[ 1
]
|
|
Posted: 2014-01-02 00:25:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vad tycker ni är bra träning för varje ålder?
Själv har jag ändrat min uppfattning om 3 åringars träning. Har förut dragit gräsen för godkänd med 0.080, men har nu höjt det till 0.090 som en godkänd träning. Allt under denna gräns anser jag vara "icke bra".Från 0.100 till 0.109 är mycket väl godkänd och från 0.110+ TRÄNINGSMONSTER!!
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-01-02 01:14:05
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Man måste faktiskt inte stirra sig blind på träningssiffror. Som alla vet, eller borde ha fattat vid det här laget så är blå värden inte så mycket att gå i taket för. Alltså spelar det ingen som helst roll om en 3-åring tränar 0.100 eller 0.110.
Är faktiskt lite trött på träningssnacket. Ok om man får ett massivt tapp från en beräknad 0.100 eller däromkring till hälften, då påverkar det nog hästen i längden. Men några 0.010 eller 0.0020 gör varken till eller från tycker jag. Blå värden är bullshit, det finns annat som är mycket mer intressant. För mig iaf.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-01-02 01:31:58
|
Became a member:
Forum posts:
|
Dom några 0.010-20 har stor effekt i värderingen av hästen.
Om priserna på transfern skulle sänkas rejält för högtränande hästar, skulle inte liknande dessa diskussioner förekomma alls.
Men nu är det som det är, och pengar har stor betydelse i spelet. Sen att många tror att hög träning är lika med bra resultat i lopp, stämmer inte alls. Men att träning/de blå har betydelse, är jag helt bergis på.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-01-02 01:43:51
|
|
Det är folks värderingar av de blå värdena som är fel, inte det jag säger. Så länge som spelmotorn ser ut som den gör så kommer alltid en 7-åring med 7.5 i medel kunna slå en rutinerad 11-åring med 10.6 i medel. Att då bara satsa på hästar med bra blå värden är att göra sig en kraftig otjänst när det finns en del andra saker i spelet som är fem tusen procent viktigare. Och om man bara öppnar ögonen litegrann så upptäcker man dom själv.
Pengar viktigt? Nja. Kanske. Det är nog som irl, att man märker ofta av det när man inte har några, och när man har gott om dom så inser man efter ett tag att man faktiskt INTE blir lyckligare av dom. Det enda en fet TZ-plånbok gör är att man kanske kan buda på det där fåtalet riktiga kanoner bland 3-åringarna. Då behöver man några miljoner. Men skillnaden på att ha t.ex 20 miljoner i stallet gentemot 100 miljoner, den är så försvinnande liten att den inte ens finns, och det är för att det inte finns något att spendera pengarna på.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-01-02 02:10:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Menar du att det är något dåligt att en bättre häst med högre medel KAN få stryk av en häst med lägre medel?
Det kan ha många olika orsaker attdet inträffar: Dålig stallform, kusk, för täta startereller kanske måste ha skor på mot barfota hästar? Sen finns det väl en slumpfaktor också att allt kan hända en dålig/bra dag.Så ska det vara också, tycker jag!
Är väl mycket som kostar i spelet om man har ett storstall. Personalen ska ha sin lön, boxarna ska betalas. Bästa fodret ska såklart hästarna ha, samt alla resekostnader.Träningsanläggning, "sjukan" är ganska mycket om man tänker efter.
Sen att ha möjligheten att köpa de bästa som transfern har att erbjuda ser då inte jag som en nackdel iaf. Det är riktigt stor skillnad på 1 eller 20 milj kr i kassan, om man är närmare den högre siffran har man mycket större möjligheter i spelet, på alla fronter. Men pratar man "löjliga siffror" som 100 milj kr som bara torro1 har och de typ som utnyttjade spelbuggen , då förstår jag att man känner att finns inget vettigt att göra med pengarna.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-01-02 02:22:35
|
|
Var sa jag att det är dåligt??! Jag konstaterade enbart att det förekommer, och det förekommer ganska ofta och att det är det största skälet till att det är dödfött att stirra sig blind på blå värden. Oftast händer det pga hästens skalle, och det tycker jag själv är skitbra att det finns ett dolt värde för. Förstår verkligen inte hur du fick det till att jag tycker det är dåligt!
1 mille och 20 mille är såklart skillnad, vilket också var vad jag sa. Förstår inte riktigt hur du läser mina inlägg..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-01-02 12:07:31
|
Became a member:
Forum posts:
|
Du skrev: så länge spelmotorn ser ut som den gör så kan en sämre häst vinna - men hur ska den se ut då? Vet inte riktigt hur du vill ha det.
Pengar har stor betydelse i spelet! Man måste ha pengar som backar ennärdet inte går som man ville t. ex. Vid en dålig etapp, dållig hästköp (eller föl) m.m. har man 20 hästar och alla flopparunder en etapp, alltså dom vanliga intjänade på några millar uteblir. Sen slänger man på där fölet man köpte för 5 millar + nån häst till under etappen, då tror jag inte 20 milj plötsligt känns som så mycket pengar. Så säger du att skillnaden på att ha 20 eller 100 milj kr är obetydlig, då tycker vi annorlunda. Men håller med dig om en sak: Om man nu hade 100 milj kr, då skulle jag också ha mesta liggandes... Då hade man " för mycket " av det goda.
Åter till ämnet:
Är lite osäker på var en 4 årings minimum gräns går nånstans, men för tillfället drar jag den från 0.070... Kan komma att ändras?
|
|
Reply
|
|
Stall82
|
Posted: 2014-01-02 13:14:43
|
Became a member: 2011-11-23
Forum posts: 59
|
Haha kul när jättarna diskuterar! 20 eller 100 miljoner...
Skulle vara glad om jag hade 2 millar...
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-01-02 17:06:37  Du skrev: så länge spelmotorn ser ut som den gör så kan en sämre häst vinna - men hur ska den se ut då? Vet inte riktigt hur du vill ha det.
Pengar har stor betydelse i spelet! Man måste ha pengar som backar ennärdet inte går som man ville t. ex. Vid en dålig etapp, dållig hästköp (eller föl) m.m. har man 20 hästar och alla flopparunder en etapp, alltså dom vanliga intjänade på några millar uteblir. Sen slänger man på där fölet man köpte för 5 millar + nån häst till under etappen, då tror jag inte 20 milj plötsligt känns som så mycket pengar. Så säger du att skillnaden på att ha 20 eller 100 milj kr är obetydlig, då tycker vi annorlunda. Men håller med dig om en sak: Om man nu hade 100 milj kr, då skulle jag också ha mesta liggandes... Då hade man " för mycket " av det goda.
Åter till ämnet:
Är lite osäker på var en 4 årings minimum gräns går nånstans, men för tillfället drar jag den från 0.070... Kan komma att ändras?
Answer to: "Du skrev: så länge spelmotorn ser ut som den gör så k"
|
|
Det var ju inte spelmotorn jag snackade om i första hand. Herregud. Det jag sa var att pga att spelmotorn ser ut som den gör så spelar inte blå värden särskilt stor roll.
Sen sa jag också att det enda som 10 mille gör, gentemot att ha 1 mille, är att man kan vara med och buda på de mest lovande unghästarna på börsen. Och ja, det är klart att om man får välja mellan att ha 20 eller 100 millar så vill man ju såklart hellre ha 100, men det gör egentligen ingen skillnad pga att det inte finns nåt att spendera pengarna på. Man har redan pengar till allt. Man har 20 stallplatser, man har tillräckligt med pengar för Vitamin Deluxe. Man har flygplan. Man har allt. Och det lär väl inte komma ut nåt realistiskt objekt på börsen som man är villig att lägga 20 millar på. Därför känns det som att 20 och 100 millar i realiteten är ungefär samma sak.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-01-02 17:43:33  Det var ju inte spelmotorn jag snackade om i första hand. Herregud. Det jag sa var att pga att spelmotorn ser ut som den gör så spelar inte blå värden särskilt stor roll.
Sen sa jag också att det enda som 10 mille gör, gentemot att ha 1 mille, är att man kan vara med och buda på de mest lovande unghästarna på börsen. Och ja, det är klart att om man får välja mellan att ha 20 eller 100 millar så vill man ju såklart hellre ha 100, men det gör egentligen ingen skillnad pga att det inte finns nåt att spendera pengarna på. Man har redan pengar till allt. Man har 20 stallplatser, man har tillräckligt med pengar för Vitamin Deluxe. Man har flygplan. Man har allt. Och det lär väl inte komma ut nåt realistiskt objekt på börsen som man är villig att lägga 20 millar på. Därför känns det som att 20 och 100 millar i realiteten är ungefär samma sak.
Answer to: "Det var ju inte spelmotorn jag snackade om i första hand. Herregud. De"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag tycker iaf att spelmotorn funkar fint. De hästarna som ska vinna enligt flesta, oftast är där framme också. Du har fina unghästar, tränar dom bra? Hur ser det ut för 4 åringarna i ditt stall, alltså träning.
Kom igen nu alla, bjud på lite siffror nu då 
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-01-02 17:49:35
|
|
Ja, dom tränar bra. Slapp de nedrigaste träningstappen. Men jag har chansat på konstiga hästar i år. En finne och en walesare bl.a. Och ingen av dom hade bra värden från början. Men de hade det där lilla extra när vår utsände från stallet var och kollade på dom, så vi chansade.
4-åringarna tappade lite, men nån av dom låg nånstans på 0.085 vilket är kanon, har glömt vem det var. Som sagt, jag bryr mig inte så mkt om blå värden.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2014-01-02 19:45:23  Haha kul när jättarna diskuterar! 20 eller 100 miljoner...
Skulle vara glad om jag hade 2 millar...
Answer to: "Haha kul när jättarna diskuterar! 20 eller 100 miljoner...
Skull"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Eller varför inte en miljon?
Ni pratar om att blå värden inte är viktiga men vill ändå lägga miljonbud på lovande hästar, hur avgör ni om de är lovande om träning o värden inte är viktiga?
Jag fattar uppenbarligen inget av detta spel trots att jag är riktigt gammal i gamet..
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-01-02 20:01:06 Edited(1): 2014-01-02 20:02:54  Eller varför inte en miljon?
Ni pratar om att blå värden inte är viktiga men vill ändå lägga miljonbud på lovande hästar, hur avgör ni om de är lovande om träning o värden inte är viktiga?
Jag fattar uppenbarligen inget av detta spel trots att jag är riktigt gammal i gamet..
Answer to: "Eller varför inte en miljon? :-)
Ni pratar om att blå vä"
|
|
Att satsa på en ostartad 3-åring är ALLTID en chansning. Det kan bli världens flopp hur mycket budningskrig det än blir. Vad jag menar är att antingen har en häst skalle, eller så har den det inte, och det tar lite tid innan man ser det. Visst finns det alltid exempel på hästar som ser riktigt bleka ut efter 10-15 starter och sen kommer igång (Close Fist såg inte mycket ut för världen under 3-årsetappen, han blev överlägsen kulletta i en riktigt bra kull).
Och det finns exempel på hästar som vinner allt i tidig ålder, t.o.m mot världseliten, för att sen fullständigt dö ut och inte vinna ett skit. Simpehot är det första namnet jag kommer att tänka på.
Men, de är undantag från regeln. Har en häst 1 vinst på 20 starter så är det högst sannolikt att han eller hon aldrig kommer bli nån stjärna. Och stjärnorna på zonen har hittills ganska ofta inte haft några monstervärden. Det är fullt normala medelvärden på dom flesta, ibland högt, ibland så lågt som 7.7 (Night And Day, topphäst med riktigt bleka värden).
Jag är en av dom som tycker att skallen betyder nästan allt. Såklart tar jag hellre en 3-åring som tränar 0.105 på snabbhet än en som gör mediokra 0.085, men i längden tror jag inte det gör nån skillnad. Det är skallen som gör skillnad.
Sen gör vi alla misstag och släpper iväg hästar vi inte tror på, bara för att se dom pånyttfödas. Jag sålde Raas Cherry 1.2 miljoner då jag tyckte att han var min sämsta häst i den kullen, hade två andra som var bättre. Den bästa, Sealed Pact Cherry, hade vunnit Kriteriet. Bath Salt har alltid varit bra. Men Raas tyckte jag inte visade tillräckligt. Det slutade med att Lecavalier tog över Raas, gick som tåget och jag tvingades köpa tillbaks hästen för nästan 9 miljoner och han har sedan dess sprungit ifrån övriga kullen ganska rejält.
Men som sagt, det här är undantagen. Vet inte varför jag snöade in på dom, tycker väl det är kul med lite TZ-historik.
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2014-01-02 20:44:18
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Det är väl det som gör det här lite likt verkligheten? De som köper en häst för dyra pengar på kriterieauktionen har större chans att lyckas men det är ingen garanti. I själva fallet beror värdet på att flera människor ser att den hästen på pappret (dvs i vårt fall snabbhet, styrka å träning) ser bra ut och har plånbok till att buda på den bästa. Både irl och här handlar det mycket om prestige!
Jag tänker inte klaga då jag lyckades sälja en sån i år.
Men jag tycker precis som Cherry, att det troligen finns ett (eller flera) värden som betyder mer än de som många fokuserar på. Vill absolut inte att den delen ska försvinna. Om, som många vill, de två värdena som (de som spelar bestämt) är de viktigaste ska ha mer inflytande, så kan ju aldrig ett litet eller omstartat stall ha en chans efter som det då är garanterat den med störst plånbok somv vinner.
|
|
Reply
|
|
Jimson
|
Posted: 2014-01-02 22:38:16  Det är väl det som gör det här lite likt verkligheten? De som köper en häst för dyra pengar på kriterieauktionen har större chans att lyckas men det är ingen garanti. I själva fallet beror värdet på att flera människor ser att den hästen på pappret (dvs i vårt fall snabbhet, styrka å träning) ser bra ut och har plånbok till att buda på den bästa. Både irl och här handlar det mycket om prestige!
Jag tänker inte klaga då jag lyckades sälja en sån i år.
Men jag tycker precis som Cherry, att det troligen finns ett (eller flera) värden som betyder mer än de som många fokuserar på. Vill absolut inte att den delen ska försvinna. Om, som många vill, de två värdena som (de som spelar bestämt) är de viktigaste ska ha mer inflytande, så kan ju aldrig ett litet eller omstartat stall ha en chans efter som det då är garanterat den med störst plånbok somv vinner.
Answer to: "Det är väl det som gör det här lite likt verkligheten? "
|
Became a member: 2008-03-26
Forum posts: 1023
|
Bra inlägg! Intressant diskussion!
Jag tror jag varit inne på det tidigare men just det här att allt inte är självklart och det med största sannolikhet finns några dolda värden som spelar en ganska viktig roll gör det här spelet så otroligt roligt men även fruktansvärt frustrerande.
Ditt sista stycke är bara att skriva under på. Hänger allt på våra synliga värden samt träning då kommer det bli väldigt förutsägbart och tråkigt. Man skulle tappa lusten som ny och har man inte pengarna är det antingen att avla och be till någon gud eller lägga ned, alternativt vara en amatörtränare utan några större ambitioner. Låter det kul? Loppet är avgjort redan när startlistan kommer. Visst kan bästa hästen galoppera men då vinner den som är rankad tvåa och så vidare. Nu vet jag att det är relativt få som vill ha det så förutsägbart men man ser en del inlägg nu, och förr, som gärna vill ha mer logik där bästa hästen ska vinna x antal lopp bla bla bla. (Obs! Jag pekar inte ut någon specifik användare här, känn er inte påhoppade, vill bara vara övertydlig)
Sedan vill jag ändå lägga in att vi ständigt ser samma stall i toppen på världsrankingen. Även om man ser vissa "nya" kunna komma upp så är det ändå en viss elit som ständigt huserar där på toppen. Att "allt" är slump (nej ingen har påpekat det, bara skriver det för att vara övertydlig) med mera vet jag inte men jag gillar blandningen av slump och ett visst mått med förutsägbarhet. Säg att Cherry nu skulle drabbas av den värsta sortens slump så att han halkar ned till plats 20-30 på världsranken trots att han lagt ned mängder av tid och allt som krävs för att behålla sin titel som TZ nummer 1. Då skulle jag inte hålla på med det här buggspelet.
Min poäng är att eliten som finns här ger spelet "trovärdighet". Slit och nedlagd tid lönar sig. Jag vill tro det i alla fall och att titta på världsranken ser jag som en bekräftelse för det. Samtidigt har vi övriga en chans att beblanda oss med denna elit och själva bli en del av den.
Blev långt som vanligt. Ledsen för det. Har ännu inte hittat någon psykolog som botar min ensamhet. Jobbar på det! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-01-02 23:19:31 Edited(1): 2014-01-02 23:51:43  Eller varför inte en miljon?
Answer to: "Eller varför inte en miljon? :-)
Ni pratar om att blå vä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vet inte om det stämmer eller om alla skriver under på detta, men min erfarenhet av detta spel är att:
Det är flera faktorer som spelar in hur bra en häst är. Några av dom är träning, blåa värden, dolda värden, löphuvud osv
Jag tror att alla dom har lika mycket betydelse och ju fler av dessa hästen besitter, desto bättre är hen. Sen spelar det mycket roll också vem som sitter bakom spakarna!! Att välja rätt lopp, kusk, matchning m.m. avgör mycket i hur bra/dåligt en häst presterar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-01-03 00:09:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hur ser det ut med nyblivna 3 åringarna? Efter nattens andra träning som 3 åring, fick flera träningstapp?
Eller nån fall där det höjdes? Hur ser det ut i verkligheten - ni sitter med svaren.
Genom att skriva det här så kan vi sammanställa allt och få någon bild av det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-01-03 00:26:12 Edited(3): 2014-01-03 00:31:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Själv så har jag 2 föl, pappan Big Hero!
Hingsten (Dangerous Scorpion)tränade 0.147 och ston (Breaking Thought) 0.148 som 2 åringar, nu har båda ökat till samma som Big hero Tränade som 3 åring, 0.108!
Kan väl slänga med att Big Heros tapp till 4 år blev 0.023, alltså nu tränar han 0.085 som 4 åring.
Verkar som fölen till BH ärver träningen och värdena, hoppas skallen också följer med  Men det får vi se denna etapp.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|