Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Hästbörsen -> Kanonföl efter Giant Warrior och E...
 

Här kan du göra reklam för dina hästar som är till salu eller för dina avelshingstar.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2008-02-26 14:45:58 Edited(2): 2008-02-26 14:51:25

Became a member: 
Forum posts:
No horse found

No horse found
Reply
Posted: 2008-02-26 14:49:33

Became a member: 
Forum posts:
Vilka kanonföl va?

Den norska är efter Hambletonianvinnaren Giant Warrior och den vita är efter tvåan i Hambletonian Estimer. Riktiga löften båda två!

Man kan väl av detta bara dra slutsatsen att aveln fortfarande suger!
Reply
Posted: 2008-02-26 14:54:17

Became a member: 
Forum posts:
hahaha !!! ja kanske ännu mer nu!!! ahahaha tragiskt...
Reply
Nijo Posted: 2008-02-26 15:23:14

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Den norske ser lovande ut? hehe

men det fanns väl föl med 3 i medel efter estimer? 2st dåliga föl betyder knappast att aveln är dålig, sedan kanske ditt sto är usel att avla med madde?
Reply
Posted: 2008-02-26 18:25:52

Became a member: 
Forum posts:
du får väl ta in dom i restaurangköket...:=)

den norka ser fantastiskt stark ut...

undrar hur det kan bli så mycket nollor? har jag nog inte sett nån gång innan. men du får väl ge den lite träning. den kanske tränar jättebra? fast det hjälper kanske inte...

Reply
Posted: 2008-02-26 19:45:09

Became a member: 
Forum posts:
oppsiktsvekkende var et bra namn på den norske.
den er virkelig oppsiktsvekkende dårlig...
Reply
Posted: 2008-02-26 20:02:03

Became a member: 
Forum posts:
Hur bra har stona tränat ? Det lär väl krävas ett hyfsat okej sto som tränar fint också.
Reply
Posted: 2008-02-26 23:05:12

Became a member: 
Forum posts:
Det där med träningen iriterar mig väldigt.

Om man har 1 tränare med 1 stjärna och 1 skötare med 1 stjärna.
Så bör väl hästen träna sämre än en häst som har 1 tränare med 5 stjärnor och 1 skötare som har 5 stjärnor.

Men är hästen då ett sämre alternativ att avla med bara för att han/hon har dålig personal?
Snälla ge mig ett BRA svar.

Reply
Posted: 2008-02-26 23:28:02 Edited(1): 2008-02-26 23:30:35

Became a member: 
Forum posts:
Hästen har ju samma träningspotential oavsett tränare och det är upp till dig som "ägare" att förvalta kolbiten till en diamant med rätt verktyg. Har du en tränare med 1 stjärna så tränar hästen sämre än om den hade haft en tränare med 5 stjärnor.

Se på Zlatan Ibrahimovic

Mabi
MFF
Ajax
Juventus
Inter
Landslaget

Stor stjärna, han har säkert haft en rad med 5 stjärniga tränare och därför är han där han är idag.

Mig

IFK Hindås
Bollebygds IF
FC Kabel Åttio
IF Mölndal Fotboll

Tyvärr har ju jag antagligen bara haft 1 stjärniga tränare genom min karriär och därför harvar jag på en högerkant i div 6. Tänkt om jag haft lika bra tränare som Zlatan då kanske man hade haft en Ferrari nu

Alltså talangen och potentialen finns där men någon måste förvalta den.
Reply
Posted: 2008-02-27 00:05:36

Became a member: 
Forum posts:
BLA BLA BLA
Reply
Posted: 2008-02-27 01:30:49 Edited(4): 2008-02-27 01:35:02

Became a member: 
Forum posts:
Jockeoutcast ....

Eriksson har förklarat det alldeles utmärkts alldeles nyligen ! (men jag orkar inte leta reda på tråden åt dig )
jag har förklarat , Nijo har förklarat , Gidman har förklarat det nu på sitt eget lilla pedagogiska vis ...det har förklarats flera gånger om nu....och ärligt talat:

Jag fattar inte vad som är så svårt att förstå i det hela ?!?!

1) Tränings-siffrorna är en hjälp / en hint / en vink eller vad du nu vill kalla det som berättar något om hästarnas tänkta " DNA " i spelet.
Det säger sig självt att olika tränare, form o.s.v spelar in...men Hästens potential är ju den samma oavsett. Du får bara jobba lite mer för att lista ut den. Det ger väl bara mera djup åt spelet. Klart positivt !

2) Bra tränings-siffror är alltså en vink om att hästarna i varje fall har en hyfsad utvecklingspotential och kanske också kan ha en riktigt hög maxkapacitet.

3) Bra träning-siffror kan alltså ge dig en vink/hjälp på vägen om du vill hitta bra hästar för avel !

4) Alltså --> Bra tränings-siffror --> Möjligen/troligen en hög potential och maxkapacitet --> Möjligen/troligen en bra häst för avel.

Detta är EN möjlig väg om du vill öka chansen att hitta en finhäst för avel. Helt enkelt p.g.a att Eriksson förklarat att träningen kan vara bra att kolla in om du vill försöka gissa dig till och få en vink om en hästs potential.

Men det finns ju för den skull inga garantier, precis som i avel "på riktigt".

Sedan är det faktiskt upp till var och en att förssöka lära sig med tiden vad som är bra träning på en 3-åring , en 5-åring....med 1, 4 eller 5-stjärnig tränare m.m. , och sedan försöka dra sina slutsatser.

Jag säger inte att aveln är klockren nu. Den verkar behöva finjusteras en del...men ;

Eriksson har förklarat mycket bra hur aveln ska vara uppbyggd och hur den är tänkt att fungera.
Andra har sedan hjälpt till att förklara flera gånger om , och Gidmans förklaring är ju i det närmaste övertydlig.

Varför då svara med bla bla bla ?

Du har varit med länge nog Jockeoutcast för att veta att rätt mycket hänt på ganska kort tid. Aveln blir nog bra den också med tiden...
Reply
Posted: 2008-02-27 02:04:02 Edited(1): 2008-02-27 02:05:51

Became a member: 
Forum posts:
Jag är bara trött på detta jävla "tränar bra" snacket.
En häst tränar olika hela tiden. Det har ochså snackats om att en häst helt plötsligt kan börja träna bättre efter något år.

Därför tycker jag att "tränar bra" snacket är helt oväsentligt.
Har blivit travspelets stora snackis och helt ointressant.

Såg att av spelets nu 25 bästa treåringar, så är endast TVÅ uppföda av spelare, resten köpta på stuteriet.

Betyder det att alla som blivit uppfödda har blivit uppfödda av hästar som tränar dåligt.

Reply
Nijo Posted: 2008-02-27 07:58:19

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
förstår inte vart du vill komma jocke.......men jag har då aldrig sett en häst som börjat träna bättre när den blivit äldre.

sedan tränar en häst olika bra på olika egenskaper, men potentialen på hästen är ett riktmärke på hur bra den är att avla med. Den förändras inte, oavsett vilken tränare eller ålder hästen har........

tror detta är 10.e tråden som detta diskuteras i.................
Reply
Posted: 2008-02-27 10:26:22

Became a member: 
Forum posts:
Håller med Nijo rakt av. Mina 3-åringar tränar då inte särskilt olika hela tiden. De som var bra i träning som 1 år tränar fint fortfarande.

Att dom tränar olika bra på olika egenskaper är en helt annan sak. Det har också förklarats av Eriksson att med den att idén med hästarnas individuella " DNA " (eller vad man väljer att kalla det) har utvecklats så att hästarna också har en individuell potential på varje egenskap nu.
Klart mer realistiskt så ! En helt lysande förbättring enligt min mening.

Alltså kanske en häst som föds med styrka 3 och snabbhet 2 och startsnabbhet 1 tränar ganska svagt på styrka men superbra på intervall.
Vad som ser åt som en trolig stayer vid först anblicken kanske är en bra sprinter som 6-åring.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-27 10:33:23 Answer to: "Håller med Nijo rakt av. Mina 3-åringar tränar då inte särskilt olika "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Håller med! Pride to run häruppe är inte helt kass enligt mig. Visst, det ser ganska illa ut men om den tränar bra kommer den kunna ha 3,3,2,0 tex när den är 3 och det är klart ok. Dessutom har både Estimer och Giant warrior 1 avkomma var som fötts med 3 i medel och om siffrorna sitter bra på en sån så finns det absolut potential. Jag tror på idén och hoppas att det blir bra till slut men jag skulle verkligen vilja veta hur det blir inför nästa säsong om stuteriet försvinner eller ej. Känns ganska viktigt då det gäller att planera lite annorlunda om stuteriet försvinner.
Reply
Posted: 2008-02-27 13:22:42 Answer to: "Håller med Nijo rakt av. Mina 3-åringar tränar då inte särskilt olika "

Became a member: 
Forum posts:
det verkar ju både riktigt kul och realistiskt med personliga egenskaper på hästarna! det visste inte jag sen innan. har inte satt mig in i aveln och egenskaperna men jag tycker att den här tråden förklarar det bra. får se till att prova köra runt lite på träningen på mina hästar och kolla upp bättre. har bara kört samma dom senaste dagarna sen jag börjat köra riktigt i spelet.

jag tackar för tipsen... även om det inte var "min tråd."

men en lite bifråga, vad händer med dom "tiondels-tränings-poäng" som inte omvandlas till resultat i stapeln, från tex 3-4 efter en viss tid om man byter träning och dom poängen försvinner ur tiodagarsstapeln? är dom borta igen eller ligger dom i dator-minnet tills nästag ång man kör den specifika egenskapen igen? nån som vet?
Reply
Soberano Posted: 2008-02-27 13:27:32 Answer to: "det verkar ju både riktigt kul och realistiskt med personliga egenskaper p"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Allt du har tränat upp ligger kvar för alltid,utom styrkan som kan försvinna vid kastrering. Så om du tränat tex backträning i 10 dagar och styrkan har ökat 0.8 under dessa dagar så ligger den närmare siffran uppåt än neråt i den egenskapen.
Reply
Posted: 2008-02-27 13:33:52

Became a member: 
Forum posts:
ok. tack.
Reply
Posted: 2008-02-27 15:54:18

Became a member: 
Forum posts:
förövrigt är jag riktigt nöjd över min über-pedagogiska förklaring
Reply
Posted: 2008-02-27 16:46:14 Edited(2): 2008-02-27 16:46:52

Became a member: 
Forum posts:
hehe...jo, måste säga att den är smått briljant !
Å andra sidan smått deprimerande med . Skulle jag lägga in min fotbollskarriär i din förklaringsmodell får jag nog inse att jag skulle fått fortsätta harva som mittbacki division 6 även om jag så fått ha Arsene Wenger som personlig tränare från 3 års ålder. Sorgligt men troligen väldigt sant...Tung insikt...
Reply
[ 1 ]   2