Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Gallopper

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2013-03-13 22:28:39

Became a member: 
Forum posts:
Vad i helvete gör man åt gallopper. Jag har gallopper i mer än hälften av de 10 senaste loppen och det är med hästar som har alla möjliga siffror på sina galloppstaplar. Solkatter, publikensvrål och trängsel. Ger snart fan i att spela för så fort en häst har lite poäng så gallopperar han ju bort sig i ett par löp och sedan får man sitta och leta max 5poängslopp igen. Jävligt träligt. Hur funkar det, skall man slakta ut alla hästar som inte vinner eller galloperar och bara statsa på de som går med staket i raden?
Reply
lillsyrran Posted: 2013-03-14 10:50:46 Answer to: "Vad i helvete gör man åt gallopper. Jag har gallopper i mer &aum"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
Kollade några av dina starter. Har man problem med galopper brukar ju norskt vara att rekommendera, du verkar köra nästan enbart med stängt eller öppet?

Jag har/har haft hästar med 8 i galoppvärde som inte galopperat och brukar köra med norskt om de har galopprisk över 2-3. Stängt ger ju en ökad risk för galopp, öppet vet jag inte men jag kör i princip aldrig på öppet.
Reply
8freak Posted: 2013-03-14 11:44:51
228
Stall LindX
Jägersro

Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
Jag har alltid kört efter att byta huvudlag när hästarna galopperar onödigt mycket. Hitta det huvudlag som hästen presterar bäst med utan att galoppera. Varje häst är unik i spelet. Precis som att vissa hästar inte går bättre barfota utan oftast tar sina vinster med lätta skor.

Däremot har jag alltid trott att man ska ha öppet huvudlag för att minska galopprisken och att norskt och framförallt helstängt ökar galopprisken?
Reply
olle2011 Posted: 2013-03-14 11:53:29
57
hernekeitto
Karlshamn

Became a member: 2011-03-24
Forum posts: 8
jag har hästar i verkligeten och stängt huvudlag brukar man ju sätta på att dom blir lite rappare och piggare men de kan hända att dom blir lite för pigga..öppet är bra för hästar som galopperar mycket..men norsk är de vanligast man använder att man får fart till dom på upploppet
Reply
Cherry Posted: 2013-03-14 12:00:27 Edited(1): 2013-03-14 12:01:00

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Helt ärligt så verkar allt som har med huvudlag att göra vara fullständigt slumpmässigt. Har verkligen försökt att få nån rätsida på vad som passar bäst för varje häst, varje distans osv, men inte lyckats se ett enda klart och tydligt mönster.

Nån annan som har mer att bjuda på? För jag har ingen aning. Det enda jag har kört med hyfsat konsekvent under några etapper är att jag väljer stängt på kortdistans, norskt på medel och öppet på lång. Varför vet jag inte, men så har jag kört iaf. Sen har jag några hästar som jag i princip alltid kör öppet huvudlag på. Men jag tror nog de hade sprungit lika bra med stängt eller norskt.

Edit: sorry, vill inte hi-jacka tråden, men det kändes någorlunda relevant.
Reply
Posted: 2013-03-14 20:11:27 Answer to: "Helt ärligt så verkar allt som har med huvudlag att göra va"

Became a member: 
Forum posts:
Jag har bollat med olika huvudlag och jag ser ingen skillnad. Hästar kan lika gärna komma 11 ena loppet och sedan 1 andra med samma huvudlag. Eftersom jag kör häst "på riktigt" också så har jag utgått efter vad som gäller i verkligheten men jag ser då fasen ingen röd tråd i det i spelet. De kastar sig i gallopp får solkatter och vrål, finns ju inget att göra åt det tydligen.
Reply
[ 1 ]