[ 1
]
|
B_Good
|
Posted: 2008-07-30 01:54:54 Edited(4): 2008-07-30 02:02:42
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
För att förstå spelet ännu bättre kan det va kul att jämföra lite hur folk tänker o gör med sina hästar så var snälla att skriv i enligt ungefär samma princip.
Foder - Jag kör på det dyraste hela tiden till alla hästar o hoppas det har effekt.
Transport - Bestämde mig tidigt för att köpa flyg men har inte haft råd ännu så jag kör på standardvagnen.
Byggnader - Saknar både Träningsanläggning o Veterinärklinik. Har 10stallplatser.
Träningsintensitet - 100% hela tiden. Skiftar tränare o skötare vid behov. Har fått en skada på 5säsonger.
Filosofi - Gillar allroundhästar (med höga värden på tung o vinterbana). Tror på långsiktighet o tränar hästar under lång tid. Har tex en 9åring och 6 av hästarna är 6år eller mer. Har haft ungefär samma hästbesättning hela tiden och försöker avla på egna hästar eller köpa lovane 1-2åringar på marknaden istället för stuterilotto.
Framgångar - Njae inga större. Håller mig oftast på top25listan eller strax utanför. Dvs ungefär en halv miljon inkört/säsong. Är fullständigt ohotad på hemmabanan Visby.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-30 08:17:58  För att förstå spelet ännu bättre kan det va kul att jämföra lite hur folk tänker o gör med sina hästar så var snälla att skriv i enligt ungefär samma princip.
Foder - Jag kör på det dyraste hela tiden till alla hästar o hoppas det har effekt.
Transport - Bestämde mig tidigt för att köpa flyg men har inte haft råd ännu så jag kör på standardvagnen.
Byggnader - Saknar både Träningsanläggning o Veterinärklinik. Har 10stallplatser.
Träningsintensitet - 100% hela tiden. Skiftar tränare o skötare vid behov. Har fått en skada på 4säsonger.
Filosofi - Gillar allroundhästar (med höga värden på tung o vinterbana). Tror på långsiktighet o tränar hästar under lång tid. Har tex en 9åring. Har haft ungefär samma hästbesättning hela tiden och försöker avla på egna hästar eller köpa lovane 1-2åringar på marknaden istället för stuterilotto.
Framgångar - Njae inga större. Håller mig oftast på top25listan eller strax utanför.
Answer to: "För att förstå spelet ännu bättre kan det va kul att jämföra lite hu"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Foder- Försöker köra på det bästa men har även en del annat i stallet om jag ska sälja så att man inte står och dyrbetalar för en häst som ska iväg.
Transport- Har precis köpt mig ett flyplan men hur det är med effekten vet jag inte, har ändå en känsla av det ger ganska omärkbar skillnad men då jag hade ekonomi för det så slog jag till.
Byggnader- Har sedan en tid tillbaka både träningsanläggning och veterinärklinink då jag tycker att det är väl investerade pengar speciellt då jag lägger mycket energi på att träna mina hästar för att ha hästar som kan hävda sig även efter tre och fyraårssäsongen.
Träningsintensitet- Varierar mycket beroende på kommande lopp och så vidare. Normalt så tränar jag 100% om det inte krävs en snabb formtoppning då kan det bli lite lättare träning ett par dagar.
Filosofi- Min filosofi är att träna mycket och starta sparsamt. Framförallt de yngre hästarna då jag vet hur svårt det är att vinna de få storloppen som finns för unghästarna så ser jag den säsongen mest som en utbildning. Min uppfattning är att många hästar kan vinna några lopp men det krävs en vältränad häst för att ta sig till eliten och framförallt hänga kvar där och därför försöker jag se till att mina hästar får de fysiska förutsättningarna att lyckas och räcker inte det så har jag iaf gjort det jag kan. Finns många unghöstar som vunnit ngt större lopp men som försvinner och jag tror det beror på att dom stannar i utvecklingen om dom startats för mycket och tränats för lite som unga.
Framgångar Förra etappen var ett enormt steg framåt då jag tog plats på 10-i-topp listan men ännu saknas en riktig storloppsseger som jag hoppas ska komma snart. Jag tror iaf på mitt stall och hoppas att min långsiktiga satsning ska betala av sig så småningom.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-30 08:28:55
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
Foder: varierar (har inte så stor betydelse)
Transport: varierar mellan standard och bussen( inte så stor betydelse)
Träningsintensitet: samma som soberano
Filosofi: Blandar en del, men har jag en häst som jag tror på så väntar jag ut den tills den börjar prestera. Fokuserar på hästar med snabbhet och bra unghästar varje etapp till årgångsloppen, tycker att årgångsloppen är betydligt enklare än de stora loppen för äldre hästar. Ingen mer direkt filosofi mer än att jaga poäng med hästar som inte har och ta dte lugnt o träna med hästar som har poäng......
Framgångar: Slutade 12.a(elr liknande) förra etappen efter en katatsrofal sista månad, nu ligger jag 3,a på 1.3 mille........
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 11:59:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Foder - Jag kör på det dyraste på mina yngsta.
Transport - standard
Byggnader - har köpt både träningsanläggning och vetrinärklinik men börjar inse att det kommer stå mig dyrt men fy den som ger sig
Träningsintensitet - 100% är mitt mål att köra och träna hästar för att sedan sälja dyrt
Filosofi - har inte hunnit få någon filosofi och strategi
Framgångar - 1 vinst i första loppet 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 14:32:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
Foder- Det dyraste såklart på alla.
Transport- köpte flygplan redan första säsongen så märker ingen större skillnad.
Byggnader- Har träningsanläggning men att ha vetrinärklinik är inte nödvändigt om man inte har en skadad häst.
Träningsintensitet- 100 % inget att oroa sig för att få en skadad häst, har aldrig fått det.
Filosofi Satsar ju såklart på storloppen men siktar främst att får fram någon som duger i årgångsloppen. Hästarna ska ha jämna värden på snabbhet och styrka kanske lite spurt också är fint.
Framgångar- Det tar för lång tid att skriva, men det som jag håller varmaste om hjärtat är när Eeegit vann sitt första storlopp (American Open) och när Pure Energy vann derbyt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 15:14:09 Foder- Det dyraste såklart på alla.
Transport- köpte flygplan redan första säsongen så märker ingen större skillnad.
Byggnader- Har träningsanläggning men att ha vetrinärklinik är inte nödvändigt om man inte har en skadad häst.
Träningsintensitet- 100 % inget att oroa sig för att få en skadad häst, har aldrig fått det.
Filosofi Satsar ju såklart på storloppen men siktar främst att får fram någon som duger i årgångsloppen. Hästarna ska ha jämna värden på snabbhet och styrka kanske lite spurt också är fint.
Framgångar- Det tar för lång tid att skriva, men det som jag håller varmaste om hjärtat är när Eeegit vann sitt första storlopp (American Open) och när Pure Energy vann derbyt.
Answer to: "Foder- Det dyraste såklart på alla.
Transport- köpte fl"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Foder- Där har jag Vitamin Deluxe.
Transport- Flygplan! jag tycker det är viktigt!..
Byggnader- Har alla, och träningsklinik påverkar inte hästen ett skit bara onödigt..
Träningsintensitet- Körde 100% tills förra helgen då det gick åt hel*ete för stallet tyckte jag så jag la om träningen till 70% 85% 80 % på de flesta i stallet, och det resulterade väl, jag bytte även tränare på ALLA..
Filosofi- Håller med Nazzgul satsar såklart på storloppen, men siktar mest på att ha någon som är med i sin kulltopp, treåringar är dom viktigaste hästarna enligt mig..
Framgångar- Haft fina minnen!  glömmer aldrig Delightful Rocket som jag köpte för 150.000 kr (ungefär) och som sprang in 1 miljon åt mig, det var stort när hon vann Stoelitsfinalen, Samt Right here right now, när han vann kriteriefinalen.. hade sämstkvaltid alla trodde han var chanslös han hade en av de sämsta kuskarna i loppet men kunde endå vinna..  Senaste triumfen kom för 3 dagar sedan! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 15:57:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Foder - ibland så ger jag dom nå extra..hehe
Transport - standardvagnen.
Byggnader - Saknar både Träningsanläggning o Veterinärklinik.
Träningsintensitet - 100% hela tiden. mest form då ja startar ca 2ggr i vecka
Filosofi - tålamod noll..men vissa hästar har ja kvar ändå..startar nog för ofta, ska dra ned på tävlandet på några..kastrerar då ja blir arg..hehe
Framgångar - icke än men de kommer kanske   siktar på topp 50 iaf el topp 3 i Gävle
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 16:37:49
|
Became a member:
Forum posts:
|
Foder - Det dyraste på mina 3-åringar. Dom andra får standardfoder.
Transport - Standardvangnen
Byggnader - Har inte haft råd med någon träningsanläggning och vätrinärkleniken är inget att ha då jag alldrig har haft en skadad kuse.
Träningsintensitet - Eftersom jag startar mina hästar ganska ofta så kör jag oftast på 0%. Annars 100% helt klart.
Filosofi - Jag köper inga hästar på transfern utan skaffar istället 2-3 unghästar varje ny etapp. Jag hoppas att kunna kvala in till Derbyt med en av mina fyraåringar och sen har jag en riktigt bra treåring som kan hävda sig i årgångsloppen men som inte kommer att tävla mycket som äldre.
Framgångar - Inga stora framgångar precis förutom att jag nog vinner Tingsryds "stalliga".
|
|
Reply
|
|
samuraj1
|
Posted: 2008-07-30 17:17:02
|
Became a member: 2007-07-05
Forum posts: 189
|
Foder: bara det bästa duger åt mina små ögonstenar.
Transport: Har en extra lyxig Transportbuss och den tycker jag duger bra.
Byggnader: Har träningsanläggning, har aldrig ägt en skadad häst så vetrenärskliniken äger jag inte.
Filosofi: Skulle ha velat avla fram mina egna hästar men som aveln är nu så tvingas jag köpa från stuterierna eller köpa på hästbörsen. Tränar 100% förutom när formen måste upp.
Framgångar: Hade tur att få en bra häst tidigt som vann Derbyt och sedan flera storlopp (Vont), sedan har jag haft tur att alltid ha minst en häst som hävdar sig i elite. För närvarande är min bästa Church Bell och Judgement Day, bland 3:åringarna hoppas jag mycket på Focused Folder som vunnit sina två första starter och ska ut i Breeders ikväll. Sammanfattning har varit bland dom 5 bästa stallen förutom min första säsong. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 17:51:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Foder: Det bästa(?), dyraste iallafall.
Transport: Bilen för 200.000kr.
Byggnader: Varken träningsanläggning eller veterinärklinik, 3 stallplatser.
Filosofi: ?
Framgångar: Inga... Men jag har spelets bästa tvååring i Polar Bear 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 18:21:25  Foder: Det bästa(?), dyraste iallafall.
Transport: Bilen för 200.000kr.
Byggnader: Varken träningsanläggning eller veterinärklinik, 3 stallplatser.
Filosofi: ?
Framgångar: Inga... Men jag har spelets bästa tvååring i Polar Bear 
Answer to: "Foder: Det bästa(?), dyraste iallafall.
Transport: Bilen för 200.000kr"
|
Became a member:
Forum posts:
|
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 18:26:35
Answer to: "spelets bästa tvååring!!!???... vänta bara tills den här kliver över "
|
Became a member:
Forum posts:
|
hur fan kan man lägga ut den till utropspriset 100 000 jag skulle inte vilja ha den om jag så fick den gratis
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 18:32:35  hur fan kan man lägga ut den till utropspriset 100 000 jag skulle inte vilja ha den om jag så fick den gratis
Answer to: "hur fan kan man lägga ut den till utropspriset 100 000 jag skulle inte vil"
|
Became a member:
Forum posts:
|
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 18:46:25  För att förstå spelet ännu bättre kan det va kul att jämföra lite hur folk tänker o gör med sina hästar så var snälla att skriv i enligt ungefär samma princip.
Träningsintensitet - 100% hela tiden. Skiftar tränare o skötare vid behov. Har fått en skada på 5säsonger.
Filosofi - Gillar allroundhästar (med höga värden på tung o vinterbana). Tror på långsiktighet o tränar hästar under lång tid. Har tex en 9åring och 6 av hästarna är 6år eller mer. Har haft ungefär samma hästbesättning hela tiden och försöker avla på egna hästar eller köpa lovane 1-2åringar på marknaden istället för stuterilotto.
Framgångar - Njae inga större. Håller mig oftast på top25listan eller strax utanför. Dvs ungefär en halv miljon inkört/säsong. Är fullständigt ohotad på hemmabanan Visby.
Answer to: "För att förstå spelet ännu bättre kan det va kul att jämföra lite hu"
|
Became a member:
Forum posts:
|
nå väl:
mitt stal är under reparation just nu så ingen aktivitet som syns utåt pågår.
foder: förra etappen körde jag det bästa som utgångläge och den häst jag hade som var bra (jag hade en som hade riktigt fin vinnarskalle och aldrig mer än fyra hästar i stallet) fick det bästa hela tiden. dom som gick sämre provade jag att byta ner foder på och se om det skulle balansera upp med hästens sämre prestationer med lagom bra foder. typ: en super body builder äter inte samma havrefras som den som går på friskis och fläskis och dansar rumba två gånger i veckan.
transport: motivlackad standardvagn.
byggnader: byggde en träningsanläggning och klinik direkt, vilket var en rejäl dödsstöt i plånboken... bort. får vänta med banan tills jag har ett par fina hästar som springer in lite större slantar.
träningsintensitet: körde i princip 100% hela tiden men gick ner eller tog en dag av ibland för att komma upp i max form inför varje lopp. körde med tränare med rätt specialite i princip hela tiden. tränade allmän när formen var låg och när den gick upp till typ över 6 gick specialträningen igång.
filosofi: hitta hästar som springer in ettor i raden. köra lopp med minst tio dagars mellanrum så hästen kan gå barfota hela tiden och ha max form. om det behövs skor i ett lopp kan intervallen kortas något till loppet efter, men hästarna har i alltid haft minst 9 i form.
framgångar: inga hittlills mer än en bra häst som nu är utsuddad och pensionerad... synd för jag gillade den verkligen. kunde kommit upp en bit i klass om jag haft den kvar. nästa etapp börjar tävlandet på allvar i stall trav syd. då får stall ivarsson & co se upp...
/managern
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 19:06:52
|
Became a member:
Forum posts:
|
Foder: De bästa fodret ger jag till alla hästar förutom om de är någon som ska säljas då ger jag den bara standard foder för jag vill inte slösa pengar på en häst som ska bort ifrån stallet.
Transport: Standardvagn för jag tror inte de gör någon skillnad om man har en standardvagn eller ett flygplan för en mille.
Byggnader: Har varken veterinärklinik eller träningsanläggning för pengarna räcker inte till de  men när jag har en 7 - 10 hästar i stallet som springer in lite pengar så ska jag försöka skaffa mig en träningsanläggning men en veterinärklinik kommer jag aldrig skaffa för jag får endå inga skadade hästar så då är det bara pengar i sjön om jag skaffar de
Träningsintensitet: Kör 100 % hela tiden förutom när jag ska få upp formen på en häst då kör jag 0 %
Filosofi: Min filosofi är att ha full form på hästarna när dom startar så dom får alla möjligheter att vinna loppen och matcha hästarna smart (men hårt) för bästa möjliga placering.
Framgångar: Har inga framgångar än så länge eftersom jag återställde mitt stall för ett tag sedan så nu har jag bara 2 åringar och en 4 åring men jag har stora förhoppningar på en 2 åring som heter Stockholm Citizen som jag hoppas och tror kommer att vinna många storlopp som 3 åring de är då framgångarna börjar 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-30 21:14:59
|
Became a member:
Forum posts:
|
oj vad dum jag känner mig som det första jag gjorde i spelet köpte träningsanläggning och vetrinärklinik.. känns osm jag grävt min egna grav..  Men fy den som ger sig. funderar dock på att riva vetrinärkliniken när min skadade häst är frisk.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|