Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Stig H missnöjd med Adielsson
 

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
Posted: 2008-02-08 01:20:23 Answer to: "Det mÃ¥ste vara kanon att ha sÃ¥nna källor. Önskar själv att jag hade nÃ"

Became a member: 
Forum posts:
Avslagen uppskattas nästan mest faktiskt, speciellt när de är hårdare spelade, och det är ju ganska ofta.
Reply
Posted: 2008-02-08 05:55:57 Answer to: "Det mÃ¥ste vara kanon att ha sÃ¥nna källor. Önskar själv att jag hade nÃ"

Became a member: 
Forum posts:
håller med 100%.

själv har jag er här på sidan som "inside-info-källor". guldmedlemskapet är också super, tycker jag. har fått många fina tips och vinnare där varenda vecka i stort sett.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-08 07:07:10 Answer to: "orsaken är ganska enkel till varför Björn har högre segerprocent också"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Det är ju sant Nijo. Stackars Erik, asfaltsbarnet som gått den hårda vägen och inte hade travet i blodet och stall med fina hästar i ryggen när han skulle börja. Bara att börja skotta skit och köra kassa amatörhästar i lärlingsloppen redan från början.....

Om du påstår att Björn fått allt gratis och Erik har kämpat sig upp från gödselstacken är du bara patetisk. Tycker att båda 2 är jätteduktiga och bara löjligt att jämföra vem som är bäst. Björn vinner mest,fakta. Erik kör in mest per start,också fakta. Snacket om att Björn väljer och vrakar är ju sant men Erik har faktiskt Sveriges näst vinstrikaste stall i ryggen där han knappast sätts upp på den sämre av 2 i samma lopp, kryddat av uppsittningar på Pappas hästar vars stall som ståtar med en imponerande segerprocent och det är väl knappast stallets matlappsjägare han kör?

Reply
Nijo Posted: 2008-02-08 08:47:59

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
aldrig sagt att Erik haft det svårt, även han är född med guldsked i munnen, men du kan inte vara SERIÖS när du jämför stall Goop med stall Adielsson!

Stall goop har 3ggr fler hästar och betydligt starkare hästägare så visst fan har Björn Goop haft det mycket lättare. Hans är inte ens travtränare i grunden, utan galopptränare.

Dock inte det som jag ville få fram utan kontentan var att Erik OCKSÅ har kört som en idiot under några år för att komma ditt han är idag.

Skulle vara intressant att se Goops statistik om han var tvungen att köra sitt eget stalls skithästar hela tiden också.......
Reply
Soberano Posted: 2008-02-08 09:02:54 Answer to: "aldrig sagt att Erik haft det svårt, även han är född med guldsked i mu"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Är väl ingen som påstått att Erik inte jobbat hårt och att han inte förtjänar den position han har idag? Det är du som hela tiden ältar att Björn har fått allt gratis. Visst har han haft det väl förspänt men han jobbar ju som en Idiot så varför skulle inte han vara värd framgångarna likväl som Erik? Det är det jag inte förstår. Det är ju inte direkt så att Björn sitter på kökssoffan hos Mamma och fiser om dagarna för att sedan släpa sig in till banan på kvällen om pappa Olle har någon topphäst till start.

Antar att du inte gillar Johan untersteiner heller eftersom han fått för mycket gratis.



Reply
Nijo Posted: 2008-02-08 09:14:56 Edited(1): 2008-02-08 09:17:01

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
?????nu är jag förvirrad, för att inte har jag sagt att jag inte tycker att Goop förtjänar att vara där han är idag? jag nämnde hans bakgrund som en ORSAK till varför han är där han är idag och vinner så mycket lopp. Men han arbetar fortfarande hårt och är skicklig........

Så det är väl ingen som påstått att Goop inte jobbat hårt och att han inte förtjänar den positionen han har idag? (för att citera dig soberno)

Jag tycker att Goop är en bra kusk och Johan untersteiner är en mycket bra kusk också.

Men det finns fortfarande ingen annan kusk i sverige som har samma förutsättningar som Björn Goop för att kunna vinna mycket och det är till störst del pga han är son till en av sveriges största tränare.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-08 09:21:29

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Ok. Tycker bara att du väldigt ofta gnäller på hur dåligt han kör och det är väldigt lätt att få uppfattningen att du missunnar honom framgångarna men nu är jag med.


kom inte och säg sedan att han har gjort sig "förtjänt" av det, handlar snarare om att Olle Goop är hans far.

Citat av dig
Reply
Nijo Posted: 2008-02-08 12:56:11

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
jo, blev väl fel där. Vad jag menade med citatet är att Björn Goop har inte gjort sig mer förtjänt än någon annan inom travet för att vara där han är. Men samtidigt förtjänar han att vara en elitkusk då han är bra på sitt yrke.

Björn Goop vinner inte flest lopp på grund av att han(enligt en del) är bästa kusken, han vinner mest för att han kör mest och har en stortränare som far vilket han inte har gjort sig förtjänt av.

Visst är han en skicklig och bra kusk, råder ingen tvivel om det! Men det finns säkerligen många kuskar som kunnat uppnå samma resultat med liknande förutsättningar. Därav blir jag lite allergisk när folk säger att han är överlägset bäst kusk i sverige som om det vore fakta.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-08 13:14:41

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag är ungefär lika allergisk för när folk säger att den kusken förtjänar inte det och vem som helst hade lyckats med dom förutsättningarna och bla bla.
Bara för att du har en farsa som är finanshaj så blir du inte det automatiskt. Visst,du har en hel del gratis men samtidigt väldigt höga krav ställda på dig och mycket att leva upp till om du väljer samma bana som framgångsrika föräldrar.

Vad definierar du som att vara förtjänt av? Jag menar om jag skulle vinna en miljon på en Harry boy, skulle jag förtjäna det? Eller skulle du förtjäna det mer för att du vet mer eller spelar för mer pengar varje vecka?

Dock, är jag också lite allergisk mot allt som har med jämförelser om vem som är bäst och så vidare för det finns ett antal kuskar som tillhör eliten och det skiljer så lite mellan dessa och så mycket som styrs av form,hästar du kör,tränare som anlitar dig osv att det går inte hitta en sanning i en sådan undersökning om vem som är bäst. Att ha en favoritkusk är en sak, att säga att en kusk är bäst blir bara löjligt, enligt mig iaf.
Reply
tommie Posted: 2008-02-08 13:35:22
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Alla säger ju att björn vinner flest lopp för att han kör mest.. Varför har inte Johnny Takter vunnit flest lopp i år då? Han har kört 194 lopp och vunnit 28 medan Björn har kört 186 och vunnit 40 Det är en ruggigt stor skillnad!! Björn har 21,5% och Johnny har 14,4%.... Och då är Johnny förste kusk åt Kari som hade vinstrikaste stallet 2007. Plus att det är under vinterhalvåret som karis stall vinner mest.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-08 13:41:08 Answer to: "Alla säger ju att björn vinner flest lopp för att han kör mest.. Varfö"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Alla säger inte detta och det är helt ok att Björn är din favoritkusk och du kommer alltid att hitta statistik till hans fördel.

Ska vi gå på segerprocent så är väl Kent knutsson bäst med sina 38% ifjol? Som sagt, vi har alla våra favoriter men att försöka komma fram till en sanning om vem som är BÄST går inte så det är lika bra att lägga energin på att försöka hitta vinnare istället. Vem som kör skiter jag faktiskt i, bara oddset är bra!
Reply
Nijo Posted: 2008-02-08 13:46:07

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
johnny har varit förstakusk för Kari i 2-3 månader, de andra 9 månaderna av året har han kört sämre hästar.

Där har du också förklaringen tommie, Takter har fått köra betydligt sämre hästar än Goop överlag 2007.

Kari startar flest hästar, vinner mest, men han förlorar säkerligen flest lopp i sverige också.

Du kan kanske kolla upp Takters segerprocent när han fått köra BRA hästar, tex för ludde? Eller hur ofta han är favorit i ett lopp i jämförelse med Goop. Skiljer ganska mycket där.........

Sedan åker inte Takter runt på alla småbanor hela tiden för att plocka gratissegrar vilket Björn gör......
Reply
tommie Posted: 2008-02-08 13:52:19 Answer to: "Alla säger inte detta och det är helt ok att Björn är din favoritkusk o"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Om man tar dom fem kuskarna som vinner flest lopp i landet och kollar vem som vinner flest lopp och har bäst % så år man fram en bra bild av vem som är bäst. Ligger man i topp både i att vinna flest lopp och har bäst % så är man sveriges bästa kusk. Det är självklart. Och ju fler lopp man kör ju svårare är det att hålla procenten uppe.
Reply
tommie Posted: 2008-02-08 13:57:26 Edited(3): 2008-02-08 14:00:24 Answer to: "johnny har varit förstakusk för Kari i 2-3 månader, de andra 9 månadern"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Jag jämförde Björns och Johnnys siffror för i år. Inte förra året. Läs vad som står om du ska kommentera ett inlägg. I år har takter kört många hästar åt ludde Och varit förste kusk åt Kari Mycket bättre än så kan man inte ha det. Takter har väl inte fått någonting gratis.. Måste ju vara oerhört svårt att vinna lopp med Comander Crove....
Reply
Nijo Posted: 2008-02-08 14:11:07

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
skäm inte ut dig nu tommie, hur kan du bara dra in commander crowe? tror du hans starter har någon påverkan på Takters statistiken när han kör 100.a tals lopp? det handlar om några enstaka lopp under 2007 och du sade precis att du tagit siffrorna från 2008 nu.

Du jämför att ha ett storstall som Goops i ryggen och möjligheten att kunna välja bort hästar när han vill där för att köra andra hästar MED att få köra commander crowe 5-10ggr per år?

Takter är född och uppväxt i en stor travfamilj, men det är inget som han är gynnad av just nu när han kör häst vilket Goop är då han knappast blir sparkad för att han väljer bort farsans hästar mot andra med bättre chans.

Till sist så undrar jag om det finns någon vettig förklaring till varför du baserar ditt uttalande över 1 månad när du jämför statistik??? förstår du själv inte hur dumt det är?
Reply
tommie Posted: 2008-02-08 14:31:02 Edited(2): 2008-02-08 14:32:51 Answer to: "skäm inte ut dig nu tommie, hur kan du bara dra in commander crowe? tror "
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Takter har kari i ryggen och det är bättre än att ha stall goop... Det spelar ingen roll vad jag baserar statistiken på,du fattar ju inte ändå... Förstår inte varför du är orolig att jag ska skämma ut mej? Är du rädd att jag ska bli som dig som har skämt ut dej här i flera månader? Alla som kan nåt om trav förstår att Björn är överlägsen och att han gör ruggiga prestationer varje år när han vinner 400-500 segrar. Men folk som känner att dom inte är bra på någonting brukar gilla att klaga på dom som är bäst inom någonting eftersom det får dom att inte må så dåligt själva... Är man en sån person så gillar man förmodligen inte björn som dominerar som kusk och man hackar nog på stig h oxå som har dominerat som tränare i 20 år. Nu ska jag inte skriva mer i denna fråga.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-08 17:04:03

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Som sagt, Takter har varit förstakusk för Kari i 2-3 månader och det är allt.

Skillnaden är att Takter INTE kan välja bort Karis hästar hela tiden om det finns andra med bättre chans i loppet VILKET Björn Goop gör hela tiden mot sitt eget stall. Varje någorlunda smart person fattar att Kari inte vill ha Takter som förstakusk då.

Så visst fasen har Goop fortfarande en stor fördel på grund av att han just kan välja bort stallets hästar för andra bättre, om han har lust och utan att riskera få kicken.

att vinna 400-500 lopp är relaterat till att han också körde en 1800 lopp förra året, vore väl konstigt om han inte vann mycket då tycker jag. Är han bäst för att han kör flest lopp?

sista inlägget av mig, Jag kan ju trots allt ingen om trav.........

sedan har vi årets mest barnsliga uttalande av dig tommie

" Alla som kan nåt om trav förstår att Björn är överlägsen "
Reply
filipandersson Posted: 2008-02-08 17:59:07
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
hmm det där med att takter aldrig väljer bort kari hästar är ju en sanning med modifikation, vad gör takter varje gång ludde startar häst i samma lopp som kari där ludde vill ha honom som kusk jo han kör luddes häst, så nog väljer han bort karis ibland det gör han faktiskt.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-08 18:33:17

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
därav sade jag att han "inte kan välja bort karis hästar hela tiden"......

Händer väldigt sällan att det blir aktuellt då ludde kör 9 av 10 ggr själv och sedan krockar karis hästar med luddes ganska sällan.

Annars är det väl något som kari och Takter diskuterat...........
Reply
Posted: 2008-02-25 19:01:28

Became a member: 
Forum posts:
det slog mig i lördags att det var andra gången på ganska kort tid som erik fick sin sulky söndersparkad av sin häst.

kan det vara nåt speciellt med hans sätt med hästarna som gör att dom blir vilda eller vad tror ni? nån som vet nåt vettigt om detta?
Reply
1   [ 2 ]