1
2
3
4
[ 5
]
|
|
Posted: 2008-11-01 16:35:01  Hur kan man påstå att SD var bra. Fick gå i ledningen omringad av stallkamrater. Att sedan ha problem att freda sig med en högt medelmåttlig häst som Clear Sign var oväntat. SD var inte bra, det var bara löphuvudet som avgjorde. För att ha tjänat så mycket pengar är han ju inte speciellt speedig. Så det är nog inget för Elitloppet framöver....
Answer to: "Hur kan man påstå att SD var bra. Fick gå i ledningen omringad av stallk"
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
Elitloppet är ett skitlopp som knäcker hästarna.
Prova Frankrike, där finns det pengar för Sahara.
Elitloppet kan Hultman o de andra lokalpatriotiska fettona drömma om.
Han körde för sakta förmodligen, men vad gör det, han vann.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-01 23:24:43  Elitloppet är ett skitlopp som knäcker hästarna.
Elitloppet kan Hultman o de andra lokalpatriotiska fettona drömma om.
Han körde för sakta förmodligen, men vad gör det, han vann.
Answer to: "Elitloppet är ett skitlopp som knäcker hästarna.
Prova Frankrike, där "
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
Mack lobell,peace corps,varenne osv. Blev alla knäckta av elitloppet? Tror inte det. En bra häst klarar nog två heat på en dag
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-01 23:36:18
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
Loppen på över 4000 meter i Frankrike är ju inte så lätta de heller precis.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 00:07:28
|
Became a member:
Forum posts:
|
 Elitloppet kan Hultman o de andra lokalpatriotiska fettona drömma om. [/quote]
Ja, låt "Hultman och de andra tomtarna" drömma. Så kan Melander och Enqvist visa vad svensk travsport går för i Frankrike
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 01:02:12  Mack lobell,peace corps,varenne osv. Blev alla knäckta av elitloppet? Tror inte det. En bra häst klarar nog två heat på en dag
Answer to: "Mack lobell,peace corps,varenne osv. Blev alla knäckta av elitloppet? Tror"
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
Ska vi samla ihop listan på hästar som bräckt ner i Elitloppet också?
Eller är en "bra" häst bara de som vunnit?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 09:20:15  Ska vi samla ihop listan på hästar som bräckt ner i Elitloppet också?
Eller är en "bra" häst bara de som vunnit?
Answer to: "Ska vi samla ihop listan på hästar som bräckt ner i Elitloppet också?
"
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
Ligger någonting i det, men de bästa hästarna,vinnare eller förlorare bryts inte ner.Kanske e bra att veta ur avels synpunkt. Menar där med att vi kanske skulle få ännu bättre och hållbarare hästar med heatlöp. Ta bara Tyska derbyt som exempel. Där går 3 åriga hästar 2x1900 m på en dag. Tror inte att det e mera påfrestande än att gå 2600 m för en ung häst
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 16:37:53  Ligger någonting i det, men de bästa hästarna,vinnare eller förlorare bryts inte ner.Kanske e bra att veta ur avels synpunkt. Menar där med att vi kanske skulle få ännu bättre och hållbarare hästar med heatlöp. Ta bara Tyska derbyt som exempel. Där går 3 åriga hästar 2x1900 m på en dag. Tror inte att det e mera påfrestande än att gå 2600 m för en ung häst
Answer to: "Ligger någonting i det, men de bästa hästarna,vinnare eller förlorare b"
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
heh, detta är ju sjukt.
Bryts inte ner?
Klart som fan, finns väl inte en häst som går igenom en hel karriär utan att vara skadad. Att starta i Elitloppet är ju helt klart en värre påfrestning för hälsan än ett 4000m lopp på kolen i Paris.
Det märker du väl om inte annat.
Bra hästar som inte bryts ner, är ju bara skitsnack. Det försvinner ju hästar hela tiden pga skador som tillkommer genom extern påfrestning. I träning, tävling eller bara i hagen. Ett elitlopp är extremt påfrestande, det vet alla - bara du som förnekar det.
Hästen är inget starkt djur och skadar sig extremt lätt. Dessutom så förändras klimatet för tränare numera är det mycket mer vinstorienterade, förr då drömde alla svenska tränare om att vinna Elitloppet, det var den utopiska målgången för alla, nu? Ja kolla bara Wallman och Westholm. USA där kan man med en medelmåttig häst tjäna extrema pengar, samma sak i Frankrike.
Lite OT här, men din poäng att bra hästar inte bryts ner kan vara något för CPQoutes.txt som jag har på mitt skrivbord.
Välkommen!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 17:28:07
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
Förstås.. Egentligen är det väl snabbhet vi avlar fram, men var är hållbarheten?? Flera stora stjärnor har ju skadat sig, MEN de bästa hästarna kommer alltid tillbaka!!
Bara för att nämna några av de som skadat sig, så Wellino Boko, B.W.T Warrior, Smashing Victory, Steinlager, Passionate Kemp o.s.v..
Var är hållbarheten?? Vi vet ju att snabbheten finns..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 17:29:19  Förstås.. Egentligen är det väl snabbhet vi avlar fram, men var är hållbarheten?? Flera stora stjärnor har ju skadat sig, MEN de bästa hästarna kommer alltid tillbaka!!
Bara för att nämna några av de som skadat sig, så Wellino Boko, B.W.T Warrior, Smashing Victory, Steinlager, Passionate Kemp o.s.v..
Var är hållbarheten?? Vi vet ju att snabbheten finns..
Answer to: "Förstås.. Egentligen är det väl snabbhet vi avlar fram, men var är hå"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Passionate Kemp körde ju Markku Nieminen sönder...
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-11-02 17:35:03
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
V 10, CAESAR SÅNNA
|
Fast det är ju just det som är problemet.
Det är en enorm skillnad att springa 1600 meter i 1.10 tempo jämfört med att springa i 1.13 och utvecklingen av hästarna har förmodligen gått snabbare än vad leder och ben tål.
Sen så finns det ju faktorer som faktiskt gör Frankrike skonsammare och framförallt Vincennes och det är ju banans utformning och underlag. Kurvorna är ju det som sliter allra mest näst efter farten och med stora,väldoserade kurvor så minskas nog skaderisken drastiskt. Säger detta utan att ha något facit överhuvudtaget, bara vad jag tror.
Elitloppet ÄR ett knäckarlopp och kommer alltid att vara så länge det ser ut som det gör med kvalheat och final.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 17:36:01
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
No comments..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-02 20:40:03 Edited(1): 2008-11-02 20:43:57
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SAHARA DYNAMITE
|
Skador som böjsenor och gaffelband kommer i 90 % av fallen till i träning då hästen är trött och tränaren kräver för mycket. Daniel Söderberg(vet på travare)sade en gång till mig att en bra tränad häst inte går sönder i lopp,och jag tror mer och mer på att det stämmer ju mer jag ser från sporten. Även om jag var skepptisk då.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-11-02 21:35:30  Skador som böjsenor och gaffelband kommer i 90 % av fallen till i träning då hästen är trött och tränaren kräver för mycket. Daniel Söderlun(vet på travare)sade en gång till mig att en bra tränad häst inte går sönder i lopp,och jag tror mer och mer på att det stämmer ju mer jag ser från sporten. Även om jag var skepptisk då.
Answer to: "Skador som böjsenor och gaffelband kommer i 90 % av fallen till i träning"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
V 10, CAESAR SÅNNA
|
Jo fast allting hör ju ihop. För att hästen ska palla att springa 1600 meter i 1.10 tempo så MÅSTE du träna hårt, ofta på gränsen till vad hästen tål och det som skiljer de bästa tränarna från de sämre är ju just att veta var gränsen går.
Som kent Knutsson sa:
 Om det bara var att träna hårt skulle det vara trångt på toppen
 Det svåra är inte att träna utan att veta när man INTE ska träna
Ligger mycket i det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-11-03 17:05:03
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inte många som hade koll på Clear Sign här inte
Att kalla honom medelmåttig var starkt. Tycker det är en av de 10 bästa 4 åringarna. Sedan missade han ju derbyt pga av en kusk som körde över hans framben så han blev skadad. har kommit tillbaka starkt efter det. Jag hade Dynamiten o Clear i första. 6 rätt. Spikade Annicka.
|
|
Reply
|
|
1
2
3
4
[ 5
]
|