Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Stallform eller inte ?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2009-03-22 18:25:35

Became a member: 
Forum posts:
Under Mars har stallet gjort 25 st ( 8-7-5 ) Totalt 24 prisplaceringar!
Gjorde så som många skrev bokade bara kuskar i form.Det verkar ju rimligtvis vara så att Kuskarnas form
spelar in alldeles förmycket och det borde man göra någonting åt.Sen tycks det som att barfota balansen spelar allt för stor roll även den.Man får hoppas att man jobbar på en bättre loppmotor till nästa säsong.
Reply
Nijo Posted: 2009-03-22 22:26:02 Answer to: "Under Mars har stallet gjort 25 st ( 8-7-5 ) Totalt 24 prisplaceringar! Gj"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
barfota och form, det är inget som spelar någon roll, inget spelar någon roll i detta spel, varken hästen värden eller något, själv hoppas jag att det görs något ganska stort åt loppmotorn, för som den är nu så är den ett skämt.
Reply
Cherry Posted: 2009-03-22 22:53:45 Answer to: "barfota och form, det är inget som spelar någon roll, inget spel"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Du har fel. Loppmotorn är ett skämt just därför att kuskform och barfotabalans har för stor inverkan.
Reply
Posted: 2009-03-22 23:34:08 Edited(3): 2009-03-22 23:40:27

Became a member: 
Forum posts:
Vi kan väl alla vara överens om en sak
Att man knappast spelar för att det är så spännande att följa hur våra hästar utvecklas av träningen och presterar bättre lopp för lopp

Tycker loppmotorn måste ge mycket större utslag på de blåa värdena , just för att man bör kunna se att ens häst verkligen UTVECKLAS av träning !
Att den t.ex blir bättre på 2640 när den gått upp 3 steg i styrka. Det gynnar långsiktigt tänk med.
Just nu spelar form och balans in för mycket i jämförelse.

Just nu känns det som jag lirar endast av 2 skäl:
1) för att jag tycker det är kul att träna upp hästarna, och skaffa mig därför ett gäng 1-åringar igen, lika gärna som att bara ha kontot vilande.
2) För att jag ändå HOPPAS att Eriksson tar tag i loppmotorn. Även han måste väl inse att det inte håller som det är nu !
Reply
B_Good Posted: 2009-03-23 04:55:40

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Mitt expriment fortsätter. Jag har gjort 83starter denna etapp o de har resulterat i 1vinst!!
Detta kan bero på att jag denna etapp valt kuskar med högsta möjliga skicklighet och låg form.
Jag tror detta är orsaken (andra möjliga orsaker skulle vara attt jag köpt ett flygplan istället för normaltransporten eller kanske möjligen dold stallform eller att ajg har oturen att alla hästars åldrande lett till att alla slutade vinna samtidigt).
Nästa säsong ska jag testa o gå tillbaka till att välja kuskar med form o se om siffrorna från tidigare etapper kommer tillbaka.
Reply
Posted: 2009-03-23 09:22:19

Became a member: 
Forum posts:
Vad beträffar kuskformen tycker jag det inte är något att bråka om, jag menar alla vet ju om att den är väldigt viktig så vad spelar det för roll om vi byter namn på den till låt säga skicklighet?

Det är ingen big deal, däremot kanske man skall vara öppen för diskussion om hur viktig kusken skall vara för loppets resultat.
Dock ser man ju i verkligheten att det är samma kuskar som vinner och vinner och vinner...ständigt Örjan, Björn, Erik med flera, så jag tycker nog att kuskens inverkan skall vara ganska stor.

Loppmotorn däremot måste väl justeras, framförallt att startsnabbhet får större betydelse i kortlopp och att styrkan har större betydelse i långlopp, annars tycker jag det är charmigt att på pappret sämre hästar kan slå mycket bättre hästar, detta sagt med risk att låta partisk då jag inte direkt har några kanoner i mitt stall.

Men detta inträffar även i verkligheten, att fina hästar inte alls har någon lust att springa och att sämre hästar älskar att springa. Tro mig jag har hört kompisar som äger häst att tränaren sagt "det här kan vara en kanon" så kommer fanskapet inte ens ut i premielopp.

Min uppfattning är ändå att fram till runt 150-200 k är det ganska lätt att komma i prissumma bara man matchar försiktigt. Efter det gäller det att ha en bra häst.

Jag kan väl runda av med att jag hellre ser att loppmotorn är som nu än att alltid "bästa" hästen vinner över på pappret sämre motstånd. Den dolda egenskapen är en matnyttig ingrediens.
Reply
larockma Posted: 2009-03-23 13:05:06

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Hur mycket har loppinställningen för påverkan då? Bara och köra med ge allt så långt det går?
Reply
mickeel Posted: 2009-03-23 18:47:02
989
Stall Bringsta
Hagmyren

Became a member: 2008-03-04
Forum posts: 208
Väl talat Teslacoint
Reply
Posted: 2009-03-23 22:46:15

Became a member: 
Forum posts:

Jag kan väl runda av med att jag hellre ser att loppmotorn är som nu än att alltid "bästa" hästen vinner över på pappret sämre motstånd. Den dolda egenskapen är en matnyttig ingrediens.

Håller med om det. Vill inte heller alltid att bästa hästen , sett till värden , ska vinna. Däremot som du säger TeslaCoin att egenskaperna spelar in mer på distanspreferenser för hästen. Då balanseras det säker också upp lite av sig självt, då bra hästar får betalt för att de har lite högre värden generellet.
Reply
Posted: 2009-03-24 14:35:43

Became a member: 
Forum posts:
Precis så tänker jag med, skulle vara underbart om man kunde bli känd för att ha kortloppshästar eller riktiga långtradare, det tycker jag är viktigt med hästarnas olika distansförmågor.

Det skulle inbringa en helt ny dimension till matchningen, tex i lopp som derbyt och det där jougoslav loppet, man kan träna mycket styrka på sina hästar för att matcha dom dit eller träna upp startsnabbheten hos sina sprinters för elitlopp osv.

Så länge hästarna inte är på helt fel distans tycker jag dock inte de ska vara chanslösa, men om man när hästar med 1-2 i styrka vinner långlopp på löpande band mot betydligt gedignare kombatanter så kan man ju fundera...

Dessvärre ska ju loppmotorn vara ganska komplicerad enligt eriksson, men helt omöjligt torde det inte va, bara han fick fingrarna ur....nån gång.

Reply
[ 1 ]