Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Autobud?
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Brapbrap Posted: 2021-04-08 08:42:54 Edited(1): 2021-04-08 08:43:13
52
Wycheproof Stables
Åby

Became a member: 2020-12-27
Forum posts: 22
Hej, ganska ny här och tycker spelet är riktigt kul.

Hittade ingen tråd om detta genom sökfunktionen men en sak jag tänkt på (när jag för ett par dagar sedan återigen missade att gå in och buda på en häst), skulle man inte kunna ha som på Tradera/ebay att man lägger in ett bud upp till en viss summa? Tänker att det skulle bli betydligt bättre velocitet på pengarna i spelet om detta var möjligt.

Jag kan ingenting rent tekniskt om sådant här så vet ej hur svårt det är att få till men det hade uppskattats av mig iallafall.

Mvh
Reply
lindberg Posted: 2021-04-08 08:55:36 Answer to: "Hej, ganska ny här och tycker spelet är riktigt kul. Hittade ingen tr"
161
lindberg
Jägersro

Became a member: 2015-04-20
Forum posts: 65
Önskvärt o låter vettigt. Drygt när man missar med några minuter hit och dit. Ger samtidigt folk chansen att knipa en häst till vettigt bud då folk missar slutminuterna. Rätt eller fel. Men hade nog höjt slutpriserna för drägliga kusar. Tror de finns en tråd angående önskvärda förändringar i spelet, släng in det där
Reply
danuck Posted: 2021-04-08 10:53:55
151
Danuck Farms
Solvalla

Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 40
Ingen dum idé, det är inte bara en potentiell köpare som missar ett tillfälle utan även säljaren som går miste om fina pengar möjligen. Tummen upp på förslaget!
Reply
kobilo Posted: 2021-04-08 13:56:59
434
Stald Kobilo
Solvalla

Became a member: 2010-10-28
Forum posts: 83
Kan det så samtidig blive mulig på auktion at sortere heste efter "indtjening"?

PT. har vi deadline, pris, middel, startpoeng.

Men kunne indtjening ikke også blive en relevant faktor?
Reply
Gerrard Posted: 2021-04-08 21:35:52
420
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 676
1. Hästpriserna är redan tillräckligt höga.

2. Noggranhet och aktivitet skall belönas. Är man intresserad av en häst - se till och ha koll.
Reply
davidfermin Posted: 2021-04-08 21:39:50 Answer to: "1. Hästpriserna är redan tillräckligt höga. 2. Noggranhet och aktivi"
229
Stall Laxvik
Halmstad

Became a member: 2008-11-11
Forum posts: 537
håller med
Reply
Kusken Posted: 2021-04-08 22:41:32 Answer to: "håller med"

Became a member: 2013-05-13
Forum posts: 55
Håller med
Reply
hampusenglund90 Posted: 2021-04-08 23:42:28
1030
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 521
Håller helt med Gerrard
Reply
danuck Posted: 2021-04-09 08:15:22
151
Danuck Farms
Solvalla

Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 40
Jaha... utveckling
Reply
lillsyrran Posted: 2021-04-09 09:32:23 Answer to: "Jaha... utveckling"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 784
Jag håller också med Gerrard.
Reply
Soberano Posted: 2021-04-09 09:41:49

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag håller också med och ett tips till den som vill ha så bra betalt som möjligt är att se till att auktionstiden går ut när folk normalt sett är/kan vara uppkopplade. Alltså inte en måndag vid midnatt eller en Söndagmorgon kl 7.
Reply
backagard Posted: 2021-04-09 13:44:52

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Autobud leder bara till att oaktiva får fördelar. Engagemang ska primeras.

Har ju t.ex. funnits förslag på att man ska kunna åka på semester och låta "försteman" ta över så att hästar får rätt skor, justera anmälningar och sätta hästar i träning/ur träning. Hur det skulle gå till fattar jag visserligen inte, men om den funktionen hade sett dagens ljus hade jag själv åkt på semester 6 av 7 dagar i veckan.

Nej, se till att ställa nån klocka eller liknande istället. Vill verkligen inte se några robotbud på auktionen.

Sen gillar jag att förslag kommer. Högt som lågt. Ibland gillas de och ibland gillas de inte. I det här fallet tycker jag inte att förslaget utvecklar spelupplevelsen utan främjar de som inte orkar ta sig tid.
Skulle förslaget vara att det förhöjer spelet och hjälper till med att höja engagemang och liknande så är jag dock generellt positiv.
Reply
lillsyrran Posted: 2021-04-09 15:02:05 Answer to: "Autobud leder bara till att oaktiva får fördelar. Engagemang ska primeras"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 784
Jag tycker att du har en vettig poäng här. Det kan ju tyvärr stundtals bli lite trist stämning här i forumet och det är nog bra att påpeka att alla förslag på förbättringar är väldigt välkomna, även om det kanske inte alltid låter så på reaktionerna.
Reply
mcfoist Posted: 2021-04-09 17:04:41
46
Arndale
Solänget

Became a member: 2020-06-10
Forum posts: 53
En variant skulle kunna vara att man kan "bevaka" en häst på marknaden och få ett mail 30 min innan deadline. Ger en notis men kräver aktivitet.

Förstår att det också går emot aktivititetsprincipen, men inte lika mycket
Reply
lillsyrran Posted: 2021-04-09 17:40:57 Answer to: "En variant skulle kunna vara att man kan "bevaka" en häst på marknaden oc"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 784
Nä, det kanske skulle kunna vara nåt.
Reply
danuck Posted: 2021-04-09 18:02:30
151
Danuck Farms
Solvalla

Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 40
Har full förstående för att aktivitetsprincipen som mcfoist nämner är något den större massan säkert håller med om ska profileras men om jag får från mitt perspektiv beskriva, har ett tidskrävande arbete och kan faktiskt inte alltid bevaka bud eller vara med i sista minuterna för att jag helt och hållet inte har möjlighet det handlar inte om att ställa klockan för min del, fine det är ju min förlust och ibland blir det till och med min vinning då någon annan intresserad köpare kanske missar likt jag gjort? You win some you lose some!

Däremot tycker jag man måste se det stora hela. De stora stallen idag som ligger i toppen har ju gjort det en tid tillbaka och setupen som är på travzonen passar er och ni profilerar på ert engagemang och er vilja vilket är HELT fair and square så att säga det kan ingen säga något om! Men något som känns som ett hett topic just nu är "hur lockar vi fler användare till travzonen samt hur får vi dem att stanna kvar?". Jag tror definitivt att man måste bära mig sig en respekt att alla kan inte vara lika aktiva, ska folk stanna måste det bli liiiiite mera användarvänligt här på travzonen och då menar jag inte att precis allt som tas upp här ska klubbas igenom men jag kan inte se någon större skillnad på travzonen idag 2021 och hur det såg ut när jag blev medlem 2015? Skulle detta göra travzonen mera användarvänligt att en ny användare inte ledsnar för de senaste 10 hästarna som han/hon bjudit på men missat deadline och därmed inte lyckats köpa hästarna, jag vet inte förmodligen inte utan kanske flera aspekter spelar roll men många bäckar små?

Sen vet jag inte om jag kan hålla med i att hästarna redan är tillräckligt dyra, köpte Tough Power för 1.331kr av Kusken och på 11 starter för mig har han sprungit in 170.000kr och startar med chans på söndag i Klass Epsilon.. JAG klagar inte det är ju grymt för mig som ett litet stall Men jag har haft fler hästar man köpt för 1kr hit o dit som faktiskt vunnit 40.000kr lopp men allt är ju relativt Att unghästar sedan går för miljonbelopp kan jag inte uttala mig om för jag spelar i en annan division så de får de köparna sia om de är för dyra eller inte.

Så nu har ni fått synvikeln från mitt lilla stall som fajtas i matlapps loppen Önskar er alla en super helg!
Reply
lillsyrran Posted: 2021-04-09 18:40:24 Answer to: "Har full förstående för att aktivitetsprincipen som mcfoist nämner är "

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 784
Äh, nu blir jag ambivalent här... Jag har också ett krävande jobb, kör ju lastbil och kan inte bara stanna när jag känner för det, därtill långa dagar och dag/kväll/natt/helg.

Jag har ju varit här på zonen länge och räknas inte till storstallen men jag tror du har en poäng när det gäller nybörjare och nya till zonen. I mitt fall är hästintresset tillräckligt stort för att räcka som motivation.

Fan... det känns som att jag bara vänder kappan efter vinden idag och håller med alla, det är olikt mig!
Trevlig helg på er!
Reply
Brapbrap Posted: 2021-04-09 21:51:34
52
Wycheproof Stables
Åby

Became a member: 2020-12-27
Forum posts: 22
Jag håller absolut med om att aktiva användare ska premieras men även om jag loggar in åtminstone en gång om dagen så har jag personligen svårt att kunna ha spelet tillgängligt varenda timme på dygnet. Jag förstår dock att många vill ha kvar nuvarande system med detta i åtanke.

Angående priserna så är ju inte jag med och hugger på de allra dyraste.... än Men intrycket jag fått är att många dugliga hästar går billigt, vissa under 1000kr, jag har själv köpt flera stycken senaste tiden. Kanske bara beror på nivån jag ligger på nu och att priserna sticker iväg sedan för de bättre hästarna.

Nuvarande system ger ju också möjligheten att lägga ett högre bud än det som anges i rutan, risken då är ju att man betalar överpris än vad marknaden faktiskt värderar hästen. Kan denna funktion kanske tillochmed bidra till höga priser på hästar? Bara en tanke...
Reply
Lecavalier Posted: 2021-04-09 21:53:14

Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 440
Jättebra med nya idéer! Håller dock med majoriteten här även fast jag själv missar hästar var och varannan vecka för att jag har annat för mig eller glömmer tiden.

Om man extremt gärna vill ha en häst finns ju alltid alternativet att helt enkelt lägga det bud man kan tänka sig köpa för direkt men ser hästen och inte vänta till sista minuten. Visst det kan bli lite dyrare än vad ett sista minuten köp skulle kunna bli men det kan också sluta med att du får hästen för det du kan tänka dig att betala. Och går priset över det av någon annan på slutet hade priset ändå varit för högt.
Reply
backagard Posted: 2021-04-10 14:07:34

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Jo, jag tror alla missar auktionstider av olika anledningar. Ibland pga viktigare saker än TZ, men ibland bara för att man glömmer av. Jag tycker det är relativt lika för alla.

Om det funkar att fixa påminnelse via notis, sms eller mail för auktion är en annan sak. Det är en förbättring som hade gynnat alla.
Reply
[ 1 ]   2