[ 1
]
|
Jonas17
|
Posted: 2014-02-12 21:32:05
|
Became a member: 2014-02-10
Forum posts: 5
|
Är det värt att köpa en svensk Hingst från stuteriet för 400 000 kr?? O med värt menar jag brukar dom bli bra? såklart måste man träna upp dom men har dom mycket potensial (stavning)
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-02-12 22:27:08
|
Became a member:
Forum posts:
|
Får du fullträff så är de det bästa spelet har att erbjuda nästan, men var beredd på att LOTTO är småpotatis i jämförelse.
Diskuterade med Eriksson förra Etappen och han kunde tänka sig justera priset... som det ser ut nu är det fruktansvärt dyrt!!
Som vanligt förekommande i olika problem blir de hårdast drabbade (typ enda) de fattiga och mindre stallen och vi är väl i majoritet.
Bra att denna diskussion kommer upp igen och hoppas det är fler som ställer sig bakom och vädrar i frågan, först då kan det bli ändring.
Nu är frågan vi först ska ställa till oss själva: HUR mycket vill vi det här??
|
|
Reply
|
|
Jonas17
|
Posted: 2014-02-13 18:16:24  Får du fullträff så är de det bästa spelet har att erbjuda nästan, men var beredd på att LOTTO är småpotatis i jämförelse.
Diskuterade med Eriksson förra Etappen och han kunde tänka sig justera priset... som det ser ut nu är det fruktansvärt dyrt!!
Som vanligt förekommande i olika problem blir de hårdast drabbade (typ enda) de fattiga och mindre stallen och vi är väl i majoritet.
Bra att denna diskussion kommer upp igen och hoppas det är fler som ställer sig bakom och vädrar i frågan, först då kan det bli ändring.
Nu är frågan vi först ska ställa till oss själva: HUR mycket vill vi det här??
Answer to: "Får du fullträff så är de det bästa spelet har a"
|
Became a member: 2014-02-10
Forum posts: 5
|
Absolut förstår vad du säger när man startat ett stall och allt i på sin plats så har man runt 1,8 miljoner kvar då får man ju ställa frågan om det är värt 400 000 kr att ta en hingst tror endå det är riktigt värt nu faktiskt men lite mycke är de väl endå!! Tack för bra svar
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-02-14 00:11:30
|
Became a member:
Forum posts:
|
Förr fick man 50.000kr per avling. Då var det inte svårt att kunna få ihop en del eller hela summan, till ett stuteriföl.
Men det ansågs vara för mycket stålar (mig inräknat) alltså för lätt intjänade, om man talar klarspråk.
Så man justerade det till dagens 10.000kr. Men när man tar tag i detta ska det gälla hela biten och inte nån del, för allt detta hör ju ihop. Därför anser jag att man ska även justera stuteripriserna, för som det ser ut nu är det katastrof.
Att avla med egen hingst är gratis, med annans avelhingst 50.000kr (oftast).. Från stuteriet 400.000kr!!!!!!!
Det är mycket pengar. Särskilt då vi vet att största mängden man har dragit från stuteriet, är SKIT!
Eller alternativt justerar man stuteriet likadant som avlingen för nån etapp sen, att fölen får lite jämnare BRAvärden och träning.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2014-02-14 09:30:44  Förr fick man 50.000kr per avling. Då var det inte svårt att kunna få ihop en del eller hela summan, till ett stuteriföl.
Men det ansågs vara för mycket stålar (mig inräknat) alltså för lätt intjänade, om man talar klarspråk.
Så man justerade det till dagens 10.000kr. Men när man tar tag i detta ska det gälla hela biten och inte nån del, för allt detta hör ju ihop. Därför anser jag att man ska även justera stuteripriserna, för som det ser ut nu är det katastrof.
Att avla med egen hingst är gratis, med annans avelhingst 50.000kr (oftast).. Från stuteriet 400.000kr!!!!!!!
Det är mycket pengar. Särskilt då vi vet att största mängden man har dragit från stuteriet, är SKIT!
Eller alternativt justerar man stuteriet likadant som avlingen för nån etapp sen, att fölen får lite jämnare BRAvärden och träning.
Answer to: "Förr fick man 50.000kr per avling. Då var det inte svårt a"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
du glömmer att säga att avelshingsten också får 20% av insprungna , vilket innebär att en bra hingst kan få mer 50000 per avkomma, men utbetalt under en längre tid om man ägarna ger avkommerna chansen . Kolla tex min favorithingst Commerce Marketing så har diamant fått nästan exakt 50000 i ersättning per avkomma hittills , visserligen bara 25 avkommer och en stjärna som sprungit in 60% av pengarna men ingen är över 10 år , även om många pensionerade.
Problemet med att sänka priset , kommer det att locka oseriösa spelar att dra stuterielotter och pensionera eller sälja tills de dra en vinstlotter. Ungefär som tenava har avlat sina gratishästar denna etapp.
Effekten av detta är värre när hästarna kommer från stuteriet jämnfört med aveln eftersom hästen är 1 år äldre när man får dem stuteriet , vilket innebär att det går snabbare att pensionerar hästarna.
Personligen tycker stuteriet ska stängas , men om det är kvar så bör högsta nivån på svenska hästarna sänkas och begränsningar på hur många hästar man kan skaffa från aveln och stuteriet införas .
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-02-14 11:10:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag har mina föl gratis och vissa får betala 400papp per föl som föredrar från stuteriet., orättvist va?
Nu ska vi inte överdriva prissänkningen till absurd nivå, men kanske sänka till 200 - 250.000kr per svensk föl.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|