Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Info
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
hampusenglund90 Posted: 2023-11-28 20:05:50
1035
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 522
Från och med idag och en tid framöver kommer jag se över lite ändringar på kuskarna. Jag hoppas ni har förståelse för att jag inte kommer lägga upp varje gång jag gör en liten ändring. Jag gör en sammanställning på alla ändringar när jag känner mig klar (innan nästa etapp).

Har ni några egna förslag så är det bara att droppa dessa här så kollar jag givetvis på detta.
// Englund
Reply
Medeltid Posted: 2023-11-29 00:03:00 Edited(6): 2023-11-29 00:30:00

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 765
Utan att ha någon bra koll på deras kuskförmågor tycker jag kanadensarna Moiseyev, Jamieson och Ritchie kan belönas med 7 i skicklighet igen, så får vi fler kuskar till storloppen. Kanske även fransosen Pierre Levesque.

Fredrik Wallin är väl mer värd än en tvåa i skicklighet?

Per Linderoth från 5 till 6 kanske?
Reply
hampusenglund90 Posted: 2023-11-29 00:53:11 Answer to: "Utan att ha någon bra koll på deras kuskförmågor tycke jag kanadensarna"
1035
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 522
Förstår tanken men tyvärr spelar de ingen roll om jag höjer dessa till 7 i Skicklighet då det bara är ett X antal som är valbara till de stora loppen. Det skulle bara innebära att någon annan med 7 i skill alternativt de jag höjer till 7 inte finns att välja från lopp till lopp. Därför jag brukar skriva när någon är utbytt och någon kommit in då det nu är exakt det antalet som kan vara med i storlopp som "Elit kusk".

Kollar givetvis över de andra förslagen
Reply
Medeltid Posted: 2023-11-29 01:00:46 Answer to: "Förstår tanken men tyvärr spelar de ingen roll om jag höjer dessa till "

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 765
Aha, kände inte till det där med X antal kuskar.

En annan orelaterad sak: kan du ta bort eller stänga Derbyomröstningen? Joviality hade inte mer än typ 13 röster innan loppet kördes så det är missvisande siffror nu.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2023-11-29 02:00:40 Answer to: "Aha, kände inte till det där med X antal kuskar. En annan orelaterad s"
1035
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 522
Hade tänkt lägga in en ny fråga så småningom, lagt det mesta på paus denna etapp.
Reply
backagard Posted: 2023-11-29 08:16:39

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Fyra st. internationella kuskar - som körde kusk-VM så sent som 2019 på Fornaboda - är
Doug McNair, Kanada
James MacDonald, Kanada
Matthew Williamson, Nya Zeeland
Rodney Gatt, Malta

Svenska kuskar som placerar sig topp 200 i år, och som inte är med på TZ:

Gustav Hellman, Mantorp
Victor S Sundgren, Bergsåker
Martin Lundahl, Bergsåker
Fredrik Fransson, Bollnäs
Lisa Gilljam, Bergsåker

Och så till något som inte har med tråden att göra så lägger jag fram förslag för admin/spelledningen att skapa ett stakes-lopp där man kan betala in en summa innan hästen gjort sin fösta start (som en "knapp/val" som finns redan när hästen föds eller att valet t.o.m. görs när man väljer att avla?") där man sedan har möjlighet att anmäla till kvallopp likt vi redan har med t.ex. Breeders Crown eller Not a Noob Cup. Om detta ligger redan på en treåringssäsong eller som ett fyraåringslopp är ointressant, men tanken är att det ska kosta en slant - säg 50 000 kr - men göra att inflationen i spelet försvinner.
Om förstapriset är t.ex. 800 000:- så är den totala prissumman knappa 1,6 miljoner för 6 prisplaceringar och det "räcker" att 32 st. hästar anmälts för att det ska ge ett nollsummespel.
Anmäls dock 100 ostartade hästar så "försvinner" ca 3,5 miljoner i spelet.

Jag är väl medveten om att det finns stall som kämpar med ekonomin, men det går inte att blunda för att det finns ett generellt överflöd av pengar. Jag tror oavsett att det finns de som är beredda att gambla med ostartade hästar att "köpa en lott" och hoppas att man har en kulltopp eller en häst som är "bäst för dagen" i ett stakeslopp.

Jag hade i alla fall velat se en sådan förändring och piggat upp spelet litegrann.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2023-11-29 09:54:49 Answer to: "Fyra st. internationella kuskar - som körde kusk-VM så sent som 2019 på "
1035
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 522
Kollar på detta. La in några stycken igår som var med på den listan beroende på om man väljer segerrikast eller vinstrikast. Kollade även när man enbart valde de under 25år hur de såg ut. Men jag lägger in dessa med.

Det andra kan jag bara ge som förslag till admin har inte de befogenheterna att lägga till/ ändra i lopp.
Reply
kobilo Posted: 2023-11-29 17:35:31
436
Stald Kobilo
Solvalla

Became a member: 2010-10-28
Forum posts: 83
Hvad med minimum 50 kuske pr bane.
På den måde vil der være færre løb, hvor heste får mega dårlige kuske.

eller evt.
Minimumsform ar 4, og kan aldrig være under 4 i form.
Reply
Inkognito Posted: 2023-11-29 20:45:07
478
Stall Inkognito
Örebro

Became a member: 2009-07-16
Forum posts: 27
I loppen där internationella kuskar kan väljas borde kuskar med urusel form uteslutas.
Det finns exempel då man tror och hoppas att startpoängen ska räcka till top5 och väljer då de
5 bästa kuskarna men startpoängen räcker endast till top6. Tyvärr har top5 valt samma kuskar
så ingen kusk finns ledig. Då lottas man oftast till kusken som har högst skicklighet och lägst form.
Väldigt ofta Erik Adielsson nuvarande säsong. Vilket innebär chanslös och tappade startpoäng.
Det känns så surt. Går det att hitta en annan lösning än lottning? Kanske startpoäng på kuskarna?
Eller minimumform som Kobilo föreslår.
Reply
Post removed Posted: 2023-11-29 21:10:40   Edited(3): 2023-11-30 03:56:40   Answer to: "I loppen där internationella kuskar kan väljas borde kuskar med urusel fo"
Post removed Posted: 2023-11-29 21:44:28   Edited(3): 2023-11-30 03:57:17
hampusenglund90 Posted: 2023-11-30 11:57:31 Edited(1): 2023-11-30 11:59:25 Answer to: "I loppen där internationella kuskar kan väljas borde kuskar med urusel fo"
1035
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 522
Jag förstår resonemanget och jag kan lyfta fram det till admin även om jag själv tycker det hör lite spelet till just att om man är osäker så får man safea i valen istället för att ta för givet att man är topp5. Helt enkelt välja bort någon av de bästa kuskarna för att slippa ej få någon man ej valt.

Sen vill jag bara tillägga att detta var ej tänkt som en tråd om förslag på val av kuskar i lopp osv utan enbart om man hade förslag på någon ny kusk alternativt på en redan befintlig.
Reply
Lecavalier Posted: 2023-12-01 09:28:28 Answer to: "Jag förstår resonemanget och jag kan lyfta fram det till admin även om j"

Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 440
Jag håller med dig Hampusenglund90, det hör till spelet. Jag tycker att en väldig stor del av spelet är att vara förutseende och försöka förutspå vilka kuskar man kan få och därefter göra (i alla fall försöka) smarta val för att optimera kusken. Jag personligen safear ofta när jag väljer, om jag tror att min häst får välja som 3-4a skippar jag ofta att ens försöka få de 3 bästa kuskarna utan siktar in mig på bra kuskar men lite under de allra bästa. Men istället är jag säker på att jag inte får en med 2 i form

Sen kan jag gilla att man inte ska behöva få en med 1 i form om man missar sina val utan kanske att man kan få någon med 4-5 åtminstone, men jag gissar att det inte är jättelätt att göra den progameringen eftersom det blir mycket mer individuellt för varje lopp än som nu att bara ta den översta som Adielsson brukar vara.
Reply
Raiden7655 Posted: 2023-12-03 17:12:14
522
Götes pållar
Eskilstuna

Became a member: 2017-01-26
Forum posts: 61
Tråkigt nog vore det bästa ta bort Adielsson och Örjan helt ur spelet.
Då dom väldigt ofta har 1 i form.
Förstår det inte går ta bort såna namn..
Men...varför sååå dålig form nästan jämt?
Reply
[ 1 ]