Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Vilka går vidare i Kriterietk...

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Racerbil Posted: 2012-12-02 14:06:29

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 159
Vad tror ni om försöken vilka två i varje försök kommer att gå till finalen?

Har själv två stycken med denna gång och måste ju höra med er om vilka som kommer att gå vidare ur varje försök.

Själv måste jag nog fundera ett litet tag...
Reply
BabyB Posted: 2012-12-02 15:40:18
204
Stall Big Boy
Solvalla

Became a member: 2012-02-23
Forum posts: 391
Kul tråd! Ska undersöka lite och återkommer med gissningar senare. Själv har jag 3 st med, men tror på minimal chans, tyvärr.
Reply
BabyB Posted: 2012-12-03 12:38:41
204
Stall Big Boy
Solvalla

Lopp 1
Här måste 1 Stormy Weather ses som favorit med tanke på läge, kusk och tidigare prestationer. Dock ett frågetecken kring egentlig kapacitet, medelvärde 3,9.
Jag rankar 5 Jumping Daffodil som 2:a, då hästen visat bäst kapacitet över lång distans med 1,12,2 som bästatid.
3 Breitenfeld Larockma går utan skor för första gången, vad innebär det?
Med tempo i täten räknas också 10, 11 och 12!
Min egen 9 Happy Diamond gör debut över lång distans, vilket gör den svårbedömd. Har gjort 1,08,8 på sprintdistans så farten finns, frågan är om styrkan räcker till!? Har varit 2:a i 4 av 7 lopp, vad det nu innebär. Bedömer det som mkt liten chans att gå vidare, men ändå min bästa chans. (10% chans)

Lopp 2
Trots ringa meriter sticker jag ut hakan och rankar 1 Beobachter Larockma etta. Larockmahästana brukar alltid komma toppfina till dessa lopp, spår och kusk gör det inte sämre! Dessutom fältets bästatid över distansen med 1,11,9.
5 Von Ryling Cherry såg tidigt under etappen ut som en potentiell kulletta, men har visat tveksam form på slutet. Hittar han tillbaka till gammal god form blir han att räkna med.
8 Kryddan har visat sig kapabel över distansen, men väljs bort pga en överhängande galopprisk.
Varnar också här för bakspårshästar, 10 och 12 är grundkapabla och är med och slåss vid minsta klaff!

Lopp 3
Ojojoj, det här var svårt! Fältets mest meriterade häst 5 Stopping Thought och hästen med näst bästa tiden, min egen 1 Ababycalledgustav ska båda gå med skor och kommer ifrån tävlande i Italien för bara några dagar sedan. Tveksamt om de räcker till, i så fall på hög grundkapacitet. Om dessa räknas bort gör 4 F1 Dynamit, 6 Eloi och 7 Sergeant Bear upp om det. 7 har bästa tiden med 1,11,6, men en kusk med i dessa sammanhang tveksam form.
Min egen 1 Ababycalledgustav drog spår 1 här och fick en bra kusk i Martens, men gick som sagt skolöst i Orsi Grande, vilket tyvärr bara räckte till en sjundeplats. Trots att han trivs på distansen känns det i princip omöjligt att hamna topp 2 med skor mot detta motstånd. (1% chans)

Lopp 4
7 Carlos Dark Horse brakar runt de andra och vinner detta! Lauvins 3 Flying Steel går också vidare, hög grundkapacitet. 5 Going Forward är också grundkapabel och fältets mest meriterade, men kommer gå med skor efter skolöst tävlande i Italien nyligen. Får därför svårt, men kan ej räknas bort helt!

Lopp 5
Startfältets bästa häst 11 Iceman har kanske sämst förutsättningar med skor och bakspår, men kan inte räknas bort ändå, står för kanonlopp gång på gång. Bakom honom är det många jämna, jag kan inte tippa. Tror att någon av framspårshästarna tar sig vidare, kanske 3 Commodore Cockney eller 4 Lauvins Black Hawk?
Min egen 5 Ababysmorningglory är sett till kapacitet kanske stallets 7:e bästa treåring. Normalt sett helt chanslös, men går barfota med ok kusk och under har ju skett här på zonen förut... (1% chans)

Lopp 6
Ännu ett väldigt öppet lopp, med många stallägare som på förhand är försiktiga i spekulationerna kring de egna chanserna. 11 Desolate Forest är mest meriterad, men dras med bakspår och är dessutom oprövad över lång distans. Lifephorse kommer med två oprövade men spännande ston i 4 Rue Des Tempétes och 8 No Sleep Till Brooklyn, där jag tror att 4 har störst chans att ta sig vidare. 5 Brandenburg Larockma och 6 Do Me Good Cherry är kapabla hästar som också är med och gör upp om en finalplats.
Reply
Medeltid Posted: 2012-12-03 13:38:19 Edited(1): 2012-12-03 13:40:02

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 786
Lysande inlägg. Kul att läsa

edit, mina egna, Katzenjammer och Nackers Yard hamnade tyvärr i samma heat. Detta är inte den bästa årgången vi haft och vi ligger lågt trots fina lägen. Möjligen kan Nackers, med rätt resa vara aktuell.
Reply
Racerbil Posted: 2012-12-03 14:49:38

Fantastiskt inlägg! Alla heder åt dig! Ska bli spännande att se hur det går...
Reply
Racerbil Posted: 2012-12-03 15:12:20

Drar till med följande:
Försök 1: 1 Stormy Weather, 12 Ghostly Jewel
Försök 2: 5 Von Ryling Cherry, 10 Master of Time
Försök 3: 7 Sergeant Bear, 4 F1 Dynamit (tippar lite med hjärtat)
Försök 4: 3 Flying Steel, 7 Carlos Dark Horse (min egen Krescentas Bakaou får svårt)
Försök 5: 4 Lauvins Black Hawk, 11 Iceman
Försök 6: 5 Brandenburg Larockma, 11 Desolate Forest

Svårt att tippa, ser ut som väldigt jämna lopp, barfota krävs nog om man ska ta sig till final...
Reply
phipe Posted: 2012-12-04 16:29:04 Edited(2): 2012-12-04 18:32:55
31
Stall Våmb
Axevalla

Became a member: 2010-08-01
Forum posts: 643
Kul tråd och jäkligt skönt skrivet BabyB!
Min analys till kvalen ikväll!

Lopp 1:
Här känns Stormy Weather som en given favorit. Har inte startat på ett tag, men med tanke på vad hästen visat tidigare inleder vi med spik i avd 1.
Bakom denne känns det ganska öppet. Stall Larockma har aldrig vunnnit derbyt trots flera försök och här tror jag det blir ytterliggare en final. 3 Breitenfeld Larockma kanske inte är tillräckligt bra för att vinna finalen, men med tanke på kusk och läge kan det här vara en kul outsider, håll koll på barfotainfon!
A: 1. B: 3-4-5-10-11-12 C: 6-9-8

Lopp 2:
Här har jag ett kul drag i 9 Als Es Ist. Hästen har ingen imponerande stam, men har däremot visat fin skalle och distansen ska inte vara nåt stort minus. Tippar att 1 Beobachter Larockma tidigt sitter i front, men en bit in i loppet tror jag Martens kör till och då borde Als Es Ist få överta. En skräll visst, men vinner han ryker många spelare.
Vill även nämna Tysklandsvinnaren Von Ryling Cherry som inte visat nån form på slutet, men i ljusa stunder är det här bästa hästen i fältet. Stall Cherrys hästar är som Tarzans hästar, de bara springer och springer och stallets formtopp verkar aldrig ta slut.
A: 9-5. B: 10-1-3. C: 8-7-6-2-4-11-12

Lopp 3:
Axevalla-profilen Dynamit Af Hjo är inte speciellt mycket tippad, trots läget och kusken. Ababycalledgustav kan bli svår att passerar från start, men Kontio borde i vilket fall kunde hitta ner i vinnarhålet, Dessa båda tror jag tar sig till final.
A: 2-1. B: 5-7-4 C: 6-12-8-11-9-10-3

Lopp 4:
Här chansar jag bort 1 Glanzig som jag inte tror räcker hela vägen på distansen. Final tror jag tyvärr inte heller att det blir för fine Going Forward, som har halvrisig kusk och tvingas gå med skor. Tipsettan går istället till 3 Flying Steel som är relativt oprövad hos unghästkungen stall Lauvin. Läget, kusken och formen talar för seger.
A: 3. B: 2-6-1-5-11-4-7-9-10-8-12.

Lopp 5:
Jämnt och fint lopp. Här tror jag Lövgren laddar för spets med 6 Advanced Frenzy och borde få överta från 1 Nackers Yard. Vad händer sedan? 4 Lauvins Black Hawk och 8 Mr Dynamit har kunnande nog för att trycka upp tempot utvändigt om ledaren, men vill de offra treåringarna på det sättet? Chansen finns att Advanced Frenzy får fuska bort loppet och då kan nog 1 Nackers Yard också följa med till final.
A: 6-1-4-8-11. B: 2-3-7-9-5-10-12.

Lopp 6:
Smålurigt lopp. Många ligger lågt här, men några måste så klart gå vidare. 4 Rus De Temptétes får tipset. En väldigt stabil och fin häst som alltid gör sitt. 11 Desolate Forest har ett uselt läge, men hästen är bra och om Örjan ger honom en fin löpning kan det här vara vinnaren i loppet.
A: 4-1. B: 8-2-7-9. C: 1-3-5-6-10-12

Systemet:

Avd 1: 1 Stormy Weather
Avd 2: 5,9
Avd 3: 1,2,4,5,7
Avd 4: 2,3,6
Avd 5: 1,4,6,8,11
Avd 6: 1,4

300 rader

När det egna stallet går ut skogen får man ägna sig åt lite tippning istället. Till nästa etapp ska jag verkligen satsa på att försöka föda upp nån bra häst så att man också kan vara i någon stor final sinom tid.
Lycka till alla som har häst med i ikväll!
Reply
larockma Posted: 2012-12-04 19:26:29 Edited(1): 2012-12-04 20:14:59

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Härliga inlägg...

Phipe: Ehrendolch har inbringat en Derby kavaj till stallet, samt att Scharfschütze Larockma vunnit Kriteriet.
Reply
BabyB Posted: 2012-12-05 00:02:06 Edited(1): 2012-12-05 00:05:58
204
Stall Big Boy
Solvalla

Kul lopp blev det och en del skrällar. Det gick inget vidare för mig dock.
Happy Diamond galopperade som 2:a på upploppet i lopp 1, Ababycalledgustav var tom sämre än jag trodde med skor och var chanslös i lopp 3 och den jag trodde minst på, Ababysmorningglory överträffade sig själv och blev 4:a, en tiondel från avancemang i lopp 5.

Bättre lycka nästa etapp för mig! Happy Diamond och Ababycalledgustav får ev chans att revanschera sig i 4-åringsloppen nästa etapp, troligtvis de enda 2 hästar som stallet behåller av de 3-åringar som tävlat denna etapp.
Reply
phipe Posted: 2012-12-05 15:47:26 Answer to: "Härliga inlägg... Phipe: Ehrendolch har inbringat en Derby kav"
31
Stall Våmb
Axevalla

Became a member: 2010-08-01
Forum posts: 643
Vet inte hur jag tänkte riktigt..Visste såklart att det handlade om kriteriekval, men lyckades ändå får ner ordet derby, skumt.
Gick in som hastigast och kollade din stallsida, på vunna lopp står det ingenting om varken derbyseger eller kriterieseger, står bara om man trycker på visa mer, sånt borde ju synas tydligare kan jag tycka.

Vad tror vi om finalen då? Den snabbaste kvalvinnaren Iceman, som vann trots skor och dåligt spår får räknas som favorit nu innan listan kommit. Tror även Von Ryling Cherry och Vanadis blir farliga.
I övrigt kan vi väl som vanligt dra slutsatsen att det är en himla fördel att gå med skor. Den näst bästa placeringen för en häst med skor var en tredjeplats för Light Fist. Den hästen hade en halvrisig Björn Goop i sulkyn och får läggas i kategorin nästagångare..
Reply
[ 1 ]