Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Träna ner spurtvärdet ist...
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Medeltid Posted: 2015-12-18 16:32:29 Edited(1): 2015-12-18 16:32:55

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 765
Numera står det väl rätt klart för de flesta som engagerar sig i spelet att spurtvärdet är f-cked up. Själv vill jag inte ens behålla ett föl med 3-4 i spurt oavsett hur bra hästen ser ut i övrigt.

Förslaget är alltså att man tränar ner spurtsiffran istället för upp. Speciellt verklighetstroget blir det inte men strunt i det den här gången.

Åsikter om det här?
Reply
Kusken Posted: 2015-12-18 21:59:01

Became a member: 2013-05-13
Forum posts: 55
Hur gör man för att träna ner spurtvärdet?
Reply
Medeltid Posted: 2015-12-18 22:12:14 Answer to: "Hur gör man för att träna ner spurtvärdet?"

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 765
Det går ju inte nu, men förslaget är att en möjlighet att göra det programmeras in i spelet.
Reply
Cherry Posted: 2015-12-19 14:42:06

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Låter som ett riktigt bra förslag!
Reply
larockma Posted: 2015-12-20 10:54:53

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Kan hålla med om detta. Lämnade ett ungefär lika förslag till Admin: att träna upp vinter resp tung värdena vartefter man tävlade på dessa underlag. Detta borde vara en enkel programmering (= 50% av rutin värdet ökar ju vid tävlande). Men inget svar om detta, tror jag mailade om detta för ca 2 år sedan...
Reply
hakan67 Posted: 2015-12-20 17:45:52
887
Useless stables
Jägersro

Became a member: 2011-06-13
Forum posts: 220
Tror inte att man kan träna ner den till noll i spurtvärdet och plötsligt få en vinnarhäst. Tror mer på att vinnarhuvudet finns i nollan när den föds. Och tvärtom ,träna upp spurten på en nollspurtare,tror jag inte att den blir sämre p.g.a detta
Reply
Cherry Posted: 2015-12-21 08:11:04

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Jag kan garantera dig att en häst förlorar sin skalle om du tränar upp en spurtnolla till en etta..
Reply
Mikihisa Posted: 2015-12-26 21:32:49 Answer to: "Jag kan garantera dig att en häst förlorar sin skalle om du tr&au"
642
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 829
Man borde alltså akta så inte en blivande stjärna som föds med 0 i Spurt inte råkar få en 1a vid första allmänna träningen
Reply
Cherry Posted: 2015-12-27 17:27:20 Answer to: "Man borde alltså akta så inte en blivande stjärna som f&ou"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Japp, så har jag också tänkt, plus att den där allmänna första träningen ändå är rätt onödig. Man går miste om massa värdefull intervall/backträning ju. Och jag tänker mig att spurten ska vara så nära den absoluta nollan som möjligt, även om det kanske inte är världens grej.
Reply
hakan67 Posted: 2015-12-27 20:00:27 Edited(1): 2015-12-27 20:00:42 Answer to: "Japp, så har jag också tänkt, plus att den där allm&a"
887
Useless stables
Jägersro

Became a member: 2011-06-13
Forum posts: 220
Har du provat och träna upp nollan på spurt,och sett om den blivit sämre p.g.a det?
Reply
Medeltid Posted: 2015-12-27 20:38:34 Answer to: "Har du provat och träna upp nollan på spurt,och sett om den bliv"

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 765
Jag gjorde det med min derbyvinnare The Jester och han blev aldrig den stjärna jag hoppades på. Om det beror på att jag tränade upp spurten eller annat vet jag inte.
Reply
hakan67 Posted: 2015-12-31 10:50:12 Answer to: "Jag gjorde det med min derbyvinnare The Jester och han blev aldrig den stj&"
887
Useless stables
Jägersro

Became a member: 2011-06-13
Forum posts: 220
Jo,men där är många hästar som vunnit kriteriet och derbyt som aldrig utvecklas,utan blir halvdåliga som kanske kan vinna ett söndagslopp !
Reply
hogan Posted: 2016-01-15 16:19:55

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Varför tränade du upp spurt till 1 på Jester om man får fråga, du menar att du ger upp ett löfte bara
för att testa om tesen stämmer, jag har haft några bra hästar som sprungit in en bra bit över 3 milj
fast de har fötts med en etta på spurt, så jag vet inte om det är där det sitter, även om jag håller
med om att det är inget kul när de föds med 3-4 på spurt.

Men ni som varit med från starten och kommer ihåg hästar som Eegiit, ni hade nog skrattat ihjäl er om ni
tittade på dåtidens kanoner, jag hade en merca själv som hade 10-10-10-10 och även 10 på galopp,
de ggr hon gick felfri slog hon nästan vem som helst....och de flesta hade mkt på de blå, även spurt,
kanske inte går att jämföra då med nu, men sååå jävla stor skillnad kan det ju inte va,
kommer inte riktigt ihåg Eegitts blå, men det var riktigt uselt om man tittar på dagens...o vad sprang
han in...vare inte 18 millar eller nåt sånt.
Reply
Cherry Posted: 2016-01-15 19:41:42

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Han tränade ju upp spurten innan det var allmän kunskap att nolla i spurt var bäst såklart, knappast för att "testa tesen". Jag gjorde idiotiskt nog samma med Nutmeg. Han var riktigt bra som spurtnolla och dog nästan omgående efter att ha tränat upp spurten, som femåring tror jag det var.

Hästar som med gedigen matchning av rutinerad stallchef sprungit in 3 mille är knappast "bra".

Eeegit sprang in 13 mille. Hade han sprungit in 18 hade han varit zonens bästa häst nånsin.

Att spurtnollor är bäst tror jag inte det råder några tvivel om. Det var den stora hemligheten som gjorde att jag vann sex etapper på raken. Jag fyllde hela stallet med spurtnollor, inga andra hästar var välkomna. Hade iofs tur med avel och stuteri under några etapper, men minns att jag ganska tidigt började undra över nollan i spurt. Nu har alla fattat och det är en helt annan verklighet på zonen idag.
Reply
hogan Posted: 2016-01-17 14:22:12 Answer to: "Han tränade ju upp spurten innan det var allmän kunskap att nolla"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Mjo jag har föredragit 0 mkt länge och tyckt mina allra bästa haft noll såklart, men vad jag efterlyste var om det är hela sanningen, det kryllade av kusar som hade mkt på alla blå förut och som du såg Eeegit som sprang in en bra bit över 10....jag skrev jag va osäker för det va länge sen jag titta i facit utan bara tog han som ett ex rent spontant...va ju hundra år sen

Konstigt att man inte haft fler framgångar då om du säger att det va hemligheten bakom dina 6 raka,
jag har bara tränat spurt en etapp o det var den första jan-april 2008 sen fick jag reda på av Soberano att
spurt är totalt meningslöst att träna, det va 75% intervall o 25% backe som gällde ungefär, fast jag har nog
kört mer 80% intervall o 20% backe....eller om man säger på 10 dagar så kör jag 8 intervall o 2 dagar backe men ibland blir det 2 täta starter o provlopp mm som gör att man missar alltid nån dag i träning, även om man försöker undvika.

Vet att de flesta vet detta idag men som sagt, jag startade redan en bit in på 2008 o sluta träna spurt, men det dröjde tills vissa tunga namn på den tiden sluta eller blev mer inaktiva innan mina framgångar kom, så om alla vet om det idag, då är det bara grattulera dig Cherry som vinner 6 raka ändå, det är en jäkla bedrift o svårslagen, men tror också inte många kommer upp till den tid du lägger ner i detta spel, mkt av framgångar bygger på intresset o aktiviteten, där är du oslagbar
Reply
Cherry Posted: 2016-01-19 12:00:12 Answer to: "Mjo jag har föredragit 0 mkt länge och tyckt mina allra bäst"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Det kanske inte var 100% av skälet till att jag vann alla etapperna, men åtminstone en stor del. Minns att under mina glansdagar så köpte andra storstall 2-spurtare för 10 meloner bara för att de hade schyssta blå värden och tränade bra. Jag satsade enbart på 0-spurtare och gör man det så får man förr eller senare fram ett par bra hästar.

Sen hade jag givetvis maxflyt också. Nutmeg fick jag för 300k och han har betytt mycket för stallet, främst i aveln. Bandido drogs från stuteriet och blev bra, Vigilante kom också från stuteriet och var ruggig. Lysmelk likaså och blev helt ok han också. Bath Salt som egenavel blev lysande och i dagens läge hade två hästar som Melonball och Von Ryling aldrig någonsin gått för 1.6 respektive 5.5 meloner på börsen.. Chew the Chains fick jag för pengar strax under melonen. Hade inte heller hänt idag. Raas för 700k. Alla dessa byggde grunden för stallet och hade det varit idag hade folk som Useless och larockma m.fl budat sönder dom.
Reply
hogan Posted: 2016-01-20 16:17:46 Answer to: "Det kanske inte var 100% av skälet till att jag vann alla etapperna, m"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Nej jag tror ändå det är en mix, allt ligger inte i noll spurtare, men liten del i framgång är det säkert
Reply
mike10 Posted: 2016-01-24 13:52:38
890
On fire
Halmstad

Became a member: 2015-03-30
Forum posts: 157
jag har ju bara deltagit ca 9 månader i spelet! och fått härligt snurr på stallet! väldigt mycket tack vare att On Fire varit vetgirig och frågat toppstallen om en himla massa saker! (otroligt tacksam över hur snälla dessa stall varit med släppa deras kunskaper till mig ) Hade även en härlig relation med Yermac som jag står i evig tacksamhet skuld här på Zonen!

De jag vill komma till är att i stort sett alla säger samma 0spurtare is the shit
och jag kan bara hålla med i varje fall om man vill ha vinnarhästar i stallet!

On Fire har startat 477 gånger när detta skrivs

0 spurtare har startat 207 gånger för mig och vunnit 49 lopp
1 och uppåt spurtare 270 starter och vunnit 24 lopp

bevisar väl en hel del om vinnarskalle effekten på att ha 0spurtare
Reply
hogan Posted: 2016-01-28 06:27:28 Answer to: "Det kanske inte var 100% av skälet till att jag vann alla etapperna, m"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955

Det kanske inte var 100% av skälet till att jag vann alla etapperna, men åtminstone en stor del. Minns att under mina glansdagar så köpte andra storstall 2-spurtare för 10 meloner bara för att de hade schyssta blå värden och tränade bra. Jag satsade enbart på 0-spurtare och gör man det så får man förr eller senare fram ett par bra hästar.

Sen hade jag givetvis maxflyt också. Nutmeg fick jag för 300k och han har betytt mycket för stallet, främst i aveln. Bandido drogs från stuteriet och blev bra, Vigilante kom också från stuteriet och var ruggig. Lysmelk likaså och blev helt ok han också. Bath Salt som egenavel blev lysande och i dagens läge hade två hästar som Melonball och Von Ryling aldrig någonsin gått för 1.6 respektive 5.5 meloner på börsen.. Chew the Chains fick jag för pengar strax under melonen. Hade inte heller hänt idag. Raas för 700k.Alla dessa byggde grunden för stallet och hade det varit idag hade folk som Useless och larockma m.fl budat sönder dom.



nah....cherry, du är inte själv så dålig längre på buda sönder o bidra till dessa hysteriska överpriser, vet många som retar sig på detta, eller iaf är rätt uppgivna då det finns inte en suck att kunna buda emot, jag har på lång sigt byggt upp ett tryggt konto och kan om jag vill både bjuda 10 o 20 millar för en häst, men känner kraftigt att det känns motbjudande o slänga ut såna summor som det vore skithuspapper och samtidigt veta sen man själv va i början och vände på varenda 5 öring för slippa hamna i sitsen att behöva starta om, vet inte vad det är kallat vad ni vill, men jag känner att man har ett moraliskt ansvar att se till att det inte ska få skena iväg för mycket...asså ge 15 millar för en på papper fin 1 åring, vet alla att det garanterar inte att det blir en stjärna, utan har sett många 10-15 mille hästar göra fiasko,
och även om de blir bra, så är det nästan garanterat förlustaffär, bra hästar som når Guld o storloppen o gör okej ifrån sig, springer in ca 5 mille i snitt...ytterst fåtal springer in 8-10 millar eller mer.

Asså jag tänker inte sitta o moralpredika, men om alla kunde bidra så det går åt rätt håll istället än värre hållet tror jag Travzonen skulle tjäna på, nytillväxten är ju viktig o intresset för sajten, detta kan ju bidra till att Eriksson får igång motivationen o göra lite förbättringar t.ex
Sen snälla...alla ni som köper en hyfsat fynd för 150-200.000 kr, måste man se hästen på marknaden redan samma vecka utan ens ha startat, men nu en ny prislapp på 3,5 miljon...asså vad får en del sina siffror ifrån....likaså hästar med de blå på 3-2-2-3 usel träning på intervall ligga ute för 1,5 miljon,
fan snudd på bedrägeri ju
Reply
Cherry Posted: 2016-02-01 07:13:39 Answer to: "Det kanske inte var 100% av skälet till att jag vann alla etapp"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Jag tycker att överpriser är en helt normal utveckling på zonen där det sedan länge inte alls har handlat om att försöka göra unghästköp till ekonomiska investeringar, utan om att försöka vinna etapper. Köper man en ostartad 3-åring för 12 meloner så vet man mycket väl att det i 99 fall av 100 inte är en bra deal ekonomiskt, men det är inte heller det det handlar om. Jag tycker inte man har som skyldighet att försöka få till en realistisk hästbörs heller. Spelet förändras och vill man ligga i topp får man förändra sitt tänk och sin strategi. Då är det t.o.m en absolut nödvändighet att ibland tvingas lägga absurda summor på hästar som man vet att man aldrig kommer få samma avkastning tillbaks på.

Jag tror inte heller nånting alls kan få Eriksson att få igång motivationen. Har han inte fått det på 8 år på zonen så kommer han inte få det nu heller oavsett om vi skulle börja gå på händerna och jonglera bollar med fötterna för hans skull.
Reply
[ 1 ]   2