[ 1
]
|
|
Posted: 2009-03-18 22:38:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Har spelat ett tag men aldrig riktigt fått kläm på hur man ska matcha sina nybakade treåringar i början på säsongen för att maximera sina chanser att komma med i de stora treåringsloppen. Min filosofi har varit att jag velat träna så mycket som möjligt när hästarna är 3 år eftersom de tränar som bäst då och har oftast därför bara startat tillräckligt ofta för att behålla formen. Till den kommande säsongen skulle jag dock vilja tävla i stället.
Treåringssäsongen känns ju lite som ett race där de som snabbast skaffar sig mycket startpoäng har stora chanser att behålla det försprånget. Eller?
Ska man chansa och anmäla i tuffare lopp med högre prissummor för att snabbt samla många startpoäng eller ska man börja med (0p, 5000kr) gå vidare med (max 5p, 5000) osv.?
Starta oftare trots lite sämre form?
Medveten om att man kan rota lite i folks gamla startlistor för att få lite info men skulle gärna vilja höra hur folk resonerar. Någon som lyckats (eller misslyckats  ) som vill dela med sig av sin matchningsfilosofi av treåringar?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-18 22:43:03  Har spelat ett tag men aldrig riktigt fått kläm på hur man ska matcha sina nybakade treåringar i början på säsongen för att maximera sina chanser att komma med i de stora treåringsloppen. Min filosofi har varit att jag velat träna så mycket som möjligt när hästarna är 3 år eftersom de tränar som bäst då och har oftast därför bara startat tillräckligt ofta för att behålla formen. Till den kommande säsongen skulle jag dock vilja tävla i stället.
Treåringssäsongen känns ju lite som ett race där de som snabbast skaffar sig mycket startpoäng har stora chanser att behålla det försprånget. Eller?
Ska man chansa och anmäla i tuffare lopp med högre prissummor för att snabbt samla många startpoäng eller ska man börja med (0p, 5000kr) gå vidare med (max 5p, 5000) osv.?
Starta oftare trots lite sämre form?
Medveten om att man kan rota lite i folks gamla startlistor för att få lite info men skulle gärna vilja höra hur folk resonerar. Någon som lyckats (eller misslyckats  ) som vill dela med sig av sin matchningsfilosofi av treåringar?
Answer to: "Har spelat ett tag men aldrig riktigt fått kläm på hur man"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag satsar mer på 4åringarna, men vissa 3åringar som har potential tränas som 4åringarna.
Jag anmäler till mindre lopp, och placerar dom sig bra blire nått större lopp.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-19 08:53:31
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tidiga 3 åringar ska startas så hårt och så ofta som möjligt tills man får "tillräkligt" med p. Men Kommer man lite efter måste man nog gå på den vanliga starta neråt strategin. Kom ihåg att hästar på ranken istort sett alltid har poäng från årgångs loppen och att träna 3års säsongen iallfall hitintills inte varit en vinnande strategi.
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2009-03-20 07:28:38  Tidiga 3 åringar ska startas så hårt och så ofta som möjligt tills man får "tillräkligt" med p. Men Kommer man lite efter måste man nog gå på den vanliga starta neråt strategin. Kom ihåg att hästar på ranken istort sett alltid har poäng från årgångs loppen och att träna 3års säsongen iallfall hitintills inte varit en vinnande strategi.
Answer to: "Tidiga 3 åringar ska startas så hårt och så ofta so"
|
Became a member: 2007-12-01
Forum posts: 253
|
Där håller jag inte riktigt med. Mina två treåringar har efter Breederskvalen bara tränat med sikte på finalen och det gick ju rätt bra.
Hård matchning i början av etappen för att få ihop poäng till att starta och kvala in till Breeders eller kriteriet sedan hårdträning då träningen ger mest på treåringar är och har varit min melodi de två senaste etapperna. Har man flyt i början kan man starta i storloppen annars är det träning som gäller.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-20 07:33:57
|
Became a member:
Forum posts:
|
Träning ger ju absolut träning, men mina 3åringar är inte vad ska man kalla det, "mogna"?, i dne åldern,och vill däför vänta tills dom är fyra för att kräva mer av dom.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-20 08:50:45  Där håller jag inte riktigt med. Mina två treåringar har efter Breederskvalen bara tränat med sikte på finalen och det gick ju rätt bra.
Hård matchning i början av etappen för att få ihop poäng till att starta och kvala in till Breeders eller kriteriet sedan hårdträning då träningen ger mest på treåringar är och har varit min melodi de två senaste etapperna. Har man flyt i början kan man starta i storloppen annars är det träning som gäller.
Answer to: "Där håller jag inte riktigt med. Mina två treåringar"
|
Became a member:
Forum posts:
|
 Där håller jag inte riktigt med. Mina två treåringar har efter Breederskvalen bara tränat med sikte på finalen och det gick ju rätt bra. Hård matchning i början av etappen för att få ihop poäng till att starta och kvala in till Breeders eller kriteriet sedan hårdträning då träningen ger mest på treåringar är och har varit min melodi de två senaste etapperna. Har man flyt i början kan man starta i storloppen annars är det träning som gäller.
Jag trodde det var det jag menade när jag skrev. "tills man fått"tillräckligt""
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|