Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Träning?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2012-09-07 12:03:28

Became a member: 
Forum posts:
Behöver hästen va bara på både styrka och snabbhet? eller räcker de om den är redigt bra på en va dom?
Och hur ska man träna hästen från födseln och uppåt?
Spelar fodret in lika mycket på alla åldrar eller är de bara unghästar som behöver special foder?

Tack för svar
Reply
8freak Posted: 2012-09-08 01:00:24
228
Stall LindX
Jägersro

Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
Kan dela med mig utav mina tankar. Sen får dessa stå för mig. Andra gör säkert annorlunda, men eftersom du inte fått något svar ännu så skriver jag vad jag kan. Jag är heller inget toppstall och har inga superhästar, men någon av dessa kanske svarar senare.

1. Alla egenskaper spelar roll. Men Snabbhet och Styrka är dom viktigaste. Jag satsar mer på Snabbhet än Styrka och jag försöker få mina hästar att ligga någonstans 0,5:1, dvs. har hästen 5 i Styrka så tränar jag upp hästen till 10 i Snabbhet. 7 i Styrka 14 i Snabbhet osv.
Jag FÖRSÖKER få hästarna så. Men hästar som tränar bra på snabbhet kanske tränar kasst på styrka och tvärtom. Så det beror lite på. Kör på den egenskap av dessa 2 som ger mest. Tills dess att du själv tror att det är dax att träna den andra egenskapen. Jag har hästar som har 19 i snabbhet och bara 2 i styrka som fortfarande får träna snabbhet. Men jag går heller inte ut med dessa hästar i 2640m ->. Dessa hästar får gå på ren sprinterdistans. 1640m. Ibland 2140m.
Starta i lopp som du tror din häst har en chans i. Stark häst 2640, Snabb häst 1640, balanserad häst alla distanser.

2. Jag brukar träna den egenskap som ger mest utav Styrka/Snabbhet när hästen är 1-2 år. Vid 3 år så försöker jag jämna ut egenskaperna till 0,5:1 som jag beskrivit ovan. (Om inte hästen är kass på den andra egenskapen.) Men jag har inte sett många hästar som har tvärtom i egenskaper som går och vinner hela tiden. Snabbhet verkar vara det viktigaste. Därefter Styrkan för att kunna vara med i andra lopp än 1640. Ibland tränar jag även upp andra egenskaper, men bara då Snabbhet och Styrketräningen dalat så mycket att det känns värt det.

3. När jag började avla fram egna hästar körde jag på dyraste fodret till mina 1-2 åringar för maximal träning. Alla andra fick normalfoder. Numera har jag pengar att köra på dyraste fodret till alla mina hästar för att maximera träningen för samtliga. Men foder kostar pengar. Som ny spelare med dålig ekonomi rekommenderar jag att satsa på att 1-2 ev. 3 års hästar får dyrare foder.

Du kan alltid dra ett PM om du undrar något. Jag svarar så gott jag kan.

Lycka till!
Reply
Posted: 2012-09-08 02:48:00

Became a member: 
Forum posts:
måste man prova att träna både styrka och snabbhet först innan man ser vad den tränar bäst eller kan man se de på något annat sätt?
Reply
Jamarn Posted: 2012-09-08 19:28:57
671
Stall Laponia
Skellefteå

Became a member: 2012-02-03
Forum posts: 87
Träna allmän! då får du ca10-15% träning på alla egenskaperna och den som höjer sig mest är också den som hästen tränar bäst när du specialtränar.
Reply
[ 1 ]