Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Förstekuskar till stallen?
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Poffpuff Posted: 2014-05-05 04:00:45
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Presenterar här några tankar om kuskval och körsvenner som jag gått och grunnat på en liten tid. De är inte helt färdigarbetade, och om någon redan har presenterat liknande tankar här på forumet så ber jag om ursäkt för dålig research och/eller minne.

För att göra spelet mer verklighetstroget och en aning mer förutsägbart (samt roligare, enligt mig) vore det fränt att kunna rekrytera en förstekusk till sitt stall. Denne ska då alltid gå att sätta upp på sina hästar i lopp, och välja att köra stallets häst även om andra önskat kusken (jfr Kihlström-Hultman, Adielsson-SHJ, osv).

Hur ska detta kunna bli rättvist? Lite oklart. Men min första tanke var att ett stall helt enkelt får teckna ett kontrakt med önskad kusk. Ju skickligare kusk, desto dyrare. Kontraktslängden påverkar också kostnaden. (Möjligen skulle man även kunna ha en progressivitet baserad på vinstsumman i loppen, motsvarande systemet med anmälningsavgifterna. Alternativt att grupp 1 och 2-lopp har särskilda ”taxor”.) I dag utgår ju ingen som helst körsvensprovision, nota bene.

Kommer detta inte bara leda till att storstallen och andra med ekonomiska muskler lägger beslag på toppkuskarna, och små stackare får nöja sig med amatörkuskar? Jo, kanske. Det beror väl på om det går att konstruera ett snillrikt och rättvist system. Eller så är det just rättvist att framgångsrika stall också ska belönas med de bästa kuskarna.

(Allt detta förutsätter ju också att kuskformen minskar i betydelse, eller åtminstone inte fluktuerar lika mycket som nu, och att skickligheten blir mer avgörande.)

Givetvis ska det också vara möjligt att låta bli att kontraktera en förstekusk, och fortsätta med att välja nya kuskar till varje lopp. Likaså måste ju det finnas möjlighet att välja enskilda kuskar i de fall där ett stall har flera hästar med i samma lopp.

Nå, det var lite lösa, halvfärdiga tankar. Det kanske totalt saknar stöd bland er andra. Det är kanske helt omöjligt att genomföra (eller åtminstone hyfsat krångligt…). Det kanske skulle slå orättvist och förstöra charmen med dagens kuskval.

Men jag tycker i alla fall att det vore kul att ha en förstekusk. Och det är väl det ett spel går ut på, att ha kul.
Reply
stallbrucelee Posted: 2014-05-14 08:29:04 Answer to: "Presenterar här några tankar om kuskval och körsvenner som "

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
Tanken är väl inte helt fel och det skulle väl bli lite som det är i verkligheten, så långt är jag med och det är gratis att bolla ideer.

Vad jag däremot är rädd för, det är Erikssons frånvaro o intresse och tillika hur det praktiska
ska gå till iså fall, den tror jag blir krånglig även om han vore närvarande tyvärr.

Men kul att du bollar ideer, vem vet en dag kanske Eriksson fräschar till o uppdaterar Travzonen.
Reply
Poffpuff Posted: 2014-05-21 00:11:44 Answer to: "Tanken är väl inte helt fel och det skulle väl bli lite som "
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Tack för responsen!

Inser också att det förmodligen inte kommer förverkligas, av de skäl som du anger. Troligtvis skulle det dessutom bli rätt mycket krångligare, men som sagt mer verklighetstroget och förhoppningsvis förbättra spelupplevelsen en aning.
Reply
pos59 Posted: 2014-06-15 22:50:32
189
stall hadegött
Åby

Became a member: 2014-05-18
Forum posts: 67
tror inte de behöver bli så krångligt egentligen..om man kollar hur det funkar irl i dag..så kan man ha typ samma system..dvs att flera kan ha samma förste kusk men att kusken väljer bästa häst på pappret om flera har samma i ett lopp..så mycke dyrare behöver de heller inte bli..topp 20 kuskarna i dag ligger mellan 10-25% av inkörda prispengarna..dom har inte ofta xtra kontrakts pengar vad jag vet iaf.. finns säkert några som har..men tror det är mer ovanligt.. erik A har säkert lite xtra för att shj ska vara säker på att ha han även till mindre betrodda hästar.. swe sämsta kusk örjan K (min egen åsikt) har ju 2 som han är förste kusk till o då väljer han efter chansen han tror hästen har..

så det borde inte vara så svårt att hitta ett system som funkar.. största fördelen för oss blir att du kan ha din favorit kusk var än loppet går o det är en fördel..
Reply
hogan Posted: 2014-06-16 10:55:22 Edited(1): 2014-06-16 11:02:58 Answer to: "tror inte de behöver bli så krångligt egentligen..om man k"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Liten tillrättavisning bara

Örjan har uppgjort o klart mellan han o Walmann att eftersom Örjan o Hultman haft långvarigt samarbete så går alltid Hultman före om båda har häst i samma lopp, sen spelar det ingen roll vilken som är bästa häst o så, kan säkert hända undantag men i regel så har de gjort upp att Hultmans hästar går före för deras samarbete är mkt längre än Örjan o Walmanns.


Ps. Sen tror jag inte dessa två stortränare plus många andra ex. Tarzan Melander mm skulle
skulle anlita Örjan om han vore Sveriges sämsta kusk, så där får du nog allt tänka om lite. Ds.
Reply
pos59 Posted: 2014-06-16 19:56:47 Answer to: "Liten tillrättavisning bara ;) Örjan har uppgjort o klart mel"
189
stall hadegött
Åby

Became a member: 2014-05-18
Forum posts: 67
ok han kan säkert ha det ordnat så

mitt intresse för örjan är sub zero de bevisar bara att det finns massa stållar i swe
kjell p dalhström o gunnar axelryd var precis lika dåliga kuskar enda skillnaden var att dom iaf var elit på att träna häst..örjan e ju lika kass på de t.o.m sonja bengtsson skulle köra 8or runt örjan
örjan kör enbart på tur inget annat och skulle han få för sig att styra nån häst så går de till 80% åt skogen..han måste vara den som kört bort mest favoriter i norden utan tvekan
bara kolla stats på han med dom hästarna han kör(el sitter bakom) då är det rent pinsamt vilken dålig vinst prosent han har
Reply
hogan Posted: 2014-06-20 01:53:22 Answer to: "ok han kan säkert ha det ordnat så;);) mitt intresse fö"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Försöker du bli polare med Örjan fansen?
Reply
pos59 Posted: 2014-06-20 02:06:25
189
stall hadegött
Åby

Became a member: 2014-05-18
Forum posts: 67
nää nån måste tala om sanningen för dom
Reply
hogan Posted: 2014-06-20 12:38:23 Answer to: "nää nån måste tala om sanningen för dom;)"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Reply
urquell Posted: 2014-07-31 23:41:49 Edited(1): 2014-07-31 23:42:26

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
fan Poffpoff satt idag och fick en liknande tanke om en kusk som körde åt stallet, har inte kommit så mkt längre men blev lite paff när jag läste ditt inlägg, tycker din idé är kanon och tillsammans med övriga här på TZ kanske vi kan komma fram till något bra!!??

jag tycker TZ är kalaskul och det skadar inte att försöka närma oss IRL travet, naturligtvis kan detta spel aldrig bli som IRL men ju närmare vi kommer desto roligare och mer utmanande blir det!
í ett stall idag finns ju både en tränare som också kör hästarna, skötare, hjälptränare, lärlingar, tränare med amatörlicens som t ex har som uppgift att träna upp unghästar m.m.
vi som sköter stallet kan ju knappast köra hästarna men vi skulle kanske haft möjlighet till en alter ego
Reply
olleolle Posted: 2014-10-25 20:07:47
91
Stall Giraff
Solvalla

Became a member: 2008-10-27
Forum posts: 430
Detta hade varit en sån förbättring så det finns inte...
BRA!
Reply
johan1 Posted: 2014-12-04 17:57:04
213
stall T.r.s
Solänget

Became a member: 2010-03-01
Forum posts: 258
Håller med att borde ha första kusk
Reply
[ 1 ]