Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Kuskarna

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2014-05-14 09:12:45

Became a member: 
Forum posts:
Har sökt men hittar ingen bra info.

När jag spelade detta för Längesedan...
var det bara formen på kuskarna som var intressant.

har det förändrat? Vad är viktigt i kuskvalet?
Reply
Sharkit Posted: 2014-05-14 23:07:49
232
Stall Krokben
Gävle

Became a member: 2008-09-03
Forum posts: 608
Formen är viktigast, en kusk med 2 i skicklighet och 9 i form väljer iaf jag före en med 9 i skicklighet och 6 i form, Med 7a i form kan jag välja den och hoppas att formen går upp.
Reply
Posted: 2014-05-15 10:22:00

Became a member: 
Forum posts:
tack
Reply
Soberano Posted: 2014-05-15 12:23:02 Answer to: "tack"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag vann härmoveckan på V7 med Örjan som hade 4 i form på ngt tung bana med en häst som har 1 på tung bana. Slumpen som gäller fortfarande.....
Reply
Posted: 2014-05-15 14:03:13 Answer to: "Jag vann härmoveckan på V7 med Örjan som hade 4 i form p&ar"

Became a member: 
Forum posts:
Håller du fortfarande på ljug till här?
Reply
Soberano Posted: 2014-05-15 14:12:28 Answer to: "Håller du fortfarande på ljug till här?"

Ljug? Jag säger bara som det är. Jag väljer fortfarande hellre en kusk med 8 skicklighet och 6 i form än 2 skicklighet och 9 i form.
Reply
Poffpuff Posted: 2014-05-15 15:04:56 Answer to: "Ljug? Jag säger bara som det är. Jag väljer fortfarande hell"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Samma här. Har inte lika stor erfarenhet som många andra här inne, men jag tycker mig skönja ett mönster där kuskens form är absolut viktigast, men där skickligheten såklart också väger upp en del.

Exakt var brytpunkten går är knappast möjligt att generellt fastslå. Men om jag har att välja mellan en kusk med 4 i skicklighet och 7 i form och en med 2 respektive 8 väljer jag den förra. I synnerhet då formen ju kan förändras ganska drastiskt. Om det talanglösa kusken rasar tre formsteg är det lagom skoj...

(Är det någon som har lyckats se något större mönster i detta får vederbörande gärna berätta det. Vissa kuskar håller ju sig i toppform flera veckor, medan andra kämpar sig uppåt för att sedan blixtsnabbt rasa ned i botten igen. Vissa faller handlöst nedåt, medan andra fluktuerar upp och ned mellan två steg.)
Reply
Jimson Posted: 2014-05-15 17:29:52

Became a member: 2008-03-26
Forum posts: 1023
Jag tror på riktigt att det är en balans (ganska obalanserad dock men fortfarande betydelsefull) mellan skicklighet, offensiv och form. Visserligen tycker jag att formen har den största betydelsen men efter lite observationer sedan återkomsten så lyckas en del skickliga kuskar med lagom värde på offensiv vinna till min stora förvåning när de sitter med 3-6 i form. Visst krävs det att hästen är bra också.

Jag vill fortfarande tro att det är väldigt mycket som påverkar utgången av varje lopp. När jag drömmer mig bort i det här spelet för mycket, som jag har en förmåga att göra, så tänker jag att formen indikerar hur stora möjligheter kusken har att köra ett optimalt lopp. En väldigt offensiv kusk med ett i form kör bort fler lopp än en mer defensiv kusk med samma form. Som jag ser det, han körde för tidigt vilket i min värld leder till att defensive Kihlström med låg form tenderar att köra för sent, eller så slår det slint för honom och han kör också för tidigt, beror på hur mycket man vill fantisera.

Dessutom påverkas allt av hästens värden. Låt säga 2140 med Kolgjini som har ett i form och en häst med två i styrka har en väldigt låg vinstchans medan det är större chans att han lyckas med en stark häst, med samma förutsättningar. Jag skulle kunna spinna vidare i mina teorier hur länge som helst men ni förstår nog hur jag vill se på spelet. Nyckelord: Jag och vill.

Men jag kommer alltid välja Anders Elehn med nio i form före Björn Goop med två eller tre i form.

Kom ihåg nu att det här är hur jag vill att spelet ska vara för att det ska kännas spännande och intressant, jag är medveten om att det inte fungerar på det här viset, även om jag tycker ni underskattar hästens värden ganska ofta.
För att svara på frågan: ja form är det du ska titta på mest men har du lite poäng och vet att du får en kusk med lägre i form leta en kusk med fin balans mellan alla tre värden.
En sista observation: John Östman har en tendens att lyckas köra bra med låg form.
Reply
Soberano Posted: 2014-05-16 09:56:37 Edited(1): 2014-05-16 09:56:51 Answer to: "Jag tror på riktigt att det är en balans (ganska obalanserad doc"

Jag har tagit upp det tidigare också att "allas" tro på att hästen är chanslös med under 4 i form gör att många kör defensivt, med skor, öppet huvudlag när dom har en kusk ur form medan en kusk i form ALLTID körs maxad. Då ser man chansen och utrustar därefeter. Alltså har formkuskar redan från start ett betydande övertag statistiskt sett och speglar statistiken lite felaktigt därav.

Hur många rycker skorna och laddar gärnet i ett vardagslopp när dom fått Ohlsson med 3 i form, upp med en hand.
Reply
Poffpuff Posted: 2014-05-16 10:11:03 Edited(1): 2014-05-16 10:19:55 Answer to: "Jag har tagit upp det tidigare också att "allas" tro p&arin"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
*räcker upp handen*

Edit: Rätt vad det är har någon glömt att ställa in order, och har det regnat dagen innan går kanske någon med skor och vips så har man tagit en matlapp.
Reply
B_Good Posted: 2014-05-16 18:00:54 Answer to: "Jag har tagit upp det tidigare också att "allas" tro p&arin"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Gjorde ju så för nåt år sen. Körde en testsäsong där jag valde kuskar med hög skicklighet o låg form o körde de så optimalt som möjligt. Det gick uselt o ni vet att när jag pratar usel är det riktigt uselt. Mitt stall börjar liksom på uselt..
Reply
Mikihisa Posted: 2014-05-16 18:42:56
684
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
Blev 2a idag med Lars Marklund eller vad han nu heter. Han har 1 i form just nu.
Känns som att det hände något i början av första etappen i år 2014. Helt plötsligt verkar det som Skickliget faktiskt beder något och inte bara form.
Reply
B_Good Posted: 2014-05-17 08:01:58 Answer to: "Blev 2a idag med Lars Marklund eller vad han nu heter. Han har 1 i form jus"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
O fan?
Kanske dags för nån att köra en testsäsong på nytt
Reply
hogan Posted: 2014-05-19 09:03:48

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag väljer också ofta bra kuskar med bra blå = skicklighet än de med lägre skicklighet

som t.ex Per Lennartsson har 8 i form o 6 på skicklighet så tar jag den före t.ex Olle Elfstrand med 2 på skicklighet o 9 i form precis som Soberano beskriver ovan, dom ggr jag vunnit med kuskar med lågt formtal är det såna med bra skicklighet, vann en Bronsfinal för nån etapp sen med Erik Adielsson fast han bara hade 3 i formtal o även sett Åke Svanstedt vinna på V7 med formtal 1,
så det går o har jag bara en med bra skicklighet o låg form så ger jag allt o maxar precis som jag gjort med en 9 kusk, fast får jag Anna Karin Rasmusen med form 2 då deffar jag direkt.
Reply
[ 1 ]