[ 1
]
|
Kusken
|
Posted: 2014-03-21 12:12:49
|
Became a member: 2013-05-13
Forum posts: 55
|
Varje gång jag gett körorder "Ge allt" så har hästen blivit skadad.
Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter av detta.
|
|
Reply
|
|
Jamarn
|
Posted: 2014-03-21 12:30:53
|
Became a member: 2012-02-03
Forum posts: 87
|
"ge allt" bör inte användas om hästen har en form på 6 eller lägre. Då är det stor skaderisk.
7 och uppåt så har iaf inte jag råkat ut för någon skada på drygt 8 etapper.
|
|
Reply
|
|
Kusken
|
Posted: 2014-03-21 12:36:56  "ge allt" bör inte användas om hästen har en form på 6 eller lägre. Då är det stor skaderisk.
7 och uppåt så har iaf inte jag råkat ut för någon skada på drygt 8 etapper.
Answer to: ""ge allt" bör inte användas om hästen har en form "
|
|
Jag brukar inte starta hästarna om de inte har mint 7 i form.
Jag har väl bara haft otur då.
|
|
Reply
|
|
Jimson
|
Posted: 2014-03-21 12:51:12
|
Became a member: 2008-03-26
Forum posts: 1023
|
Jag använder alltid ge allt förutom i provlopp. Fått en skada på över 600 starter och det var med en häst som vid det tillfället hade 5 i form. Så du har nog haft en ordentlig otur.
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-03-21 17:22:09
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Även jag ställer in "Ge allt" i samtliga lopp (med något undantag, om hästen är uppenbart chanslös, uppanmäld och med en kusk med formtal 1).
Har bara råkat ut för en skada. Det var i det första loppet jag någonsin deltog i, och då hade jag inte ens gett någon körorder...
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2014-03-21 17:22:09
|
|
hogan
|
Posted: 2014-03-21 19:47:12
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
jag kör defensivt + järnskor exakt som i provlopp, om jag får en skitkusk med formtal 1-2 typ,
sen anmäler jag på nytt omgående....då spar jag skovalet plus vid defensivt återställs formen på typ 2-3 dygn
Annars ger jag allt 99% av loppen....att du blir skadad varje gång du ger allt, kan bara betyda på dålig matchning, som typ anmäler hästen till start konstant...för skulle du som jag starta var 10:e dag i snitt kan inte hästen bli skadad...jo den kan bli skadad i träningen då den inte ens startar men generellt ska det mycket till för bli skadad varje gång...det sker oftast när hästen startar två dagar i rad ibland 3 lopp på 4-5 dagar. 
|
|
Reply
|
|
lillsyrran
|
Posted: 2014-03-21 20:01:18
|
Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
|
Jag kör "ge allt" i alla starter utom provlopp, där kör jag defensivt + järnskor.
Jag startar extremt sällan mina hästar med under 8 i form, och de är inte skadade särskilt ofta. Har en skadad nu, men det hände på träningen.
Har startat två lopp på två dagar pga miss vid anmälningarna, då fick hästen gå defensivt i det ena och klarade sig även då utan skada. (Minns inte formen men runt 5 kanske).
|
|
Reply
|
|
Kusken
|
Posted: 2014-03-21 22:56:42
|
|
Tack för alla goda råd.
Mina hästar är inte vana att gå så hårt och när
jag då begär lite extra så tål dom inte det.
Det får bli lite hårdare matchning i fortsättningen.
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-03-21 23:01:51  Tack för alla goda råd.
Answer to: "Tack för alla goda råd.
Mina hästar är inte vana att "
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Har det verkligen med vana att göra?
Har hållit på med det här spelet för kort tid för att kunna uttala mig med säkerhet, men om dina hästar går sönder i var och vartannat lopp tror jag inte det är hårdare matchning som behövs.
Jag kör ungefär som Hogan, siktar på att kunna starta hästarna barfota i varje lopp, dvs ungefär var tionde dag. Då hinner de också få upp formen, och därmed minimeras skaderisken. Ibland kan de få gå lite tätare om de har gått med skor och det dyker upp en passande proposition.
Men jag vet inte om det är optimalt. Dock ser jag folk som konsekvent tar ut sina kusar flera gånger i veckan. Det är ju bara huvudlöst. Det ger varken fräscha hästar eller särskilt många kronor in på kontot.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2014-03-21 23:01:51
 Tack för alla goda råd.
Answer to: "Tack för alla goda råd.
Mina hästar är inte vana att "
|
|
hogan
|
Posted: 2014-03-22 04:34:11  Har det verkligen med vana att göra?
Har hållit på med det här spelet för kort tid för att kunna uttala mig med säkerhet, men om dina hästar går sönder i var och vartannat lopp tror jag inte det är hårdare matchning som behövs.
Jag kör ungefär som Hogan, siktar på att kunna starta hästarna barfota i varje lopp, dvs ungefär var tionde dag. Då hinner de också få upp formen, och därmed minimeras skaderisken. Ibland kan de få gå lite tätare om de har gått med skor och det dyker upp en passande proposition.
Men jag vet inte om det är optimalt. Dock ser jag folk som konsekvent tar ut sina kusar flera gånger i veckan. Det är ju bara huvudlöst. Det ger varken fräscha hästar eller särskilt många kronor in på kontot.
Answer to: "Har det verkligen med vana att göra?
Har hållit på med"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Du har helt rätt Poffpuff o fattat galoppen ser jag, jag går också ut efter ca vecka om den gått med skor innan o jag hittar ett passande lopp, händer väldigt sällan ngn blir skadad, denna etapp har ingen skadats, så ungefär 1 var tredje etapp är snittet skulle jag tro i mitt stall.  
|
|
Reply
|
|
lillsyrran
|
Posted: 2014-03-22 09:32:26
|
Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
|
Jag kan inte tänka mig att det har med vana att göra. Mina har matchats så gott som likadant sedan jag startade stallet. Däremot har man ju mer oflyt vissa etapper, tycker jag.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|