Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Fråga

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Coxear Posted: 2012-07-04 11:09:32
14
Fenix
Örebro

Became a member: 2009-06-08
Forum posts: 62
En fråga ifrån en som spelat ett tag men aldrig lyckats och startat om xantal gånger.

Vilken träningsprocent ska man ligga på. 0-100? Låter ju som att 100 är "hårdast" så att säga.
Men förstår mig inte riktigt på när en unghäst då tränar 0.043 i spurt t.ex med träningsanläggning.

Känns som att jag förstört fler hästar än jag lyckats få fram.
Och skulle vara kul att liksom försöka förstå sig på spelet någon gång.. Efter 3 år... Doh.

/Cox
Reply
travspelarn Posted: 2012-07-04 11:14:31 Answer to: "En fråga ifrån en som spelat ett tag men aldrig lyckats och sta"

Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
0% precis efter ett lopp för att formen skall gå upp snabbare, annars ALLTID 100%. För att få ut maximal träning bör du ha träningsanläggning samt 6* på tränarna... Sedan spelar det ingen roll på vissa hästar då en del inte vill träna. Gäller att ha lite tur när man drar en häst från stuteriet alternativt köper en på transfern...
Reply
Coxear Posted: 2012-07-04 11:30:29
14
Fenix
Örebro

Became a member: 2009-06-08
Forum posts: 62
Ah, man tackar så hjärtligt.
Har alltid haft 100%. Även direkt efter lopp. Kan nog ligga lite i det också i mina fatala misslyckanden. Eller så har jag bara otur med alla hästar. Men lär nog ligga en hel del i mig själv
Reply
lillsyrran Posted: 2012-07-04 18:56:43

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
Trådlån pga följdfråga, hoppas att det är ok!

Jag sätter aldrig över mina hästar på 0% efter lopp, varför är det negativt? jag har knappast bråttom att få upp formen eftersom den iaf stiger med ca 1 varje dag, det tar alltså inte särskilt långt tid. Om hästarna startar var 8-10 dag så klarar de sig finfint. Borde mina egentligen starta oftare eller vad är skälet till att ha 0% efter lopp?
Reply
travspelarn Posted: 2012-07-04 19:00:53 Answer to: "Trådlån pga följdfråga, hoppas att det är ok! "

Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
När hästarna har 10 i form så tränar de mycket bättre än när de har t.ex. 4 efter ett lopp. Med 0% får man upp formen mycket snabbare och kan således få bättre träning oftare och det leder ju till högre värden på hästen...
Reply
lillsyrran Posted: 2012-07-04 19:32:54

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
Ajfan... Det hade ju vart bra om man haft koll på! Ska genast göra om- göra rätt. Tack för svaret!
Reply
Posted: 2012-07-10 13:30:08

Became a member: 
Forum posts:
Har också en fråga, jag är nybörjare på spelet.

Vad är viktigast att tänka på i början ? är sugen på att köpa en träningsanläggning men det kostar så mycket, är det värt ?
Reply
Cherry Posted: 2012-07-10 14:13:43

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Tja, 2 mille är inte mycket pengar, särskilt inte om man ska lägga hälften på en träningsanläggning.

Jag tycker dock du ska göra det ändå!

För den sista millen tycker jag du ska köpa billiga och oprövade unghästar. 3- eller 4-åringar. Nu minns jag inte hur mycket det kostar att bygga ut till fler stallplatser, eller ens hur många platser man har från början (är det bara 3?) men det är väl hyfsat hög prio på det.

Alternativet till att köpa träningsanläggning är att avla fram ett föl som tränar grymt och direkt sälja det till ett rikt stall och på så sätt skaffa sig en grundplåt inför framtiden. Kom ihåg att annonsera i hästbörsforumet. Ta med allt som köparen vill veta, dvs hur många stjärnor tränaren har, och se till att snabbt ta reda på hur hästen tränar i både backträning och intervall.

När du väljer kuskar, välj dom med bra form. En Åke Svanstedt med 1 i form presterar mycket sämre än Lasse No-name med 2 i skicklighet och 9 i form.

Matcha aggressivt och uppåt. Har en häst 30 startpoäng ska han inte springa i lopp med 10-15k i förstapris. Hitta rätt lopp så att startpoängen kan byggas upp. Har du flyt kommer du med i söndagsloppen nån gång, och vinner du där sitter du på en del startpoäng och nya möjligheter öppnas.
Reply
Posted: 2012-07-11 10:42:48 Edited(2): 2012-07-11 14:32:53

Became a member: 
Forum posts:
Om jag hade startat om mitt stall idag så hade jag nog inte börjat med unghästar. Jag hade nog satsat på billiga, lite äldre hästar med bra kapacitet och med lite pengar insprunget. Det dyker rätt ofta upp sådana på auktionen som har fått bra träning någon gång under karriären, men som har matchats underligt (B-lopp, max 20p-lopp, kuskval, skomissar osv).

Sedan finns det gott om 30000-50000 kronors-lopp att anmäla till och samla poäng till söndagsloppen och inte minst TZ open.

Billiga avelsston är också möjliga att hitta på auktionen. Händelseloggarna är ett bra hjälpmedel för att hitta guldkornen som har tränat bra tidigare i karriären. Många glömmer att stona är lika viktiga som hingstarna vid avel. Ett bra avelssto är en god framtidsinvestering om man tänkt sig föda upp egna unghästar.
Reply
[ 1 ]