Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Amatör
 

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2012-07-12 22:34:30

Became a member: 
Forum posts:
Dyker upp här igen på travzonen efter några års uppehåll, funderar på om det bara är jag som är aktiv amatörtränare utanför travzonen?

Har iofs bara en häst på träningslistan men det duger bra för mig, en 6 årig gammvalack som är min ögonsten, förutom denne kuse har jag 2 russ varav den ene är en fölunge född i år.

Finns det fler?
Reply
travspelarn Posted: 2012-07-13 17:11:44 Answer to: "Dyker upp här igen på travzonen efter några års uppe"

Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
Verkar inte så. Själv spelar man ju bara. Hästen du har rycker du skorna på onsdag? Distansen bör väll gå bra men du får säga till uffe att ta det väldigt försiktigt bakom bilen...
Reply
Posted: 2012-07-14 09:40:38

Became a member: 
Forum posts:
Nä det är nog bara jag som är glad amatör här inne

Ja tanken är att vi ska rycka skorna r o som vanligt om inte Ohlsson har annat förslag, och prio ett är ju att han ska gå runt felfritt, han är naturligt snabb ut så jag tror att man blir lite lurad av honom. Han gick för övrigt barfota r o förra loppet med men de missade att notera det. Har köpt ett par andra gamascher åt honom som är lite högre och skyddar större del av benet så jag hoppas att de för tur med sig
Reply
Coxear Posted: 2012-07-14 09:45:27
14
Fenix
Örebro

Became a member: 2009-06-08
Forum posts: 62
Får man fråga vad du har för häst?
Har en konstig förkärlek att spela på amatörtränade hästar. Det blir oftast roligare när dem vinner.
Reply
Posted: 2012-07-14 09:49:46

Became a member: 
Forum posts:
Belmont Ås heter han, startar på onsdag Annars lätt att lista ut om man kollar på min profil.

Det kan jag hålla med om
Reply
Coxear Posted: 2012-07-14 12:04:38
14
Fenix
Örebro

Became a member: 2009-06-08
Forum posts: 62
Nej man va fan.
Den lirade jag vinnare på förra året.
Reply
Posted: 2012-07-14 14:22:06

Became a member: 
Forum posts:
Haha jaså? Där ser man, lira du när han vann?
Reply
Posted: 2012-07-14 21:59:39

Became a member: 
Forum posts:
Jag är en stackars amatör.. hållt på närmare ett år på egen hand..
Har en 7åring som vi köpte av bergh för nått år sen, krånglat, krånglat och krånglat lite till ända tills han gick ett montéjobb och var grymt fin och var halt efter vi duschat honom och stod på tre ben.. veterinären dömde ut honom för de va så allvarlig skada, en hovbensfraktur närmare bestämt.. hästen var så nära slaktad man kan komma men vi kunde inte skicka iväg honom då han var en sån kompis.. peppar peppar så går han nu ett år senare efter skadan bättre än någonsin och är helt skadefri, helt otroligt...

Sedan har jag en till som jag köpte i våras av per lennartsson med 3 segrar av 8 starter plus en tredjeplats och en galopp över mål som etta, så den är riktigt kapabel.. känns verkligen som en flygmaskin i jobben nu, problemet var bara att vi startade henne två gånger och hon pullade stenhårt båda gånger som storfavorit och var slagen 500 kvar båda gångerna.. visade sig när sanitys veterinär gick igenom henne att hela ryggen var "sne" och nerverna i kläm.. innan det så var hon så het att köra osv, nu är hon lugnare än alla andra vi har efter vi behandlat henne i nån månad.. så hon ska jag snart ut och vinna med!

Har också två tvååringar som vi har en del i hos proffstränare, plus en intressant 3års märr som visar grym fart i jobben och kommer från glenn norman i våras, den ska också vinna här senare i höst........ "host host"

Men kan säga att jag har två hästar som är mycket intressant framöver iallafall! har också en liten del i en dubbelmiljonär hos bergarn nu, men det är en annan historia! Nu skrev jag för långt känner jag!
Reply
Coxear Posted: 2012-07-14 22:06:22
14
Fenix
Örebro

Became a member: 2009-06-08
Forum posts: 62
Haha, ja.
Till 7 gånger pengarna. Satt fint. Myste som en kung på jobbet efteråt.
Reply
Posted: 2012-07-15 02:32:13 Answer to: "Jag är en stackars amatör.. hållt på närmare ett"

Became a member: 
Forum posts:
Oj vad spännande! Riktigt roligt med hästar som är i princip utdömda men som kommer tillbaka starkt efter, sånt gillar vi

Låter spännande med hetingen med, jag har en som varit het hela sitt liv, finns typ ingen förklaring till varför förutom att han togs hårt som unghäst och tyvärr gått sönder flera gånger efter det innan han gjorde sin debut. Får man fråga vad de är för vet?
Reply
Posted: 2012-07-15 02:32:39 Answer to: "Haha, ja. Till 7 gånger pengarna. Satt fint. Myste som en kung p&ari"

Became a member: 
Forum posts:
De kan jag sannerligen tänka mig att du gjorde
Reply
Posted: 2012-07-15 10:36:04 Answer to: "Oj vad spännande! Riktigt roligt med hästar som är i princip"
14
Fenix
Örebro

Became a member: 
Forum posts:
Det är fantastiskt roligt! De som dömde ut han är veterinärer på Östersundstravet... "det är bara ta bort han, han duger inte ens som ridhäst"..

Ja hon är riktigt fin, nu kör jag henne i princip på slaka tömmar till och med
Reply
Posted: 2012-07-15 12:41:21 Answer to: "Det är fantastiskt roligt! De som dömde ut han är veterin&au"

Became a member: 
Forum posts:
Okey, jag har tagit min till två veterinärer här i stan samt kört ner han till Svenne, fått lite olika lösningar på honom och jag smörjer och håller efter varenda grej, gett honom magnesium och haft honom på groov i ett försök att få honom lugna ner sig men inte tusan händer det mkt inte. Har även haft ut olika massörer och equiterapeuter på honom som även dom säger i princip samma saker.

Vore så himla underbart att kunna köra en vanlig motionstur utan att han pullar ihjäl sig, nu rids han bara i skogen och lite dressyr samt går på släp. Förslag?
Reply
Posted: 2012-07-15 14:22:48 Answer to: "Okey, jag har tagit min till två veterinärer här i stan sam"
14
Fenix
Örebro

Became a member: 
Forum posts:
Hade precis samma problem, har nu en "tuggplatta" på käken, i gummi du vet. Efter det är det som en ny häst, helt seriöst. Förut innan det kunde hon inte skritta 20 meter, nu går hon överallt...
Tror det är en kombination av den käken samt att vi fått ordning på ryggen som gör att hon är lugn och fin nu...
Reply
travspelarn Posted: 2012-07-15 16:42:48 Answer to: "Okey, jag har tagit min till två veterinärer här i stan sam"

Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
Vet att Stig H körde tryckvagn med maximalt motstånd på The Onion på dennes tid. Efter att han rusat av sig några gånger blev det betydligt bättre...

Lycka till på onsdag förresten! Kan nog bli en framskjuten placering bara han håller sig på benen...
Reply
Posted: 2012-07-15 20:38:11 Answer to: "Hade precis samma problem, har nu en "tuggplatta" på kä"

Became a member: 
Forum posts:
Jag tror tyvärr inte att det räcker med en tuggplatta på min, det sitter nog otroligt mycket i huvet på honom. Har pratat med skötaren som hade honom som 1 åring hos Svante, och han var tydligen koko i mössan då med, och dom har nog testat en del grejer på honom.
Reply
Posted: 2012-07-15 20:41:54 Answer to: "Vet att Stig H körde tryckvagn med maximalt motstånd på Th"

Became a member: 
Forum posts:
Jo .. det har jag funderat länge på, men han är faktiskt bättre att köra i en rockard än en speedcart, konstigt nog. Killen som tränade upp honom efter gaffelbandsskada för 2½ år sedan körde honom i rockard, nerdövad och med tömmarna längre ner på sidorna så att han blev tvingad att gå med huvudet lägre. Men han är fortfarande vääldigt laddad och stressar liksom upp sig själv mer än han behöver.

Köra fullt tryck och låta honom rusa av sig känns inte aktuellt, jag är livrädd att han ska bräcka för mig, det räcker med att han varit skadad 2 gånger i sitt liv redan.

Tror också på en bra placering, men som sagt så måste han hålla sig på benen. Hade honom på släp idag och han är lite piggelin kan man säga, han drog iväg en jäkla bakutare, hoppade först rätt upp i luften och sen flög bakbenen rätt ut och nöp i galopp :P
Reply
Posted: 2012-08-11 22:53:47 Answer to: "Jo .. det har jag funderat länge på, men han är faktiskt b&"

Became a member: 
Forum posts:
Dags igen imorn?
Reply
Posted: 2013-03-17 12:51:51 Answer to: "Dags igen imorn?"

Became a member: 
Forum posts:
Svarar bara ett drygt halvår senare Har haft en paus från det här spelet, börjar fundera om jag ens kan träna häst?

En liten uppdatering om min kuse för den som är intresserad, han har gjort 5 starter sedan sist om jag inte räknar alldeles fel. Han var riktigt dålig på Myren starten efter Solänget, var iofs inte så bra styrning av kusken men hästen var helt enkelt dålig med. I månadsskiftet nov/dec lyckades vi få 2 tredjeplaceringar i B lopp samt poänglopp, men travet stämde inte riktigt på honom ändå när han fick gå med skor och brodd.

Mitten på december lastade vi Bengan och Belle och for iväg till Umeå, åkte alldeles för sent och med sämsta dragbilen någonsin trodde vi att vi aldrig skulle komma fram eller hem för den delen heller, Bengt fick en stressig värmning och en miss av hovslagare gjorde att han hade för korta hakar på vinterbana .. min såg finfin ut med en nervös matte på sidan och för första gången en tjej i sulken bakom min heting och dessutom bilstart så trampar han iväg utan några som helst problem bakom bilen och får ett perfekt lopp. I min iver att förklara för kusken glömde jag att säga att man måste ta honom försiktigt ut i spåren och inte bara kasta loss på en gång, jag vet dock inte om det var därför den ödesdigra galoppen kom i sista sväng? Har kollat på filmen tusen gånger och det ser ut som att han bara rullar över .. Snöpligt var ordet.

Dagen efter stod han med 2 tjocka bakben, svullnaden gick ned i vänster bak (det ben han tidigare haft gaffelband i), däremot gick de inte ned i hb så det var bara å fara in på kliniken. Som tur var(!) så hade han bara fått skavsår av gamaschen och fått in en massa jävelskap där, möjligtvis i kombination av att han inte är van att starta på isbana.

Nu har vi inte startat sedan dess men vi har varit in och kört lite jobb, senast igår och då fick jag känna lite själv på honom. Han brukar oftast bara gå långjobb på banan, men igår gick han ett 2100 jobb och han kändes fin, lät honom kvasta iväg på upploppet och då ler man bara Smygkollar efter lite lopp och han har ett i början på april, så vi får se om de blir anmält har å andra sidan ingen brådis att starta honom.
Reply
[ 1 ]