Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer till V75 på Kalmar...

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2010-01-06 19:41:27

Became a member: 
Forum posts:
Jörgen Westholm

"Super Light har bra chans att vinna"
Han har tillhört Europas bästa hästar i flera år och travat in över elva miljoner kronor.
Tolv år gammal inleder Super Light på lördag sin sista tävlingssäsong med en start på V75.
- Givetvis vill jag vinna och jag tycker att det ska vara bra chans, säger hans ständige följeslagare Jörgen Westholm.

Super Light är liten till växten. Men som tävlingshäst är han en jätte. Under den senare halvan av 2000-talets första decennium har han tillhört toppen bland Europas travhästar. Två gånger har han varit med i Elitloppet och 2007 vann han Oslo Grand Prix. Även i Frankrike, där han kom att kallas le petit suedois - den lille svensken, har han skördat stora framgångar. Fyra gånger var han med i vad som brukar kallas världens kanske tuffaste travlopp, Prix d'Amerique, innan han i fjol föll för åldersstrecket.
- Kicken av att åka ut till Prix d'Amerique är det starkaste minnet jag har från hans karriär. Det är först nu efter några år som jag förstår hur högt fransmännen rankar det loppet och hur svårt det är att hitta en häst som kan vara med där, säger Westholm.

Enorm upphämtning efter galopp
I fjol fick Super Light lägga tävlingsskorna på hyllan under en tid för att istället ägna sig åt avelsarbete. I och med det trodde nog de allra flesta att hans tid i eliten var förbi. Så var inte fallet.
Efter en enkel seger mot billigt motstånd i comebacken har Super Light gått från klarhet till klarhet.
En mersmakande Dagens Dubbel-seger i Eskilstuna följdes upp med en heroisk insats i gulddivisionen 12 december, där Super Light efter att ha galopperat bort mycket mark i starten kom igen och knep tredjeplatsen.
- Då levererade han en makalös avslutning. Jag klockade inte själv men flera andra klockade honom till 1.07,5 sista 500 meterna och mycket snabbare än så kan man inte springa. Det är i alla fall maxhastighet för hans korta ben, säger Westholm.

Avelsarbete väntar
I sin senaste start var Super Light ute i gulddivisionens final och trots en tuff öppning där han tvingades släppa ledningen såg han ut att gå mot seger in på upploppet. Men precis före mållinjen fick han se sig upphunnet och snuvad på segern. När V75 på lördag gästar Kalmar är det ännu en gång gulddivisionen som väntar för den lille krigaren.
- Givetvis vill jag vinna och jag tycker att det ska vara bra chans. Men Copper Beech är bra och han har fått ett bra läge. Jag tror inte att vi kan ta oss förbi honom från start utan vi får se hur det löser sig. Om Super Light kan tävla utan skor gynnas han. Om det krävs skor och brodd är han inte lika vass.
Lördagens V75-start är sannolikt ett av Super Lights sista framträdanden. Det är nämligen sista säsongen som han får tävla och senare i år väntar avelsarbete på heltid.
- Ägarna vill hellre satsa på aveln så det blir nog inte så många starter till, vilket jag tycker är synd.

Skrällbud i V75-1
Super Light får sällskap på resan mellan Sala och Kalmar av två stallkamrater. Med Coktail Zon (V75-7) tror inte Westholm på segerchans men Quest For Life (V75-1) tillmäter han vissa möjligheter.
- Han har inte haft det rätta "formtrycket" på slutet men han har kapacitet för bronsdivisionen och känns fin i träningen. Med lite flax på vägen kan det gå. Han skulle också gynnas av att gå barfota runt om.

Ola Johansson/Kanal 75
Reply
Posted: 2010-01-06 19:57:42

Became a member: 
Forum posts:
Janne Hellstedt

"Vi har mer att hämta 2010"
Amatör för inte så länge sedan.
Nu proffs med storstall och mer än sex miljoner inkört 2009!
Ändå är Jan Hellstedt inte helt, helt nöjd.
- Det kändes som om vi malde ihop de pengarna mer än att det riktigt klaffade, säger Jan Hellstedt, som har fyra hästar till start under lördagens V75:a.

Kalmartravet är det som står som värd för V75 denna andra omgång för 2010 och det är lite av grannbana för Grännabon Jan Hellstedt, trots att det är ett antal mil dit.
Hellstedt ja, som från – visserligen rejäl – amatörbasis gick till proffslicens i början av 2009 och under sitt första år körde in 6,5 miljoner. Han vill inte gnälla för mycket över det resultatet, men kan ändå inte riktigt känna sig helt tillfreds med det.
– Det kan se gnälligt ut och visst är jag i grunden ganska nöjd, men det kändes liksom inte som om vi hade någon riktig stolpe in någon gång. Vi på något sätt malde ihop de här pengarna och jag tycker att det finns mer att hämta under 2010, säger Jan Hellstedt på sin klingande Jönköpings-aktiga småländska.

2640 meter är ett plus
Han syftar på det inte riktigt stämt för Derby Clipper, att Queen Of Rock inte haft någon riktig tur i de stora loppen, och en del andra saker. Det är två av korten han hoppas på en hel del på inför säsongen, två andra är Aramis och No Hurry i de kommande unghästloppen. Och så tror han att flera hästar i Frankrike; Poison och Nasty Composite, Lovebite och Ceasar Sånna ska kunna tjäna en hel del pengar.
Ja, på tal om No Hurry...det är förste ”man” ut i lördagens V75-kvartett...
No Hurry (V75-2) hade stått över jobb inför den senaste starten och jag var nöjd med honom i den. Han ska vara vassare nu och det här är som sagt en häst som jag hoppas kunna vara med i lite större årgångslopp under året. Det är inget dåligt lopp han är ute i, men jag tycker att han är en av fyra hästar som kan vinna. 2 640 meter är bara ett plus, menar Hellstedt.

"Laddar för ledningen"
Som tror ytterligare lite mer på Quantum Winner (V75-4).
– Han vann säkert trots att han inte fick något fäste någon gång och bara sprang och slirade i loppet senast, det var starkt gjort! Från ett bra läge får kusken ladda för ledningen, han är faktiskt riktigt kvick iväg, och jag tycker att det mycket väl kan hålla hela vägen. Det är min bästa chans på lördag.
Så till sist – vem har störst möjligheter av Quantum Town Girl och Babakova Bob i stoloppet (V75-6)?
– Svårt att säga. Quantum Town Girl är bra för klassen och fick heller inget fäste senast hon startade, och var inte tom i mål. Gången innan var hon väldigt bra. Babakova Bob är hårt anmäld, men hon har varit bra i båda starterna sedan hon kom till oss från Åke Svanstedt. Senast travade hon mycket snabbt mellan två väldigt stora galopper och hon kan vara en outsider, säger Jan Hellstedt.

Publicerat 5 januari 2010 Uppdaterad 5 januari 2010
Reply
Posted: 2010-01-06 21:19:58

Became a member: 
Forum posts:
Björn Goop

Stallet åker med fem hästar till Kalmar, det är en lång resa från Kil men hästarna kommer inte att övernatta: 1 Global Tilly (V75-2), 4 Dunder Nalan (V75-4), 14 Global Limousine (V75-5), 14 Sharapova (V75-6), 3 Jos Cortina (V75-7). Jag har bra chanser med Sharapova och Dunder Nalan, vår lärling Michael Larsson kan också vinna med Global Limousine.
Reply
B_Good Posted: 2010-01-07 01:16:13

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Karlstedt om Kari Lähdekorpis V75-hästar

Utah Hornline (V75-1) gick helt okej som tvåa på Solvalla. Har gått bra en längre period och springspår är bra. Han är hyfsat snabb ut och han räknas med segerchans.

Mulliga Ullis (V75-1) hon håller okej form även om det blev fel senast. Hon var inte tom i mål då och löser det sig går hon bra till slut. Inte helt borta.

Temazinc (V75-1) har bra form men ett dåligt läge. Får han rätt resa kan han spurta fort men att vinna kan bli svårt.

Star Running (V75-3) har inte vuxit in i gulddivisionen men det är enklare motstånd på vintern. Klaffar det gör han ett bra lopp och han kan ta en fin placering.

Kung Bravur (V75-4) vek ner sig för lätt från ledningen senast men hoppas att berodde på banan som var riktigt dålig. Han är inte så tokig och kan duga här.

Prima Stella (V75-6) har ett tråkigt läge men hon är startsnabb och chansar kusken han det bli en bra position. Hon ska ha bra chans om det stämmer med positionerna.

Roberto (V75-7) håller bra form och hade mycket sparade krafter senast. Har gjort det riktigt bra på sistone men han behöver oftast ryggresa för att räcka till seger. Ska räknas med segerchans.

Orso (V75-7) gick riktigt bra senast från ett dåligt läge och han var mycket positiv. Han är snabb ut och biter ifrån sig bra i ledningen så jag kommer troligtvis ladda från start och i ledningen blir han intressant. Jag tycker V75-spelarna ska ha med honom på sin kupong.

Nicolas Cake (V75-7) Han blev trött senast efter ett tufft lopp. Han har gjort flera bra lopp innan det och med ett snällt upplägg går han fort till slut.
Reply
B_Good Posted: 2010-01-07 16:42:00

Och Kari själv (Som alltid ger en chansvärdering enlligt en 10gradig skala)

Mulliga Ullis har bra form och smygläge, Svårt att vinna. Skor. 6

Temazinc går bra hela tiden men fått för dåligt läge. Skor. 6

Utah Hornline var dålig senast, gick barfota fram, kanske ömfotad. Skor nu. Inte tillräckligt snabb ut men hoppas att slipper dödens. 7

Star Running har bra form men är bortlottad. 4

Kung Bravur gick med skor senast, barfota fram nu. Bättre i ryggar. Sådär chans. 6

Prima Stella har bra form och måste räknas här fast vi vet hur svårt det är att vinna från tillägg. Skor. 8

Roberto är bra nu och kan vinna, det kan inte var stolpe ut året runt. Barfota fram. 9

Orso var förbättrad och gör säkert bra lopp nu. Skor. Glöm inte han. 7

Nicolas Cake gick barfota runt om senast och fötterna höll inte. Skor nu och gör säkert bra lopp. 8
Reply
Posted: 2010-01-07 17:34:19 Answer to: "Och Kari själv (Som alltid ger en chansvärdering enlligt e"

Became a member: 
Forum posts:
låter klart positivt på karis hästar. raffe hissade ju segerflagg för orso igår också och han brukar ha mycket bra ideer och klart för sig.
Reply
B_Good Posted: 2010-01-08 04:39:37

Har nog inte sett en 9a från Kari förut.. Roberto känns läskig bara på det...
Reply
Dark_horse Posted: 2010-01-08 12:05:57 Answer to: "Har nog inte sett en 9a från Kari förut.. Roberto känns l&a"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Har sett en och det var Einar Celeber tidigare i veckan och vi såg ju hur det gick.
Reply
Posted: 2010-01-08 18:52:02

Became a member: 
Forum posts:
Fredrik Persson

Tre chanser på V75
Att Fredrik Persson själv befinner sig i Florida hindrar honom inte att ha tre V75-hästar till start på hemmabanan på lördagen. Och det är lärlingen Oscar Nilsson som får förtroendet att sköta tömmarna.
- Jag tycker det känns kanon att ge Oscar chansen. Är bara hästägarna med på det så vill jag gärna att lärlingarna kör.
När det gäller vinstchanserna ligger Fredrik Persson ganska lågt.
- 5 Chippen Bob (V75-2) tycker jag var väldigt bra på Åby senast som tvåa. Han har ett snävt startspår, men det klarar han och med rätt smygare kan han skrälla.
- 6 Tom Raider (V75-3) var mycket bra i debuten i gulddivisionen senast då han blev fyra. Kan han bara komma ner och få position från spår sex så har han en bra spurt. Jag tycker det är en platschans.
- 4 Made It Coger (V75-5) var riktigt bra näst senast vid seger hemma i Kalmar, i senaste starten blev det lite för tufft för henne. Hon klarar spåret, men som jag ser det behöver hon mycket tur för att vinna på V75. Men samtidigt kan allt hända i lärlingslopp.

Lars-Ove Pettersson/Kanal 75
Reply
B_Good Posted: 2010-01-09 13:06:07

Lite info

Övrig info - 13:02
Baninfo:
- Med tanke på årstiden är banan jättebra. Jag tänker köra barfota runt om med mina hästar, säger Jörgen Westholm.
Reply
[ 1 ]