Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Stig H missnöjd med Adielsson
 

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2008-02-07 16:03:39

Became a member: 
Forum posts:
Har från väldigt säkra källor som jag inte kan nämna här innan ni frågar, fått höra att Stig H sedan i höstas varit missnöjd med Adielssons styrningar och att det har ventilerats ganska mycket sista månaden.

Det ska tydligen vara främst galopper i lopp som han är missnöjd med, överforcerade hästar etc.

Vad tycker ni, är det berättigat missnöje?

Personligen känns det som att Erik kör mycket galopp, jag tror jag får hålla med Stickan här.
Detta kan ju vara en reaktion på Lähdekorpis framfart.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-07 17:41:54

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
tror nog mer att det är fel på många av stigh.s skithästar som inte hävdar sig i loppen och kräver någon form av överforcering för att ha en chans.

men man måste väl skylla på någon? kan ju omöjligt vara STig H johanssons hästar som går sämre?

han har sveriges överlägset bästa materiall, största och rikaste hästägare och allt vad som hör till, lågt att skylla på en kusk då för att det har gått lite sämre.

Han kör trots allt som en Gud varje gång han får köra sin farsas hästar, även fina framgångar med Berghs hästar......
Reply
Nijo Posted: 2008-02-07 17:44:40 Edited(1): 2008-02-07 17:45:53

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
måste även säga att jag tycker att StigH gnäller FRUKTANSVÄRT mycket på senare tid, först på Takter, sedan på Svanstedt pga han vill ha betalsamtal och nu på Erik som kusk.

Haft stor respekt för STigH tidigare, nästan lite utav en idol. Men han har verkligen sjunkigt i mina ögon senaste året.
Reply
Posted: 2008-02-07 18:27:52 Answer to: "måste även säga att jag tycker att StigH gnäller FRUKTANSVÄRT mycket p"

Became a member: 
Forum posts:
Japp Stickan är hård just nu, Takter började ju nästan grina för Stickans uttal. Takter ska man nog inte vara för hård på, han ballar ju ur ganska lätt.

Adielsson lär ju knappast bli av med Stig H:s kontrakt ändå, svårt att se det, finns ju ingen annan att välja.
Reply
filipandersson Posted: 2008-02-07 18:41:52
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
kan inte fatta vad sig h börjat hålla på med, tyckte tidigare han var den stora representanten för trav i sverige, men nu på slutet verkar han blivit en sur gnällpotta och diva som bara tycker han själv är bra, synd då han har sån makt och kunnande. vi får hoppas han slutar upp med sitt gnällande snart
Reply
filipandersson Posted: 2008-02-07 18:42:48
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
och jag tycker inte der är berättigat att vara missnöjd med erik adielsson, isf måste han tycka alla kuska i sverige är dåliga för tillfället
Reply
Soberano Posted: 2008-02-07 19:15:52

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Kan ju vara en kombination av flera saker. Tror nog att det kan vara ganska frustrerande för Stig H att stå bredvid,speciellt när det går dåligt. Han hade ju samtidigt en annan koll på sina hästar när han själv körde dom i lopp och kunde känna exakt vad som var fel. Tycker väl inte Erik är någon gud i sulkyn men helt klart tillhör han ju eliten fast visst har Stig H haft det tungt ett tag. Vad det gäller hans uttalande gällande Takter så var det ju faktiskt bara en personlig åsikt som han gav och inte en sågning av Takters talang i Sulkyn, eller? Nu var det heller inte bara Stickan som sågade Svanens betaltelefon, Walmann med flera dömde faktiskt ut det också....
Reply
Posted: 2008-02-07 21:12:40 Answer to: "Kan ju vara en kombination av flera saker. Tror nog att det kan vara ganska"

Became a member: 
Forum posts:
Japp, håller med där Soberano, kan nog vara Stickans abstinens som talar, han känner sig nog ganska maktlös.

Erik kör dock mycket galopp det tycker jag verkligen och han har lite trähänder ibland. Tror även Erik ger sig själv rätt mycket självkritik, men helt klart är det ju intressant.

Stig H:s varumärke är ju klart reducerat sedan han slutade som tränare.
Kan säkert påverka materialet i stallarna.
Reply
Posted: 2008-02-07 21:46:28

Became a member: 
Forum posts:
Mycket intressant om det stämmer.
Jag är knappast förvånad då jag tycker Adielsson är riktigt USEL för ofta, galopper på löpande band osv...
Så jag får väl säga att det är till viss del berättigad.
Reply
tommie Posted: 2008-02-07 21:58:11 Edited(2): 2008-02-07 22:02:28
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Hade stig h varit aktiv inom någon annan sport så hade han varit helgon förklarad och ingen hade någonsin klagat på honom efter dom resultat han haft genom åren!! Men inom travsporten kan det aldrig bli så för att det är så mycket surkukar som ska veta bäst och bara är avundsjuka på andra som det går bra för... Skulle vara skönare om det var som i italien där en fotbollsspelare som har varit dominant är hyllad livet ut! Där vet dom att uppskatta folk som har gjort mycket för sin sport!! Stig h får inte ens ha egna åsikter utan att folk ska klaga på honom! Jag tycker att folk som klagar på Stig h borde skämmas!! Låt honom hyllas som en kung livet ut efter allt han har gjort för svensk travsport!! Det är vad jag tycker!

Vad gäller eriks styrningar åt stig h så tycker inte jag att det har gått så bra som jag väntat mej. Men jag vill ändå säga att jag tycker erik är en bra kusk.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-07 22:04:45

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Erik var väl den kusken som körde in mest pengar i förhållande till antalet starter förra året? det är respekt om något tycker jag.

kör bättre än goop 3,4 dagar i veckan, övriga dagar kan väl goop vinna, men det är för att erik inte kör då. Valt att ha ett liv vid sidan om travet.....

Visst gör erik misstag, men KNAPPAST mer än någon annan kusk som tex Goop, saken är den att alla förstorar upp varje misstag då han kör för just mäster StigH.

Men helt klart så har StigH sämre hästar nu än tidigare, saknar bland annat en stjärna som victory tilly. Många lopp erik kör för StigH så är han totalt chanslös på förhand nästan, så jag tror inte att erik gråter om han slutar köra för StigH.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-07 22:14:22

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Hmm. Hade inget att göra så jag var tvungen att kolla lite.

På de senaste 300 starterna har Erik en galoppprocent på 23,6
Björn Gopp har under sina senaste 300 lite lägre, 21.3

Detta är ju bara 2 kuskar och ganska få starter men det känns väl inte som någon större skillnad. Samtidigt kanske man kan tycka att det är ganska höga siffror att köra nästan 25 procent galopp. nästan var 4:e uppsittning galopperar.

Men jag tycker hursomhelst att det inte är någon större kris att tala om hos Stig H, han körde iofs in 4 miljone mindre till stallet 2007 än 2006 men drog in mer än 2005. Samtidigt hade han färre starter ifjol än 2006 och har väl saknat någon riktig stjärna som drar in 3-4 miljoner per säsong. ´

Tror nog han kan slappna av och se det som ett mellanår.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-07 22:17:58

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Det är bara en i travsverige som får ha åsikt och det är Ludde "gnällspiken" Kolgjini och hela mediadrevet hakar på och håller med. Pinsamt ibland. Fast stickan får inte tycka att Björn skulle blivit årets kusk utan att bli hatat av hela skåne och halva Sverige....
Reply
tommie Posted: 2008-02-07 22:28:15 Edited(1): 2008-02-07 22:29:52 Answer to: "Erik var väl den kusken som körde in mest pengar i förhållande till ant"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Nu tog du nijo upp Björn Goop och då skriver jag att han är sveriges överlägset bästa kusk! Du skriver att erik är bättre men att han inte vill satsa lika mycket.. Du tycker väl att det är någon div 4 spelare är sveriges bästa fotbollsspelare oxå.. Jag kanske ska skriva att jag är bättre än Zlatan fast jag vill inte lägga ner lika mycket tid... Och att han har det så mycket lättare för att han får spela i Inter... Men jag tycker ju att Zlatan har gjort säg förtjänt av att spela i inter eftersom han har lagt ner mycket tid på fotbollen och blivit så bra som han är. Och Björn har gjort sig förtjänt av att köra dom bästa hästarna i dom flesta loppen.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-07 23:07:07 Edited(1): 2008-02-07 23:07:54

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
ska du dra en parallel till zlatan så är ju Erik adielsson ett PERFEKT exempel, han hade en 3.4 år då han körde som en idiot och tog ALLA chanser 7 dagar i veckan, precis som Goop gör nu. Resultatet har blivit att Erik får köra för sveriges bästa tränare och flera av sveriges bästa hästar.

Vilka elithästar får goop köra? vilka stora lopp har han fått chansen att vinna? på senare tid, förutom då elitloppet med conny och något med thai tanic kanske?

Sedan är det en mycket märklig tanke där du jämför Erik adielsson med en division 4.a spelare? hur går det ihopp? alla vet väl att Erik Adielsson hör till den absoluta eliten i sverige och det har han gjort sig förtjänt av.

Varför arbeta hårdare än man behöver för att köra in sina pengar? körde ca: 400-500 lopp(gissar jag) mindre än goop förra året och drog in ungefär lika mycket.
Reply
Posted: 2008-02-07 23:15:33 Answer to: "Mycket intressant om det stämmer. Jag är knappast förvånad då jag ty"

Became a member: 
Forum posts:
Det stämmer, jag har oerhört bra källa.
Allt annat jag fått därifrån tidigare har varit 100%, och då har det även varit saker som varit använbara, avslag etc.
Reply
tommie Posted: 2008-02-07 23:29:24 Answer to: "ska du dra en parallel till zlatan så är ju Erik adielsson ett PERFEKT ex"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Senaste 5 åren har björn haft bättre % än erik. Förra året hade erik 17.11% och björn 20,21% det är överlägset! Men bevis spelar väl ingen roll om du har bestämt dej för nåt. Om det hade varit jämt mellan dom hade jag kunna förstått dej men det har det inte varit.
Reply
tommie Posted: 2008-02-07 23:38:12 Edited(1): 2008-02-07 23:38:54 Answer to: "Det stämmer, jag har oerhört bra källa. Allt annat jag fått därifrån"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Det måste vara kanon att ha sånna källor. Önskar själv att jag hade några sånna! Själv får jag bara tips från sånna som har koll hos tränare här uppe i norrland. Det vore ju onekligen roligare att ha källor hos dom lite större tränarna neråt landet! Själv får jag bara vinnare och avslag till v:5 på hagmyren och liknande... Men man kan ju göra pengar på dom oxå.. Det är roligt att man får ta del av sån här information som du har eftersom den informationen oftast inte kommer inte kommer ut i tidningar.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-07 23:44:00 Edited(1): 2008-02-07 23:46:54

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
orsaken är ganska enkel till varför Björn har högre segerprocent också.

Björn Goop är förstakusk för sitt pappas stall och behöver inte köra de skithästar som ofta ses utan chans, istället väljer han bort de hästarna och väljer att köra andra och bättre hästar i loppen.

Tror du Erik kan göra det nör StigH tar ut sina hästars om inte hävdar sig särskilt bra i loppen? knappast, såvidare inte Hans har med en bättre häst i loppet, men det händer MYCKET sällan och påverkar inte segerprocenten särskilt mycket.

Björn Goop är väl ensam i sverige om dessa förutsättningar och det vore snarare dåligt att inte vinna så mycket som han gör. Men det finns fortfarande kuskar med högre segerprocent, tex Bergh vann 22% av sina lopp och då kör han nästan bara egentränade hästar. Goop kan välj apå en 3,4 hästar i en del lopp, nämn den kusk som har den möjligheten i sverige?

kom inte och säg sedan att han har gjort sig "förtjänt" av det, handlar snarare om att Olle Goop är hans far.

MEN fördelen Erik har mot Goop är att han får köra elithästar och vara med i de stora loppen, vinna mycket pengar och prestigefyllda pokaler. Han BEHÖVER inte köra lika mycket som Björn för att tjäna lika mycket pengar. SÅ man får väl ta det goda med det onda när man får köra så mycket chanslösa hästar som Erik får hos STigH, han får även köra grymt fina hästar i de stora loppen.
Reply
tommie Posted: 2008-02-07 23:53:28 Answer to: "orsaken är ganska enkel till varför Björn har högre segerprocent också"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Jag är helt övertygad om att björn vinner fler lopp än erik om dom skulle köra samma hästar!
Reply
[ 1 ]   2