Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Travzonens Framtid
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2   3  
Author Message
Eriksson Posted: 2020-10-12 21:51:59

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Sedan starten 2004 så har Travzonen växt och blivit allt större. Idag så har den över 3 000 aktiva användare.

Mitt eget engagemang har sjunkit genom åren, som många av er säkert märkt. Även om nästan allt på zonen sköter sig självt, så känner jag att något behöver förändras om Travzonen skall kunna växa och bli ännu bättre.

Som jag ser det så finns det två vägar framåt.

1: Travzonen blir öppen källkod
- Alla kan bidra med uppdateringar till siten
- Det finns något slags godkännande av alla uppdateringar genom röstning av användare eller liknande.

Formerna för detta är inte bestämda på något sätt än.

2: Travzonen får nytt ägarskap
- En ny ägare tar över som har det som mål att utveckla och driva siten vidare.

Några av de saker som sker automatiskt på zonen.
- Nya vardagslopp genereras automatiskt, antalet lopp beror på antalet aktiva användare.
- Uttagningar till lopp sker automatiskt när deadlinen går ut.
- Lopp körs, och hästar som går vidare i en turnering tas automatiskt ut.
- Gamla användare/stall rensas automatiskt bort.
- Hästar tränas varje natt
- Väder ändras varje natt
- Kuskarnas form ändras varje natt

Saker som sköts av moderatorer:
- Hästförsäljningar kan kontrolleras/stoppas
- Forumet, ta bort inlägg/trådar, banna användare mm
- Lägga till nya kuskar, ta bort gamla kuskar

Saker som görs manuellt i dagsläget:
- Godkänner namnbyten på hästar
- Lägger till lopp inför varje ny säsong genom att köra ett skript som kopierar lopp/turneringar från föregående säsong.

Vad drar in pengar på zonen:
- Namnbyten, 10 kr / byte, sms-betalning
- Byte av hemmabana, 50 kr, sms betalning
Intäkter hittills 2020: 3510 kr (minus avgifter ca 20 %)

Vilka kostnader har zonen:
- Domäner
- Serverhyra

Vilka programmeringsspråk används:
- PHP
- Javascript
- HTML

Om du är intresserad av att ta över verksamheten och vill driva Travzonen vidare så är du välkommen att höra av dig till andreas.eriksson@travzonen.se

Om du har frågor om något eller tankar om alternativa lösningar så får du gärna skriva i den här tråden.
Jag kommer främst att svara kvällstid.

/Andreas
Reply
Briljant Posted: 2020-10-13 16:17:40
370
Brilliant
Drammen

Became a member: 2017-01-26
Forum posts: 122
Alternativ 1

Hur fungerar det rent praktiskt? Får man inloggning till sidan där man kan göra ändringar som sedan andra moderater godkänner? Jag kan personligen inget om programmering ännu men har ett lite större intresse för data och hur saker fungerar så det är inte helt omöjligt att jag kommer lära mig programmering i framtiden.

Alternativ 2

Vilket pris hade du tänkt för en ev köpare?
Intresserad av delägarskap?

Vill du släppa travzonen helt och hållet eller fortfarande vara kvar?
Reply
Eriksson Posted: 2020-10-13 21:03:04 Answer to: "Alternativ 1 Hur fungerar det rent praktiskt? FÃ¥r man inloggning till "

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
1: Inget är bestämt än men det brukar vanligtvis fungera genom att ändringar först måste godkännas av en eller flera användare innan de genomförs.

2. Inget pris är satt. Delägarskap är inte intressant.

Jag kan tänka mig att hjälpa till vid en eventuell övergång samt finnas tillgänglig för frågor mm som kan dyka upp framöver.
Reply
hogan Posted: 2020-12-05 12:26:40

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag skulle bli jätteglad om någon som har intresset och tiden löser av Eriksson som jag vill ge en eloge till,
som drivit detta sen 2004, för det skulle bli öken om Travzonen läggs ner, det får bara inte hända,
jag har bidragit med o vara moderator när det gäller Hästbörsen och banna spelare som uppför sig illa,
kollat om det pågår kontofusk, öppna flera konton som köper kameler för ofantliga överpriser, självklara saker där köpen hävs, och jag är villig att fortsätta att ha den rollen, gärna tillsammans med någon annan.

Men först o främst måste Travzonen leva vidare, och du Andreas kanske ska lägga ut om du vill ha ngt för överlåtelse, eller om du blir vilande ägare och tar semester från Zonen på obestämd framtid, då har du ju kvar äganderätten, lite beror väl annars på priset, man tjänar ju inget på ha den knappt, utan det är ett deltidsjobb, där man nästan måste va pensionär eller eller mkt fri tid av olika anledningar. Man kan ju dela överlåtandet med någon annars, då finns ju ofta nån till hands, men vissa saker borde delegeras till någon form av moderator, som innefattar mer spelet o utseendet, kuskar osv.

Till sist vill jag tacka Andreas Eriksson för många goda år, som han stått ut o kämpat med detta.

God Jul och ett Gott Nytt Ã…r Eriksson
Reply
Post removed Posted: 2020-12-05 12:36:48
hogan Posted: 2020-12-05 12:37:38

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Reply
backagard Posted: 2020-12-06 21:15:51

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Händer något över huvudet taget? Är något övertagande på gång? Pågår diskussioner? Är någon lösning i sikte?

Jag är allra mest "rädd" att samma sak som Sulky kommer hända, där moderatorn - tillika ägaren - utan förvarning bara lade ner sidan utan ens möjlighet att köra på med annan som drev sajten.

Nu har det varit tyst i nästan två månader sedan Eriksson aviserade att han vill lämna över stafettpinnen, men såvitt jag vet har inget hänt sedan dess? Man blir lite orolig ändå.

Vore bra med någon form av info eller uppdatering om läget. Så transparent det går att vara om det skulle handla om känsligt läge i ev. diskussioner.
Reply
simon_81 Posted: 2020-12-06 21:23:02
1127
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Problemet har väl varit att det är svårt att hitta någon datakunnig. Man levde ju med denna ovissheten redan när jag började spela 2008.

När sidan ligger nere som den gjort några gånger sista tiden blir man orolig, hoppas det har berott på serverbytet och att nya servern är stabil. Tycker annars servern varit stabil senaste åren.
Reply
Andyh99 Posted: 2020-12-07 12:48:50

Became a member: 2011-12-01
Forum posts: 334
Hoppas att Hampus kan ta över, med lite hjälp på vägen av Eriksson.
Reply
danuck Posted: 2020-12-08 09:29:42
150
Danuck Farms
Solvalla

Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 40
Vad är alternativet då om ingen aktivspelare känner sig manad att ta över?
Har travzonen såpass många aktiva spelare att det går att anlita ett företag/person-er som sköter hemsidan mot betalning?

Jag själv spelade ett annat spel för länge sedan som många av er säkert känner till, Managerzone.
Spelet grundades dessutom av ett gäng svenskar som fortfarande håller på av vad jag vet och har liknande setup med att de sköter den tekniska driften och sedan finns det ett par användare som sköter en del adminuppgifter. Eftersom managerzone är globalt med en jädra massa användare för deras fotboll eller hockeyspel så kanske det finns ett intresse för hästsport också? Travzonen har väl sin charm men samtidigt är det väl bara fantasin som sätter gränser för hur långt man vill utveckla det.
Reply
Plupp63 Posted: 2020-12-08 20:04:50
23
Equus
Rättvik

Became a member: 2019-06-16
Forum posts: 75
Bra idé. Spelade själv PPM Manager hockey och det var riktigt roligt med många möjligheter att styra själv. Kanske de hade varit intresserade att ta hand om Travzonen.
Reply
teddy Posted: 2021-03-10 18:49:18 Answer to: "Händer något över huvudet taget? Är något övertagande på gång? Påg"
70
Stall Hjälplös
Lindesberg

Became a member: 2008-04-17
Forum posts: 33
sylky var juh roligt men en dag när jag kom hem fanns det ej kvar mitt hjärta dog lite där
Reply
lillsyrran Posted: 2021-03-12 19:07:13 Answer to: "sylky var juh roligt men en dag när jag kom hem fanns det ej kvar mitt hjÃ"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 783
Vi är ett gäng som är traumatiserade av den nedläggningen. jag surfade runt i flera år efter i hopp om att det skulle ha återuppstått eller att hitta ngt liknande.
Reply
Hillcrest Posted: 2021-03-16 13:49:04
33
Hillcrest
Tingsryd

Became a member: 2017-04-26
Forum posts: 42
Om man väljer att ta in fler medhjälpare till Travzonen, kan man inte på något sätt dela att en person har hand om t.ex proppar och en annan har hand om någon annan uppgift osv?
Är lite inne på att söka, men ska bara rannsaka först vad jag kan bidra med för att få liv på Travzonen och få sidan att växa ännu mer!
Reply
teddy Posted: 2021-04-02 22:09:51 Answer to: "sylky var juh roligt men en dag när jag kom hem fanns det ej kvar mitt hjÃ"
70
Stall Hjälplös
Lindesberg

Became a member: 2008-04-17
Forum posts: 33
japp samma här
Reply
mcfoist Posted: 2021-04-14 11:53:19
45
Arndale
Solänget

Became a member: 2020-06-10
Forum posts: 53
När det kommer till det tekniska så kan jag kanske bidra om hjälp önskas. Jag har egenlärda webbutvecklarkunskaper och hanterar bland annat PHP och Bootstrap (kodspråk och ramverk för design).

Det jag kanske i första hand kan se till att göra är att designa denna tjusiga sida så den blir mobilvänlig (responsiv) och kanske får en lite mer modern "touch" om man önskar det.
Reply
backagard Posted: 2021-04-21 16:03:13

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Händer det nåt med det här? Över ett halvår nu sedan ursprungsmeddelandet, men jag får ingen info om ett ev. övertagande eller försäljning. Förhandlas det? Har det förhandlats? Vad är status i dag?

Man blir ju lite orolig att allt bara försvinner en dag om det är en belastning att driva sidan. Den här tråden ligger ju överst alltid när man kikar in och det är svårt att inte fundera på om det finns en framtid för TZ. o(
Reply
Mancher Posted: 2021-05-26 21:17:59 Answer to: "Sedan starten 2004 sÃ¥ har Travzonen växt och blivit allt större. Idag sÃ"
454
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3260
Hoho!?
Reply
Hillcrest Posted: 2021-07-02 15:27:28
33
Hillcrest
Tingsryd

Became a member: 2017-04-26
Forum posts: 42
Jag är iaf intresserad av att va deltagit i att bidra med mina idéer osv till Travzonens framtid. Men hade gärna velat ha lite tips om vad jag kan bistå med osv?
Reply
Hillcrest Posted: 2021-07-03 11:01:38
33
Hillcrest
Tingsryd

Became a member: 2017-04-26
Forum posts: 42
Har iaf skickat in en intresseanmälan!
Då jag känner att det är dags att rädda sidan, då jag ser att fler och fler väljer att lämna...
Reply
[ 1 ]   2   3