[ 1
]
|
|
Posted: 2012-04-30 02:02:48
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hej,
vad spelar träningsprocenten för roll? och hur mycket procent ska man träna en häst som man vill ska utvecklas men fortfarande kunna tävla minst en gång varje vecka?
Spelar det någon större roll om man har det sämsta transportfordonet eller det sämsta?
Är väldigt tacksam om svar som rör träningsprocent och träning samt transportfordon!
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2012-04-30 10:51:41  Hej,
vad spelar träningsprocenten för roll? och hur mycket procent ska man träna en häst som man vill ska utvecklas men fortfarande kunna tävla minst en gång varje vecka?
Spelar det någon större roll om man har det sämsta transportfordonet eller det sämsta?
Är väldigt tacksam om svar som rör träningsprocent och träning samt transportfordon!
Answer to: "Hej,
vad spelar träningsprocenten för roll? och hur mycket proc"
|
Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
|
Jag skulle satsa på att starta hästarna ungefär var 10:e dag för att få träning och att alltid gå med optimal balans. Träna 0% efter att hästen sprungit ett lopp så stiger formen fortare. Sedan när formen gått upp till 7 så börjar du träna 100% igen.
Tror inte att transportfordonet har så stor betydelse för hästarnas prestation i loppet, däremot så kostar det olika mycket att resa med olika fordon. Har du mycket pengar över och gör många resor skulle jag satsa på flygplanet, annars är det den vanliga transporten som gäller då det är billigare att resa med den gentemot hästbussen...
|
|
Reply
|
|
8freak
|
Posted: 2012-04-30 11:02:11
|
Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
|
Tjena Knuffe. Välkommen till spelet.
Nu skall det sägas att jag är inte en av de mest rutinerade rävarna på denna sida, men jag skriver vad jag vet iaf.
Kör alltid 100% på träningen.
Direkt när en häst kört ett lopp och formen är nere på 3-4 så vill man att hästen ska ta igen sig. Därför låter man hästen kör 0% allmän träning ett par dagar. Då stiger formen snabbare.
Formen bestämmer hur bra hästen tränar. Ju mer i form, dessto bättre träning. + att formen även bestämmer skaderisken för en häst. Startar du för ofta med en häst med dålig form, så är risken stor att du snart har trasiga hästar i ditt stall.
Satsa på 10-14 dagars mellanrum mellan hästens lopp. Detta för att kunna köra barfota. Barfota är det bästa när banan tillåter detta. 10 dagar efter tävling barfota kan hästen köra barfota igen. 14 dagar efter lopp börjar hästens form minska. Har du däremot kört med skor p.g.a vädret finns det inget som säger att du inte kan starta hästen så fort formen gått upp ett par nivåer. Tänk dock på att under framförallt 3 och 4 års säsongen för de flesta hästar, är träningen viktig. Startar du för ofta så hästen bara kör allmän 0% får den heller ingen träning och blir inte bättre!
Ge alltid järnet. om du tror att hästen har en chans att vinna och formen på hästen är god. Hitta ett huvudlag som hästen trivs med. Kör barfota om vädret och spelet ger dig möjlighet till detta.
Siffror runt 0.100 i intervall och backe är bra för de flesta. För dig som är ny och inte har så bra tränare skulle jag säga att runt 0.070 Intervall och backe är godkänt. (för en 3-åring) Träningen minskar varje år. Ibland men mer sällan höjs den även. Olika för olika hästar.
Intervall eller Backträning.
Dessa 2 egenskaper är de viktigaste för en häst att träna upp.
Galopprisken kan också vara värd att träna ner, men bara om hästen verkligen galopperar hela tiden. Detta är väldigt individuellt för varje häst. Vissa hästar med 4 i galopprisk galopperar hela tiden. Andra hästar med 9 i galopprisk sköter sig (till en viss mån iaf.) Hingstar med hög galopprisk kan du även välja att kastrera. Detta kostar en liten slant, men ofta sjunker galopprisken och ev. ökar även styrkan. Men!; Hästen blir skadad. Hur länge är ovisst, men jag har varit med om 10-20 dagar. Mycket träning som försvinner där för en häst som tränar bra!!
Transportfordon. Detta ska tydligen påverka hur bra hästen springer. Jag tror framförallt att detta gäller vid utlandsresor i storlopp m.m. Jag har fortfarande min skruttiga hästvagn och tycker mina hästar springer rätt bra.. Tänker inte lägga pengar på detta ännu. Det är för dom riktigt rika här i spelet som känner att pengarna brinner i fickan. :P
Hoppas det var till lite hjälp. Bara skicka ett mail i spelet om du undrar något mer.
Mvh
8
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-04-30 14:45:14  Tjena Knuffe. Välkommen till spelet.
Nu skall det sägas att jag är inte en av de mest rutinerade rävarna på denna sida, men jag skriver vad jag vet iaf.
Kör alltid 100% på träningen.
Direkt när en häst kört ett lopp och formen är nere på 3-4 så vill man att hästen ska ta igen sig. Därför låter man hästen kör 0% allmän träning ett par dagar. Då stiger formen snabbare.
Formen bestämmer hur bra hästen tränar. Ju mer i form, dessto bättre träning. + att formen även bestämmer skaderisken för en häst. Startar du för ofta med en häst med dålig form, så är risken stor att du snart har trasiga hästar i ditt stall.
Satsa på 10-14 dagars mellanrum mellan hästens lopp. Detta för att kunna köra barfota. Barfota är det bästa när banan tillåter detta. 10 dagar efter tävling barfota kan hästen köra barfota igen. 14 dagar efter lopp börjar hästens form minska. Har du däremot kört med skor p.g.a vädret finns det inget som säger att du inte kan starta hästen så fort formen gått upp ett par nivåer. Tänk dock på att under framförallt 3 och 4 års säsongen för de flesta hästar, är träningen viktig. Startar du för ofta så hästen bara kör allmän 0% får den heller ingen träning och blir inte bättre!
Ge alltid järnet. om du tror att hästen har en chans att vinna och formen på hästen är god. Hitta ett huvudlag som hästen trivs med. Kör barfota om vädret och spelet ger dig möjlighet till detta.
Siffror runt 0.100 i intervall och backe är bra för de flesta. För dig som är ny och inte har så bra tränare skulle jag säga att runt 0.070 Intervall och backe är godkänt. (för en 3-åring) Träningen minskar varje år. Ibland men mer sällan höjs den även. Olika för olika hästar.
Intervall eller Backträning.
Dessa 2 egenskaper är de viktigaste för en häst att träna upp.
Galopprisken kan också vara värd att träna ner, men bara om hästen verkligen galopperar hela tiden. Detta är väldigt individuellt för varje häst. Vissa hästar med 4 i galopprisk galopperar hela tiden. Andra hästar med 9 i galopprisk sköter sig (till en viss mån iaf.) Hingstar med hög galopprisk kan du även välja att kastrera. Detta kostar en liten slant, men ofta sjunker galopprisken och ev. ökar även styrkan. Men!; Hästen blir skadad. Hur länge är ovisst, men jag har varit med om 10-20 dagar. Mycket träning som försvinner där för en häst som tränar bra!!
Transportfordon. Detta ska tydligen påverka hur bra hästen springer. Jag tror framförallt att detta gäller vid utlandsresor i storlopp m.m. Jag har fortfarande min skruttiga hästvagn och tycker mina hästar springer rätt bra.. Tänker inte lägga pengar på detta ännu. Det är för dom riktigt rika här i spelet som känner att pengarna brinner i fickan. :P
Hoppas det var till lite hjälp. Bara skicka ett mail i spelet om du undrar något mer.
Mvh
8
Answer to: "Tjena Knuffe. Välkommen till spelet.
Nu skall det sägas att ja"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tack så mycket, det hjälpte faktiskt en hel del!  Jag hade faktiskt ingen aning om träningen innan för det stod inte mycket till hjälp på "regler/hjälp" fliken på spelet så man får tacka återigen 
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2012-05-01 09:00:39  Tack så mycket, det hjälpte faktiskt en hel del!  Jag hade faktiskt ingen aning om träningen innan för det stod inte mycket till hjälp på "regler/hjälp" fliken på spelet så man får tacka återigen 
Answer to: "Tack så mycket, det hjälpte faktiskt en hel del!;) Jag hade fakt"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Jag brukar tävla lite oftare med äldre mer rutinerade hästar som går bra även med skor...lätta alu alltså, också för i regel tränar de som är 10-12 så dåligt även vid full form, så på dom ruckar jag iaf på när det gäller matchningen, sen också lite pga poäng och vilka lopp det gäller, är de på väg o tappa sista 200-300 poängen t.ex kan man ju göra en dubbelanmälan ibland, typ lörd på v7 sen sönd. i ett Epilson eller mindre utlandslopp med 150 tusen i förstapris.
Men när det gäller de yngre typ 5 år o neråt håller jag också 10 dagars vilan för få max form + kunna gå barfota igen, likaså 0% allmän direkt efter senaste starten ett par dagar för få formen snabbare men som sagt ju bättre de tränar, ju viktigare är denna hållning för mig.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-05-09 23:26:05
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tack för en bra tråd, man har fått lite mer pejl på hur man ska spela nu. 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|