Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Eeegit jmf med stuteriet? avkommor...
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-09-30 01:37:30 Edited(2): 2007-09-30 01:44:02

Became a member: 
Forum posts:
Jag kollade igenom Eeegits alla avkommor på "trädet"..och jag blir faktiskt både lite fascinerad men också smått för b*nnad!

Något borde göras åt balansen mellan nästan bara fina o bra avkommor från fina hästar som Eeegit o Bob´s big boy och det lotteri jag fått intryck av att även bra stuterier är!

Jag vet att jag kommer låta sur o bitter nu, men jag har berömt så mycket i det här spelet , så det får ni (spelledning o spelledare) ta för nu blev jag riktigt sned!

På Eeegits alla avkommor hittade jag 2 , japp endast 2!!! som hade under 4 i snittvärdet!
Både hade dock rätt kassa "mödrar"...(under i vanlig stil)
Delightful Rocket 3.8
Fleece Victory 1,0(förvisso med 10 i galopp då)

Made in Sweden 3.9
Moonstar 2.5

Ändå är båda väldigt nära 4an



På avkommorna totalt ser det ut som följer...

6 o uppåt - 1
5 o uppåt - 13!!!
4 o uppåt - 4
3 o uppåt - 2

Det är ju helt otroliga siffror för VILKEN AVELSHINGS SOM HELST med tanke på att +5 ändå är rätt bra snitt i spelet! Många av dessa ligger också runt 5.5...

Varför är jag sur o smått förb*nnad då undrar ni?

Ganska enkelt...Jag har dragit 2 hästar från det Amerikanska STUTERIET som ändå ska vara rätt bra, och framför allt kostar MASSOR jämfört med att ta en bra avelshingst. Båda var relativt dåliga! Den ena kass

Det kostade mig 560.000! Jippi!

Så ni inte tror att jag bara häver ur mig i ren frustration...här är några tankar:

***Jag har tänkt på att några kommer säga att:
IDet var bra ston till många Eeegit-avkommor

Sant, men långt ifrån alla. Och... ärligt talat...ett 7-stjärnigt stuteri borde väl inte direkt ha stoet "Halta Lotta" och hingsten "Trebente Ruben" som främsta namn för avel?

*** Det är upp till dig att betala de pengarna i början av spelet...

Också sant, men spelet är fortfarande i sin "linda" och då jag var inne på forumet och kollade såg jag de som fått hyfsade hästar i avel utifrån halvdana ston...och utifrån en avelshingst som kostade en bråkdel av stuteriets kostnader...
Är det då orimligt att förutsätta att det kan vara en investering att lägga lite pengar på en hingst och ett sto...som borde bli HYFSADE i varje fall?
Min tanke var att jag kanske kan få en häst som är okej , och som jag själv kan ha till avel sedan...nu fick jag två kameler!

*** Ja, men Eeegit är en extrem säger någon...
Jo, då kan ni ju kolla på raden av ettåringar från Bob´s Big Boy(snitt 4.9) långt under Eeegit...men med en del insprunget

Så vart vill jag nu komma med det här undrar någon?

Jag vill helt enkelt bara visa på att något måste göras åt avel jämfört med stuteriet!!! Det kan inte va så som i Eeegits fall, att avel är lika med vinst till större delen(nästan 100%) , medans stuteriet , som åtminstone jag råkat ut för, är svindyrt och nitlotter till stor del !

Är stuterierna så här kassa så är det nära på så vi som satsat i dom borde få en liten slant tillbaka på allt vi satsade. Annars borde någon form av info skrivas in på stuterisidan:
typ " Stuteriet är lite mer av en chansning . Du kan få en riktig topptravare men riskerar också i högre grad en mindre bra häst än vid vanlig avel"

Vad jag är lite nyfiken på är om någon har liknande erfarenhet av stuteriet eller kanske har någon fått en eller flera riktiga kanoner därifrån?
Reply
Posted: 2007-09-30 01:43:02

Became a member: 
Forum posts:
tyckte faktiskt inte heller om att alla avlade med eeegit i början just av den orsaken att hästarna blev så bra, men tyvär fanns det ju ingen chans för mig att hindra dom.
Reply
Posted: 2007-09-30 01:47:29

Became a member: 
Forum posts:
Nää, men det är såklart att alla tar chansen. Om du fick välja mellan Bingolotto och v75 , och du visste att på BINGOLOTTO VINNER DU EN NY VOLVO VARJE GÅNG!
vad väljer du då att satsa på?

Jag hoppas det här ger lite svar som kan visa på om stuterierna verkligen är så dåliga som jag, såklart, fått för mig...
Reply
Post removed Posted: 2007-09-30 09:55:44
Posted: 2007-09-30 09:56:11

Became a member: 
Forum posts:
Jag köpte nydligen ett fint ett årigt svensk sto, Hon var rätt kass från början men det är meningen att man även ska få träna dom

Detta stoet ska jag betäcka som treåring när hon sprungit några lopp.
Reply
Posted: 2007-09-30 10:23:48

Became a member: 
Forum posts:
Obalans, klart det är!

Alldeles för mycket som inte är helt genomtänkt och när man sen styr upp det så drabbar det alla nya spelare medan "buggarna" i början av spelet får fortsätta leva. Konstigt att jag vill ha en omstart liksom Även om jag anser mig ha ett av spelets fem bästa hästar!
Reply
Posted: 2007-09-30 12:12:01

Became a member: 
Forum posts:
HastTjej //
Jo , det är väl ganska självklart att man måste träna dom...men mina 2 från USA är nu 3 år gamla och den ena har kravlat sig upp till 3.6 i snitt o den andra är inte ens där. Ett sto som precis prickat 3.0...för 280.000

Jag antar att du syftar på Running On Clouds som din fina häst från stuteriet sedan...och visst:

Han är fin. Kan nog bli riktigt bra..

Men du som själv hart Bob´s big boy, kan ju ganska lätt se skillnaden då:
Du betalar 400.000 dinares för en häst vilken som 1-åring nu har ett snitt ungefär likvärdigt med ALLA avkommor din Bob´s big boy lämnat....
Och vad tar du i avelsavgift för Bob´s big boy?

100.000 , och då tar du ändå hyfsat betalt(han är säkert värd det) jämfört med övriga hingstar.

DET är en OBALANS som är rätt irriterande. Dels att det är så lätt att få bra hästar från avel. Alla är ju i stort sett bra, medans stuteriet verkar ge lite blandade givar...
Dels att stuteriet då är fånigt dyrt ...för att få shreks åsna som far till sina hästar!
Reply
Posted: 2007-09-30 12:56:21

Became a member: 
Forum posts:
Lightning Ball

bästa avels hingsten!!

kika in ´stamtavlan!
Reply
Posted: 2007-09-30 13:13:04

Became a member: 
Forum posts:
inte äns i närheten av eeegit avkommor
Reply
Posted: 2007-09-30 16:30:39

Became a member: 
Forum posts:
Vi har varit inne på det här mycket tidigare, men inget har hänt. Det är liksom bara att acceptea.
Reply
Eriksson Posted: 2007-09-30 16:36:44

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Vi kommer att justera aveln lite. Är ju inte helt lätt att få allt perfekt frpn första början. Kan hålla med om att de hästar man avlar fram själv blir lite för bra. Ska försöka få det att bli ungefär samma värden som stuteriet.

Glöm inte att alla hästar har olika träningspotential och att denna ändra under hästens livstid, en 4 åring kan faktiskt vakna till liv och börja träna bättre än när den var 3 år.
Reply
Posted: 2007-09-30 16:54:56

Became a member: 
Forum posts:
Så försämrar vi ännu en gång för alla som inte hade tur i början.

Hur tänker ni när ni skapar ett spel och sen låter allt som blir bra i början bli klart sämre senare i spelet?

Det blir obalans och helt snett.


Först vanna man på lotto i stuteriet - sen försämrades det.
Sen vann man på lotto via avel - nu försämras det.


Snälla förklara hur ni tänker - eller ändrar ni enbart på måfå?

Reply
Posted: 2007-09-30 20:58:12 Edited(1): 2007-09-30 20:59:47

Became a member: 
Forum posts:
Jag retar mig inte så mycket på just det Atix, emn däremot borde infon varit tydligare om för-nackdelar då avel och stuterier ändå verkar vara tänkt som en viktig del i spelet.
Något som är riktigt kul, men som tyvärr slagit väl fel ut nu...

Framför allt därför ,som jag nämnt på "idéer och förslag" ,så tycker jag att de som drabbats på ett sätt av olika "barnsjukdomar" i spelet borde kunna få en chans till en omstart nu när spelet går in på en ny etapp och allt börjar sätta sig.

Att en del blir fel kan jag ta, men med en chans till omstart för de som önskar blir det åtminstone en lite rättvisa. Alla som önskar får då möjlighet att komma med i matchen igen!
Reply
Eriksson Posted: 2007-09-30 23:36:44 Answer to: "Jag retar mig inte så mycket på just det Atix, emn däremot borde infon v"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Håller på och funderar hur det skulle kunna gå till med omstart för ett stall. Tror det är något vi kommer att lägga in ganska snart.

/Eriksson
Reply
Eriksson Posted: 2007-09-30 23:42:21 Answer to: "Så försämrar vi ännu en gång för alla som inte hade tur i början. "

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Till Atix:

Förstår du inte att vi försöker att förbättra spelet. Allt vi gör gör vi för att skapa ett roligare och intressantare spel. Att inte allt var perfekt från början är väl inte så svårt att förstå. Det är ju därför vi ändrar på det nu.

Spelet kommer att jämna ut sig till slut, ge det bara lite tid.

Var har alla din konstruktiva ideér tagit vägen atix? Allt du gör nuförtiden är att klaga. Kom med konkreta förslag istället som alla andra gör.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-10-01 00:40:42

Became a member: 
Forum posts:
Jag kommer med både konkreta förslag samt kritik allt eftersom jag finner något jag vill ha sagt. Sen påverkar säkert ens privata del av livet ens synpunkter här också

Dom flesta på den här planeten försöker nog förbättra oavsett vad det gäller. Dock har vi olika synpunkter på vad en förbättring är och därför finns det missnöje mot t ex Bush!

Vad gäller det här spelet så känns det som att ett spel som hade en enorm potential nu har gått i fotspåren på sulky.nu som jag anser är ett skämt. Det är inte ens värt namnet travspel.

Det är bra att vi försöker påskynda spelet så vi slipper vänta i åratal på att få vara med i derbyt t ex. Men är det rätt väg att gå, genom att bara korta ner säsongen till 13 veckor? Ska man korta ner det borde man - enligt mig - fortfarande ha kvar samtliga dagar på året, eller något närliggande förslag.

Kritiken mot att man försöker rätta till "misstagen" i att det var för enkelt att kunna få bra hästar som kostade 40 000 tidigare, samt nu att aveln ger för bra hästar, genom att enbart försämra ovan nämnda möjligheter gör inte spelet till ett bättre spel. Självklart måste något göras men var detta enda tänkbara alternativet? Det enda detta leder till är att vissa dragit enorm fördel genom att få bra hästar - och nu finns inte den chansen längre. irriterande enligt mig. Dock vill jag inte ha kvar det som det var innan heller - men varför inte t ex försämra dessa mutanter? I mmorpg ändrar man ju för bra saker till något sämre istället för att enbart ändra kommande saker inom samma genre.

Nu vill jag inte ha ett helt balanserat spel där alla är ungefär lika bra. Så det är inte det jag klagar på. För mig får det gärna vara stora skillnader men man får inte blockera möjligheter för vissa användare såsom nu gjorts.

Vidare så undrar jag ifall det finns en logik i att hästar som är skadade över säsongsskiftet helt plötsligt är skadade klart längre av en säsong än vad dom var innan. I mitt fall hade jag en häst som var skadad ca fyra veckor. Två av dessa har gått nu. Så förra säsongen när den var skadad i fyra veckor var det ca 8% av en hel säsong, men nu helt plötsligt när den enbart är skadad i två veckor (samma skada) så är den borta hela 15% av den här säsongen. Mycket märkligt enligt mig! Självklart irriterar det mig mer nu när jag själv är drabbad men rent logiskt är det ju en idiotmiss - och ingenting har gjorts fastän jag skrivit om detta ett flertal gånger. Ett svar är det minsta man kan begära tycker jag.

Att spelet innehåller buggar och att vissa misstag görs - det har jag inga problem med. Dock får jag "panik" när jag ser att man tar beslut som inte är helt genomtänkta. Vad gäller alla kommande ändringar så ser det hoppfullt ut men se till att få skutan på rätt köl först! Nu har jag lagt ner en del pengar för att hoppa på avelståget - och så ska ni försämra avelssystemet. Ja, vad ska man säga? Avelsystemet är inte bra som det är i dag, men ska vi ändra det måste ändringarna även omfatta redan födda hästar enligt mig - eller något bättre förslag som kan arbetas fram. Sålänge måste vi ha kvar systemet som det är i dag anser jag. Större förändringar ska man gå ut med i mycket god tid så man har tid att ändra sin taktik.

Annars blir det ett spel som gynnar dom som testar saker först och sen får resten försämrade "kopior" av det hela!

Till sist bör ni ta tag i det alltmer ökande fusket! T ex såldes en häst "Gifted General" ett par gånger nyligen. Ena köparen hade varit online 5 minuter och köpte hästen för 2 miljoner för att sen direkt sälja den föär ca 700 000. Det finns så mycket fusk att jag spyr av bara tanken. Inget ni kan beskyllas för men handla gärna här!

Och vad tror ni samtliga spelare som köpte 40 000-kronors hästar i början hade gjort om alla var skräp? Jo, man hade startat ett nytt stall - och vips fanns det ingen risk i att testa det här systemet! Tragiskt men sant!

Det drabbar alla seriösa spelare som vill njuta av ett bra travspel!
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-01 13:35:56 Answer to: "Jag kommer med både konkreta förslag samt kritik allt eftersom jag finner"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Har redan skrivit i forumet om att hästarna nu läker snabbare, sluta klaga på saker som redan är fixade.

Sen är det ju bra om du säger till om du upptäcker fusk istället för att hänga ut folk här på forumet.

Stänger av dig från forumet i en vecka då vi har viktigare saker för oss än att lyssna på ditt tjat.
Reply
Posted: 2007-10-01 14:08:02 Answer to: "Håller på och funderar hur det skulle kunna gå till med omstart för ett"

Became a member: 
Forum posts:
Tack för att ni funderar på möjligheten till omstart. jag vet inte om jag tycker det ska vara något löpande i spelet, men för oss som är med i första delen av betan och testar vore det faktiskt "fair" och jag tror ingen skulle bry sig eller tycka det är fel.

Trots allt var det inte så lätt att hitta info så sent som för bara 2-3 veckor sedan, men sedan dess har forumet fyllts på ordentligt med bra ochmatigt hjälpsamma trådar.

Låt de som varit med i 1a etappen , och vill starta om, få starta med ett NOLLSTÄLLT konto bara, och det gynnar nog spelet i stort då du behåller aktiva spelare som vill hjälpa till och utveckla spelet.

Nu finns trots allt massor av hjälp på forumet, och flera aktiva spelare som är väldigt hjälpsamma!

Det är mycket värt!

Ska sedan möjligheten finnas till nästa etapp som något man kan göra, tex i början av varje etapp, tycker jag därför att det sedan ska medföra ett ekonomiskt minus/straff av något slag.
T.ex att du får starta på bara 1.5m istället för 2m om du gör en restart.

Sedan kan jag också tycka att du kanske bara skulle få köpa och/eller avla, samt sälja max 2 hästar eller nåt efter tidigast en vecka eller 2.
Minimerar risken för heta klantskallar som jag
Reply
Posted: 2007-10-01 19:57:52

Became a member: 
Forum posts:
Hoppas bara det blir valfritt att starta om isf.

Tycker det är ett mycket roligt spel och ger all kredit till skaparna fortsätt så här.
Reply
[ 1 ]