[ 1
]
2
|
|
Posted: 2009-11-08 18:42:22 Edited(2): 2009-11-08 18:47:42
|
Became a member:
Forum posts:
|
Opal Viking spöade Triton och Torvald enkelt..
Vet inte om ni har sett loppet, men..
Dragit in 4.5 milj i år, och varit sådär..
Säger en del om Torvald och Tritons överskattning. Russel satt fast, så motståndet var ett skämt, och nyligen var Torvald världens bästa häst på forumet, hur tycker ni nu?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-08 18:48:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är väl inte så konstikt?
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2009-11-08 19:15:29  Opal Viking spöade Triton och Torvald enkelt..
Vet inte om ni har sett loppet, men..
Dragit in 4.5 milj i år, och varit sådär..
Säger en del om Torvald och Tritons överskattning. Russel satt fast, så motståndet var ett skämt, och nyligen var Torvald världens bästa häst på forumet, hur tycker ni nu?
Answer to: "Opal Viking spöade Triton och Torvald enkelt..
Vet inte om ni har set"
|
Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
|
Förstår inte riktigt varför du måste hitta något negativt i det här, själv skulle jag formulera om din slutsats till att detta säger en del om Opal Vikings underskattning. De 3 svenska hästarna var överlägsna i det här loppet från usla lägen, vilket visar att svensk travsport inte är så jävla dålig som vissa vill få det till. Segertiden var 12.8 över 2100 m. vilket är riktigt bra i Italien och vid den här årstiden. Opalen äger i Italien, så är det bara.
För övrigt har Torvald aldrig varit världens bästa häst, dock världens bästa sprinter
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-08 21:13:23 Edited(1): 2009-11-08 21:14:32  Förstår inte riktigt varför du måste hitta något negativt i det här, själv skulle jag formulera om din slutsats till att detta säger en del om Opal Vikings underskattning. De 3 svenska hästarna var överlägsna i det här loppet från usla lägen, vilket visar att svensk travsport inte är så jävla dålig som vissa vill få det till. Segertiden var 12.8 över 2100 m. vilket är riktigt bra i Italien och vid den här årstiden. Opalen äger i Italien, så är det bara.
För övrigt har Torvald aldrig varit världens bästa häst, dock världens bästa sprinter
Answer to: "Förstår inte riktigt varför du måste hitta någo"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jasså? han var i alla fall världens bästa häst här på forumet av merparten av skribenterna, men de gömmer väl sig nu, när han sugigt röv över allt längre än 1640m. Bara läsa statistik, han är inte bra över längre distanser.
Svensk travsport är väl bättre i år än på länge, men fortfarande extremt långt efter Fr, Us.
Tror inte du var medlem här när drevet gick efter Hugo Åbergs, annars hade jag anklagat dig för att vara en "facit i handen"-BSare som merparten är härinne. Var jag mot resten sist.. men nu är det tydligen vedertaget på allmän Edlund manér att ändra sig.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-08 21:32:11  Jasså? han var i alla fall världens bästa häst här på forumet av merparten av skribenterna, men de gömmer väl sig nu, när han sugigt röv över allt längre än 1640m. Bara läsa statistik, han är inte bra över längre distanser.
Svensk travsport är väl bättre i år än på länge, men fortfarande extremt långt efter Fr, Us.
Tror inte du var medlem här när drevet gick efter Hugo Åbergs.
Answer to: "Jasså? han var i alla fall världens bästa häst hä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
 men nu är det tydligen vedertaget på allmän Edlund manér att ändra sig.
Synd att anklaga dig för att ändra sig iaf...... Samma patetiska-bittra sak som tidigare. ALLT annat än Franska lökhästar är hamburgare, Maharajah en dagsslända, Nu Pagadi bäst.
Jaja...
Men du livar upp här iaf, det ger jag dig, inte mer...
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2009-11-08 23:17:11  Jasså? han var i alla fall världens bästa häst här på forumet av merparten av skribenterna, men de gömmer väl sig nu, när han sugigt röv över allt längre än 1640m. Bara läsa statistik, han är inte bra över längre distanser.
Tror inte du var medlem här när drevet gick efter Hugo Åbergs, annars hade jag anklagat dig för att vara en "facit i handen"-BSare som merparten är härinne. Var jag mot resten sist.. men nu är det tydligen vedertaget på allmän Edlund manér att ändra sig.
|
|
Har också stört mig extremt på hur journaliser och andra hojtar ut en ny "världens bästa häst" vecka ut och vecka in. Det senaste året har det varit dessa hästar.
Efter SM förra året: Triton Sund
Januari-April: Meaulnes du Corta
Veckorna innan Elitloppet: Buck I St Pat och Lucky Jim
Sommaren: Torvald Palema
Efter Derbyt: Maharajah
Nu: Muscle Hill
Otroligt löjligt, man borde börja anordna spel på vilken häst som är "världens bästa häst" om en månad.
USA är överskattade tycker jag, deras hästar duger aldrig när de kommer hit, och hade svenskarna sluppit karantän o.s.v. hade de fan sopat rent där (Giant Diablo=lus)
Hade jag varit medlem innan SM hade du fått veta vad jag tyckte om att Torvald var storfavorit på lång distans mot hästar som tidigare under året "lekt" med honom på medeldistans...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-09 08:06:56   men nu är det tydligen vedertaget på allmän Edlund manér att ändra sig.
Synd att anklaga dig för att ändra sig iaf...... Samma patetiska-bittra sak som tidigare. ALLT annat än Franska lökhästar är hamburgare, Maharajah en dagsslända, Nu Pagadi bäst.
Jaja...
Men du livar upp här iaf, det ger jag dig, inte mer...
Answer to: "men nu är det tydligen vedertaget på allmän Edlund m"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Alltid något.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-11-09 08:26:42  Jasså? han var i alla fall världens bästa häst här på forumet av merparten av skribenterna, men de gömmer väl sig nu, när han sugigt röv över allt längre än 1640m. Bara läsa statistik, han är inte bra över längre distanser.
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
OPAL VIKING kommer ALDRIG bli erkänd i Sverige oavsett vilka lopp han vinner och vilka hästar han möter eftersom Nisse bestämt sig för att tävla där de bästa pengarna finns, utomlands. Han har varit 2:a i Prix d amerique, vunnit Lotterian,Nationernas pris bla och sprungit in drygt 20 miljoner vilket placerar honom på vad? FEMTE vinstrikast GENOM TIDERNA i sverige! Jag skulle tro att de gånger han startat i Sverige i form de senaste åren är väldigt lätträknade då han i princip varit på svensk mark för att vila eller läka nån skada. Nisse toppar formen när det finns pengar att tjäna, inte inför ett snabblopp på Mantorp. Så är det bara.
En helsvensk häst vann igår ett av Europas penningstinnaste lopp och på trav 365 blev det en liten notis i princip. Inte en kommentar från tränare,ingenting. Vad hade hänt om Triton vunnit? Löpsedeln idag? Hultman i tårar,världens bästa häst? Nej för Maharajah LEKER med Triton i jobb så då blir det näst bäst. Märkligt att inte NISSE som är ganska lik Hultman på sätt och vis får mer utrymme i Media. Nisse har ju också uttalat att han har världens bästa häst.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-09 08:30:47 OPAL VIKING kommer ALDRIG bli erkänd i Sverige oavsett vilka lopp han vinner och vilka hästar han möter eftersom Nisse bestämt sig för att tävla där de bästa pengarna finns, utomlands. Han har varit 2:a i Prix d amerique, vunnit Lotterian,Nationernas pris bla och sprungit in drygt 20 miljoner vilket placerar honom på vad? FEMTE vinstrikast GENOM TIDERNA i sverige! Jag skulle tro att de gånger han startat i Sverige i form de senaste åren är väldigt lätträknade då han i princip varit på svensk mark för att vila eller läka nån skada. Nisse toppar formen när det finns pengar att tjäna, inte inför ett snabblopp på Mantorp. Så är det bara.
En helsvensk häst vann igår ett av Europas penningstinnaste lopp och på trav 365 blev det en liten notis i princip. Inte en kommentar från tränare,ingenting. Vad hade hänt om Triton vunnit? Löpsedeln idag? Hultman i tårar,världens bästa häst? Nej för Maharajah LEKER med Triton i jobb så då blir det näst bäst. Märkligt att inte NISSE som är ganska lik Hultman på sätt och vis får mer utrymme i Media. Nisse har ju också uttalat att han har världens bästa häst.
Answer to: "OPAL VIKING kommer ALDRIG bli erkänd i Sverige oavsett v"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Men Nils har aldrig gråtit och kramat Nybrink i hysteri.
Likväl har han inte haft ett förhållande med Johan Edlund.
Men håller med dig till fullo.
Enqvist är i särklass bäst i Sverige på att matcha. Vem fan bryr sig om SM? 400k i första, det är det i de b-loppen Opalen kör i Österrike.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-11-09 11:22:58 Edited(1): 2009-11-09 11:23:25  Men Nils har aldrig gråtit och kramat Nybrink i hysteri.
Likväl har han inte haft ett förhållande med Johan Edlund.
Men håller med dig till fullo.
Enqvist är i särklass bäst i Sverige på att matcha. Vem fan bryr sig om SM? 400k i första, det är det i de b-loppen Opalen kör i Österrike.
Answer to: "Men Nils har aldrig gråtit och kramat Nybrink i hysteri.
Likväl"
|
Forum posts: 7100
|
Kan bara instämma. Sveriges bäst matchade häst och jag fattar faktiskt inte varför inte fler startar i Italien. Minns hur Digger Crown sopade rent därnere, hur mycket tjänade SMASHING VICTORY därnere? Hade stora bekymmer att tjäna pengar i svenska guld men vann ju massor därnere.
Jag tycker inte att Opal Viking är den 5:e bästa hästen som funnits i Sverige rent kapacitetsmässigt men nu så slog han ju svenska eliten ganska enkelt.
Gigant Neo är ett annat exempel på hästar som hävdat sig internationellt men ÄNDÅ INTE fått ngt erkännande i Sverige då han knappt startade hemma sen han hittade formen. Beror det på att Jorma kör/körde ofta och Jorma är svår att exponera i Media?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-09 11:43:12 Edited(1): 2009-11-09 11:43:30
|
Became a member:
Forum posts:
|
fiktiv jorma-intervju efter lopp:
- hur känns det?
- bra hästen.
- du fick väldigt fin fart över upploppet.
- hästen.
- men man trodde inte du skulle komma ut, det såg ut som du skulle bli fast i rygg ledaren?
- ja, bra. hästen ok.
- ruggigt nära galopp ocskå, precis i första sväng.
- ja, nästan, bra hästen.
- grattis till segern.
- tack. det, bra hästen.
svår att exponera i media? kanske...   
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-09 11:46:38  fiktiv jorma-intervju efter lopp:
- hur känns det?
- bra hästen.
- du fick väldigt fin fart över upploppet.
- hästen.
- men man trodde inte du skulle komma ut, det såg ut som du skulle bli fast i rygg ledaren?
- ja, bra. hästen ok.
- ruggigt nära galopp ocskå, precis i första sväng.
- ja, nästan, bra hästen.
- grattis till segern.
- tack. det, bra hästen.
Answer to: "fiktiv jorma-intervju efter lopp:
- hur känns det?
- bra häst"
|
Became a member:
Forum posts:
|
han är underbar.
såg intervjun på travnet.. grymt bra.
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2009-11-09 12:16:10
|
|
En gång lät dom ju Puro agera tolk i vinnarcirkeln, då blev det en jävla fart på Jorma
Borde dom göra oftare
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-11-10 11:01:41
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Sveriges tio vinstrikaste hästar
1. Victory Tilly, 37 705 278 miljoner kronor
2. Gidde Palema, 27 080 322
3. Zoogin, 25 346 330
4. Remington Crown, 22 934 480
5. Opal Viking, 22 259 164
6. Järvsöfaks, 21 146 070
7. Gigant Neo, 20 254 374
8. Ina Scot, 20 252 530
9. Digger Crown, 18 219 750
10. Queen L., 17 470 695
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-11-10 11:04:44
|
|
Vem är världens vinstrikaste travhäst genom tiderna? varenne? Moni Maker? Någon som kan hitta den topp-10 listan?
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2009-11-10 13:35:18  Vem är världens vinstrikaste travhäst genom tiderna? varenne? Moni Maker? Någon som kan hitta den topp-10 listan?
Answer to: "Vem är världens vinstrikaste travhäst genom tiderna? varenne"
|
|
Lyckas inte hitta någon lista, men har kollat upp några stycken och hittat 4 som borde vara värst.
1. Varenne: US$5,919,961
2. Moni Maker: US$5,589,256
3. Jag de Bellouet: US$5,457,779
4. Victory Tilly: US$5,168,902
Någon som kan fylla på listan?
|
|
Reply
|
|
filipandersson
|
Posted: 2009-11-12 22:36:47
|
Forum posts: 803
|
någon mer än jag som blir lite stolt när man ser den här lista och kan konstatera att 3 av tränarna till de fyra rikaste i princip är svenskar (turja är ju finlandssvensk typ :P)
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2009-11-12 23:23:13  någon mer än jag som blir lite stolt när man ser den här lista och kan konstatera att 3 av tränarna till de fyra rikaste i princip är svenskar (turja är ju finlandssvensk typ :P)
Answer to: "någon mer än jag som blir lite stolt när man ser den hä"
|
|
Japp, och den 4e var en sönderdopad skandalhäst, sjukt bra dock, kanske bäst men det får man aldrig veta.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-13 09:00:57 Edited(1): 2009-11-13 09:03:11  någon mer än jag som blir lite stolt när man ser den här lista och kan konstatera att 3 av tränarna till de fyra rikaste i princip är svenskar (turja är ju finlandssvensk typ :P)
Answer to: "någon mer än jag som blir lite stolt när man ser den hä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
stolt.. heh, sen kommer verkligen -> vi tävlar med våra så länge som möjligt.
i USA och Frankrike har man en avel som är värd mer än prissummorna.
Sen matchar man lite annorlunda, ett lopp per år som betyder något, resten är ointressant etc.
Säger inte att listan är ofullständig, bara komplex och därigenom inte lika intressant.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-11-13 09:20:50  stolt.. heh, sen kommer verkligen -> vi tävlar med våra så länge som möjligt.
i USA och Frankrike har man en avel som är värd mer än prissummorna.
Så den där listan är väl inte så fullständig egentligen.
Answer to: "stolt.. heh, sen kommer verkligen -> vi tävlar med våra s&ari"
|
|
Undrar vilka hästar som dragit in mest stålar på avel och vilka summor vi pratar om där?
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|