Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Dags att höja Guldvärdet?
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Cherry Posted: 2013-05-30 12:47:40

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Borde inte insprungna pengar för att kunna anmäla till Guld höjas? En Guldhäst ska ju vara nåt alldeles speciellt, men det är tokinflation i hästar som sprungit in 1 mille. En höjning skulle göra att både Guld och Silver blev mer intressanta. Som det är nu så är Silver bara en språngbräda i ett eller två lopp innan man inte längre kan anmäla dit.

Egentligen tycker jag det borde vara rätt och slätt:

Guld - 3 mille insprunget minimum
Silver - 2 mille
Brons - 1 mille

Detta hade gjort att Gulddivisionen hade känts väldigt exklusiv, precis som den ska vara. Brons och Silver hade sluppit vara språngbrädor. Kanske kan siffrorna ändras lite, men en höjning av Guld är absolut på sin plats.. vad tycker ni?
Reply
Soberano Posted: 2013-05-30 14:43:14 Edited(1): 2013-05-30 14:51:38 Answer to: "Borde inte insprungna pengar för att kunna anmäla till Guld h&oum"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag måste säga att jag håller inte med. IRL ser det ju lite ut på detta sättet och för dom riktigt bra hästarna så är Silver just en språngbräda in i guld och ev eliten.

Som det ser ut nu så är det redan ganska tunt med anmälningar till dessa loppen och relativt lätt att komma med. Jag tror inte att en höjning av gränserna skulle förbättra klassen utan snarare att det skulle bli en sorts pensionärsprovlopp för alla gamla Kriterie/derbyvinnare som inte visat nåt sedan dess. Just V7 på zonen är ju vägen att gå för hästar som inte lyckats i årgångsloppen för att ta sig vidare in de finare loppen.

Jag får det till att det finns 41 hästar som är aktiva och max 12 år, alla kön och åldrar inräknade, som har tjänat över 3 miljoner. Att dessa ska vara dom enda som kan starta i guld gör ju att vem som helst i princip kan komma ut i guld bara du tjänat 3 miljoner. Räkna bort 4-åringar oc dom som har poäng för att starta i de finaste grupp 1 loppen så får väl resten plats i guld varannan vecka ungefär.
Reply
Cherry Posted: 2013-05-30 19:33:43

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
3 mille kanske är för mycket, 2 kanske är mer rimligt. Som det är nu så finns det ett alldeles för stort gäng hästar som bara kan anmäla till Guld, men bara ett fåtal som har chansen att komma med. Tycker gott att man kan öppna upp lite för Silverdivisionen och bara göra språngbrädan lite längre, samtidigt som Guld blir mer exklusiv.
Reply
Soberano Posted: 2013-05-31 12:51:28 Answer to: "3 mille kanske är för mycket, 2 kanske är mer rimligt. Som d"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Har du tittat på antal anmälningar till Guld? Normalt sett så räcker det med drygt 100 poäng för att komma med. Skulle gränsen ligga på 2 miljoner finns 2 scenarion som jag kan garantera kommer inträffa.

1. Loppet blir inte fullt.

2. Loppet blir fullt men hälften är 11 åringar som har 11 poäng och b-lopps seger som största merit de senaste 3 etapperna.

Är det dit du vill komma?

Som det ser ut nu så finns det gott om pengar att köra om oc jag ser hellre att en häst som visat form men tjänat 1,6 miljoner startar i Guld än en föredetting som tjänat 28000 det senaste året får starta.

Min åsikt iallafall. Jag tycker inte det finns anledning att ändra gränserna för Guld och Silver.
Reply
Mancher Posted: 2013-05-31 20:41:04
457
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3260
Kan bara citera Soberano utan behovet av att lägga till nått ytterligare. Slutdiskuterat!
Reply
JontePuma Posted: 2013-05-31 23:16:06 Answer to: "Kan bara citera Soberano utan behovet av att lägga till nått ytt"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 604
Jag ställer mig till föregående talare och tycker också det är bra som det är.
Reply
miffo Posted: 2013-07-14 21:28:16
210
stall sista 100m
Mantorp

Became a member: 2010-06-03
Forum posts: 50
SOBERANO har rätt!
Reply
[ 1 ]