[ 1
]
|
|
Posted: 2010-03-14 12:49:23
|
Became a member:
Forum posts:
|
har en häst som har tränat 100% intervall och 100% dom senaste (10 dagarna....) nu har jag anmält han till ett lopp som går 15dagar efter hans senaste lopp! han har formen på 10 så nu kommer formen att hinna gå ner till 9.5, då undrar jag att om det går en dag för mycket och det blir 0.500minus i formen , kommer den att springa mycket sämre då?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-03-14 12:54:09  har en häst som har tränat 100% intervall och 100% dom senaste (10 dagarna....) nu har jag anmält han till ett lopp som går 15dagar efter hans senaste lopp! han har formen på 10 så nu kommer formen att hinna gå ner till 9.5, då undrar jag att om det går en dag för mycket och det blir 0.500minus i formen , kommer den att springa mycket sämre då?
Answer to: "har en häst som har tränat 100% intervall och 100% dom senaste ("
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Inte det minsta.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-03-14 12:57:07  har en häst som har tränat 100% intervall och 100% dom senaste (10 dagarna....) nu har jag anmält han till ett lopp som går 15dagar efter hans senaste lopp! han har formen på 10 så nu kommer formen att hinna gå ner till 9.5, då undrar jag att om det går en dag för mycket och det blir 0.500minus i formen , kommer den att springa mycket sämre då?
Answer to: "har en häst som har tränat 100% intervall och 100% dom senaste ("
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
påverkar inte hur hästen springer , formen påverka bara hur hästen tränar och hur lätt den bli skadad.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-03-14 13:41:38 Edited(1): 2010-03-14 13:44:16  påverkar inte hur hästen springer , formen påverka bara hur hästen tränar och hur lätt den bli skadad.
Answer to: "påverkar inte hur hästen springer , formen påverka bara hu"
|
Became a member:
Forum posts:
|
så om jag startar med en häst idag och så i morron också och då kommer formen vaa helt nere till andra loppet så springer den lika bra men det är betydligt större chans att den skadar sig bara så att egentligen kan man om man vill starta nästan varje dag fast jag förstår ju att det är inte bra för hästen?
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-03-14 14:10:19 Edited(1): 2010-03-14 14:19:13  så om jag startar med en häst idag och så i morron också och då kommer formen vaa helt nere till andra loppet så springer den lika bra men det är betydligt större chans att den skadar sig bara
Answer to: "så om jag startar med en häst idag och så i morron ocks&a"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
om formen hamnar under 0 (eller möjligen 1 ) så blir hästen skadad , hästen tappar form efter varje lopp den gör , hur mycket tappar beror främst på vilken taktik du ger til kusken , men tror även att skoval spelar in.
Normalt sätt så tappar man 6 i form på ge allt (spelet rekomenderar minst 7, 5 i form) , ungefär 4 på låt kusken bestämma(rekommenderas minst 6 enligt spelet) och ca 2 på defensivt (rekommenderas minst 3,5 ), men det kan variera lite och blir hästen diskad så tappar hästen mindre.
Vid träningen kommer formförbättringen , sämre form och mindre träning(i %) ger betydlig formförbättring , vissa säger även att bra skötar påverkar formen possitivt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-03-14 17:47:25  påverkar inte hur hästen springer , formen påverka bara hur hästen tränar och hur lätt den bli skadad.
Answer to: "påverkar inte hur hästen springer , formen påverka bara hu"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Stämmer verkligen det? Jag som har trott att formen spelade ganska stor roll i prestationerna i loppen och alltid försökt ha form 9-10 vid starterna. Men nu förstår jag varför mina hästar startar så få ggr mot vad andra hästar gör...
|
|
Reply
|
|
simon_81
|
Posted: 2010-03-14 17:57:36  Stämmer verkligen det? Jag som har trott att formen spelade ganska stor roll i prestationerna i loppen och alltid försökt ha form 9-10 vid starterna. Men nu förstår jag varför mina hästar startar så få ggr mot vad andra hästar gör...
Answer to: "Stämmer verkligen det? Jag som har trott att formen spelade ganska sto"
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Har man inte full form så kan risken öka att hästen inte tar ut sig maximalt i loppet, att formen kanske bara minskat 5 snäpp efter loppet istället för 6. Det har jag fått för mig åtminstone. Ibland när vissa av mina hästar ej gått så bra som jag tänkt, har det ofta varit när dom gått ett lopp dagar innan.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|