara med och dels att bägge fick bra startspår.
Trots att han gillar att åka snabbt så kör han inte loppen själv. Istället är han en av dem som tidigt satsat på kusktalangen Jennifer Tillman.
- Jag hoppas hon blir Året komet på Hästgalan. Jag tycker att hon är grym. Hon är lätt att ha att göra med och det bästa är att hon även lyssnar på en amatör som mig. Jag vet trots allt en del om mina hästar eftersom jag håller på med dem varje dag.

Super Neon syns inte i snön
Mikael Palander var ute och körde jobb med båda sina hästar på tisdagen.
- Jag körde på katastrofbanan runt flygfältet i Jönköping. Jag har annars en backe jag brukar köra i men där var för mycket snö. Det ser ganska kul ut när jag kommer med den gråe, Super Neon, han är nästan vit nu på vintern och syns knappt i snön.
När det gäller chanserna på lördagen vill inte Mikael Palander sticka ut hakan för långt.
- Viking Crown (V75-1) är en underbar häst att jobba med. Han är tolv år men pigg som en treåring. Han åkte på en hovbensfraktur 18 april 2008 och har kommit tillbaka på ett fantastiskt sätt. Det är bra spänst i honom för dagen och jag skulle gärna vilja se honom i ledningen.
- Super Neon (V75-4) är inte så vass ut, men nu sitter han i andraspår från början. Hur långt han kan duga vågar jag inte säga. Han är inte så jättespeedig, men samtidigt spelar det knappt någon roll hur fort det kör för han hänger med. Han vann lätt på Axevalla senast och har bra form.

Lars-Ove Pettersson
Reply
Posted: 2010-01-20 20:41:56

Became a member: 
Forum posts:
Peter Untersteiner

19 januari 2010
Inför V75: En vinterstjärna från Österrike
Det norska huvudlaget är preparerat.
Det österrikiska vapnet är laddat med torrt spurtkrut.
V75-mästaren Peter Untersteiner är redo för en skräll i repris...

Åby lockar med en jackpot där en ensam vinnare på V75 kan få 47 miljoner kronor. Huvudnumret på lördagen är V75-mästaren där fjolårets 15 bästa V75-kuskar gör upp om bland annat en guldhjälm och stor ära.
Förra året mer eller mindre chockade Peters Untersteiners österrikiska vinterstjärna Rocket Power trav-Sverige när han via en ettrig spurt besegrade storfavoriten Commander Crowe i V75-mästaren.
Vinnaroddset blev 88.69.
- Jag minns att jag sneglade på oddsindikatorn före loppet, såg att den stod i 80 gånger och tänkte: "et är ju ändå Rocket Power jag kör". Det var ett helt missvisande odds, 70 för mycket, säger Peter Untersteiner.
På lördag har ekipaget chansen att upprepa bragden från i fjol.
- Det siktar på vi på såklart.
Är Rocket Power lika bra i år?
- Det vet jag inte..., men det är nog ingen större skillnad. På nyårsafton spurtade han perfekt till seger och visade finfin form. I senaste loppet gick han utvändigt ledaren utan draghjälp och var seg i mål som fyra, men det är inte sådana lopp han ska ha.
Inför fjolårets final visade Rocket Power fin form när han dagen före julafton 2008 vann V75-lopp på Solvalla och samtidigt fixade Peter Untersteiners biljett till V75-mästaren.
- Det var årets sista V75-lopp för mig och jag var tvungen att vinna för att kvala in. Det var med minsta marginal och det kändes otroligt härligt.

Gillar Hästgalan
För Peter Untersteiner är Hästgalan på fredagen och sedan V75-mästaren på lördagen en av årets höjdpunkter.
- Ja, jag tycker det. Det är en himla trevlig atmosfär och sedan är det ett bevis att man gjort något vettigt om man tar sig dit. Det är en av mina målsättningar varje år att på något sätt ta mig till Hästgalan.
Den här gången kunde han förbereda finkostymen i tid. Totalt blev det tio V75-segrar som kusk 2009 och det innebar en plats i V75-mästaren med bred marginal.
- Jag tycker att stallet som helhet hade ett klart godkänt år. Vi slog nytt rekord när det gäller inkörda pengar och även nytt rekord när gäller V75-segrar. Jag hade en hög målsättning med tio miljoner inkört och tolv V75-segrar. Nu blev det 8,5 miljoner kronor och elva V75-segrar för stallet.
2010 hoppas Halmstadtränaren nå ända fram.
- Ja, tio miljoner kronor har vi aldrig klarat, men det är de kraven jag ställer på mig, säger Peter Untersteiner.
Drygt 120 hästar på träningslistan, där nästan hälften är nyblivna två- och treåringar, gör att framtiden ser ljus ut.
- Det är lite fler unghästar än jag brukar ha och man får hoppas att där finns några guldkorn.

Vässas i intervaller
Peter Untersteiner har tre hästar till start inom V75-spelet och han säger så här om chanserna:
- Rocket Power (V75-3) är en härlig löphäst. Han ligger aldrig på någonting i loppen och är nästan lat tills han får signal och då går han vad han ska. Det är en riktig vinnartyp. Den här gången kör vi med norskt huvudlag igen och det brukar han tända till på. Han var pigg och fin i skogsturen på måndagen och skötaren var helnöjd. Jag kommer även att vässa honom lite extra i intervaller på torsdagen.
- 13 Carmen Launcher (V75-5) hade ett kanonår med bland annat tre V75-segrar och hon sprang in mycket pengar. Hon har suttit fast två gånger i rad och har inte varit dålig vid nollorna på slutet. Hon känns fin och med lite klaff kan hon vara med och göra upp om det.
- 9 Evison (V75-6) vann på V75 i Kalmar senast och då gick allt hans väg, men samtidigt gjorde han vad han skulle. Normalt sett ska han vara lite vassare med det senaste loppet i kroppen. Både sprinterdistans och autostart är nyheter för honom, men jag kommer att testa honom bakom startbilen före måndagstävlingarna hemma i Halmstad.

Lars-Ove Pettersson
Reply
Posted: 2010-01-21 20:51:56

Became a member: 
Forum posts:
RET igen.

Kari Lähdekorpi har öppnat ett nytt travår precis som han brukar.
Flest segrar, mest inkörda pengar och flest V75-segrar i landet.
Ändå tycker han inte att stallet har någon toppform.
- Man ska komma ihåg att många lopp är billiga och dessutom har Svanstedt varit borta, säger Lähdekorpi.

Roberto är bästa vinstchansen på V75 tycker tränaren Kari Lähdekorpi.

Det är stora festligheter till helgen för travsporten i Göteborg.
På fredagskvällen är det Årets Häst-galan på restaurang Rondo.
På lördag är det V75-Mästaren som dessutom kryddas av en jackpot. En ensam vinnare kan ta hem 47 miljoner kronor bara på sju rätt. Vem är väl mer lämpad att fråga om vinnare om inte Kari Lähdekorpi. Vintern är alltid Halmstad-tränarens bästa tid. Då går hans hästar som bäst och Lähdekorpi brukar alltid leda alla tänkbara ligor solklart efter några månader. Öppningen av det nya året är inget undantag. Stallets hästar har redan passerat två miljoner kronor i insprungna pengar. Han har tagit närmare 30 segrar och segerprocenten ligger på fina 21 procent.
Själv vill han i vanlig ordning inte slå sig för bröstet.
- Jag känner inte att vi har någon speciell form i stallet. Det är många hästar som har halsproblem och flera andra som vi har behövt fräscha upp av andra orsaker. Men jag har många hästar i träning och de som är i form startar vi ofta, säger Kari Lähdekorpi.

Får svackor på somrarna
Han tillägger:
- Men man ska komma ihåg att det är billiga lopp just nu. Dessutom har Åke Svanstedt varit borta på semester länge och det betyder mycket.
- Det som är intressant för min del är när våren kommer och gräset börjar växa. Stallet har fått flera svackor just över sommaren, inte alla år, men i fjol hade vi en lång svacka. Vi måste försöka ta reda på vad det beror på.

Startar överlägset mest
Kari Lähdekorpi är den som startar sina hästar i särklass mest av alla tränare i landet. Men han medger att det sliter att tävla minst fem dagar varje vecka. Ibland på flera banor samma dag.
- Det körs drygt 8000 travlopp varje år och vi gör 2300 starter per år. Det säger lite om hur mycket vi är med. Det är inte så slitsamt för mig eftersom jag inte åker med på tävlingarna men det är det kanske för personalen. Men så länge de gillar det behöver man inte ha dåligt samvete. De vet vad som gäller och vill gärna följa med sina passhästar på tävlingar.
- Fast nu tycker till och med jag att det är väl mycket trav på vintern. Och jag är egentligen den sista som skulle säga det. Men det är lite för intensivt på något sätt. Vi kan heller inte stå över när det delas ut lika mycket pengar nu som på sommaren. Då måste man tävla om man har hästar som är i form och som har passande lopp.

Vill sänka prispengarna
Lähdekorpi är inne på att man skulle kunna sänka prispengarna en aning just på vintern.
- Det är sämre hästar som startar under vintern. Då hade man kunnat sänka prispengarna lite under just vintermånaderna. Egentligen borde jag säga tvärtom, det finns alltid hästar som startar men klassen är inte så hög och loppen blir inte fyllda.
- Man kanske inte behövde halvera prispengarna men lite mindre pengar borde det vara om man nu måste tävla hela tiden.

Roberto bästa chansen
Till lördagens jackpotomgång har stall Lähdekorpi med sju hästar. Han tvekar inte om vem som är bästa chansen.
- Roberto (V75-7) har bra chans. Han har suttit fast i hela sitt liv och har känts väldigt bra på slutet. Nu har han äntligen ett fint läge och kan få antingen ledningen eller rygg på ledaren. Då blir han farlig och det är min bästa chans på V75.
Vad säger du om dina övriga V75-hästar?
- Persos Seaman (V75-1) börjar hitta formen nu och fick chansen för sent senast. Han hade gott om krafter kvar. Han är klart på gång och bättre än raden. Jag hade tänkt att prova barfota runt om för första gången men är tveksam nu. Åbys bana har varit dålig på slutet och jag tror faktiskt inte att det går.
- Ravello (V75-3) gör bra lopp hela tiden och har jättefin form. Har tyvärr en lite dålig startrygg vilket gör att han kan hamna långt bak och då är tilläggshästarna ifatt direkt. Kan bli tufft då.
- Min Narkissos (V75-3) var sämre sist men samtidigt ska hästen ha ett smyglopp för att fungera som bäst. Jag ska säga till kusken att han får sätta sig på innerspår och inte lämna det någon gång.

"Formraden är smickrande"
- Kjell Rivner (V75-6) är välmatchad och har varit bra vid segrarna men det har varit i billiga gäng. Formraden är lite smickrande och nu får vi se om han duger mot tuffare hästar.
- Prima Stella (V75-7) känns bra och är snabb ut även om hon nog inte kommer förbi Roberto. Ett önskescenario vore annars om hon kom till ledningen och Roberto i rygg. Så får de göra upp om det till slut.
- Nicolas Cake (V75-7) satt fast med krafter kvar senast och känns fortsatt bra. Han har fin form men det blir svårt att vinna från bakspår på Åby.

Michael Carlsson
Reply
B_Good Posted: 2010-01-22 02:44:25

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
TOMAS UHRBERG

2010-01-21
Stockholm (TT Spektra)

Två segermaskiner är givna singelstreck för Thomas Uhrberg i Åbys jackpot-omgång med chans till 47 miljoner till en vinnare.
– Manhattan D.K. (avd 1) och Spring Erom (avd 3) är bara bäst, säger Thomas.

Spring Erom har vunnit tolv lopp på 20 starter, varav sju fullträffar med Björn Goop på tio försök. Håkan Olofssons 5-årige Gentle Star-son är alltså en riktig vinnartyp. Mycket talar också för seger igen, vilket skulle ge Björn en stor framgång i V75-mästaren.
– Egentligen är det orättvist. De hästar som är med bör lottas ut så att alla kuskar som kvalificerat sig skulle få chansen att ta hem den eftertraktade titeln, säger Thomas.
Han lyfter fram Örjan Kihlström som ett exempel, en kusk som slagits i toppen av V75-ligan under hela 2009 men som nu ska köra Aces Majesty i V75-mästaren.
– Hästen vann ett B-lopp i fjol på 20 försök. Visst skulle det vara roligare om arrangörerna försökt få ihop ett slagkraftigt gäng hästar, sedan bjudit på en spännande lottning i teve och slutligen ramat in hela arrangemanget med ett häftigt V75-lopp med många segerkandidater, säger Thomas.
Nu är det inte så och när varken Roger Walmann eller Stefan Hultman, tränarna som brukar anlita Örjan, inte anmält häst till loppet satte arrangörerna upp Örjan på Aces Majesty …
Vad tycker då Thomas om omgången?
– Medelsvår, men visst kan det bli bra betalt för sju rätt med tanke på att det flyttats över närmare 22 miljoner från Bergsåkers-omgången.
Du kör flitigt och vilken är din bästa chans?
– Conchita Exclusive (avd 2) och Roberto (avd 7) kan mycket väl vinna. Och, sedan hoppas jag en del på stallets Gigant Southwind och Reagan Ås i lärlingarnas V75-mästare.

Här hans tankar om loppen.
Avd 1: Manhattan D.K. är snabb ut och i spets finns det nog ingen i det här gänget som kan utmana, även om Ridgehead Cahore varit bra. Jag kör Persos Seaman och han är på ”g”. Eventuellt blir det barfota runt om, men jag tror att vi får det tufft att slå favoriten.
Avd 2: Chanel Håleryd är en bra häst men jag hoppas kunna ge henne och Björn Goop en tuff fight med Conchita Exclusive. Vi vann senast på bra sätt och då hon är snabb ut bör det blir en bra resa. Molly McGuire ska ha en ryggresa och hon är vass till slut, så när två träter kan en tredje vinna …
Avd 3: Spring Erom står för klassen och han bara vinner. Visst har man jämfört med i fjol då Commander Crowe åkte dit som stor favorit mot Rocket Power men det är inte lika vasst motstånd i år. Jag kör 11-årige Zoccer Mickey och han har tänt till i ny regi men att begära att vi ska vinna är att kräva för mycket.
Avd 4: I´m Alone Face kommer att bli hårt betrodd och hästen har övertygat på slutet, men han har ingen etta i segerraden och han har galopperat förr från spår ett bakom bilen. Jag tror att det är en favorit i fara och garderar rejält.
Avd 5: Rabane D´Atout är snabb ut och visst kan det bli ledning men en häst som galopperat i 19 av sina 28 starter är också en favorit i fara. Min Gigant Southwind var inte lika bra som jag trodde han skulle vara senast, men han kan mycket i sina ljusa stunder och jag skulle inte bli förvånad om Christel Berntsson vinner med honom. Reagan Ås kan speeda vasst och André Eklundh har ju fått blodad tand när det gäller V75-segrar.
Avd 6: Sally Sea är tuff, rejäl och snabb ut. Stefan Söderkvist kör i kraftig medvind och han kan vara väldigt frän i sina styrningar, så det är en svår motståndare. Jag hoppas kunna ge honom en match med Kjell Rivner. Om det blir hårt tempo gynnas Pröjsarn. Och, glöm inte bort att ta med överraskningen P.A. Surprise.
Avd 7: Omega Boko var riktigt stark och avslutade vasst efter galoppen som V75-tvåa på Kalmar. Roberto är snabb ut och med tanke på att det är dubbla open stretch på Åby kan vi segerstrida med rätt resa. Tom Raider kan bli bortglömd men han räknas tidigt. Ett lurigt lopp där det kan skrälla rejält.

Thomas Uhrbergs V75-system
Avd 1: 1 Manhattan D.K. Res: 2-7.
Avd 2: 4 Chanel Håleryd, 6 Molly McGuire, 7 Conchita Exclusive. Res: 3-8.
Avd 3: 15 Spring Erom. Res: 7-11.
Avd 4: 1 I´m Alone Face, 2 Super Neon, 8 Dunder Nalan, 8 M.T. Devil, 10 Chip Storm, 12 Tradewind. Res: 7-5.
Avd 5: 3 Gigant Southwind, 6 Midsummer King, 7 Rabane d´Atout, 11 Reagan Ås, 12 Panadoro, 13 Carmen Launcher. Res: 1-10.
Avd 6: 1 P.A. Surprise, 3 Kjell Rivner, 5 Sally Sea, 6 Milou Zet, 7 Pröjsaren. Res: 12-10.
Avd 7: 3 Roberto, 4 Prima Stella, 5 Omega Boko, 6 Lorenz Caf, 9 Tom Raider. Res: 10-2.
Systemet är på 2700 rader och kostar 1350 kronor. Om man också singelstreckar nummer 3 Roberto i avdelning 7 blir det systemet på 540 rader och det kostar 270 kronor.

Experter i 17 medieföretag har tippat följande vinnare (inom parentes antalet singelstreck).
Avd 1: Manhattan D.K. 13 (4), Ridgehead Cahore 3, Persos Seaman 1.
Avd 2: Chanel Håleryd 14 (3), Conchita Exclusive 3.
Avd 3: Spring Erom 17 (6).
Avd 4: I´m Alone Face 16 (11), Tradewind 1.
Avd 5: Rabane d´Atout 12, Midsummer King 2, Gigant Southwind 2, Carmen Launcher 1.
Avd 6: Sally Sea 10, Pröjsaren 3, Kjell Rivner 2, Evison 1 (1), Palle Fager 1 (1).
Avd 7: Omega Boko 11 (5), Lorenz Caf 3, Roberto 2, Tom Raider 1.

Vi tror att följande hästar är med i spetsstriden.
Avd 1: Manhattan D.K., Ridgehead Cahore.
Avd 2: Chanel Håleryd, Conchita Exclusive.
Avd 3: Katjing, Domino Eson.
Avd 4: I´m Alone Face, Dunder Nalan.
Avd 5: Abbe Neth, Gigant Southwind, Rabane d´Atout.
Avd 6: Mack Pointer, Kjell Rivner, Palle Fager, Sally Sea, Milou Zet.
Avd 7: Roberto, Prima Stella och Lorenz Caf (avd 7).
Reply
Posted: 2010-01-22 21:44:18

Became a member: 
Forum posts:
Erik Adielsson

22 januari 2010
Inför V75: Adielsson tillbaka i matchen

Efter drygt två veckor på Bahamas är Erik Adielsson "back in business".
Till helgen väntar Hästgalan samt jackpotkryddade V75-tävlingar för stjärnkusken.
- Både Manhattan D.K. och Katjing duger bra, säger han.

Sveriges toppkuskar är inte bortskämda med några längre semesterresor. För att hålla sig i toppen och inte halka efter i körsvensligorna har man helt enkelt inte tid att åka bort.
Eller hur är det egentligen med den saken?
- Det inte så farligt som man kan tro att ta semester som kusk. När man är hemma tänker man att man ska vänta men det är viktigt att komma iväg och se andra saker också. Jag hade en ganska lång säsong förra året och bortsett från en kortare sväng i januari var jag i princip inte ledig alls. Jag var i behov av semester, inget snack om det, säger Adielsson, som inte hade någon vidare tur med vädret på Bahamas.
- Första veckan var superkatastrof och det blåste nästa orkan, men de sista fyra, fem dagarna var det jättefint.

"Jag tror inte att jag vinner"
Adielsson återvände till Sverige på torsdagen, lagom för att hinna pressa kostymen inför fredagens Hästgala på Rondo i Göteborg. Där är han tillsammans med Björn Goop, Örjan Kihlström och Åke Svanstedt nominerad till Årets kusk. Men trots ett starkt fjolår där han körde in cirka 35 miljoner kronor och bland annat vann V75-ligan tror inte Adielsson att han tar hem den tunga titeln.
- Jag tror inte att jag vinner men jag är glad att jag blev nominerad. Det tycker jag också var rättvist. Jag körde in drygt 35 miljoner, blev tvåa i körsvensligorna på Jägersro och Solvalla och jag vann V75-ligan samt några större lopp. Det var ett helt okej år utan att vara något riktigt toppår.
Vad under 2009 är du mest nöjd med?
- Utöver segern i V75-ligan så var Nu Pagadi en positiv överraskning. Att han var bra visste vi men jag tycker att han imponerade rejält. I honom har vi en häst som kan räcka riktigt långt i år.

Kör normalt i ledningen
Oavsett vem som utses till Årets kusk får Adielsson ta det lugnt med champagnen på Hästgalan. Dagen därpå väntar nämligen V75-tävlingar på Åby och då femrättspotten gick vidare från förra omgången ligger hisnande 47 miljoner kronor och väntar i sjurättspotten den här veckan. Att det är jackpot spelar förvisso mindre roll för Adielsson, som efter sitt tre veckor långa tävlingsuppehåll ändå är laddad till tänderna.
- Det är nog tio år sen jag hade ett såhär långt uppehåll och det klart att man blir sugen på att tävla igen. Det dröjer ofta bara 2, 3 dagar innan det suget kommer.
Totalt ska Adielsson köra fyra hästar på V75. Av dessa har han bara kört två tidigare och det är också dessa som på förhand räknas som heta segerbud. Först ut är Michael Lönborg-tränade Manhattan D.K. som startar från innerspår i V75-1.
- Han kan öppna bra från start men det finns även open stretch. Normalt sett vill jag köra i ledningen om han håller den, men jag har inte hunnit kolla motståndet och sådär än.
I dagens sportsliga höjdpunkt, V75-Mästaren (V75-3), ska Adielsson köra Stig H Johanssons Katjing. Hästen vann när V75-spelet gästade Åbytravet för en månad sedan och han tillhör de mer betrodda igen.
- Han är precis som Manhattan D.K. en ganska rejält häst som har gjort bra resultat på slutet. Båda två är hästar som duger bra i klassen.

Ola Johansson
Reply
Posted: 2010-01-22 21:57:26

Became a member: 
Forum posts:
Tomas Brolin

"Mitt miljondrag blir svårslaget

Han är en av idrottsstjärnorna i succé-programmet Mästarnas mästare.

Ikväll sitter Tomas Brolin själv bänkad framför tv:n och tittar på hästgalan.

Enligt travfantasten är det solklart vem som blir Årets Tränare och Årets Häst.

– Svanstedt har slagit alla rekord och Torvald Palema är travets formel 1, säger Brolin och bjuder på vassa jackpottdrag till V75.

I fjol var Tomas Brolin med på Årets Häst-galan för första gången. Han var då prisutdelare tillsammans med tennisstjärnan Jonas Björkman.

Ikväll kommer han att sitta framför tv:n och titta på travets egen oscarsgala.

– Jag fick inbjudan men kunde tyvärr inte vara med i år. Det är annars en jättetrevlig tillställning. Speciellt om man är travintresserad. Man träffar många hästgalningar som man kanske inte träffar så ofta, säger Tomas Brolin till Trav365.

Han är själv mycket travintresserad spelare, hästägare och uppfödare sedan många år tillbaka. Och vem som ska vinna de tyngsta priserna ikväll har han klart för sig.

– Årets Tränare måste bli Åke Svanstedt som har slagit rekord till höger och vänster. Det kan knappast bli någon annan. Även Årets Häst måste vara ganska givet att det blir Torvald Palema. Han har ju vunnit alla storlopp han har varit med i och är något av travets formel 1.

Årets Kusk då?

– Det måste väl bli Svanstedt igen. Eller vänta nu, Örjan Kihlström har ju haft ett kanonår och vunnit flera storloppssegrar. Och Björn Goop vinner alltid flest lopp i landet som vanligt. Det är skitsvårt, men måste jag säga någon blir det Örjan Kihlström.

Har ett fräckt miljondrag
Tomas Brolin spelar regelbundet på V75 och den här lördagen är inget undantag. Speciellt inte eftersom det är jackpott där en ensam vinnare kan ta hem 47 miljoner kronor. Brolin bjuder också Trav365:s läsare på ett fräckt miljondrag i V75-Mästaren.

– Jag har ett riktigt kul drag där i King of Lace (V75-3) som gjorde ett fantastiskt lopp på Solvalla senast. Nu har han ytterligare ett lopp i kroppen efter den långa frånvaro som hästen haft tidigare. Han kan få ett bra smyglopp ifrån spår nio och levererar han samma rökare som senast blir han svårslagen. Hästen är helt bortglömd av spelarna och är mycket intressant, säger Tomas Brolin.

Annars då, vem är bästa V75-spiken?

– Omgångens bästa spik är Omega Boko (V75-7). Hästen har fantastiskt fin form och gjorde en enorm upphämtning till andraplatsen efter stor startgalopp senast. Bibehåller han den formen har jag svårt att se hur han ska förlora det här loppet.

– Jag tycker även att man kan stänga första avdelningen på 1 Manhattan D.K. och 7 Ridgehead Cahore. Det känns som att de är för bra mot de andra hästarna. Ett bra lås således. Sedan är det bara att strecka på så länge plånboken tillåter i de andra loppen.

Succé med Mästarnas mästare
Tomas Brolin är för övrigt aktuell som en av idrottsstjärnorna i Mästarnas mästare i SVT. Programmet har blivit en riktig succé med över 1,6 miljoner tittare varje tisdag. Efter två omgångar är Brolin fortfarande kvar i tävlingen.

– Jag tyckte redan i fjol att det var en bra och intressant underhållning. Alltid kul att umgås och tävla med idrottsstjärnor från förr. Det var jäkligt kul och faktiskt roligare än jag hade förväntat mig. Det var intressant att lära känna dem ännu bättre än vad man har gjort tidigare.

Brolin erkänner också att tävlingsjävulen kom tillbaka i honom.

– Det gjorde den nog på oss allihopa. På vissa kom den fram mer än på andra. Det var i alla fall kul att tävla i lite konstiga och annorlunda grenar. Det var en bra form på tävlingen.
Reply
Posted: 2010-01-23 11:22:41

Became a member: 
Forum posts:
"Tarzan" Melander

Jag har som bekant gård i Frankrike sedan tidigare. Men nu är det många som tittar hitåt. Senast hörde jag att familjen Goop kollar på en gård. Passade på att kolla vinnare till er hemma i Sverige från alla som tittar på Frankrike just nu: Börjar med ”Gooparna”. Från stallet är Chanel Håleryd (nr 4/V75-2) bästa chansen för Björn, och som ”catchis” är det Spring Erom (nr 15/V75-3) Berghar’n sneglar också efter gård. Han tipsar om Molly McGuire (nr 6/V75-2) som vinnare hemma i Sverige.
. . .
Jörgen Westholm letar också här nere. Enligt honom är Carambole P (nr 10/V75-1) streckvärd på V75.
. . .
Luddepojken letar också, men han vill vara nära Italien, vinnaren från honom: Lorenz Caf (Nr 6/V75-7).
. . .
”Svanen” har däremot inga Frankrikeplaner. För honom är det stenhård satsning i Sverige i ett par år och sedan USA-dröm. Han verkar på topp efter semester i Florida och bjöd på en vinnare han med: Youpie.

Publicerat 4 May 2009 Uppdaterad 21 January 2010
Reply
[ 1 ]