Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Viktiga synpunkter
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-07-10 19:51:54 Edited(1): 2007-07-10 21:27:17

Became a member: 
Forum posts:
Håller på att skriva ihop allt som jag senare tänker skicka i ett mail men vill här ge några viktiga synpunkter som egentligen inte kan låta sig väntas en längre tid. Även om mailet säkert blir klart i natt :P

STORLEKEN PÅ STALLET

Här tror jag det är viktigt att ha kvar begränsningen på fem hästar till dess att man funnit en långsiktig lösning.

En sådan lösning skulle enligt mig kunna se ut på följande sätt.

När man startar ett stall kallas man \"Nybörjare\" och få då enbart ha ett litet stall på fem hästar (egentligen max två hästar samt ingen träningsanläggning och övrigt påkostat heller men det är väl försent nu). Vidare så när man varit \"Nybörjare ett visst tag ska man få chansen att bli t ex \"Amatör\" eller vad nästa steg kan heta. Då ansöker man till \"en kurs som är begränsad i antalet deltagare och de som blir antagna för härefter erlägga en kursavgift som inte ska vara för billig. Sedan har man rätt att kallas sig \"Amatör\" och får nu utöka sitt stall med fler hästar och kanske även anställa personal och liknande. Vidare i stegen får man gå nya kurser som kostar mer, men dessutom ger en fler möjligheter och egna träningsbanor och liknanade. En gång varje år arrangeras det t ex högsta stegen på kurstrappan och ju längre ner desto fler kurstillfällen. Uttagningarna till kurserna ska gå via god ekonomi (exakt hur får man arbeta fram) och övrigt lämpade saker såsom välskötta hästar. Detta ska såklart \"spelmotorn\" räkna fram enligt en formel.

Så min tanke är att begräna vad begränsas kan redan nu för att sen kunna utöka det hela vad man kan bygga ut med. Då får man något att sikta mot och det borde öka kärleken till spelet även om man vill ha allt det bästa redan nu från start. Men för varje steg man ser en positiv förändring kommer det ge en kick. Ja, jämför med något bra mmorpg


ANGÅENDE ANMÄLAN TILL LOPP

Här tror jag vi måste dra i nödbromsen nu i starten så att vissa tränare inte riskerar att få hästar som enbart står i stallet. Jag tror inte klonade lopp är rätt melodi även om det är en bättre lösning än ingen alls. Kanske borde man enbart (nu i starten) få ha en häst anmäld till ett lopp åt gången (ev en extra anm avgift vid loppstart) samt att en del lopp får prioritering för hästar utan start.

Min rädsla bygger på att en del tränare (som jag) försöker hitta lopp som passar mina hästar och endast anmäler dit, medan en del kanske anmäler alla hästar dom har till samtliga lopp som det går att anmäla till. Tittar vi procentuellt här får vi \"seriösa\" stall väldigt liten sådan, ja t o m extremt liten vågar jag gissa på då det verkar vara slumpen som helt avgör vilka som får starta nu. Sen kommer ju dessvärre startpoängen ta överhanden och vi (otursförföljda) kommer då ej att ha några hästar som startat


Hoppas att ni delar mina åsikter här och tänker till vad som behöver \"strypas\" samt göras nu i starten för att skillnaderna inte ska bli för stora redan nu i starten av spelet. Ju senare man drar i nödbromsen ju svårare är det att stoppa det skenande tåget (dvs storstallen). Man blir inget sådan på kort tid o(
Reply
Eriksson Posted: 2007-07-10 20:37:56 Answer to: "Håller på att skriva ihop allt som jag senare tänker skicka i ett mail m"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Det gäller ju att planera sina anmälningar. Precis nu i starten kan jag hålla med om att det blir konstigt då inga hästar har startpoäng. Detta kommer dock att jämna ut sig efter hand.

0-lopp är ju till för just de hästar som inte har några startpoäng. Anledningen till att just dessa lopp kommer att klonas är ju för att ge alla chansen att springa in sina första poäng. Tanken är ju sedan att hästen kan ställa upp i bättre och bättre lopp ju mer startpoäng och vinstpengar den samlar på sig.

Som det ser ut nu så kommer vi inte att göra något åt "anmälningssituationen".

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-07-10 20:52:57 Answer to: "Det gäller ju att planera sina anmälningar. Precis nu i starten kan jag h"

Became a member: 
Forum posts:
Ska man få bra procentuell chans att få starta är det ju knappast planering som gäller men det kanske finns en väldigt ba tanke bakom det hela så att vissa stall inte riskerar att hamna helt snett på det. Klonade loppen gör ju sitt förvisso även om känslan tappas lite
Reply
Posted: 2007-07-10 21:10:11 Answer to: "Ska man få bra procentuell chans att få starta är det ju knappast planer"

Became a member: 
Forum posts:
Det är ett perfekt alternativ, tex anmäls 50 hästar = 4 lopp (48 hästar av 50 anmälda kommer med i loppet)

Det klart planeringen är viktig, oerhört viktig.
Det gäller att matcha sina hästar smart inför kommande storlopp man satsar på osv.

/ Andreas
Reply
Eriksson Posted: 2007-07-10 21:16:15 Answer to: "Ska man få bra procentuell chans att få starta är det ju knappast planer"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Tyvärr var klonade lopp vårt enda alternativ för att kunna få så att alla kan delta i lopp. Utan dem skulle det bli mkt svårt för nya hästar att bli uttagna till lopp.

En häst som ställer upp i lopp som den inte riktigt är mogen för kommer att tappa startpoäng då det endast är poängen från de fem senaste loppen som räknas. Detta kan då leda till att hästen blir tvungen att börja om från början i de lägre klassade loppen.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-07-10 21:34:30 Answer to: "Tyvärr var klonade lopp vårt enda alternativ för att kunna få så att a"

Became a member: 
Forum posts:
Vi får hoppas att det på sikt inte ställer till med något. Klonade lopp är ju som sagt bättre än ingen lösning alls =)

Men en fråga jag inte tror jag fått svar på tidigare fastän den är ställd är följande.

Fungerar det redan idag att hästar med startpoäng har företräde till samtliga lopp? Eller slumpas det fortfarande? Så man kan börja räkna lite lätt på hur det ser ut att komma med i vissa lopp man är intresserad av.
Reply
Post removed Posted: 2007-07-10 21:34:35   Answer to: "Tyvärr var klonade lopp vårt enda alternativ för att kunna få så att a"
Posted: 2007-07-10 21:48:35 Answer to: "Vi får hoppas att det på sikt inte ställer till med något. Klonade lopp"

Became a member: 
Forum posts:
Startpoäng har företräde i samtliga lopp.

Endast vissa enstaka lopp som är så kallade inbjudningslopp som vi i spelledningen tar ut hästarna till loppen.

Vid samma startpoäng avgör intjänade pengar, därefter lottning.

/ Andreas
Reply
[ 1 ]