Precis som förra gången - utan någon längre inledande utläggning...
Med anledning av en utav de förändringar som skett här på sistone så valde jag att fråga vår nya TZ-skribent om det gick bra att få en intervju och det gick det ju - så varsågoda!
...
Hej Poffpuff! Trevligt att du gick med på att ställa upp på min intervju med mig - varför gjorde du det?
- Min fåfänga förhindrar mig att neka ett sådant tillfälle att vältra mig i självförhärligande... Eller så kan vi se det som att jag ödmjukt bidrar till lite mer välkommen buzz på zonen.
Poffpuff... det är inte alltid helt lätt att lägga vokalerna i rätt ordning i det nicket - varifrån kommer det?
- Det är ett arv från skoltiden, då jag kallades för Poffis. Av någon anledning har just det varit upptaget på en del ställen, varför jag har kört med Poffpuff i stället. Det kanske inte är det mest respektingivande nicket, men något ska man ju kalla sig.
Någon "poffpuffade" för att du skulle bli ny skribent för Travzonen News och admin snappade upp detta och gav dig en fin liten skribentikon vid ditt användarnamn - hur känns det?
- Inspirerande! Och en smula ansvarsfullt, då möjligheten att publicera sig fritt även medför en portion ansvar. Nu är väl förvisso läsekretsen tämligen begränsad i detta fall, men ändå, i dessa tider av ”fake news” ökar ju kraven på att bidra med något substantiellt.
Vad ska du göra med dina nya befogenheter här på zonen? Har du några idéer kring hur du kan bidra till att göra zonen ytterligare lite bättre?
- Min första tanke var (och är fortfarande) att skapa en del snack och förväntningar före och efter större lopp här på zonen. Dvs, ge stallcheferna möjlighet till kommentarer före och efter storlopp – främst Grand League och de större årgångsloppen. Plus TZO, förstås. Så ni som har hästar till start i penningstinna löp kan förvänta er ett mail eller två framöver.
Hur är din generella känsla kring zonen idag och vad zonen kommer att vara om säg 2 år?
- Just för stunden känns det roligt att admin har fräschat upp här och var, och tagit tag i en del gamla surdegar. Läget för patienten är väl relativt stabilt, men jag har dock ingen som helst koll på tillväxten av nya stall. Spelet marknadsförs väl inte något särskilt, annat än genom mun mot mun-metoden? Utgångstipset är med andra ord att det kommer se någorlunda likadant ut om två år. Och så våldsamt radikala förändringar av själva spelet vill vi väl inte ha heller?
Jag kan bara svara för mig här och det är mycket jag skulle vilja se förändras. Samtidigt så har spelet sin charm trots sina klara brister. Det är väl ändå ganska förundrande det där med att så många har hängt här så länge trots den klara avsaknaden av någon egentlig utveckling överhuvudtaget - vad tror du att det beror på? Vari ligger spelets styrka?
- Att det är tillräckligt verklighetstroget och mångfacetterat för att vara underhållande. Det är svårbemästrat, men långt ifrån omöjligt.
Min uppfattning om dig är att du har hängt här ganska mycket - men kanske inte så länge. Vidare tänker jag att du är en klipsk figur som borde ha listat ut ett och annat om hur zonen fungerar... Vilka hästar man bör och inte bör satsa på och så vidare...
Hur kommer det sig att du ännu inte slagit dig in som ett topp 20-stall?
- Därför att det inte är mitt primära mål. Jag roas av att föda upp egna föl och låta dem tävla på under några etapper. En del kan faktiskt springa in fina pengar trots att de inte tjongar hem alfa-lopp, Breeders-försök och DGP det första som händer... Visst skulle man kunna tvångspensionera varje häst som inte drar in mer än 200 000 kr per etapp, men det vore ett tråkigt, industriellt sätt att se på hästarna.
Något i det där sista du säger är något jag verkligen håller med om - samtidigt går det ju inte att förneka hur übernördigt det synsättet ändå måste vara för en oinitierad. Jag menar, det är ju bara någon sorts tamagotchi 2.0 som vi nördar faktiskt nördar ner oss så i. Är det inte kvitto på framgång man ändå någonstans i botten jagar? Jag menar, skulle du fortsätta om du aldrig vann någonting?
- Givetvis vill jag också vinna och nå framgång. Målet är förstås att vinna varje lopp hästarna ställer upp i, och där ligger min poäng. Att optimera matchning och annat för varje individuell häst, så att den ska ges så bra förutsättningar som möjligt att vinna lopp. Om det då innebär att härja runt på bondbanor i finska Lappland må det vara hänt, liksom.
Vilka två framgångar betraktar du som ditt stalls viktigaste sådana?
- Segern i Deutschland Grand Prix för Kelly Hof (
länk), och segern i Yugoslavia Open Trot för Houston Hof (
länk). Kellys DGP-triumf var stallets första storloppsseger och början på en karriär som lovade väldigt mycket, för att sedan ebba ut rejält. Houstons jugge-seger kom från ingenstans, men var en glädjande överraskning av en märr som aldrig varit i närheten av något liknande efter det.
Vad betyder Hof?
- Ingenting särskilt, mer än att det är en pretentiös ordlek av den germanska stavningen av hov (det kungliga) och hästhov.
Är det inte lite irriterande att du har ett broder-/systerstall i form av Hoof Beats?
Jag tänker att man lätt blandar ihop er om det enda som skiljer era hästars prefix åt är ett simpelt o - har jag fel?
- Det slog mig efter ett några etapper att det fanns en risk för sammanblandning, vilket fick mig att känna lite skuld. Men jag hoppas att JontePuma står ut med denna högst eventuella form av renommésnyltning (om inte annat är det ju bara att titta på vem det går bäst för, resultatmässigt...).
Du verkar ha någon "thing going on" med de namnen du sätter på dina hästar. Är du allmänbildad eller snubblar du ofta in på wikipedia för att få inspiration till dina uppfödningars namn?
- Jag har faktiskt en lista med tänkbara namn på kommande föl. I början var det mest klassiska kompositörer som fick låna ut sina namn, men eftersom antalet kvinnliga kompositörer är försvinnande få (åtminstone de allom bekanta) och därmed krånglar till det när man får stoföl, vilket ju händer lite nu och då, har personkretsen vidgats en aning till kulturpersonligheter i stort. Den näst senaste kullen namngavs efter hedervärda nobelpristagare.
Är du skensmart - eller är du smart?
- Min intuition säger mig att det är klokast att passa på den frågan.
Vilket kön föredrar du på dina hästar?
- I början välkomnade jag ston för att ha något att avla på, men i takt med att stallet har växt finns det numera gott om fölmärrar i hagarna. Det finns ju också många stolopp med mer eller mindre lättförtjänta pengar, när de börjar komma upp i klasserna, men nog är det något särskilt över små hingstar som man kan hoppas komma att utvecklas till kommande avelsgiganter. Nu verkar det ju dock vara något slags inavelsbegränsning på gång, så det kanske är dags att fundera lite mer noggrant över möderne-linjerna igen.
Är det någon utav de hästar du har i ditt stall nu som du bryr dig lite extra om?
- Tveklöst Peterson-berger Hof. Det är egentligen en pensionsmässig halvåsna, men eftersom jag vill ta varje chans att göra reklam för kompositören Wilhelm Peterson-Berger (det gick tydligen inte att ha versal efter bindestreck i namn på zonen...) vägrar jag att pensionera honom. Och rätt vad det är så smäller han till och vinner något 10k-lopp här och där.
o(
Har du någon favorithäst bland övriga stall?
- Jag följer Mass Exodus Cherrys jakt på rekordet över insprungna pengar med intresse. Det är en imponerande kuse. Semper Fi har jag tagit några föl på. Surpuppan gillade jag, när hon härjade runt. Starstruck Beauty är också en märr som är svår att inte ta till sig, men tyvärr verkar ju BabyB ha försvunnit från zonen. Mycket trist med ett så fint material.
Så vad svarar du? Vem är din absoluta favorit?
- Starstruck Beauty har ju en ruggig segerprocent, och hävdade sig i världseliten som unghäst. Det är respektingivande.
Vem är travzonens bästa avelshingst?
- Svårt. Håller nog en tumme för Moving Rocket, ändå. Royal Phantom är god tvåa, och Nutmeg Cherry nyper en tredjeplats.
Har du något stall du följer lite extra?
- Nja, håller väl lite allmän koll i toppen. Andyh99 vet inte om det, men jag brukar stämma av hur jag ligger i förhållande till Golden Stables för att få en indikation på hur det går. Oftast ligger vi en bra bit efter...
Cherry trodde att mike10 och Medeltid skulle göra upp om slutsegern denna etappen - var han rätt ute, eller vem tror du vinner?
- Tycker mike10 har ett stall ”on fire”, höhö. Det ser spännande ut för framtiden, om inte annat. Men det säkra, och lite tråkiga, tipset är ändå att larockma gör comeback på tronen. Larockma-hästarna ser frustrerande starka ut.
Mellan de två stallen - vem vill du ska vinna då?
- Vill och vill, frågan var vad jag trodde. Men det kunde väl vara kul om On fire, som inte har vunnit förut, gjorde det då.
Vad tycker egentligen du om Cherrys sorti? Var den värdig? Var den väntad? Var den tacksam? Var den trist?
- Det är givetvis ruskigt trist. Cherry har alltid funnits här så länge jag har varit med, och har liksom utgjort ”jämförelseindex”. Vem ska man nu gnälla över att vederbörande har med ett halvdussin trebenta ök i varje storlopp och årgångsfinal, medan man själv snubblade ut redan i försöksheaten?
Tror du att Cherry kommer komma tillbaka någon gång i framtiden?
- Ja. Förföriska droger har en tendens att locka till återfall.
Vilken häst önskar du att du hade ägt?
- Cd Ummagumma eller Mass Exodus, förstås. Annars verkar ju S.p Fort Knox ha inbringat sin ägare en del sköna avelspengar...
För mig är det ingen självklarhet att man måste välja någon av zonens två segerrikaste kusar någonsin eller den mest inkomstbringande avelshingsten zonen sett - men om du är nöjd med ditt svar så får det funka för mig.
Lite konstigt är det väl dock ändå att du som inte bryr dig om segrar och framgångar allra mest inte kan komma på något "roligare" svar. Var frågan dålig?
- Nej. Det är klart att jag också vill hitta segermaskiner som dundrar upp på alla topplistor som finns. Och så mycket fäster jag mig inte vid hästar i andra stall att jag skulle velat ha dem bara för nöjes skull.
Har du gjort något riktigt bra köp någon gång?
- Har inte gjort särskilt många köp, över huvud taget, men Mindaugas Bakaou köptes för 6 kr och kutade in över en melon i min träning, så det får väl anses som bra.
Jag har för mig att jag läst någon gång att du satt och spelade en jäkla massa 1 kr vinnare på alla högoddsare för att få in cash till stallet. Hur sköter du din ekonomi egentligen?
- Det har jag aldrig gjort. Lirar ibland (och då rätt mycket mer än en fjösig krona) för att se huruvida det ens går att förutse vinnare i detta spel. Ofta går det rätt bra, faktiskt. Eftersom det ändå finns spelstatistik tillgänglig så kan jag dela med mig av min:
Vinnare:
Satsat: 57 201, Vunnit: 133 408.
Plats:
Satsat: 16 100, Vunnit: 17 393.
Med andra ord har jag inte blivit rik på det hela, men tydligen gått plus. Det är lite trist att det inte blir större potter avseende liret, är det ens någon som knåpar ihop V75-system längre?
Är ditt stall ett rikt stall?
- Rikt är ju ett relativt begrepp. På något vis har stallets kassa en tendens att öka varje vecka, utan att det finns någon särskilt detaljerad ekonomisk plan. Öser ändå på med lyxkäk och allt vad som finns. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att vi skulle kunna buda hem några välstammade föl, men knappast slå några transferrekord.
Om du fick ändra en sak med zonen - vad hade du ändrat då?
- Hänger på Cherry och säger också loppmotorn. Mer realism överlag vore inte dumt. Löpningstiderna stämmer inte, ledarhästen kan 500 meter senare vara utknuffad i fjärdespår (spår verkar för övrigt inte betyda någonting, varken i starten eller under loppets gång), flaxande fåglar och publikvrål har orimligt stor påverkan och trängningar och dylikt bestraffas inte. Huvudlag verkar inte spela någon roll heller. Det hade varit spännande om det fanns mer utrustning att laborera med, och som då givetvis inverkade på hästens prestation.
Har jag glömt att fråga något?
- Det kan jag inte tänka mig.
Det har jag! Hur är din relation till riktigt trav? Följer du? Spelar du? Kuskar du?
- Är snuskigt travbiten. Lirar och följer med i stort sett varje dag. Har testat att köra häst, men hade träningsvärk i armarna i flera dagar efteråt, så jag är antagligen för vek för sånt.
Stort tack för att du var villig att ta dig tiden att svara på mina frågor.
Nu återstår bara en fråga: När får vi se ditt första Travzonen News-inlägg?
- Förhoppningsvis i samband med nästa Grand League-deltävling, närmare bestämt Top Trot Cup.