1
2
[ 3
]
|
dujorha
|
Posted: 2013-05-14 16:29:35
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Hur är det Örjan brukar uttrycka sig när han sitter fast 3:dje invändigt med en favo...? "Jo det är inte ja som har gjort hästen till favo..det är spelarna.." o där nöjer sig måldomarna...kanske lite fel...skulle vilja se den måldomare som inte nöjer sig med detta utan trycker till med 5000 i böter för ej tillvaratagit hästens chanser..! Okey det låter hårt..men sanningen ligger kanske därimellan...nu vart de mesta fel tror ja i Oslo...o Örjan var inte tillräckligt snabb o dra på när Raja felade..fegt kan ja tycka men inte första gången de körs sådär...o inte sista heller...! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 16:45:23  Tommie har fullkomligt rätt.
Kan inte heller förstå hur man som spelare tycker att det är ok att kuskarna inte kör för vinst. Det är tillräckligt mycket osäkerhetsfaktorer och slump som spelar in utan att vi dessutom ska behöva väga in en vissa sannolikhet för att kusken ifråga just den dagen inte kör för vinst. "  et får man som spelare räkna in"...Eller hur? Är du rainman som kan ta hänsyn till så många parametrar?
Det minsta man kan begära som spelare är följande:
1. Att kuskarna ALLTID kör för vinst
2. Att tränarna gör så gott de kan för att ha hästarna i så bra tävlingsskick som möjligt, och om de inte är det, att de informerar tydligt om detta.
3. Att spelarna får korrekt information avseende allt av betydelse om hästar, utrustning, m.m.
Sedan är det upp till oss spelare att bedöma hästarnas kapacitet mot varandra, deras form, utrustningens betydelse samt löpningsförlopp. Detta är svårt nog.
Med argumentet att "det får spelarna räkna med" så kan man ju slänga in alla möjliga slumpmoment (om man nu skulle vilja gynna Harry Boy-spelarna mer). Man kanske kan lotta startspår 10 minuter före start? Man kanske kan lotta om att en häst blir struken? Kanske slumpen kan avgöra i sista sekund om det blir auto eller volt? Ja...Ni fattar poängen.
Answer to: "Tommie har fullkomligt rätt.
Kan inte heller förstå hur"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Man kan köra defensivt men ändå köra för vinst, eller? ingen har vunnit längst bak från kön eller? Till och med i ett elitlopp kunde man köra defensivt och ändå kamma hem 3 miljoner (Brioni)
Ja, man behöver tur ibland när löpningsförloppet blir mindre bra. turen var inte på deras sida i söndags när det gäller löpningsförlopp helt enkelt.
Det är ungefär som att säga att ett fotbollslag som är defensiva gett upp matchen och inte spelar för vinst...
Man tar väl hänsyn till kuskarnas körstilar? inget konstigt, jag är ingen rainman.
Men då kan vi börja såga dem flesta kuskarna. En kusk som väljer 3,4:e invändigt istället för dödens, ger han upp loppet och skiter i spelarna?
Sen har ingen sagt att det okej att kuskarna inte kör för vinst, jag har inte sagt det och påstå inget annat. bara ni, och jag håller bara inte med och menar att kuskarna ska för vinst, men att bara se det att man kör för vinst genom att sätta gasen i botten håller inte jag med om, finns fler sätt att vinna lopp.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2013-05-14 16:54:52 Edited(3): 2013-05-14 16:59:22  Man kan köra defensivt men ändå köra för vinst, eller? ingen har vunnit längst bak från kön eller? Till och med i ett elitlopp kunde man köra defensivt och ändå kamma hem 3 miljoner (Brioni)
Ja, man behöver tur ibland när löpningsförloppet blir mindre bra. turen var inte på deras sida i söndags när det gäller löpningsförlopp helt enkelt.
Det är ungefär som att säga att ett fotbollslag som är defensiva gett upp matchen och inte spelar för vinst...
Man tar väl hänsyn till kuskarnas körstilar? inget konstigt, jag är ingen rainman.
Men då kan vi börja såga dem flesta kuskarna. En kusk som väljer 3,4:e invändigt istället för dödens, ger han upp loppet och skiter i spelarna?
Sen har ingen sagt att det okej att kuskarna inte kör för vinst, jag har inte sagt det och påstå inget annat. bara ni, och jag håller bara inte med och menar att kuskarna ska för vinst, men att bara se det att man kör för vinst genom att sätta gasen i botten håller inte jag med om, finns fler sätt att vinna lopp.
Answer to: "Man kan köra defensivt men ändå köra för vinst, e"
|
|
Absolut..de var inte riktigt så jag ville att det skulle framstå....Örjan har ju den körstilen o är snäll mot hästarna o det uppskattas mycket av tränarna eftersom dom anlitar honom mycket...spelare tänker ju mer kortsiktigt o de är inte heller så underligt eller hur ?  Ibland ligger ju focus längre bort för tränarna dvs. en två starter framåt o de har ju för de mesta vi spelare inte en anning om..! 
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2013-05-14 17:56:22  Man kan köra defensivt men ändå köra för vinst, eller? ingen har vunnit längst bak från kön eller? Till och med i ett elitlopp kunde man köra defensivt och ändå kamma hem 3 miljoner (Brioni)
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Varför skriver du om tur och otur i söndags? Som du skrev så var det ingen som visste om CC skulle släppa ned Maha i dödens eller inte. Örjan hade två val. 1. Köra fram och prova att vinna loppet. 2. Backa ned i kön och ge upp loppet. Han valde alternativ två att ge upp loppet och då sket han i spelarna. Kan inte bli klarare än så. Tränare och ägare kanske är glada eftersom dom har Elitloppet som det stora målet. Men att som spelare sitta och försvara att en kusk väljer att ge upp loppet utan att ens försöka är så otroligt märkligt. Örjan sket i spelarna, samma spelare som gör att han kan ha det jobb han har och att dom har ett elitlopp att starta Maha i.. Det är inte bara dåligt utan det är helt åt helvete och jävligt arrogant.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2013-05-14 18:28:33 Edited(3): 2013-05-14 18:32:28
|
|
Klart att de flesta vill ha ett bra kunskaps spel o inte ett "surt lotto" med femtioelva variabler....vi lägger så mycket pengar på de här, så lite kritik kan de inblandade tåla vare sig dom heter Ludde, Örjan eller något annat...! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 19:20:38
|
Became a member:
Forum posts:
|
Förmodligen hade det blivit 3:e spår skrev jag och så gick förmodligen örjans tankar och därefter gjorde han det val han gjorde. Det var inte vilken häst som helst som gick ut före, det var en av världens bästa hästar, även om vi inte visste vart vi hade CC. Åke hade hållt ett lågt tempo. Örjan gjorde valet för att han trodde om jag fortsätter så blir det med större sannolikhet 3:e spår, inte 100% säkert men med störst sannolikhet med tanke på det låga tempot. Visst, han kan fortsätta även om han tror han får gå i 3:e spår, men han är inte den typen av kusk och det respekterar jag.
svaret på din fråga... oturen att CC kliver på när örjan på började sin framflyttning, oturen att det blev så pass lågt tempo. löpningsförloppet blev fel, örjan är rutinerad i såna här lägen.
Har man sett ett liknande lopp när en gör en framflyttning i 3:e spår och precis då så kliver en annan väldigt bra häst ut före. och den förste som gick ut följer då dennes rygg i 3:e spår och när den framför sig kommit ner utvändigt om ledaren så är den andra hästen kvar i 3:e spår och blir inte nersläppt och blir kvar i 3:e spår resten av loppet. Leif Witasp gjorde exakt det för inte så länge sen på V75 och han fick mycket skit för det i eftersnacket i bland annat twitter. och uttalanden lät så här: "Är karln inte påläst!!! ser han inte vem som går ut??? vad tror han? att han ska bli släppt utvändigt??? Så Jävla Usel kusk!!!!" så lät det.
Örjan såg vem som går ut och gjorde då valet, en annan häst och örjan hade fortsatt garanterat.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2013-05-14 19:40:53
|
Forum posts: 5430
|
(Bort)förklaringar kan man alltid komma med. Örjan gjorde valet att ge upp loppet och inte försöka vinna och det är inte okej.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2013-05-14 20:04:51 Edited(1): 2013-05-14 20:19:46  (Bort)förklaringar kan man alltid komma med. Örjan gjorde valet att ge upp loppet och inte försöka vinna och det är inte okej.
Answer to: "(Bort)förklaringar kan man alltid komma med. Örjan gjorde valet a"
|
Forum posts: 7100
|
Fast faktum kvarstår, hade han gasat på,blivit utsvarad i tredjespår och hängt där fram till 600 kvar då en kall CC kastat in, kommit ner utv. om Sebastian (varvet på 1.11) och ändå blivit slagen av Nesta Effe som smugit med så hade kritikerna varit exakt lika många men antagligen inte desamma....
I reglerna så står det att kuskarna ska köra för BÄSTA MÖJLIGA PLACERING inte FÖR SEGER. Hade CC tex varit i närheten av någon form så hade varvet antagligen gått på 1.12 och då tror iaf jag att Örjan vinner och alla hade hyllat honom (utom Tommie  )
Jag vill att kuskarna ska köra efter reglerna och det gör inte alltid Örjan men inte heller Björn Goop eller Kontio. Tyvärr är reglerna inte så lätta att döma efter och inte alltid döms straffen ut korrekt. Det tas ganska ofta felaktiga (matchavgörande) beslut inom fotbollen också men vem bryr sig om spelarna där?
Att sen påstå att spelarna helt och hållet försörjer travsporten är en sanning med kraftig modifikation. Spelarna står för den största delen av prispengarna det är sant men skulle man se det enbart så så hoppas jag slippa kritik från dom som spelar via unibet tex då dessa inte ger ett skit tillbaka till sporten. Denna diskussion kan dock ta lång tid så jag tror inte jag orkar ta det nu.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 20:12:09  (Bort)förklaringar kan man alltid komma med. Örjan gjorde valet att ge upp loppet och inte försöka vinna och det är inte okej.
Answer to: "(Bort)förklaringar kan man alltid komma med. Örjan gjorde valet a"
|
Became a member:
Forum posts:
|
 Örjan är ju på väg fram och i det skedet så går CC ut, örjan gör ett val och backar tillbaka då förmodligen det skulle blivit 3:e spår resten av loppet om han hade fortsatt gått fram
bortförklaring? om det va det du menade att jag bortförklarar mig för att säga att jag sagt att vi vet inte om han hade fött dödens eller inte... för det har jag inte skrivit.
skitsamma, du har din åsikt och du är inte ensam om det. men jag kan inte hålla med, och jag är inte ensam om det.
För övrigt är favorit vinster på V75 35%, toppkuskar som har ett snitt under med favoriter är Björn Goop 31% och Robert Bergh 26%. Erik Adielsson är bäst gällande att vinna med favoriter 40%.
Detta är då mellan åren 2007-2011, Björn Goop låg under snittet även innan 2007.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 20:14:29  Fast faktum kvarstår, hade han gasat på,blivit utsvarad i tredjespår och hängt där fram till 600 kvar då en kall CC kastat, kommit ner utv om Sebastian (varvet på 1.11) och ändå blivit slagen av Nesta Effe som smugit med så hade kritikerna varit exakt lika många men antagligen desamma....
I reglerna så står det att kuskarna ska köra för BÄSTA MÖJLIGA PLACERING inte FÖR SEGER. Hade CC tex varit i närheten av någon form så hade varvet antagligen gått på 1.12 och då tror iaf jag att Örjan vinner och alla hade hyllat honom (utom Tommie  )
Jag vill att kuskarna ska köra efter reglerna och det gör inte alltid Örjan men inte heller Björn Goop eller Kontio. Tyvärr är reglerna inte så lätta att döma efter och inte alltid döms straffen ut korrekt. Det tas ganska ofta felaktiga (matchavgörande) beslut inom fotbollen också men vem bryr sig om spelarna där?
Att sen påstå att spelarna helt och hållet försörjer travsporten är en sanning med kraftig modifikation. Spelarna står för den största delen av prispengarna det är sant men skulle man se det enbart så så hoppas jag slippa kritik från dom som spelar via unibet tex då dessa inte ger ett skit tillbaka till sporten. Denna diskussion kan dock ta lång tid så jag tror inte jag orkar ta det nu.
Answer to: "Fast faktum kvarstår, hade han gasat på,blivit utsvarad i tredj"
|
Became a member:
Forum posts:
|
kunde inte sagt det bättre! tack 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 21:30:26  Man kan köra defensivt men ändå köra för vinst, eller? ingen har vunnit längst bak från kön eller? Till och med i ett elitlopp kunde man köra defensivt och ändå kamma hem 3 miljoner (Brioni)
|
Became a member:
Forum posts:
|
Beror på vad det är för häst. En vek häst som inte tål jobb i spåren måste ju köras defensivt för att ha chans att vinna. Men vill man maximera vinstchansen med en maha i toppform så gör man det knappast genom att backa sig sist. Lite löjlig nivå på diskussionen nu när man måste poängtera det uppenbara.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 21:33:58  Fast faktum kvarstår, hade han gasat på,blivit utsvarad i tredjespår och hängt där fram till 600 kvar då en kall CC kastat in, kommit ner utv. om Sebastian (varvet på 1.11) och ändå blivit slagen av Nesta Effe som smugit med så hade kritikerna varit exakt lika många men antagligen inte desamma....
Answer to: "Fast faktum kvarstår, hade han gasat på,blivit utsvarad i tredj"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Har länge tyckt att reglerna borde ändras i det avseendet. Ur ett spelarperspektiv är det vinst som gäller.
spelarna bidrar med mkt mer än bara prispengarna. Atg:s verksamhet ger ca 1.6 miljarder varje år till hästsporten. Utan spelarnas pengar skulle den inte ens existera mer än på hobbynivå. Så inget skitsnack tack.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2013-05-15 07:25:41
|
|
Tycker de är bra inlägg från flera håll o de är inte bara en vinkel som gäller på det här problemet utan flera...vi har ju alla några som vi tycker kör o tränar bättre än andra...o reglerna är inte glasklara alls...vi pröjsar väldigt mycket av kakan tillsammans med hästägarna...o information som många med mig efterlyser kan bli väldigt mycket bättre ! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-15 16:57:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
tycker att snacket är väldigt överdrivet......Man spelar ekipaget och spelar man maharaja så måste man vara beredd på att Örjan kör defensivt, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Maharaja var bästa hästen, men hade uselt spår och i princip allt blev fel i loppet för örjan, thats life.
Då tycker jag att tex svanstedts styrning i lördags med beckman var mycket värre då han inte bara förstörde "spelet" utan även körde ijhäl sin häst pga sitt usla humör.
|
|
Reply
|
|
1
2
[ 3
]
|