Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Travdiskussion
 

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
B_Good Posted: 2007-10-21 01:22:32

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Debatten går het om Open Stretch o Takter lyckades vinna från Åbys andra OS-spår.
Gävles V75 blev bra mycket svårare när Citation ströks ner till spår 1 o fastnade o röster höjdes för att man inte ska byta startspår pga strykningar, o dessutom intervjuades kuskar om den vinklade vingens vara eller icke vara. Stig H fick frågor om catchdrivers är bra för sporten..
Travnets krönikör snackar om att flytta v75an till Söndagar osvosv
Jag tycker det är skoj som fan att det verkar hända lite inom travvärlden, men många står skräckslagna brevid o tycker att det var bättre förr...
Så som den fina samling travtokar vi är tänkte jag höra lite om era åsikter om trav i stort och OpenStretch, Vinklade vingar o andra nymodernigheter Bra eller anus? Förändring av ondo eller godo? Räddar sånt här sporten eller stjälper det? Diskussion o åsikter tack!
Reply
B_Good Posted: 2007-10-22 02:02:06 Answer to: "Debatten går het om Open Stretch o Takter lyckades vinna från Åbys andra"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
OJ.. Inte ett enda inlägg?
Var det så tråkigt? Eller var det oförståeligt?
Reply
Posted: 2007-10-24 09:42:56

Became a member: 
Forum posts:
Open stretch - Okej på några banor, absolut inte på alla.Tycker det blir lite drygt när hästar från fjärde invändigt får pengar men inte den som gjort ett jättelopp i tredjespår sista varvet. Open stretch nästan "för rättvist", sen är det synd att en stor del av taktikmomentet försvinner.

Vinklade vingar - Sak samma, är ändå ingen som laddar från 6,7,8 om man inte kör typ Flying Herkules. Det har större inverka i USA där de kör på milebana (=längre upplopp när bilen släpper fältet) men i Sverige när kurvan kommer nästan direkt känns det iskallt. Dessutom gör bandoseringen på vissa banor det ännu svårare att snabbstarta från spåren längst ut.

V75 på söndagar - Men sluta nu.

Catchdrivers - Bra. Men om vissa slutar köra som kompisar i loppen skulle inte den debatten finnas. Kolla på Ludde Kolgjini och Svanstedt, riktigt bra polare som har häst hos varandra osv men när de kör mot varandra i loppen, ja helvete då lägger de inga fingrar i mellan. Den som behöver bildbevis kan ju t.ex kika på när King Cobra mötte Finders Keepers på V64an på Åmål (tror jag) i somras. Jag förstår att vissa tränare vill köra sina hästar i loppen för att det är roligt men allvarligt, hur många gånger har inte Christer Nyström kört bort Taylor Made? Spontant poppar det direkt upp 3-4 tillfällen.

Spårbyte vid strykningar - Ja det skulle väl vara ganska konstigt om det inte blev så? T.ex i autostart om när 2 och 5 är struken, ska då häst nr 9 och 11 få gå fram mellan hästarna framför direkt eller? Hur rättvist är det? Konstig diskussion bara för att en storfavorit torskade. Folk vill ha spänning med open stretch när favoriten kan göra ett jättelopp men få stryk av en smygkörd, men när det blir spårbyte, oj då det var ju inte alls rättvist...

Eftermiddagtrav från Norge - Jag förstår inte hur folk orkar lira på helt okända hästar mitt på dagen. Helt iskallt.

Lunchtravet - Varför tvingar de småbanorna att arrangera lunchtrav? Det är väl hur smidigt som helst om de kan göra det så gott de går på Solvalla, Åby, Jägerso och Bergsåker. Kommer sakna fredagarna på Valla, skulle tydligen bli totalt TRE nästa år. Minns i våras när jag och en polare skolkade Matte C-lektionen, drog till valla, käkade lunch och knarklirade lite. Hur soft som helt, perfekt start på helgen

Nya V75-dagarna - ÅT HELVETE!!!
1. Hur kan de lägga finalerna någon annastans än på Solvalla?
2. Hur kan NORGE få en V75-omgång när...
3. Hur kan Lindesberg och Tingsryd INTE ha en V75-omgång på hela året?
4. Hur kan Solvalla ha V75 helgen före Elitloppet? Förstår verkligen inte syftet.
5. Hur kan Solvalla köra extra V75 dagen för julafton OCH som vanligt V75-finalerna fyra dagar senare? Tror de att folk har gått om pengar att lira för dagen innan julafton eller?


1. - Alla finaler ska gå på Solvalla punkt slut. Det räcker väl om Örebro och Mantorp får lite extra pengar till gulddivisionen och ramloppen så kan de bygga sin "stordag" kring det istället för att arrangera finalerna.

2 - Jag orkar inte. Travronden hade lite proppar till en normal V75-omgång i Norge, var typ 3 lågklassiga kallblodslopp... Vem av stortränarna kommer åka till Norge? Hur kul är det att lira på okända hästar? Sämsta ideén på länge av ATG.

3 - Istället för att Norge har sin omgång och att Åby och Jägerso ska köra typ 100 gånger vardera per år kan väl Lindesberg och Tingsryd få varsin V75-omgång. Lindesberg är ju den perfekta sommarbanan både för aktiva och publik, sen ser jag det som självklart att Sverige ända milebana borde arrangera en "miledag" på V75.

4 - Stora frågetecken. Vill alla chefer på Solvalla visa sina nyllen i massmedia en vecka i streck eller varför har de kommit fram till det här? Tror de att de kan göra någon "minisommarversion" av Vincennes vintermeeting? Elitloppsveckan borde bli trav fredag, lördag, onsdag, fredag, lördag och söndag. Nja.

5 - Ännu ett förslag som man inte ens orkar kommentera. Tanken slog de aldrig att köra en extra V75-omgång när t.ex Solvalla har haft sitt sommaruppehåll? Derbysöndagen? Kriteriesöndagen? Elitloppssöndagen? Hugo Åbersdagen? osv.

Blev ett litet inlägg iaf
Reply
B_Good Posted: 2007-10-25 00:36:59

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Tack!

Sunda åsikter o jag håller med dig i mycket.
Tycker att det är skoj med variation mellan banorna så openstretch gärna men inte överallt. O det du sa om vinklad vinge "et har större inverka i USA där de kör på milebana (=längre upplopp när bilen släpper fältet) men i Sverige när kurvan kommer nästan direkt känns det iskallt." Så varför inte smacka in ett par milebanor med såna förutsättningar i Sverige? Kanske finns visserligen?
v75 på Söndagar o v75 i Norge känns helidiotiskt..
Reply
Posted: 2007-10-25 10:09:33

Became a member: 
Forum posts:
Ja vi har ju en milebanan men den är ju pinsamt undanskymd. Varför körs inte V75 där, helt obegripligt. Liksom t.ex "Jämtlands Stora Pris" med 500 lax till vinnaren, hur upphetsande är det? Kör "Tingsryd Open", adda 500 lax till och bjud in två-tre wildcards så får vi ett riktigt race på en riktigt milebana Även fast Tingsryd missat en grej och lagt mållinjen för nära, så hela upploppet utnyttjas inte...flera kuskar som klagat på det i intervjuer från banan osv. Men men man kan inte ha för höga förväntingar på ATG...


Reply
B_Good Posted: 2007-10-25 22:50:49 Answer to: "Ja vi har ju en milebanan men den är ju pinsamt undanskymd. Varför körs "

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Håller med hade varit en skoj grej..
Reply
Posted: 2007-11-05 17:00:43

Became a member: 
Forum posts:
svarade inte för att det blev för mycket att skriva. Nu svarade någon annan för mig istället. ANDREAS!!!!
Reply
[ 1 ]