Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Lite skojfrågor

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Cherry Posted: 2013-10-27 18:20:11 Edited(1): 2013-10-27 18:32:47

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Tja, sitter och groggar i min ensamhet denna söndagkväll och tänkte dra ihop ett litet formulär med frågor som samtliga spelare är välkomna att svara på. Inga allvarliga grejer, bara en liten minnesstund för oss Travzonare. En chans att dela med sig av tankar angående sitt stall och zonen i sin helhet. Kopiera gärna nedanstående frågor och klistra in innan du svarar.

1. Vilket är ditt bästa TZ-minne?

2. Vilken är din favorithäst från ditt stall genom tiderna?

3. Utöver ditt egna stall, finns det någon häst på zonen som du alltid följt lite extra av nån anledning?

4. Om du får ändra EN (1) grej på zonen, vad skulle det vara isåfall?

5. Om du får ändra på en grej till, vad skulle det vara?

6. Vilket är ditt bästa och sämsta köp någonsin?

7. Vad för typ av lopp efterlyser du först och främst? Kan vara både storlopp och vardagslopp, låt tanken flöda!

8. Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

Edit: Svarar själv lite senare då jag behöver tid för att fundera över vissa frågor
Reply
Cherry Posted: 2013-10-27 19:03:15

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Ok fan, jag börjar då!

Tror jag har nämnt detta nångång tidigare, förmodligen på min stallsida, men det är iaf från flera år tillbaks då mitt stall fortfarande var väldigt ungt och grönt. Hade bra mycket flyt och fick en bra unghäst tidigt, och det är givetvis Nutmeg Cherry jag tänker på. Han gick som tåget sina första tre starter och kvalificerade sig således för Deutschland Grand Prix. När loppet gick var jag hemma hos brorsan, som jag tror vid det laget redan hade en etappvinst bakom sig och var något av en veteran. Och loppet gick, Nutmeg gick med skor, men vann och tog sin fjärde raka. Jag var helt salig. Ett riktigt fint minne. Jag hade alltid velat få fram en bra unghäst och jag hade faktiskt råflyt som fick fram en så bra häst så fort.

Väljer nog Vigilante Cherry framför samtliga övriga. Han är bäst hittills och jag har faktiskt aldrig slutat tro på honom, även när han inte presterade. Men kanske är svaret annorlunda om nåt år.

3. Utöver ditt egna stall, finns det någon häst på zonen som du alltid följt lite extra av nån anledning?
Det finns så många! Och om det står mellan två stycken så är det nog Kolbasz och Don´t Worry Butch. Kanske lite billigt att säga de två bästa genom tiderna, men de är båda unikum och det är inte utan att man undrar hur i helvete man skrapar ihop så mycket insprungna pengar i karriären.

Min högsta önskan hade nog varit rörliga lopp.

Möjligtvis att skruva lite på de blå värdenas betydelse gentemot loppmotorn!

Nutmeg för 313.000:- är mitt klart bästa köp någonsin och det blir nog svårslaget. Mitt sämsta är svårare, det finns helt enkelt för många idiotköp man har gjort. Men Speedy Lobella är nog det sämsta, 3.8 miljoner för en häst som jag sålde efter några starter till rabatterat pris.

7. Vad för typ av lopp efterlyser du först och främst? Kan vara både storlopp och vardagslopp, låt tanken flöda!
Hade nog velat ha bättre spridning på utlandsloppen. Gärna ett utlandslopp varje söndag, och gärna varierat med storutlandslopp varannan och lite mindre varannan. Som det är nu är det lite hackigt med Bon Bon och Addington så tätt inpå varann, och sen en ganska lång lucka till Top Trot, som dessutom krockar med Elite Race. Sen krockar Grande Elegante med TZO, men det är kanske oundvikligt i och med att TZO är en såpass stor turnering. Men det finns nog en del att göra med loppschemat.

En grogg till!
Reply
olleolle Posted: 2013-10-27 19:23:26 Edited(1): 2013-10-28 13:23:21 Answer to: "Tja, sitter och groggar i min ensamhet denna söndagkväll och t&au"
91
Stall Giraff
Solvalla

Became a member: 2008-10-27
Forum posts: 430
Helt klart V7 segern med Loup i silver med Takter i jollen, 200 in!
Måste bli Loup där också.
Nja, inte direkt. S.P. FORT KNOX kanske.
Rörliga lopp har ju alltid varit en grej men för att inte prata om det för en gångs skull så säger jag nog att göra så att kuskarna blir bättre och bättre med just den hästen ju mer dom kör den.
Kusk-Uppdatera lite! (Skickligheten på flera kuskar, hemmabanor, och vilka banor man kör på, samt DRESSARNA otroligt jobbig att ungefär alla nya kuskar som kommer in med VITA dressa...) Samt även att spåren skall ha en liten störrebetydelse, att man kanske hamnar i tredje spår från bricka 8 och att det då skulle trötta utt hästen mer, och att man inte kan spetsa från spår 9?
Sämsta, såg jag nu... Big Puma. Jag var väl ung och dum? Bästa, måste nog vara måste nog vara The Cannibal köptes för 70 lakan (avelshingst) han sprang in några kronor och lämnar bra avkommor då och då.
Jag skulle gärna vilja se att vi använder oss mer utav Danmark. Man skulle kunna göra så at man kör svenska banor 4 st om dagen alla vardagar men på ONS, läggs det till 2 st Norksa banor en på Lunch och en på kväll och på torsdag så kör man 2 st Danska banor en på lunch och en på kväll, och på Fredag kör man i Finland 2 st banor. Sedan också fler storlopp relaterade till verkligheten utan att dom skall behöva heta samma.
På Zonen?, Att vi får lite uppdatering här på zonen.
Reply
tetrapaq Posted: 2013-10-27 21:17:37
366
Stall logistik
Mantorp

Became a member: 2010-09-29
Forum posts: 37

Det måste vara när min första riktigt duktiga häst Happy Girl vann Breeders Cup med ynkliga 29 startpoäng och 97k insprunget. Det var då jag insåg att det inte var så hopplöst att hävda sig, trots att jag var såpass sent in i spelet jämfört med alla storstall.

Advanced Frenzy får nog räknas som favorit. Han är helt klart den med bästa vinnarskallen, sånt gillas

Desolate Forest har varit lite av en förebild när det gäller matchning för Advanced Frenzy

Kusk/kuskform är lite för viktigt, även om det har sin charm det med.

Mer aktivitet från spelledningen. En gång/runda kanske man kan titta lite på buggar/förslag till ändringar?

Jag köper inte så mycket, men Hultsjöodjuret var oskäligt dyr (3Mkr). Bästa är nog Pointe A Pitre som jag köpte av spanarn för 1210kr. Försäljning av hennes avkommor har inbringat runt 3,5Mkr.

Jag efterlyser nog färre lopp egentligen. Känns som om det inte krävs så mycket taktik när man matchar hästarna längre. T ex är söndagsloppen värdelösa som det är nu. En bana räcker gott, så man får kämpa för att komma med!

Att mitt lilla föl blir 2-3år snart, så hon får komma ut och tävla
Reply
Soberano Posted: 2013-10-27 22:33:23 Edited(3): 2013-10-28 13:06:08

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
1. Vilket är ditt bästa TZ-minne? När min gamle topphäst ACUNES LIMITES var 5:a i American open i sin första start mot eliten och 12:e start i livet. Även GENTLEMAN PLATINUMS seger i Hambot var stort. Det var en helt egen produkt med dittills helt oprövade,icke avelsgodkände Great Horestails tredje avkomma och en egen produkt som mor och starten innan Hambot var han 2:a mot ett gäng äldre hästar trots skor på och fick på det viset en plats i hambot och vann sedan enkelt och utan honom hade nog inte GREAT HORSETAIL fått den chansen han sedan fick i aveln

2. Vilken är din favorithäst från ditt stall genom tiderna? STUNNING STARLIGHT som s'llans svek mig. Även SAINT OF SILK som var min första uppfödning som sprang klart över sin förmåga många gånger.

3. Utöver ditt egna stall, finns det någon häst på zonen som du alltid följt lite extra av nån anledning? Nej

4. Om du får ändra EN (1) grej på zonen, vad skulle det vara isåfall? Att de synliga värdena får lite mer betydelse.

5. Om du får ändra på en grej till, vad skulle det vara? Rutinen bör spela in betydligt mer när det gäller yngre hästar, finns ingen logik i att en treåring kan slå en 9-åring med miljoner på kontot. På detta viset skulle matchningen få mer betydelse. Nu är det alltför svårt att matcha rätt då det ALDRIG finns enkla lopp ens för en världsstjärna.

6. Vilket är ditt bästa och sämsta köp någonsin? Mitt bästa är nog redan nämnde ACUNES LIMITES som köptes för under 200000 som ostartad jag tror dock att RAJTAN BOX kan visa sig vara det bästa nånsin. Dåliga köp har jag gjort många. senast i raden är väl ROYAL PHANTOM.

7. Vad för typ av lopp efterlyser du först och främst? Kan vara både storlopp och vardagslopp, låt tanken flöda! Fyraåringslopp. Finns 3 stora på hela etappen och bara ett enda med över 500k i förstapris! Kanske kunde vara ide att köra nån typ av söndagsfinal om man bara kör 1 max 2 lopp per klass på söndagarna. Sen tycker jag att det borde vara lite större spridning på loppen, ofta man hittar 4-5 lopp av samma karaktär samma dag bara för att inte hitta ett enda på en hel vecka. Detta gör matchningen väldigt svår om man vill tajma in starterna så att man kan köra barfota.

8. Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu? Att Farsans häst vinner på Torsdag (IRL) och att jag tar iaf en finalseger på Zonen på lördag.
Reply
Posted: 2013-10-28 09:11:44

Became a member: 
Forum posts:

När jag drog Conquer The World från stuteriet och fick se träningssiffrorna. Där och då lyfte mitt stall.

Aiga Bakaous Oaksseger var också en känslomässig höjdare.

CTW har betytt klart mest för stallet, men den häst som jag känt mest för är nog Lukas Bakaou som är hos mig nu.

Jag har lagt mycket pengar och tid på att hitta fina avelsston och Lukas är det finaste exemplet på att strategin inte är helt uppåt väggarna.

Avkommorna till mina avelshingstar följer jag nitiskt.

Annars har jag länge följt Stall Sylts King Mars. Vill gärna att den ska explodera och leva upp till sin långa händelselogg. Målmedvetenhet ska belönas.

Jag gillar inte att hästar försvinner från spelet så lätt. Skulle gärna se ett system/auktion där hästar fick en andra chans hos en annan användare. Tror framförallt att avelshingststatistiken skulle bli intressantare om det fanns ett skyddsnät efter pensioneringsknappen.

Att de blå värdena får större inflytande på resultatet.

Både att värdena generellt ska få större betydelse i loppen och att spurt och startsnabbhet ska få större betydelse. Man hade då haft större möjlighet att träna fram olika typer av hästar med olika specialiteter.

Bästa är nog Stopping Wardrobe som inte kostade så mycket, men som har lämnat massor av fina avkommor.

Sämsta köp är svårare. Jag har nästan aldrig lyckats med att köpa in en äldre häst och fått den att tända till hos mig. Manuela Larockma och nye King City Edison är förmodligen de senaste i raden. Men jag tror jag väljer Heavy Band som jag köpte av Soberano. Var dåförtiden övertygad om de blå värdenas storhet, men han svek gång på gång och jag orkade till slut inte ha kvar honom i stallet.

Alla ettåringsköp som har träningsdippat tungt räknas inte. Det är som det är i den branschen.

Färre söndagslopp är nog det viktigaste. De har förlorat all exklusivitet för mig. Ändå ger de så mycket poäng. Gillar inte alls.

Fantasin och travkunskapen räcker inte till för att komma på fler nya lopp.

Att Lukas tar hem Kungeloppet. Och att inte Napoleonas spricker totalt i fyraåringsloppen framöver.
Reply
Mancher Posted: 2013-10-28 10:20:06 Edited(1): 2013-10-28 10:21:28
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
När Pecan Nut Cracker vann Derbyt! Uppladningen hade inte alls varit bra sedan han vann Breeders-finalen. Men i Derbyförsöket visade han att det inte var något fel på formen, och i finalen gick jag sedan ut hårt med att det bara var en häst emot. Jag fick rätt, vi vann, och den hästen blev 2a!

Det får bli Pecan Nut Cracker även här. Även fast han kommer från stuteriet, så har vi ändå haft han under hela hans karriär och det var tack vare han som stallet fick ett uppsving. Och innan honom hade vi dålig erfarenhet av storlopp, men under hans karriär han det både vinnas Breeders, Derbyt, Grande Elegante, American Open och Guld-final, och en rad många bra topp-placeringar i större lopp! Och alla dessa segrar tog han med sin enorma vinnarskalle, hans värden är med dagens mått mätt mätbara mot en hygglig 4-åring som max.

Puch Puch Puch som vi drog från stuteriet och var då en mycket lovande 1-åring! Tränade enormt och när han lades ut på auktionen var det en stor kamp om vem skulle få honom. Till slut landade slutbudet på hisnande 8 millar och det var klart att det skulle bli intressant att se om han kunde leva upp till detta. Idag är han 12 år, har 1,5 mille intjänat och delta-seger som högsta merit....

Värdenas betydelse i lopp. Alldeles för slumpvisande som det är nu.

Mer aktivitet från Erikssons sida!

Bästa:
Hårt mellan Fremdeles Står och Running Plan. Fremdeles står var ju ett riktigt lyckoköp som vann genom hela TZ-open direkt efter köpet. Men efter det har framgångarna uteblivet....
Running Plan köptes in för 500 lax, billigt tyckte jag. Tränade rätt så bra och hade bra värden. Tjänade sedan ihop totalt 3,4 miljoner hos oss, och ångrar att han blev såld när vi lade ut samtliga hästar till försäljning under stallets nedskärning. Hade gärna nu i efterhand sett att han blev pensionerad hos oss eftersom vi nästan hade han under hela hans karriär.
Sämsta:
Thunder Dynamite! Köptes in för 10 millar, som en lovande tävlingshäst och bra avelshingst. Skördade inga större framgångar hos oss och lämnade inga bra avkommar. Såldes för 3 miljoner 5 månader senare, och snacka om förlust!

Att onödiga lopp med 5000-15000 försvinner och ersätts av lopp med bättre proportioner.

Att V7:an går in. Varit otroligt nära de senaste fyra gångerna men ej haft något flyt...(Ansvarig för ett Jokersystem á 5000 kr i budget)
Reply
larockma Posted: 2013-10-28 12:50:04

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Påbörjar detta och editerar vartefter:

Wilma's totalt otippade Hambletonian seger.

Har egentligen två: Ehrendolch givetvis samt vill även nämna Westfalen för sin otroliga karriär.

Stall Feting, då jag har agerat mentor.

Kan hålla med om värdenas betydelse som behöver förstärkas synligt i resultatlistorna.

Om det nu existerar nån sorts stallform, ta bort den och låt alla hästar tävla på lika villkor.

Några bra och högst troligt massor av dåliga

Breeders även för 4 o 5åringar...om möjligt gör de till insatslopp: I samband med 1a uttagningar sätt en hög anmälningsavgift. Kanske låta det vara 8 kvallopp i omgång 1 med 12 startande i varje = bra om många får chansen.

Massor med V-vinster IRL
Reply
dent Posted: 2013-10-28 14:11:54

Became a member: 2011-04-08
Forum posts: 201
När Desolate Forest vann samma lopp The red mile som pappan Night and Day vann under sin karriär. Då kändes det som att generna kanske kan spela större roll än man tror i spelet.

Night And Day han hade grym vinnarskalle och älskade lång distans.

Engel Larockma eftersom det var min första egna avkomma jag sålde dyrt.

Att stallform har för stor betydelse minska den.

Ta bort 2 söndags banor och gör så dom blå värdena har större betydelse.

Bästa köpet är Night And Day för 200000 sämsta är Skipping Stardust för 3,6 mille.

Att det skall vara uttagningar till stoderbyt och oaks och att man skall höja vinstsumman från 250 till 500000 så hade fler satsat på bara dom loppen som har ston.

Att jag får sätta v75an när det ger mer än små pengar.
Reply
sportsvensson Posted: 2013-10-29 15:24:31

Became a member: 2011-05-14
Forum posts: 365
- När mitt andra köp här på zonen, Portable Piece, vann de två första uttagningsloppen i Travzonen Open Round. På fjorton dagar sprang hästen in 475 000 kr och hade det inte varit tung bana i semifinalen (slutade trea) hade nog hästen gått till final.

- Nämnde Portable Piece ligger självklart stallet varmt om hjärtat. Danish Svensson köptes in för en billig slant och var ruggigt bra när hon fungerade. Vann bl.a ett försök till Stoeliten. Har sedan levererat i aveln och stallets bästa häst resultatmässigt för tillfället, Pölse Svensson, är undan Danish.

- Ingen speciell men självklart håller man ett öga på "kanonerna" av ren nördighet.

- Att tiderna blir mer realistiska. En 3-åring som springer 09,7 i andra starten känns inte så troligt på den här sidan atlanten.

- Släng in lite extra pengar i V75-potten här på zonen på lördagarna (inte IRL). Sedan skulle man kanske kunna lägga in en systemnedräknare och värde efter varje avdelning? Skulle motivera fler att vara med och knåpa ihop system, en kul grej!

- Trots att Portable Piece kostade mig 1 miljon i början av zonen-karriären, får han nog anses vara det bästa köpet. Gick inte plus men lik förbannat är Travzonen Open Round vinsterna det bästa jag vunnit hittils. Har inte köpt så många hästar för dyra pengar som skulle kunna klassas som sämsta köp. Men självklart har man köpt några hästar som gått under förväntan!

- Mer storlopp likt verkligheten. Hugo Åbergs, Olympiatravet, Åby Stora, Sprintermästaren, Årjängs Stora, Sundsvall Open Trot. Ja, det finns många möjligheter!

- Två saker. Att HBK slår BP och håller sig kvar i Allsvenskan och att en häst jag är med på kommer med på V75, och då snackar vi irl
Reply
Medeltid Posted: 2013-11-01 17:49:06

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 787

Dubbelsegern i Elite Race med Seuil De Tolerance och Zelezny vilket la grunden till min hittills enda championtitel. Lord Lucans vinst och världsrekord i American Open var också en höjdare.

Utan tvekan Lord Lucan. Saknar honom

Inte direkt, följer Stall Cherry en del men det räknas inte riktigt.

Är rätt nöjd som det är. Större närvaro från Eriksson hade varit kul.

Kommer inte på, det är väl lite småsaker som man kunde putsa lite på.

Bäst: Seuil De Tolerance, meritlös häst som kostade 778K och bl a vann Elite Race säsongen efter. Sämsta och dyraste är Mean Machine, 4.7 mille kostade han, tog sig iofs till derbyfinal, sen gjorde han inte mycket rätt.

Pass på den

Kan inte skriva det på ett öppet forum tyvärr
Reply
kent2010 Posted: 2013-11-01 19:56:12

Became a member: 2010-07-21
Forum posts: 238
Har inte haft så stora vinster men vinst i france open trot och tz open round 1 och andra plats i guld

Stifling glittering och min egen avelshingst som inte är ens godkänd som avelhingst men avkommerna nästan tjänat 5mille

Alla mina uppfödningar Och larokmas stall tycker han har riktigt bra material alltid

Att eriksson är oftare in loggad på tz
Att kusk formen inte spelar så stor roll

Stifling glittering köptes för 150000 kr hade 59 poäng då nu 180 poäng och inte haft henne ens 1månad..många dåliga köp

Att de finns mera 4-5årings lopp även 3årings lopp som har typ 100-200 första pris summa

Får en bra häst i IRL TRÖTT PÅ DÅLIGA HÄSTAR
Reply
[ 1 ]