[ 1
]
|
enkan123
|
Posted: 2014-01-24 14:55:06
|
Became a member: 2013-12-15
Forum posts: 40
|
När jag tittar på avelshingstar så finns bara 30 namn där. Går det att se fler hingstar på något sätt?
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2014-01-25 09:32:09  När jag tittar på avelshingstar så finns bara 30 namn där. Går det att se fler hingstar på något sätt?
Answer to: "När jag tittar på avelshingstar så finns bara 30 namn d&au"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
Du kan filtrerar på länder , så visar de tex 30 svenska eller 30 franska hingstar , övriga länder visar något färre .
Sen går det söka på egen hand , men det är mkt mer jobb med.
Sök i forumet under allmänt , många brukar göra reklam för sina egna hingstar i trådar : avelsdags eller avelshingstar kan vara bra sök ord
|
|
Reply
|
|
enkan123
|
Posted: 2014-02-04 10:43:47
|
Became a member: 2013-12-15
Forum posts: 40
|
Ok. Finns Mao ingen bläddringsfunktion där. Synd.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2014-02-04 12:40:52  Ok. Finns Mao ingen bläddringsfunktion där. Synd.
Answer to: "Ok. Finns Mao ingen bläddringsfunktion där. Synd."
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
funktionen är inte bra , den som köper en avelsannons lägger sig på plats 1 och skickar ut nr31 bort från listan.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-02-04 14:06:01
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Dessutom är 5k en hiskelig summa som inte är mycket mer än en kvarleva från tiden då varje avel inbringade 50k (om man prissatt den till det, vilket de flesta gjorde). Det här borde ha ändrats för länge sen.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2014-02-06 20:53:58
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Med tanke på att jag bara har skithästar o aldrig lär ha nåt vettigt att avla på så tänkte jag i mitt stilla sinne att det kunde va smart att kastrera. Så jag gjorde det på 2 av mina med det förbluffande resultatet att en sjönk ett i styrka och den andra sjönk 1snäpp i galopp.. Wooow.. Det är inte mitt spel det här alltså..
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-02-07 02:52:31  Med tanke på att jag bara har skithästar o aldrig lär ha nåt vettigt att avla på så tänkte jag i mitt stilla sinne att det kunde va smart att kastrera. Så jag gjorde det på 2 av mina med det förbluffande resultatet att en sjönk ett i styrka och den andra sjönk 1snäpp i galopp.. Wooow.. Det är inte mitt spel det här alltså..
Answer to: "Med tanke på att jag bara har skithästar o aldrig lär ha n&"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
då hade den väldigt låg galopprisk redan va? 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2014-02-08 21:56:15  då hade den väldigt låg galopprisk redan va? 
Answer to: "då hade den väldigt låg galopprisk redan va? :)"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Jupp från 4 till 3..
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-02-09 18:57:41  Jupp från 4 till 3..
Answer to: "Jupp från 4 till 3.."
|
|
under 5 ska man inte kastrera tycker jag, iom de kan gå ned ett hack i ett lopp då o då så är under 5 bara onödigt, dessutom sker alla bakslag där att de går ned ett hack på backen händer bara vid såna tillfällen, har sett d som kastrerar de med 2 på galopp, och det är idiotiskt, sen ska man aldrig kastrera direkt efter ett lopp, då är risken stor för bakslag plus...längre skade period, normalt blir de skadade en vecka men direkt efter lopp kan det bli 18 dagar osv... 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2014-02-09 22:27:59  under 5 ska man inte kastrera tycker jag, iom de kan gå ned ett hack i ett lopp då o då så är under 5 bara onödigt, dessutom sker alla bakslag där att de går ned ett hack på backen händer bara vid såna tillfällen, har sett d som kastrerar de med 2 på galopp, och det är idiotiskt, sen ska man aldrig kastrera direkt efter ett lopp, då är risken stor för bakslag plus...längre skade period, normalt blir de skadade en vecka men direkt efter lopp kan det bli 18 dagar osv... 
Answer to: "under 5 ska man inte kastrera tycker jag, iom de kan gå ned ett hack "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Nu tror jag att du vimsar. Har aldrig nånsin varit med om att dom blir skadade längre bara för att man kastrerar direkt efter lopp, jag brukar i princip alltid kastrera direkt efter lopp för att formen ändå är kass och jag inte förlorar nån träning och har aldrig sett nåt annat än standard dagar.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-02-09 22:56:55
|
|
Samma här. Tror det är bäst att kastrera direkt efter ett lopp då man minimerar träningsuppehållet som ändå alltid kommer efter ett lopp. 4 dagars skada är standard för mig och det är sällan någon drabbas värre, och även när det händer så är det bara några dagars extra frånvaro. Har nog aldrig haft en katastrofskada efter kastrering och jag gör det också alltid direkt efter ett lopp.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-02-11 00:30:24  Nu tror jag att du vimsar. Har aldrig nånsin varit med om att dom blir skadade längre bara för att man kastrerar direkt efter lopp, jag brukar i princip alltid kastrera direkt efter lopp för att formen ändå är kass och jag inte förlorar nån träning och har aldrig sett nåt annat än standard dagar.
Answer to: "Nu tror jag att du vimsar. Har aldrig nånsin varit med om att dom bli"
|
|
 Nu tror jag att du vimsar. Har aldrig nånsin varit med om att dom blir skadade längre bara för att man kastrerar direkt efter lopp, jag brukar i princip alltid kastrera direkt efter lopp för att formen ändå är kass och jag inte förlorar nån träning och har aldrig sett nåt annat än standard dagar.
Nej vimsar gör jag aldrig men det är en sak jag märkt, sen kanske inte varje gång, men tänk själv att träningen går ju ner efter ett lopp, hästen går kraftigt ne i procent, och likadant vid en kastrering, lägg sen ihop 1 + 1 blir 2 men gör man bara den ena först blir det 1....och som sagt, när jag har kastrerat en häst med okej form, då har skadeperioden blivit 4-7 dagar men direkt efter lopp 11-12 dagar plus sämre resultat.....men köp det eller inte, det är vad jag upplevt och dessutom tycker jag det är logiskt, då hästen går ned i galopp efter ett lopp, att då kastrera också o den ska ned ytterliggare blir ej full effekt.....trot om ni vill, men vimsar gör jag inte, det gör spindeln som klättrar upp för tråden. 
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-02-11 00:40:07
|
|
Ni kanske ska testa eftersom ni båda tydligt o klart säger att ni ALLTID gör det direkt efter lopp, kanske därför ni inte kan märkt ngn skillnad, prova först, kasta sten sen grabbar...ös på bara. 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2014-02-11 10:43:15   Nu tror jag att du vimsar. Har aldrig nånsin varit med om att dom blir skadade längre bara för att man kastrerar direkt efter lopp, jag brukar i princip alltid kastrera direkt efter lopp för att formen ändå är kass och jag inte förlorar nån träning och har aldrig sett nåt annat än standard dagar.
Nej vimsar gör jag aldrig men det är en sak jag märkt, sen kanske inte varje gång, men tänk själv att träningen går ju ner efter ett lopp, hästen går kraftigt ne i procent, och likadant vid en kastrering, lägg sen ihop 1 + 1 blir 2 men gör man bara den ena först blir det 1....och som sagt, när jag har kastrerat en häst med okej form, då har skadeperioden blivit 4-7 dagar men direkt efter lopp 11-12 dagar plus sämre resultat.....men köp det eller inte, det är vad jag upplevt och dessutom tycker jag det är logiskt, då hästen går ned i galopp efter ett lopp, att då kastrera också o den ska ned ytterliggare blir ej full effekt.....trot om ni vill, men vimsar gör jag inte, det gör spindeln som klättrar upp för tråden. 
Answer to: "Nu tror jag att du vimsar. Har aldrig nånsin varit med om att "
|
|
Jag tar ett exempel. Jag har ALDRIG fått något annat resultat än 4 dagar när jag kastrerat treåringar och då har kastrerat en hel jävla massa. Brukar till och med kastrera dom jag ska pensionera bara för att se resultatet av det. Kan inte tänka mig att. Köp det du om du vill.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-02-11 13:23:02
|
|
Återigen samma här.. brukar också kastrera innan pension bara för att se vad som händer. Standard är väl att galoppen går ner 1-2 steg men styrkan stannar på samma.
Kan inte minnas när jag fick mer än 4 dagars skada heller. hogan svamlar igen 
|
|
Reply
|
|
Jimson
|
Posted: 2014-02-11 13:52:09
|
Became a member: 2008-03-26
Forum posts: 1023
|
Har inte märkt någon skillnad heller. Har kastrerat slumpmässigt men kan inte se något mönster. Och nej jag är inte här för att få tråden att spåra.. Så ni vet.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-02-11 16:29:12
|
|
vem snackar bara 3 åringar.....  
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-02-11 16:32:48
|
|
jag kastrerade min Plessure In Carrots 5 år för bara ett tag sen, blev skadad 8 dagar...men jag vimsar ju bara så jag kanske såg dubbelt  
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2014-02-11 17:38:06
Answer to: "jag kastrerade min Plessure In Carrots 5 år för bara ett tag sen"
|
|
Fast ju äldre dom blir ju längre blir dom skadade, DÄRI ligger logiken. Att äldre hästar blir skadade längre är jag väl medveten om men även där är det samma mönster, 4-åringar blir alltid skadade lika länge, såvitt jag vet. Sällan jag kastrerar äldre hästar.
Frågan handlade om hästarna skadas längre om man kasterar efter start och inte beroende på ålder......
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|