Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Noll Spurt!!
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
geraldv1806 Posted: 2023-12-19 19:03:29

Became a member: 2015-09-23
Forum posts: 9
Jag har sett mycket skrivit om 0 spurtare!!!! kan nån förklara? vad som e bra med en sån häst?

Tack
Reply
lillsyrran Posted: 2023-12-19 19:47:48 Answer to: "Jag har sett mycket skrivit om 0 spurtare!!!! kan nån förklara? vad som e"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 784
Av någon oklar anledning så är det en fördel med nollspurtare i spelet. De tenderar till att bli bättre än hästar som inte har noll. Inte alla såklart och det finns även hästar med högre än noll i spurt som blir bra men generellt är nollspurtare mest önskvärt.
Reply
Briljant Posted: 2023-12-19 19:52:00 Answer to: "Jag har sett mycket skrivit om 0 spurtare!!!! kan nån förklara? vad som e"
376
Brilliant
Drammen

Became a member: 2017-01-26
Forum posts: 123
Vinner mer ... tex mina nollspurtare som jag har fött upp och sålt ...alla som ligger topp 15 av de jag har fött upp är spurtnollor. De drar in mer pengar helt enkelt. Och dyra på auktionen.

Men de måste träna bra med så klart Fick en som tränade 0.243 första natten och det anses bra och en annan trände 0.200 det är okej men man ønskar bättre och så hade jag en som trände 0.167 och den får man knappt sålt även om det är en spurtnolla. Men beror på grundvärden de får med och hur mycket de tappar i träning när de blir 1 år äldre.

Det finns mycket och lära men detta är väldigt kort förklarat.
Reply
geraldv1806 Posted: 2023-12-21 18:41:13

Became a member: 2015-09-23
Forum posts: 9
Tack så mycket
Reply
TobKar Posted: 2023-12-22 14:06:37
29
Stall TK
Solänget

Became a member: 2023-05-29
Forum posts: 10
Otroligt. Känns ju märkligt att en nollspurtare ska vara det som lyckas bäst. Knappast så i verkliga livet. Där hade Acclaim varit rätt chanslös isåfall.

Men en märklig bugg. Har förstått att snabbhet är viktigt men inte att 0-spurt är en viktig faktor.
Reply
lillsyrran Posted: 2023-12-22 16:08:25 Answer to: "Otroligt. Känns ju märkligt att en nollspurtare ska vara det som lyckas b"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 784
Det är en del av charmen med spelet får man väl inse för att slippa bli galen av frustration, haha.
Det är såna saker som gör att det finns en poäng i att hänga lite i forumet och läsa gamla trådar. jag ödslade tex väldigt lång tid på att köra med norskt huvudlag innan jag fattade att öppet är bäst och dessutom trodde jag länge att kuskens kompetens var viktigare än formen. Stort tack till erfarna spelare som upplyste mig en gång för längesedan.
Reply
backagard Posted: 2023-12-22 18:17:27 Answer to: "Otroligt. Känns ju märkligt att en nollspurtare ska vara det som lyckas b"

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Jag har valt att se spurtnollor som de med störst möjligheter i att hitta ostartade hästar som har vilja att vinna lopp. Det är dock inte enbart de med 0 på spurt som vinner mer än 15-20% av sina starter, men de är överrepresenterade. Om man kan minska risken för att köpa hästar utan vinnarvilja så förstår vi alla varför spurtnollor blir dyrare.
Det är alltså mer sannolikt att det finns kulltoppar bland spurtnollorna än de andra.

Det finns vinnarskallar bland de med högre på spurt också, men däremot har de ganska lågt andrahandsvärde då spurtnollan blivit någon slags sanning att det är där skallen sitter. Och tvärtom så ser vi spurtnollor med låg segerprocent bli sålda för miljoner i tron att de plötsligt ska börja vinna flera lopp i rad (?).

Jag har chansat på att köpa ostartade hästar med spurtnolla som vinner max ett lopp första 15 starterna och då ger jag upp. Det är uppenbart att man hittat en åsna och då säljer jag billigt och låter någon optimist försöka eller pensionerar.

Likadant med tung- och vinterbana. Noll på dessa är givetvis ren och skär skit, men en 1:a behöver inte betyda att den är sämre än en annan med 10. Det är således inte givet att den med högst värde på tung- och vinterbana vinner. Men det vet man ju först efter hästarna tävlat.

Om det är en bugg eller om spelutvecklaren valt att göra så här vet jag inte, men det är ju oavsett lite oförutsägbart och det tror jag vi alla trots allt gillar.

Jag uppmanar alla att tävla med sina ostartade unghästar oavsett om de har spurtnolla eller inte. Det är först då man efter några starter med säkerhet kan avgöra om det finns nåt mellan öronen eller inte. Jag har själv rejectat hästar som jag kanske egentligen velat testa att tävla med, men sålt eller pensionerat för att få plats med en annan häst jag gissar kan vara bättre. Men det är en gissning för det blir inte alltid rätt. Och man får ju inte svar på allt heller.

Om man vill casha in innan med ett föl med spurtnolla med fina träningsvärden så är det ju främst som ostartad. Innan någon vet om den har "DET". Efter 15-20 starter brukar det vara mer uppenbart om det är en häst som går plus eller minus på det här spelet.

Det här anser jag inte är några hemligheter. Dåligt bevarade i så fall. Men värt för alla spelare att känna till.
Det är således mer sannolikhetslära än att det ska bero på att nollan på spurt är mer värd än nåt annat när vi tävlar. Dock är det helt oviktigt att träna spurt - det hjälper inte hästen att vinna fler lopp i alla fall.
Reply
montana Posted: 2023-12-22 19:00:35 Answer to: "Jag har valt att se spurtnollor som de med störst möjligheter i att hitta"
255
Stall Montana
Rättvik

Became a member: 2008-11-13
Forum posts: 59
Betraktar dig som en av de klokaste här på zonen.
Mycket givande och välskrivet inlägg.

Blir dock lite fundersam på " Noll på dessa är givetvis ren och skär skit"...
Är det verkligen så?
Reply
TobKar Posted: 2023-12-22 21:47:52
29
Stall TK
Solänget

Became a member: 2023-05-29
Forum posts: 10
Bra info backagard. Skoj och lärorikt att få lite reflektioner. Sen är det intressant att mina hästar verkar träna nästan lika bra oavsett om de har en tränare eller ej, men kanske inte gäller för alla.
Reply
backagard Posted: 2023-12-22 23:16:29 Answer to: "Betraktar dig som en av de klokaste här på zonen. Mycket givande och vä"

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Slarvigt uttryckt av mig. Menar att 0 på tung- och vinterbana är ren skit enbart vid de väderlekarna.

I övrigt inget negativt vid bättre väder.
Reply
montana Posted: 2023-12-23 06:53:26 Answer to: "Slarvigt uttryckt av mig. Menar att 0 på tung- och vinterbana är ren skit"
255
Stall Montana
Rättvik

Became a member: 2008-11-13
Forum posts: 59
Mm, så känner jag typ också kring det.

Dock. Ibland är programmeringen som den är och de vinner ändå trots väder...

Nåväl. Det är ivf snällt att du delar med dig av dina takes på zonen.

Är det någon som kan detta spelet så är det du!

Är snyggt av dig att "hjälpa" andra.

BIG UP!
Reply
[ 1 ]