[ 1
]
|
|
Posted: 2008-07-28 12:05:19
|
Became a member:
Forum posts:
|
Drog en fransk hingst från stuteriet. Min första någonsin hästen har 3.9 som medelvärde är det bra eller dåligt? gjorde jag rätt som valde att "köpa" häst därifrån eller ska man ut på marknaden nu i början? tacksam för tips!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-28 12:08:28
|
Became a member:
Forum posts:
|
en sak till. hur mycket i form går hästen upp om jag tränar allmän 1 dag?
|
|
Reply
|
|
NaDjiL
|
Posted: 2008-07-28 12:36:35 Edited(1): 2008-07-28 12:36:48  en sak till. hur mycket i form går hästen upp om jag tränar allmän 1 dag?
Answer to: "en sak till. hur mycket i form går hästen upp om jag tränar allmän 1 da"
|
Became a member: 2008-01-17
Forum posts: 184
|
Beror ju på vars de blå värdena är, bra lr dåligt, som att köpa en tv på blocket eller en på hifiklubben..
Vid allmän träning så går formen upp mer om den har låg form, men vid 7 i form så går den kanske upp 1-1,7
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-28 12:41:37 Edited(1): 2008-07-28 12:43:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Styrka 2
Snabbhet 2
Startsnabbhet 4
Spurt 2
Galopprisk 4
Form 7
Rutin 0
Tung bana 4
Vinterbana 2
Medel 3.9
Vad ska jag träna honom i?
en sak till la ett bud på en häst som jag tyckte var bra men såg sedan att den var skadad *oops* men det står inte hur länge? Kan man se det eller får jag vänta och se?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-28 12:58:34  Styrka
2
Snabbhet
2
Startsnabbhet
4
Spurt
2
Galopprisk
4
Form
7
Rutin
0
Tung bana
4
Vinterbana
2
Medel
3.9
en sak till la ett bud på en häst som jag tyckte var bra men såg sedan att den var skadad *oops* men det står inte hur länge? Kan man se det eller får jag vänta och se?
Answer to: "Styrka
2
Snabbhet
2
Startsnabbhet
4
Spurt
2
Galopprisk
"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag skulle säga träna 1 pass allmän 100% och kolla vilken egenskap han tränar bäst på av styrka,snabbhet och spurt och börja med att träna det. Det ser väl inte som någon stjärna men tränar han hyfsat så varför inte. Han kommer antagligen slå över till 3 ganska snart på minst 2 av egenskaperna så över medel av 1-åringarna tror jag nog han ligger.
Vad det gäller hästen du bjöd på så kan du nog slappna av för hästar som är skadade brukar vara friska inom 5 dagar antagligen på 4 dagar så det är ingen fara på taket där. Om dom däremot är allvarligt skadade kan det ju ta lite tid men så var väl inte fallet?
Hur mycket formen ökar på 1 dag är väldigt olika. Beror på hur många stjärnor skötaren har,foder samt att hästen ökar olika mycket i form beroende var på "formskalan" hästen befinner sig. Ökar snabbare när den har lägre form.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-28 13:15:09 Edited(3): 2008-07-28 13:29:02
|
Became a member:
Forum posts:
|
ok tack för svaren. hästen jag bjöd på står att han är skadad vet ej mer eftersom jag inte köpt henne ännu. går ut senare idag. men ivf så rör det sig om max 10k
Men ska jag sälja min ettåring? vad får jag för henne isf? eller är det rätt taktik av mig att satsa på att träna henne, med mina 1stjärniga tränare..!?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-28 14:17:35 Edited(1): 2008-07-28 14:22:36  ok tack för svaren. hästen jag bjöd på står att han är skadad vet ej mer eftersom jag inte köpt henne ännu. går ut senare idag. men ivf så rör det sig om max 10k 
Answer to: "ok tack för svaren. hästen jag bjöd på står att han är skadad vet ej "
|
Became a member:
Forum posts:
|
behåll fransosen.
den kan mycket väl springa in fina pengar och bli en bra häst. om ett par stycken av värdena dessutom kanske ligger nära till nästa steg så har du helt plötsligt en helt ny häst bara på nån vecka. det vet man ju inte...
ge den en chans.
jag resetade mitt stall för ett tag sen (och har inte gått nåt lopp sen dess, därför står stallet på 0 kr) men jag hade en häst jag inte trodde ett skit på men den blev min bästa häst, trots att jag, precis som du, köpte den vid helt fel tidpunkt, dvs en bra bit efter mitten i etappen, så den misade typ hela sitt tredje år.
om du bara ger 10 000 för en häst på auktionen så måste du ge den en chans också. dom pengarna kan den kanske springa in även om den är dålig.
admin säger också att hästar kan få nytändning genom att flytta till nytt stall eller av nån anna osynlig orsak en bit in i karriären, precis om irl.
så det är bara att prova.
kör så det ryker!
edit: om du kollar på hästen på auktionen så ser du att den gått med skor nästan hela tiden och att den gjort bra resultat utan skor, klart bätte än med skor. kör några lopp och låt den gå utan skor. kan mycket väl vinna lite om den får gå barfota i rätt lopp.
om du ska köra barfota så ska du hålla 10 dagars intervall mellan loppen. då kan du dessutom få en häst i toppform inför varje start.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-28 14:26:43
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Håller med Nyckel och enligt mina hemliga beräkningar så har din fransman 3.5 i osynliga egenskaper vilket innebär att han ligger väldigt nära nästa steg på minst 2 blå, antagligen 3 om inte galoppen ligger väldigt nära en trea. Orkar inte förklara hur jag räknat ut det men är helt säker på min sak   så ge den en rejäl chans! Svårt att hitta ngt mycket bättre på stuteriet och om du inte verkligen behöver pengar så är det bara att träna på och hoppas han visar lite skalle när det är dags för start. Hästen som du bjudit på kommer garanterat springa in de 10000kr ganska snart om du lyckas hitta lämpliga lopp.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-28 14:47:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
tack! ska bli kul.. surt att det går så sakta. vill ju tävla massor  Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|