Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Prix de France 2013
 

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
Posted: 2013-02-24 15:57:01 Answer to: "Är väl där han duger..svensk klass..!;)"

Became a member: 
Forum posts:
Japp, så är det.
Inte kan han åka ner fler gånger nu?
Reply
dujorha Posted: 2013-02-24 21:07:45 Answer to: "Givetvis. Men det var ändå en usel styrning. Örjan har en h"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Tommie sluta med din djävla stil..!
Reply
tommie Posted: 2013-02-25 09:28:58 Answer to: "Tommie sluta med din djävla stil..!:@"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Vad är problemet? Styrningen var usel med tanke på att Maha har styrkan som bästa vapen och Ready Cash har speeden som bästa vapen. Örjan skulle givetvis kört fram tidigt och lagt längder mellan honom och värsta konkurenten, inte bjuda honom på draghjälp. Jag gör ett försök till att få dig att förstå. Häng med här nu.. Örjis skulle ha kört framis tidigt för att läggis längder mellis Maharajis och Ready Cashis, eftersomis Maharajis har styrkis som vapen och Ready Cashis har speedis som vapen. Dumt att bjudis Frankis Nivardis på draghjälpis. Hoppas det gjorde det lättare för dej att förstå nu när jag använde mej av dina favorituttryck.
Reply
Soberano Posted: 2013-02-25 10:09:49 Answer to: "Vad är problemet? Styrningen var usel med tanke på att Maha har "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Det var ju lite roligt skrivet men du glömde kamelen.....

Jag tror att förklaringen till den passiva styrningen helt enkelt är den att Örjan och Hultman inte vill riskera knäcka hästen genom ett offensivt lopp över 4000 meter förränn dom är säkra på att hästen är som han ska och visar den rätta viljan igen.
Reply
dujorha Posted: 2013-02-25 11:44:50 Edited(4): 2013-02-25 11:54:17 Answer to: "Vad är problemet? Styrningen var usel med tanke på att Maha har "

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Jag kan alla alternativ redan Tommie o när du skriver "fattar du" så är de rätt barnsligt..o jag reagerar på de...om du spelar Marre o du vet hur taskigt han står i konkurrensen så sluta tro att jag spelar eller tror något på Örjan o Marre i den här konkurrensen...! "By the Way" så fick Örjan draghjälp av Bazire o Nivard draghjälp av Bigeon....!! Själv spelade jag en av de hästar som skulle bli farliga emot Ready....men de hjälpte inte, o den andre vart 2:a....inte en spänn på Örjan o Marre...men ja antar efter ditt eftermäle att du lirade på ekipaget !! Eller så skulle du gnälla hårt på Örjan Sörjan...men de vet vi redan va du tycker om honom !!!
Reply
tommie Posted: 2013-02-25 11:54:08 Answer to: "Det var ju lite roligt skrivet men du glömde kamelen..... Jag tror "
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Visste inte om jag skulle skriva kamelen eller älgen.. Älgen är ju det nya han kör med Givetvis kan det vara som du säger. Jag tycker dock att det är märkligt att dom tar ut hästen i det loppet om dom inte vet vart dom har honom.. Min personliga åsikt är att han skulle åkt hem till Sverige efter PDA.. Hoppas att Maha kommer tillbaka till sin högsta nivå men jag tror inte det tyvärr..
Reply
dujorha Posted: 2013-02-25 12:05:10 Answer to: "Visste inte om jag skulle skriva kamelen eller älgen.. Älgen &aum"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Att dom inte hade en vinnare att plocka ut i det här loppet var nog ganska klart o de kördes därefter...både Örjan o Hultis skiter i spelarna men inte i sin kund Travkompaniet !!
Reply
Posted: 2013-02-25 15:32:46 Answer to: "Att dom inte hade en vinnare att plocka ut i det här loppet var nog ga"

Became a member: 
Forum posts:
Hmm, avel på heltid för kamelen snart ?

Undra hur länge till , hans ben håller.
Sköra som tändstickor.

Eller skickar dem Maha till Svanen ??
Reply
Soberano Posted: 2013-02-25 15:57:15 Answer to: "Hmm, avel på heltid för kamelen snart ? Undra hur länge "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Travkompaniet skickar nog ingenting men visst känns det som att avel är ett alternativ. Tycker väl ändå att han gick bra igår och det känns som att han är på rätt väg igen. Kan ju vara så att Hultman haft lite för stor tro till sin och hästens mäjligheter att förbereda sig för möten med världseliten utan att få ta ut sig i träning och lopp innan.....

Sen så tror jag inte att dom hamnat längre fram igår även om örjan gett sig iväg tidigt. Fransmännen har inte så stor respekt för den hästen och släpper knappast fram honom utan kamp efter vad han visat på slutet. Inte så säkert att dom sett honom som något vettigt att släppa till och att han skulle varit 5:a med några kurvor i tredjespår och dödens tror inte jag. Snarare skulle dom därbak varit ännu längre före om han tryckt upp tempot i loppet.
Reply
Posted: 2013-02-25 16:50:10

Became a member: 
Forum posts:
Helt sjukt o gnälla på örjan i det här läget också, vi alla vet att du inte gillar örjan men kom igen...
Han gjorde ett försök i PDA och köra tuffare i ledningen då maharajah har styrkan som signum, men det gick ju inte alls. visade sig efter att han va sjuk visst men örjan gjorde ett försök. Men du kunde ju inte ens hålla dig då och komma med sågen mot örjan.

Nu kommer du fram med sågen igen vilket är helt fel. Örjan fixade nog bästa placering han kunde fått, han känner ju hästen väl och han har ju en tanke bakom sitt beslut. Man hör ju på intervjun efteråt klart och tydligt att hästen är ju inte i sitt forna jag. ska man knäcka hästen???

När örjan känner att han har nånting går han fram som vi så ofta ser annars. Men när han väl gör det är du inte heller nöjd.

Hur än örjan än kör kommer du aldrig bli nöjd!

Jag vet inte vad karln har gjort dig? du kanske inte gillar hans ödmjukhet vad vet jag, du verkar inte va den typen själv. Jag vet inte vad du tycker om fotboll och världens bästa spelare, om det är messi den ödmjuke eller ronaldo den... kommer inte på nåt bra ord efter.
Reply
dujorha Posted: 2013-02-25 17:03:56 Answer to: "Travkompaniet skickar nog ingenting men visst känns det som att avel &"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Ja något åt det hållet är de med träningen o förbredelserna...hästen trivs nog bäst på kolstybben o varför inte släppa träningen o matchningen till någon kompetent fransman ?
Reply
Posted: 2013-02-25 17:34:44 Edited(1): 2013-02-25 18:15:36 Answer to: "Helt sjukt o gnälla på örjan i det här läget ocks"

Became a member: 
Forum posts:
Hästen räcker inte på den nivån längre. Dåtidens Maharajah hade haft en chans mot alla utom Ready Cash och Royal Dream, nutidens får stryk av Roxana de Barbray och Quomba de Guez..

Nog för att han fortfarande hade dugit i den svenska gulddivisionen men det är ju ändå ett tydligt nerköp jämfört med förut och om han skulle harva på där skulle det knappast förbättra hans rykte inför kommande avelssäsonger.

Det låter på dig som om Kihlström är världens bästa kusk. Hur hänger det ihop med att han inte ens är bäst i Sverige?
Reply
tommie Posted: 2013-02-25 18:57:28 Answer to: "Helt sjukt o gnälla på örjan i det här läget ocks"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Intressant att du tar upp Messi-Ronaldo jämförelsen Och mycket riktigt så gillar jag Ronaldo mer än Messi Men eftersom jag inte är helt dum i huvudet och kan läsa statistik så får jag nöja mej med att Ronaldo är min favoritspelare och inte världens bäste. Hade jag varit som du så hade jag dock kunnat påstå att Roberto Soldado i Valencia var världens bästa spelare utan att skämmas.. Om det finns fakta som visar att man har fel, och man ändå håller fast vid ens egen personliga åsikt så är det tyvärr nåt som inte står rätt till..

Ursäkta om jag tar till lite hårda ord men jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att ens egna åsikter är mer värda än fakta..

Eftersom du väljer att helt ignorera fakta som läggs fram så är det lika bra att vi slutar diskutera detta, och vi kanske även gör bäst i att "blocka" varandra?

Lycka till på liret och ha det bra!
Reply
Posted: 2013-02-25 22:30:48 Answer to: "Intressant att du tar upp Messi-Ronaldo jämförelsen :) Och mycket"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
vänta lite nu Vår grabb Tommie här brukar tjata om hur överskattad örjan är och det får mig att reagera och jag kan absolut inte hålla med om det.
För han anser att jag och säkert många andra påstår han är världens bästa kusk. hmm...

Jag tycker han har världens bästa körhänder har jag sagt! viss skillnad! och det tänker jag inte skämmas för. Jag tycker han kör häst "snyggare" och blir mer ett med hästen. Om vi tar Björn Goop t ex, så är jag inte lika imponerad när han körde västerbo highflyer och ja... det är gasen i botten, gungar i kurvan och ska förbi mellby amiral. Det var tur att det verkar va en blivande kanon och fin travare. en annan hade hoppat i kurvan eller fått mjölksyra under upploppet. det imponerar inte på mig som kuskinsats lika mycket att lägga gasen i botten. räddades av en riktigt grym häst. Dock så vann han, och det är det ända spelaren bryr sig om.

Jag tycker inte trav sverige "fjäskar" för örjan för att han är landet lagoms lilla gullegris som du påstår.
det där är bara löjligt tycker jag


Du kör med den klassiska härskar tekniken och anklagar mig för vara dum i huvudet och påstår att jag ignorerar fakta och siffror. du kan ju tala om för mig vad jag har svarat på det och tala gärna om för mig när jag har sagt att han är världens bästa kusk. vad har jag ignorerat?
vem håller låg nivå allvarligt?


Däremot tycker inte jag statistik och siffror i trav visar vem som verkligen är den bäste kusken. där är vi oense. jag kanske har fel där, men jag tänker stå fast med min åsikt
För det handlar främst om hästen. Deras arbetsgivare, i ordning ställt. det beror också på lottning av spår, vem har fått bra/dåliga spår med favoriter flest under ett år. det är säkert en skiftande marginal. finns fler faktorer.

Som i detta lopp, du klagar på örjan. han fixade förmodligen den bästa placeringen för ja, maharajah räcker inte till, det är uppenbart. men du ville väl han skulle köra lite mer som björn, gasen i botten (lite skämt där)


Men att säga att gubben är överskattad samtidigt som så många i ungdomstravet har karln som förebild, jag tycker du e fel ute alltså

avlutningsvis är messi i en klass för sig själv och ronaldo tvåa, men jag tror fan att ronaldo är bättre än messi på FIFA 2013.

Tack, lycka till på liret du med. glöm inte lira den överskattade
Reply
dujorha Posted: 2013-02-26 07:14:15 Edited(1): 2013-02-26 07:15:04 Answer to: "vänta lite nu :) Vår grabb Tommie här brukar tjata om hur &"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Tommies tjavsande med mig har pågått länge..är väl inte i närheten av snacket om Örjan...ibland blir ja lite surarare än vanligt med dumheterna om person...kan ju alltid hoppas de går över..!
Reply
Soberano Posted: 2013-02-26 09:45:03

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Som tränare/hästägare (deras arbetsgivare) så skulle jag värdera inkört per start högre än antal körda lopp. Listan för dagen ser ut såhär och det är väl ungefär så jag värderar kuskarna med Örjan 2:a och Kontio trea. Personligen tycker jag Erik är överlägsen. Han kan iaf ta en förlust och kritik utan att gå i taket och kan till och med vara självkritisk, en bristvara i branchen tycker jag.

kr/start

Erik A 24584
Jorma K 18062
Örjan K 17380
Björn G 14850
Johnny T 11921
Ulf O 8290
Reply
tommie Posted: 2013-02-26 10:11:46 Answer to: "vänta lite nu :) Vår grabb Tommie här brukar tjata om hur &"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Men då är vi ju överens Du tycker att örjan har bäst körhänder, vilket naturligtvis får vara din personliga åsikt. (Typ som att jag gillar Ronaldo mer än Messi) Men att han inte är i klass med Erik, Björn och dom andra toppkuskarna vad gäller att vara Sveriges bästa kusk eftersom siffror och fakta visar annat. (Likadant som att Siffror och fakta visar att Messi är bättre än Ronaldo)

Om du inte kan se vad som var bra med Björns styrning med Västerbo Highflyer så kan jag förklara för dej. Och sedan kan du kolla om loppet När Björn styr på så vet han att han sin värste kunkurrent i Mellby Amiral som sitter i dödens. Om Björn kommer förbi innan sista sväng så slipper Västerbo springa 4 meter längre än Mellby genom den sista svängen. Dessutom Björn (och du och jag?) att Mellby Amiral är mer stark än speedig och att Mellby kan komma tillbaka men i och med att Björn kommer förbi och sedan kan ta upp sin häst (eftersom att han ser att ledaren är slagen) så ser han till att Mellby är fastlåst även om han kan komma tillbaka på styrka.

Vad gäller att Björn har tur och blir räddad av att Västerbo är en blivande kanon och grym häst.. Det har inget med tur att göra! Björn körde Västerbo starten innan och visste exakt vilken bra häst han satt bakom och därför visste han också att Västerbo skulle klara det speedrycket. Du säger ofta att Örjan kör efter att han känner hur bra hästen är. Det var precis vad Björn gjorde här men då vänder du det att det var tur! Löjligt.. När Björn vann med Västerbo från ledningen på gävletravet på 1.14.2 så satt han och lämnad klartecken i sista sväng till Daniel Reden som stod där. Så vad du än tror så hade Björn full koll på vilken bra häst han satt bakom. Och han körde helt rätt när han gjorde det svårt för värsta konkurrenten Mellby Amiral.

Hoppas att du när du läst igenom mina tankar och åsikter, kan kolla på loppet igen och se att det var en riktigt, riktigt snygg och taktisk styrning. Bara för att man gasar för fullt tidigare än på upploppet ( något Örjan aldrig har gjort va? ) så behöver det inte vara en dålig styrning.
Reply
tommie Posted: 2013-02-26 10:27:11 Answer to: "Som tränare/hästägare (deras arbetsgivare) så skulle j"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Jag tycker att den är väldigt missvisande. Men du får gärna förklara för mej hur tex Ulf Ohlsson ska göra för att komma högt i den listan?? Han åker runt och kör skithästar åt amatörer uppe i norr medans bara som ett exempel Örjan sitter och kör Maha, Tamla, One too many, Orrecchietti, Panne de moteur osv... Hästar som vissa starter kan dra in en mille och över på bara en start. Jag kan berätta för dej att då dras kr/start upp ganska mycket.. Tror du att siffrorna skulle se likandana ut om Ulf körde Örjans hästar och tvärtom?

Snälla skriv att du fattar hur missvisande den där listan är vad gäller hur bra kusk man är... Du är ju intelligent och kunnig!!
Reply
Soberano Posted: 2013-02-26 11:08:14 Answer to: "Jag tycker att den är väldigt missvisande. Men du får g&aum"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag är fullt medveten om det. Jag är dock rätt övertygad om att Örjan skulle kunna vinna bra mycket mer lopp om han började kuska runt som Ohlsson och Goop gör. Vad Erik skulle kunna uträtta i det tempot vågar jag nästan inte ens drömma om

Hur än det är så är det svårt (omöjligt) att utse vem som är "bäst". Till exempel så är jag inte alls övertygad om att Goop skulle vinna fler storlopp än Örjan bara för att dom bytte hästar i alla lopp då björn förmodligen skulle knäcka ett par av dom på vägen mot finalerna....Det är dock min egen teori och svaret kommer vi aldrig att få...
Reply
tommie Posted: 2013-02-26 11:44:44
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Detta är ingen ide. Jag lägger ned forumet igen. Stå fast vid era åsikter vad som än händer. Ni är envisa som åsnor Dujorah har smittat er alla Hoppas storvinsterna fortsätter att rulla in på löpande band här på forumet

Ps Att ha 12 i segerprocent som förstekusk åt Hultman och Walmann suger så hårt. Ryck norsken så kanske ni fattar Bye!
Reply
1   [ 2 ]   3